Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@16:54:34 GMT

عصر ناصری به روایت یک آلمانی

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۸۳۱۸

عصر ناصری به روایت یک آلمانی

مجله خبری ایمنا: ارنست هولتزر مهندس مخابرات و عکاس آلمانی از عکاسان پیشگام نیمهٔ دوم قرن نوزدهم میلادی بود که در عصر حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار به ایران آمد و 20 سال از عمر خود را در اصفهان گذراند.

هولتزر در سال 1835 در روستایی در نزدیکی شهر "تورنیگن" در شرق آلمان زاده شد. از کودکی او آگاهی زیادی در دست نیست اما همین اندازه می‌دانیم که در شرکت انگلیسی "تلگراف هند و اروپا" دوره تلگراف‌چی‌گری دید و در 27 سالگی به استخدام دولت انگلیس درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک سال بعد دولت بریتانیا او را به ایران فرستاد تا خطوط تلگرافی را در آن دیار سامان دهد و این فن را در مدرسه دارالفنون تدریس کند. او 35ساله بود که با یک ایرانی ازدواج کرد و به این خاطر تا پایان عمر در آنجا ماند.

هولتزر در میانه اقامت خود در ایران سفر کوتاهی به آلمان داشت . یک دوربین عکاسی و وسایل ظهور عکس از آلمان خرید و به اصفهان آورد و عکاسی در ایران را آغاز کرد.

عکس‌هایی که او در طول 20 سال اقامتش در ایران برداشت منظره‌ها، بناها و مردم ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار را نشان می‌دهد. او بیشتر از مراسم مذهبی، طرز پوشش و جشن‌های ارامنه عکس گرفته اما عکس‌هایی هم از تهران، قم و کاشان دارد که تقریبا همه باقی مانده و چند بار به نمایش گذاشته شده‌اند. در این عکس‌ها صحنه‌هایی از بازار، سینه‌زنی به هنگام محرم، نقالی شاهنامه و ... را می‌توان دید.

کلکسیون عکس‌های هولتزر نیم قرن پس از درگذشت او در خانه نوه‌اش در آلمان پیدا شد و او به همراهی همسرش در معرفی پدربزرگ و عکس‌هایش در آلمان و ایران کوشید. در سال 1976 برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت با همکاری محمد عاصمی که مجله کاوه را در آلمان به فارسی و آلمانی منتشر می‌کرد، یک هزار قطعه عکس از هولتسر را با توضیحاتی به زبان فارسی در تهران به چاپ رساند. دو کتاب"هزار جلوه زندگی" و "ارنست هولتزر، ایران در یکصد و سیزده سال پیش" مجموعه آثار این عکاس را در بر می‌گیرد. این عکاس آلمانی در سال 1911 در 76 سالگی در جلفای اصفهان درگذشت و همان‌جا در آرامگاه ارامنه به خاک سپرده شد.

دختران ارمنی محله جلفای اصفهان با لباس سنتی ارامنه در یک مراسم عروسی

مراسم آئینی ارامنه ساکن اصفهان

سازندگان تبرزین و کشکول در بازار اصفهان

دلاک و کیسه کش‌های عصر ناصرالدین شاه در مقابل درب یک حمام در اصفهان

استاد و شاگردان در مکتبخانه ای در اصفهان

ورزشکاران باستانی کار

یک نانوا در "یزدخواست"، شهری در نزدیکی آباده 

مراسم آئینی ارامنه ساکن اصفهان

دو مرد در حال نماز خواندن؛ از این دو مرد دو عکس دیگر نیز با حالت غذا خوردن و نماز خواندن وجود دارد که هولتزر برای ثبت اداب ایرانی آنها را جلوی دوربین قرار داده است. 

ضیافت زنانه سه زن در پوشش قجری با خربزه و قلیان

میرزا اسدالله خان یکی از رجال عصر ناصرالدین شاه

گورستان ارامنه در نزدیکی کوه صفه اصفهان

نمایی از پل خواجوی اصفهان

نمایی از سی و سه پل اصفهان

گاری اسبی در میدان توپخانه تهران

نمایی از مسجد امام اصفهان (مسجد شاه سابق) و میدان نقش جهان

عمارت نمکدان اصفهان؛ این عمارت یکی از بناهای عصر صفوی است که به دستور طل السلطان حاکم وقت اصفهان تخریب شد.

