Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بولتن نیوز، سعید اسلامی بیدگلی با اشاره به بخشنامه سازمان بورس مبنی بر عدم اعلام نرخ سود از سوی صندوق‌های با درآمد ثابت عنوان کرد: دستورالعمل جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص برای صندوق‌های با درآمد ثابت، نشان از این دارد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به سمت نظارت بانک مرکزی می‌روند و این نهادها نیز زیر نظر این سازمان عمل خواهند کرد؛ چراکه دستورالعمل داده شده به این صورت است که فیکس اینکام ها(درآمد ثابت) نباید از سپرده‌های خود، نرخ بازدهی بیش از ۱۵ درصد بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری افزود: با مشکلاتی که مساله نرخ بهره بانکی در ایران ایجاد کرد، تصمیم جدی بر این گرفته شد که نرخ سود بانکی کم شود؛ بر این اساس، یکی از اقداماتی که در خصوص اصلاح نظارم بانکداری صورت گرفت، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود که با هدف توسعه و میدان دادن به بازار سرمایه انجام شد، از طرفی مقرر شد تا بخش قابل توجهی از صندوق‌های با درآمد ثابت، صرف سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و سایر اوراق بازار بدهی شود که قضیه این طور پیش نرفت و قسمت اعظمی از موجودی صندوق‌ها، به خصوص صندوق‌های با درآمد ثابت، صرف سپرده‌گذاری در بانک‌ها شد.

وی افزود: ضمن اینکه بانک مرکزی در سال‌های گذشته واقعا نظارت ضعیفی بر بانک‌ها داشته و نتوانسته به لحاظ مدیریت صندوق‌های با درآمد ثابت بانک‌ها موفق عمل کند؛ در حالیکه هدف از تشکیل صندوق‌های با درآمد ثابت این نبود که بخش اعظمی از نقدینگی آن‌ها صرف سپرده‌گذاری در بانک‌ها شود، بلکه هدف، سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی و توسعه بازار بدهی بود تا از این طریق منجر به رشد نقدینگی در این بازار شود که متاسفانه کج کاری هایی در سرمایه گذاری های صندوق ها صورت گرفت که یکی از دلایل آن هم می تواند به عدم وجود اوراق در بازار بدهی بازگردد.

وی ادامه داد: صندوق های با درآمد ثابت در سایر کشورها نیز به این هدف و توسعه بازار بدهی و با استفاده از بازدهی انواع اوراق فعالیت می کنند؛ اما متاسفانه در کشور ما این صندوق ها به وسیله ای برای دور زدن سیستم بانکی برای فرار از کاهش نرخ سود بانکی تبدیل شد؛ به همین دلیل می طلبد که بانک مرکزی نظارتی جدی بر این صندوق‌ها داشته باشد.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی برای وضع قوانین به صندوق ها و نظارت بر آنها می‌تواند امری مبارک باشد؛ اما باید بدانیم که اصل نهاد ناظر باید رعایت شود، یعنی صندوق ها برای تعیین نرخ خود در راستای اهداف مورد نظر بانک مرکزی و سازمان بورس، زیر نظر شورای پول و اعتبار و با محوریت برنامه ششم توسعه حرکت کنند و این موضوع دخالتی به عملکرد سازمان به عنوان ناظر و مدیریت ریسک آن ها ندارد. باید قبول کنیم که ساختار صندوق‌های ایران متفاوت بوده و باید اصلاح شود و آن هم نیاز به ایجاد انواع اوراق تامین مالی و حمایت از تامین سرمایه ها به عنوان عضوی مهم در بازار مالی کشور دارد. متولیان بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری شرکت های تامین سرمایه بوده و باید به این موضوع نیز توجه کنیم.

وی تاکید کرد: باید بدانیم که آنچه که در صندوق های سرمایه گذاری به خصوص صندوق های با درآمد ثابت اتفاق افتاده، تنها به عملکرد خود آن ها مربوط نیست و بخشی از عملکرد و به اصطلاح کج کاری آن ها به دلیل کمبود اوراق بدهی در بازار مالی کشور بوده است، در نتیجه ما باید برای حمایت از صندوق ها و اصلاح عملکرد آن ها اقدام به انتشار و ایجاد انواع دیگر ابزار و اوراق مالی نماییم.

اسلامی بیدگلی، درباره تاثیر برنامه ششم توسعه بر تامین سرمایه ها گفت: به نظر می رسد برنامه ششم توسعه کمی دست و پای تامین سرمایه ها را برای اقدام و عمل ببندد و به همین دلیل اصل برنامه ششم توسعه در خصوص تامین سرمایه ها کمی با اشکال رو به رو است؛ به همین دلیل باید به تامین سرمایه ها اجازه توسعه بدهیم؛ چرا که لازمه رشد اقتصادی ما توجه به بازار سرمایه و توسعه آن است؛ حتی اگر اقتصاد ما اقتصاد بانک محور باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تعیین و محدود کردن نرخ صندوق های با درآمد ثابت و نظارت بانک مرکزی به جای بازار سرمایه گفت: عملا این موضوع در قالب برنامه ششم توسعه اجرایی شده و به نظر می رسد وضعیت حاد شبکه بانکی ایران باعث شده تا تمرکز بر روی بانک ها و نظام بانکداری صورت گیرد.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: امیدواریم همچنان که سازمان بورس اقدام به همکاری با بانک مرکزی کرده است در گام بعدی شاهد همکاری بانک مرکزی با سازمان بورس برای حمایت از تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری به جهت توسعه فعالیت های آن ها باشیم و به صندوق ها اجازه فعالیت بیشتر را با توسعه بازار بدهی بدهیم.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال تحول در تأمین مالی بخش تعاون هستیم

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در مجمع سالیانه شرکت گروه مالی توسعه تعاون اعلام داشت به دنبال تحول در تامین مالی بخش تعاون هستیم.

