بازی در فیلم کارگردان فرهادی برایم آموزنده است/ فیلمبرداری «همه میدانند» نیمه آذر تمام میشود
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۹۰۶۵
پنه لوپه کروز؛ بازیگر اسپانیایی که به تازگی در فیلم جدید اصغر فرهادی به ایفای نقش میپردازد، در مصاحبهای با نشریه (THE WEEK) در مورد این کارگردان ایرانی میگوید: «اصغر فرهادی یک کارگردان نابغه ایرانی است که همواره از او میآموزم و روزشماری میکنم تا به صحنه فیلمبرداری او بروم.»
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، آخرین شماره نشریه ویک (THE WEEK) مصاحبهای با پنه لوپه کروز (Penélope Cruz Sánchez) بازیگر اسپانیایی انجام داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*همزمانی بازی در دو نقش متفاوت در دو فیلم متفاوت!
در حال حاضر پنه لوپهکروز مشغول ایفای نقش در دو فیلم است، او مدتی است که مشغول بازی در فیلم «Murder on the Orient Express» (قتل در شرق اکسپرس) به کارگردانی کنت برانا است، این فیلم جدیدترین اقتباس از رمان جنایی «قتل در قطار سریع السیر به شرق» شاهکار ادبی آگاتا کریستی است که پنه لوپهکروز در آن با میشل پفیفر، جودی دنچ و جانی دپ همبازی است. در کنار این فیلم، کروز دو هفتهای است که در فیلم اسپانیایی زبان «Todos Lo Saben» (همه میدانند) به کارگردانی اصغر فرهادی بازی میکند.
*لوپهکروز: میدانم که چه کاری انجام خواهم داد
کروز که همزمان در دو فیلم یعنی «Murder on the Orient Express» و «Todos Lo Saben» ایفای نقش میکند در مورد اینکه چگونه میتواند همزمان در یک فیلم جنایی و یک فیلم درام با وجود اینکه برای آماده شدن برای هر نقش به زمان زیادی احتیاج است، به ایفای نقش بپردازد، توضیح میدهد: «همیشه همانند پدر و مادرم کار کردهام و مثل آنها به جز 15 روز تعطیلات، باقی روزهای سال را کار میکنم. پدر و مادرم به سختی کار کردهاند و ما نیز مانند آنها سخت کار میکنیم و مجبوریم در مقابل شرایط انعطافپذیر باشیم. حتی اگر جمله (من میدانم که چه کاری انجام خواهم داد) یک شعار است، اما برای من یک شعار خوبی است.
*اصغر فرهادی یک نابغه است و بسیار از او میآموزم
کروز در اظهارنظر جالبی در خصوص اصغر فرهادی و همکاری با او با هیجانی باورنکردنی که موجب میشود دندانهایش را به هم فشار دهد و دستهایش را به هم بکوبد، میگوید: «اصغر فرهادی یک نابغه است و «Todos Lo Saben» یک فیلم هیجانانگیز است. این فیلم در مورد یک زن و شوهری است که زندگی وارونه آنها با سفری به مادرید و در یک دیدار خانوادگی، تبدیل به وراثت شده است. فیلمبرداری این فیلم تا پایان ماه نوامبر یعنی 15 هفته طول خواهد کشید. به قدری کار با اصغر فرهادی برایم جذاب است و به اندازهای از او میآموزم که واقعا نمیتوانم صبر کنم تا دوشنبه شود و سر صحنه فیلمبرداری بروم. یکی از ویژگیهای فرهادی این است که از زمان استفاده میکند تا حقیقت را به درستی از صحنهها بیرون بکشد.
*مجبور به دوست داشتن نقشهایم نیستم، فقط باید آنها را درک کنم
در واقع، خانم بازیگر به نظر آرام، شاد و حتی کمی خوابآلود است که اینها به جذابیت او میافزایند. در 43 سالگی، همچون همیشه باهوش، گرم و سخاوتمندانه است. هنگام صحبت کردن از دستهایش استفاده میکند و به طور ذهنی قبل از هر پاسخ متوقف میشود، به حدی زیرکانه پاسخ میدهد که باید بتوانیم نکات ریز حرفهایش را درک کنیم؛ مخصوصا هنگام توصیف شخصیتهای زنی که در فیلمها ایفا کرده است چرا که در مورد نقشهایش میگوید: «من مجبور نیستم مثل همه، آنها را دوست داشته باشم من فقط باید آنها را درک کنم.»