بیمارستان دکتر "کرر" در جلفای اصفهان

عمارت آینه خانه اصفهان؛ این عمارت عصر صفوی بعدها به دستور ظل السلطان تخریب شد.

نمایی از میدان نقش جهان اصفهان

طلبه ها در مقابل دوربین

یکی از علمای اصفهان در مقابل دوربین

ارنست هولتزر و خانواده در خانه شخصی وی در جلفای اصفهان

منبع: فرادید

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۸۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های فرهنگی شهرداری باید در تمام مناطق شهر گسترش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با اعضای شورای شهر یزد با تبریک سال جدید و تقدیر از تلاش‌های شهرداری و اعضای شورای شهر یزد اظهار کرد: اینکه مردم می بینند مسئولان در حال انجام کار هستند، امیدوار می شوند و این جای خرسندی است و تفاوت است بین مسئولی که کاری انجام نمی دهد و برای مردم دلسوزی ندارد با مسئولی که دغدغه خدمت دارد اما برخی موانع باعث می شود نتواند کار خود را به درستی به سرانجام برساند.

وی عنوان کرد: اغلب مسئولان ما دغدغه کار و خدمت دارند بنابراین باید به آنها کمک کرد زیرا قصد و نیت آنها کار برای اسلام و نظام اسلامی است.

ناصری با تاکید بر اینکه هدف باید خدایی باشد، افزود: عده ای درگیر هوای نفس می شوند و کارشکنی می کنند اما باید بدانند که این کارشکنی به ضرر اسلام و نظام و انقلاب است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد عنوان کرد: همه باید نیت خدمت به مردم داشته باشیم و بدانیم که هر کاری انجام دهیم، خدا شاهد آن است و خدا از نیات همه ما آگاه است.

وی خطاب به اعضای شورای شهر یزد بیان کرد: برای رضای خدا کار کنید و گره از کار مردم باز کنید و برای خدمت رسانی از رحمانیت خدا الگو بگیرید و کار را برای همه انجام دهید و دستگیر همه باشید.

ناصری با تاکید بر اینکه کار برای رضای خدا سرلوحه کار همه باشد، افزود: هر کاری که برای خدا باشد، حتی اگر کوچک باشد، انسان را نجات خواهد داد.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی انجام شده توسط مجموعه شهرداری اظهار کرد: کار و هزینه کردن در راه دین و فرهنگ از بسیاری از آسیب ها جلوگیری می کند.

وی عنوان کرد: برای تقویت دین هر چه بیشتر برنامه ریزی و کار انجام شود، مشکلات جامعه کمتر خواهد شد زیرا شهروند متعهد، حرکت در مسیر پیشرفت را تسهیل می کند.

ناصری همچنین بر لزوم ساخت پارک بانوان، ساماندهی ترافیک شهری، توسعه حمل و نقل عمومی، فرهنگ سازی برای عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی و تک سرنشین و برنامه ریزی برای حل مشکل ترافیک شهر تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه کارهای فرهنگی نباید منحصر به چند منطقه نباشد، افزود: باید در تمامی نقاط شهر کار فرهنگی و تبلیغی انجام شود.

در این دیدار شهردار و هر یک از اعضای شورای شهر یزد نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در شهرداری و شورا پرداختند.

کد خبر 6063959

دیگر خبرها

  • فیلم/ روایت اسکای‌نیوز از نقش ایران در حمله به کشتی‌های اسرائیل
  • کارهای فرهنگی منحصر به چند منطقه شهر نباشد
  • آنتونیو رودیگر: اجازه نمی‌دهم به خاطر مسلمان‌بودن، مورد توهین و تحقیر قرار بگیرم
  • فعالیت‌های فرهنگی شهرداری باید در تمام مناطق شهر گسترش یابد
  • روایت الجزیره از حضور ایران در قطب جنوب
  • روایت تلخ فرامرز خودنگار از فوت ناگهانی دامادش (فیلم)
  • این پنیر خامه‌ای خوشمزه آلمانی را در خانه فقط در ۵ دقیقه درست کنید (فیلم)
  • شانس کم نویر برای بازی در دِرکلاسیکر
  • اجرای بداهه مناجات ابوسعید ابوالخیر با پروردگار/علیرضا قربانی: امیدوارم لایق محبت‌های مردم ایران باشم
  • شکایت رودیگر از روزنامه‌نگار آلمانی به خاطر افترا