Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر فرهنگ روسیه در امور گردشگری در دیدار با رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان گفت: معماری پرسپولیس الهام‌بخش یونانی‌ها بوده و معماری یونانی از معماری ایرانی تاثیر پذیرفته است.

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، الک ریژکف در این دیدار افزود: با توجه به همسایگی جغرافیایی دو کشور ایران و روسیه، زمینه‌های مشترکی برای همکاری‌های دو کشور درحوزه میراث فرهنگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر فرهنگ روسیه در امور گردشگری با اشاره به شناخت اجمالی خود از سازمان‌ها و موسسات دست اندرکار میراث‌فرهنگی در ایران و فعالیت‌های منسجم این دستگاه‌ها در مقایسه با روسیه، اقدام جالب و ابتکاری ایران در تهیه مستندی برای فرش ایرانی پازیریک (این فرش در موزه ارمیتاژ نگهداری می‌شود) را ستود.

ریژکف همچنین آمادگی خود را برای برگزاری برنامه‌ای مستقل برای معرفی فرش پازیریک در مسکو و حمایت از ثبت جهانی این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو – با هماهنگی و اقدام اولیه از سوی موزه ارمیتاژ- اعلام کرد.

وی پیشنهاد مرمت و بازسازی ابنیه و آثار تاریخی باستانی مربوط به ایران در قفقاز شمالی روسیه و مرمت و بازساری بنا‌های مربوط به روسیه در کلیسای ارتدوکس ایران را پیشنهاد کرد که از سوی طرف ایرانی مورداستقبال قرار گرفت.

ریژکف با اشاره این نکته که بتازگی به سمت معاون وزیر فرهنگ روسیه منصوب شده است؛ درباره معماری ایرانی گفت: معماری پرسیا، قبل از معماری یونان وجود داشته و در واقع معماری یونانی از معماری ایرانی تاثیر پذیرفته است.

وی ادامه داد: یونانی‌های قدیم پس از مطالعه و بررسی معماری پرسپولیس براساس آن شروع به ساخت اماکن و کاخ‌های خود کردند، این در حالی است که علم غرب این موضوع تاریخی را در زیر میز پنهان کرده است!

معاون وزیر فرهنگ روسیه در امور گردشگری تاکید کرد: تحقیقاتی در زمینه آغاز پرسپولیس انجام شود چرا که تحقیق دراین زمینه می‌تواند مسائل بسیاری را مشخص کند.

ریژکف با ابراز تاسف از این که علم غرب نقش ایران قدیم را در فرهنگ و تاریخ و معماری کم‌رنگ نشان می‌دهد، گفت: منظور من منازعه شرق و غرب نیست بلکه بحث من عدالت و برقراری دانش است.

وی برگزاری نمایشگاه و همایش‌های بین‌المللی و گنجاندن تاریخ معماری در برنامه‌های درسی مدارس را از جمله اقدامات برای عملی شدن ایده خود دانست و افزود: وزارت فرهنگ روسیه آمادگی دارد فضا‌های مورد نیاز در این زمینه را در اختیار ایران قرار دهد.

همچنین سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در این دیدار با بیان اینکه مرمت و بازسازی یک وجه و مرحله‌ای از کار است گفت:: مستندسازی بسیار مهم است و ایران آمادگی دارد هیئتی برای شناسایی و بررسی میدانی به روسیه اعزام کند.

وی ادامه داد: در زمینه انجام کار پژوهشی بر روی این اسناد و انتشار آن‌ها نیز طرف ایرانی آماده همکاری با طرف روسی است.

بهشتی از باستان‌شناسان و کارشناسان میراث‌فرهنگی روسیه برای شرکت در همایش سالانه باستان‌شناسان ایران و برگزاری نمایشگاه عکس آثار و اماکن تاریخی ثبت شده ایران در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو دعوت کرد که مورد استقبال مقام روس قرار گرفت.

در این نشست علاوه بر مباحث مهم میراث‌فرهنگی و بررسی و مرور زمینه‌های همکاری که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، به جایگاه اسب در زندگی و ورزش چوگان نیز پرداخته شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۶۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب خارج شدن ایران از« ایکوموس» و «ایکوم»

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر خروج ایران از دو سازمان بین‌اللملی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌کنم.

به گزارش مشرق، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر خروج ایران از دو سازمان بین‌اللملی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می شود.

ضرغامی تاکید کرد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند.

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • ضرغامی: خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است
  • اخراج ایران از ایکوموس کذب است
  • ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» خارج نشده است
  • ایران از ایکوموس خارج نشده است
  • لغو عضویت ایران در سه سازمان جهانی؛ گاف تازه دولت؟
  • تکذیب خارج شدن ایران از« ایکوموس» و «ایکوم»