وقتی در واکنش این حرف او، میپرسیم با کدام یک از نقشهایی که تاکنون بازی کرده همدلی کرده است، میگوید: «در میان تمام نقشها، شخصیتهایی هست که بیشتر به آنها وابسته هستم. به عنوان مثال نقش «Magda» در فیلم «Ma Ma» را دوست دارم و شخصیت «Raimunda» در فیلم «Volver» برایم جذاب است چرا که او یک نماینده قوی است، هر دو این شخصیتها، به اندازه سختیهایشان، شگفت انگیز هستند و با شور و شوق از افرادی که دوستشان دارند، محافظت میکنند. علاوه بر اینها نقش «ریموندا»؛ قهرمان نمایشنامه کمدی «پدرو آلمودوف» از نقشهای مورد علاقهام است، «ریموندا»؛ مادر شایستهای است که برای محافظت از دختر آسیبپذیرش از کارهایی که به دخترش ضرر میزنند، دست میکشد.»
*بخاطر بازی در نقش زنان پیچیده، احساس خوشبختی میکنم
کروز که تاکنون در بیش از 20 فیلم هالیوودی ستارهدار شده و اولین هنرپیشه اسپانیایی است که جایزه اسکار را برنده شده است، در مورد تمام نقشهایی که ایفاگر آنها بوده عقیده مثبت دارد و میگوید: «احساس خوشبختی میکنم که میتوانم بسیاری از زنان پیچیده را بازی و بُعد دیگری را به آنها اضافه کنم. هیچ کدام این نقشها نه کامل هستند و نه قهرمان؛ اما با مبارزه تلاش میکنند بهترین تصمیمات زندگیشان را بگیرند. هرچه سنم بالاتر میرود، شخصیتهایی که بازی میکنم هم جالبتر میشوند.»
*به واسطه اروپایی بودن، باید بسیاری از زبانها را یاد بگیرم
خانم بازیگر که به چندین زبان زنده دنیا مسلط است در خصوص این موضوع میگوید: «فرانسه را قبل از انگلیسی و ایتالیایی خواندم و سعی کردم خواندن زبان را به یک مزیت تبدیل کنم. با اینکه اسپانیایی هستم اما به واسطه اروپایی بودن، میخواهم بسیاری از زبانها را کار کنم. درست است که لهجه دارم؛ اما برای فیلمهایی که به زبان فرانسه و ایتالیایی بازی کردم، به سختی تلاش کردم. به عنوان مثال برای فیلم «Non Ti Muovere» (حرکت نکن)، مجبور شدم ایتالیایی صحبت کنم و بدون اینکه هیچ لهجه اسپانیایی داشته باشم، این کار را انجام دادم و برای این کار، ماهها؛ روزی هشت ساعت درس میخواندم، میخواستم معلمم را خفه کنم و او هم میخواست من را خفه کند (با خنده).
همین میشود که پنه لوپه کروز، تمام عمر حرفهایاش را به خوبی کار کرده و درخشیده است، خانم بازیگر پیرو شغل خانوادهاش نبود و با اینکه پدر مرحومش مکانیک ماشین بود و مادرش یک سالن زیبایی در حومه مادرید داشت اما از 19 سالگی به نیویورک رفت تا انگلیسی را یاد بگیرد و جاه طلبیهایش را دنبال کند.
*ترجمه: هدیه حدادیاصل
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۹۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سوژههای فوتبالی در قاب تصویر
بیرو، کتونی سفید، پرویز خان، پژمان، فوتبالیستها، عرق سرد، به سوی افتخار و سه پنج دو از جمله مجموعه هایی هستند که فوتبال سوژه اصلی آنها است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، فوتبال از جذابترین و پرطرفدارترین رشتههای ورزشی در جهان امروز است و به دلیل اهمیتی که دارد، راه خود را به ادبیات، سینما و حتی فرهنگ و هنر کشورهای مختلف باز کرده است، به همین دلیل، فیلمها، سریالها و حتی انیمیشنهای فوتبالی، جایگاه ویژهای نزد مردم دارند.
در ایران هم فیلمها و سریالهای مختلفی درباره فوتبال ساخته شده است و بر همین اساس کارگردان هر کدام از این آثار به جنبههای مختلفی از آن، از جمله زندگی بازیکنان و مربیان و همچنین چگونگی شکلگیری یک تیم و حواشی مرتبط با فوتبال پرداختهاند؛ به بهانه اکران فیلم سینمایی «پرویز خان» به کارگردانی «علی ثقفی»، نگاهی داریم به آثاری که سوژه آنها پیرامون مسئله مهمی در فوتبال شکل گرفته است.
