Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@18:46:06 GMT

ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۲۸۶۹

ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، با تاکید بر اینکه هر دین و آیینی محل تجمعی برای پیروان خود دارد افزود: در صدر اسلام مسجد علاوه بر تجمع مردم برای عبادت، محل سوادآموزی، آموزش قرآن، احکام و احادیث، محل رسیدگی به فقرا، اسکان فقرا، محل ازدواج و حتی محل قضاوت و حل اختلافات بین مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: محل قضاوت حضرت علی مسجد کوفه بوده که ایشان در این محل به حل اختلافات بین مردم می‌پرداختند.
حیدری با بیان اینکه متاسفانه امروزه مسجد فقط محلی برای اقامه نماز و مجالس عزا تبدیل شده است افزود: باید در مساجد کنونی با مشارکت همگانی، شوراهای حل اختلاف شکل بگیرد واحکام و حقوق مدنی و اجتماعی در مساجد بیان شود تا مردم با وظایف و حقوق خود آشنا شوند.
وی ادامه داد: در صورتی که اختلافات در مسجد محل مورد رسیدگی قرار بگیرد میزان مراجعه مردم به دادگستری‌ها کاهش خواهد یافت.

بسیج موتور محرکه ارتقای کارکردهای مسجد است
حیدری با تاکید بر اینکه بسیج یکی از ارکان مهم برای احیای کارکردهای مسجد طراز اسلامی است افزود: به فرموده امام خمینی(ره)، بسیج و مسجد نباید از هم جدا باشند، بسیج موتور محرکه ارتقای کارکردهای مسجد است.
وی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی و انقلاب، شمار روحانیون بسیار کمتر از شرایط کنونی بودند اما در آن زمان، مساجد به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کردند و محل مراجعه همه مردم بود.
وی تاکید کرد: متاسفانه با کم رونق شدن مساجد، آسیب‌های اجتماعی و پرونده‌های قضایی نیز بیشتر شدند و مسجد طراز اسلامی به محلی برای عبادت تبدیل شد.
وی اختلاف بین خادم مساجد،هیئت امنای مساجد و بسیج را عاملی برای کم رونق شدن مسجد دانست و گفت: اختلاف نظر بین این افراد امری طبیعی است اما با وجود شورا باید به نظر اکثریت بسنده کرد.
وی با اشاره به اینکه تنها توفیق ما در اتحاد و همدلی است افزود: مهم‌ترین آسیب تفرقه و پراکنده شدن در مساجد است که باید برای جلوگیری از این امر همه ما وارد شویم.
این روحانی ادامه داد: از مساجد باید یک صدا بیرون بیاید و همگی با انتخاب متولیان و خادمان جوان و با حوصله برای مساجد، در امر ارتقای کارکردهای مساجد موثر باشیم.
حیدری در پایان گفت: نهاد‌های عمومی دولتی و غیر دولتی، هیئت‌های مذهبی و بسیج باید تقسیم کار کرده و مسجد را محل انجام فعالیت های فرهنگی خود انتخاب کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۲۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایبندی به ارزش‌های انسانی از ویژگی های نیروهای مسلح ایران است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امیر سلیمان طاهری امروز در مراسم گرامیداشت روز ارتش که در پادگان شهید سراوان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ۲۹ فروردین‌ماه سالروز تولد ارتش جمهوری اسلامی است که از ابتکارات امام راحل بود که در دوران دفاع مقدس شاهد دلاورمردی این نیروهای با افتخار بودیم.
 
وی با بیان اینکه ۲۹ فروردین یک روز بزرگ و سرنوشت‌ساز در تاریخ ملت ایران در دوران انقلاب است که به رهبری امام خمینی(ره) و اطاعت همه‌جانبه ارتش قهرمان یک دوران بالندگی به‌وجود آمد و این یک بصیرت الهی بود.
 
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا و ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور، گفت: امروز و در عصر کنونی با بصیرت و رهنمودهای پیامبرگونه مقام  عظمای ولایت، نیروهای مسلح در اوج اقتدار و بازدارندگی هستیم.
 
امیر طاهری خاطرنشان کرد: اگر امروز در دنیا حرف را می‌زنیم و می‌توانیم همه معادلات سیاسی دنیا را بر هم بزنیم به برکت خون شهدا و عنایات مقام معظم رهبری است.
 
وی تصریح کرد: روز ۲۹ فروردین یادآور جان‌فشانی و سلحشوری نیروهایی است که تمامیت ارضی در دوران دفاع مقدس را حفظ کرد و ارتشی جهادی و انقلابی را پدید آورد.
 
امیر طاهری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ۲۹ فروردین به معنای ایستادن ارتش به پای انقلاب و در مسیر خدمت به هدف‌های مردم است، خاطرنشان کرد: ارتش نقش مهمی در مهندسی انقلاب داشته است و پایبندی به تعهدات و موازین اسلامی و اخلاقی یکی از ویژگی‌‌های آنها است.
 
وی ادامه داد: بر خلاف ارتش‌های جهان که قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی را زیر پا می‌گذارند و نمونه آن در بمباران و کودک‌کشی رژیم صهیونیستی است، می‌بینیم در ارتش نیروهای مسلح انقلاب اسلامی این‌گونه نیست و همین پایبندی به ارزش‌های انسانی باعث محبوبیت نیروهای مسلح در بین مردم شده است.
 
امیر طاهری با اشاره به اینکه آمادگی و بروزکردن تجهیزات از دیگر ویژگی‌های نیروهای مسلح است، گفت: نیروهای مسلح از رهنمودهای دانشمند و رهبر فرزانه برخوردار هستند که کشتی انقلاب را هدایت می‌کنند.
 
وی گفت: ارتش سرافراز در نوک پیکان حوادث است و هر جا مردم به کمک نیاز داشته باشند آنجا حضور دارند و به مردم در زمان بحران کمک می‌کنند‌.
 
امیر طاهری افزود: با وحدت و هم‌افزایی بین نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق، هیمنه پوشالی گنبد آهنین شکسته شد و زیر سوال رفت.ارتش در عرصه دفاعی و امنیتی نقش محوری را در ماندگاری  نظام جمهوری اسلامی دارد.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • تجلیل از هنرمندان طراز هنر انقلاب/ مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • پایبندی به ارزش‌های انسانی از ویژگی های نیروهای مسلح ایران است
  • بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است