تهران-ایسنا- روابط عمومی بانک توسعه تعاون گزارش کرد، محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون به عنوان رییس جلسه مجمع اظهار داشت: گروه مالی از سال ۱۳۹۴ به عنوان یکی از شرکت های تابعه بانک تاسیس گردیده و طی چندین سال فعالیت داشته است، شرکت مطابق رویه های پیشین بوده است و طی دوره اخیر نیز بر همان منوال فعالیت داشته است. شرکت با حداقل نیروی انسانی همه ساله سود متعارف حاصل نموده و در مجموعه بانک از خوشنامی برخوردار بوده است، عملکرد مدیران و همکاران شرکت جای تقدیر دارد.
وی افزود: طی چندین سال اخیر از ظرفیت های اساسنامه ای استفاده مطوب نگردیده و تنوع دهی به خدمات گروه مالی به نحو مناسبی صورت نپذیرفته است، همچنین ضرورت دارد تا آخرین تغییرات اعضای هیات مدیره به سرعت ثبت گردد.
این مقام بانکی گفت: گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت گویای آن است که وضعیت مالی شرکت گروه مالی توسعه تعاون و عمکلرد مالی و جریان های نقدی برای سال منتهی به سی ام آذر ۱۴۰۲ از تمام جنبه های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری بوده است.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: چشم انداز بانک برای سال ۱۴۰۴ ترسیم شده و بانک به عنوان بانک برتر در حوزه ارائه خدمات دیجیتال بانکی و اعتباری برای تعاونی ها و smeها مطرح است، واقف هستیم که نقش بانکها از حالت سنتی به حالت مدرن در حال تغییر است، ابزارهای نوین تامین مالی موجب تقویت ارتباط بانکها با بازار سرمایه هستند، بانک توسعه تعاون در حوزه ابزارهای نوین به خوبی ورود کرده است، تاسیس «شرکت تامین سرمایه» راهکار و ابزاری موثر برای تقویت نقش آفرینی بانک در حوزه های بانکداری نوین و دیجیتال است.
بر این اساس پیگیری «شرکت تامین سرمایه» طی چند مدت اخیر انجام شده است و به زودی بحث مجوز و نیز سرمایه آن انجام می شود، گروه مالی به «شرکت تامین سرمایه» را دارد.


شیخ حسینی توضیح داد: بخش تعاون نیازهای متعددی در حوزه تامین مالی دارد، حجم بالای تقاضا برای تسهیلات و محدودیت در پرداخت تسهیلات، موجب گردیده بانک توسعه تعاون نیاز متقاضیان و تعاونگران را از مکانیزم و راهکارهای نوین و متنوع مالی تامین نماید. از این رو برنامه های بانک توسعه تعاون برای تنوع دهی به خدمات نوین مالی و اعتباری گسترده است.
در این جلسه اعضای هیات مدیره و اعضای هیات عامل بانک توسعه تعاون رهنمودهایی در حوزه تعیین تکلیف برنا، تقویت ارتباط و نظارت عالیه بر حامیان توسعه اعتماد، علت تصمیمات برای خرید برخی سهامها، روش های پرتفوی ایجاد شده، پیش بینی برای عملکرد و سود سال آینده و تحلیل وضعیت بازارهای مختلف کشور مطرح نمودند. امیر مرادی سرپرست شرکت گروه مالی توسعه تعاون نیز گزارشی جامع از عملکرد شرکت و برنامه های پیش رو ارائه داد. در این جلسه نمایندگان معاونت اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بورس و اوراق بهادار حضور داشتند.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • میزان تسهیلات دولت سیزدهم به دانش‌بنیان‌ها ۲ برابر شد
  • اعطای بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه به دانش‌بنیان‌ها/ افزایش ۱.۸برابری ارائه تسهیلات در سالی که گذشت
  • اعطای بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه به دانش‌بنیان‌ها/افزایش ۱.۸برابری ارائه تسهیلات در سالی که گذشت
  • مشارکت بانک ملی ایران در بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ ایران
  • توانمندسازی بانوان از مسیر تقویت صندوقهای خرد زنان روستایی و عشایر 
  • عضویت ۸۰۰۰ نفر در صندوق‌های خُرد روستایی خراسان جنوبی
  • اقدامات قابل قبول بانک صنعت و معدن در پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش تولید
  • چه روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری در طلا وجود دارد؟
  • واگذاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت های زیر مجموعه بانک ملی ایران
  • به دنبال تحول در تأمین مالی بخش تعاون هستیم