«پرویزخان»، «بی رو»، «عرق سرد»، «پژمان»، «سه پنج دو»، «کتونی سفید»، «فوتبالیستها» و «به سوی افتخار»، ۸ فیلم و سریالی است که به فوتبال و مستطیل سبز و جذابیتها و حاشیههای آن از دریچه دوربین سینما و تلویزیون پرداختهاند و در این مطلب آنها را معرفی کردیم.
بی روکارگردان: مرتضیعلی عباسمیرزایی
«بی رو» سال ۱۴۰۰ با تمرکز روی زندگی «علیرضا بیرانوند»، دروازهبان تیم ملی کشورمان ساخته شد. داستان فیلم از دوران نوجوانی «بیرانوند» و عشق و علاقه مفرطش به فوتبال آغاز میشد و مسیری که نقش اصلی این فیلم طی میکرد تا بتواند خود را به تیم ملی برساند، خط اصلی روایت فیلم را تشکیل میداد.
بخشی از فیلم هم به ورود او به زمین فوتبال و حضورش در بازیهای مهم اختصاص داشت. «بی رو» فیلم موفقی از آب در نیامد؛ نه داستان درست و سرراستی را روایت میکرد و نه تصویر قابل قبولی از دروازهبان تیم ملی ارائه میداد. ایده این فیلم در سطح باقی میماند و مجال پرورش پیدا کردن به دست نمیآورد.
سه، پنج، دوکارگردان: حسین سهیلیزاده
سال ۱۳۹۰ «حسین سهیلیزاده» سریال «سه، پنج، دو» را با موضوع پشتپرده فوتبال ساخت. برای اجرای این ایده هم دست روی داستان یک فرد متنفر از فوتبال گذاشت که در شرایطی خاص عهدهدار مدیریت یک تیم فوتبال میشود.
«حشمت سوری» که از فوتبال متنفر است بعد از فوت عمویش بهواسطه ارثی که به او میرسد، سرمایهدار میشود و برای استفاده از این پول بادآورده، با مشورت پسرش، تیم فوتبالی به نام «آذرخش» را میخرد. «سه، پنج، دو» از موقعیت «حشمت» و پسرش در فرایند مدیریت باشگاه «آذرخش» استفاده کرد تا به زبان طنز، بخشی از پشت پرده فوتبال را روایت کند. این سریال چند سال بعد به فصل دوم رسید اما موفقیتی به دست نیاورد.
کتونی سفیدکارگردان: محمدابراهیم معیری
داستان «کتونی سفید»، در جنوب ایران روایت میشود. داستان این فیلم درباره یک معلم ورزش است که به مدرسهای در بوشهر اعزام میشود و وقتی فقر امکانات ورزشی را در آنجا میبیند، میکوشد تا یک تیم فوتبال مدرسه را تشکیل دهد. او نوجوانان علاقهمند به ورزش را تحت یک برنامهریزی مدون در قالب یک تیم گردهم جمع میکند.
البته در این مسیر ماجراهای دیگری هم به بحث فوتبال گره میخورد اما تمرکز اصلی فیلم روی همین تشکیل تیم و تلاش مربی برای بالا بردن بهرهوری تیم است.
پژمانکارگردان: سروش صحت
یکی از موفقترین سریالهای فوتبالی تلویزیون، بدون شک «پژمان» است؛ ترکیب طلایی «سروش صحت» کنار «پیمان قاسمخانی» در بهسرانجام رسیدن ایده «پژمان» بیتأثیر نبود.
«پژمان جمشیدی» در جایی گفته بود قبل از اینکه ماجرای بازی در سریال مطرح شود، «پیمان قاسمخانی» او را طرف مشورت قرار داده بود تا براساس موقعیتی که او در سالهای پس از خداحافظیاش از فوتبال داشت، فیلمنامهای بنویسد؛ به گفته «جمشیدی»، او قبول کرده که به «قاسمخانی» مشورت بدهد اما از جایی به بعد، پیمان قاسمخانی تأکید میکند که باید نقش اول چنین فیلمنامهای را یک فوتبالیست واقعی بازی کند تا برای مخاطب جذاب باشد و قرعه به نام او میافتد.
«پژمان» با محوریت زندگی شخصی و حواشی حرفهای یک فوتبالیست ساخته شده که تلاش دارد در دوران دوری از زمین فوتبال، جایگاهی اجتماعی برای خود دست و پا کند. او مدام تلاش میکند برای خودش تیمی دستوپا کند اما هیچکس او را قبول ندارد و خیلیها اصلاً «پژمان جمشیدی» را نمیشناسند.
عرق سردکارگردان: سهیل بیرقی
داستان فیلم «عرق سرد» درباره مشکلات ملی پوش فوتسال زنان است. دختری به اسم «افروز» که سالها زحمت کشیده و تلاش کرده است تا بتواند در مسابقات جهانی جایگاهی ویژه به دست آورد اما درست در روز سفر، متوجه میشود همسرش او را ممنوعالخروج کرده است. او برای اینکه بتواند در این مسابقه حضور داشته باشد دست به هرکاری میزند و حتی راضی به سازش با همسرش میشود اما فایدهای ندارد.
در نهایت به خاطر افشاگری در رسانهها و اعتراض به فدراسیون فوتسال، از کاپیتانی تیم برکنار میشود و نزدیکترین دوستش هم او را تنها میگذارد تا اینکه تصمیم میگیرد به شکلی از شوهرش انتقام بگیرد. بازی «باران کوثری» در نقش این بازیکن فوتسال مورد توجه قرار گرفت.
فوتبالیستهاکارگردان: علیاکبر ثقفی
سال ۱۳۷۹ «علیاکبر ثقفی» فیلم «فوتبالیستها» را با حضور «علی پروین» ساخت اما اثر قابل توجهی از آب درنیامد. خود «ثقفی» در مصاحبهای گفته بود که قصد داشته مردم و نوجوانان را با فوتبال بیشتر آشنا کند اما فیلمش چیزی نشده که انتظارش را داشت. او نتیجه گرفت سینما و ورزش تفاوتهای اساسی با هم دارند.
ماجرای فیلم درباره پسری بود که پدر و مادرش را در زلزله رودبار از دست میداد و از آن جایی که به فوتبال علاقه داشت در جریان برگزاری مسابقات جهانی فوتبال کودکان بیسرپرست در سوئیس قرار میگرفت. او با درخشش خود در بازیها نامزد دریافت عنوان آقای گل مسابقات میشد اما به خاطر فداکاری برای دوستش کنار میکشید تا جوایز به او برسد.
به سوی افتخارکارگردان: سیروس مقدم
سال ۱۳۷۷« به سوی افتخار» با کارگردانی «سیروس مقدم» و بر اساس فیلمنامهای از «سعید سلطانی» تولید شد؛ سریالی که میتوان آن را نقطه شروع سریالسازی با موضوع فوتبال در تلویزیون دانست. سریال درباره یک مربی با اخلاق فوتبال به اسم «هادی خضوعی» بود که حاضر به باج دادن به مافیای فوتبال نمیشد و به همین دلیل از تیم دسته اولی که هدایتش را برعهده داشت، به یک تیم دسته سوم تبعید میشد.
او مجبور بود با جوانهایی آماتور که فوتبالشان ضعیف بود کار کند و در عینحال خودش را به همه ثابت کند و تلاش میکرد همین تیم را احیا کند و به اوج برساند.
پرویزخانکارگردان: علی ثقفی
فیلم «پرویزخان» به کارگردانی «علی ثقفی» با تمرکز روی شخصیت و بخش مهمی از زندگی مرحوم «پرویز دهداری»، سرمربی دهه ۶۰ تیم ملی فوتبال ایران ساخته شده است. استعفای ۱۴ بازیکن از حضور در تیم ملی بعد از برگزاری بازیهای آسیایی ۱۹۸۶ به خاطر حضور «پرویز دهداری»، یکی از جنجالیترین رخدادهای فوتبالی دهه ۶۰ را رقم زد.
«دهداری»، آن زمان با وجود تمام مخالفتها و محدودیتها برای اثبات خودش تیم ملی تازهای تشکیل داد و از جوانهایی که آن زمان هنوز نامآشنا نبودند دعوت کرد تا در تیم ملی حضور پیدا کنند.
آنها پس از حضور شایسته در بازی مقدماتی المپیک سئول مقابل تیم ملی کویت که محور داستان فیلم «پرویز خان» براساس آن بنا شده، در جام ملتهای آسیا در قطر نیز حاضر شدند و تا مرز قهرمانی پیش رفتند. «سعید پورصمیمی» در نقش «پرویز دهداری»، بازی اثرگذاری به نمایش گذاشت و به احتمال زیاد «پرویزخان» میتواند به یکی از آثار مهم فوتبالی سینمای ایران تبدیل شود.
کد خبر 746519