Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@23:28:31 GMT

شاخص دقیقی برای ارزیابی سرانه مطالعه وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۹۷۷۱

شاخص دقیقی برای ارزیابی سرانه مطالعه وجود ندارد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان با بیان اینکه شاخص دقیقی برای ارزیابی سرانه کتاب وجود ندارد گفت: آمارهایی که از سرانه مطالعه در کشور منتشر می شود غیررسمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نورعلی غلامحسین نیا سماکوش مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در بازدید از دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت ضمن اطلاع از نحوه تولید و انتشار خبر در این رسانه با خبرنگار مرآت به گفتگو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از انتشار بخش اول این گفتگو در روزهای گذشته، اینک شما را به مطالعه بخش دوم آن دعوت می کنیم.

مرآت- ارزش گذاری ارکان مختلف جامعه برای کتاب را چطور ارزیابی می کنید؟

سماکوش- در این خصوص لازم است به مواردی اشاره کنم. مسئولین فرهنگی ما تا چه اندازه عامل به انجام این تکالیف در حوزه کتاب هستند؟ در یکی از جلسات شورای اداری وقتی میکروفون به دهان فرد سخنران نمی رسید می دانید از چه چیزی برای آن استفاده کردند؟ متاسفانه کتاب! یعنی کتاب آنقدر کم اهمیت شده است که به عنوان پایه میکروفون استفاده می شود؟ اتفاقا من می خواهم این نکته را در جلسه بعد مطرح کنم. خود مسئولین فرهنگی ما چقدر خود را به مطالعه کتاب مقید می دانند؟

مرآت- در خصوص طرح اهدای کتاب که چندماهی است در استان آغاز شده است بفرمایید.

ما طرحی به نام طرح اهدای کتاب را در استان شروع کرده ایم تا مردم به فرهنگ اهدای کتاب آشنا شوند. تاکنون حدود 200 هزار جلد کتاب جمع آوری شده است. شما کتابخانه مرکزی سمنان را دیده اید. منابع آن حدود 100 هزار جلد است. این را هم عرض کنم که استان سمنان جزو 6 استان کشور است که از کتابخانه مرکزی برخوردار است. البته همین کتابخانه مرکزی سمنان که جزو طرح های مهر ماندگار بود دارای نواقصی است. توجه داشته باشید که متولی ساخت کتابخانه ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما فقط بهره بردار این پروژه ها هستیم.

اما به موضوع طرح اهدای کتاب بازگردیم. این طرح از 10 تیر سالجاری آغاز شده است و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت. در این طرح همانطور که گفتم حدود 200 هزار جلد کتاب اهدا شده است و اگر قیمت متوسط هر کتاب اهدایی را 7 هزار تومان درنظر بگیریم جمع آن حدود 1 میلیارد و 400 میلیون تومان خواهد شد. البته توجه داشته باشید برخی از کتب اهدایی قیمت بسیار بالاتری از این مبالغ داشته است. به عنوان مثال کتابی در گرمسار اهدا شده بود که حدود 700 هزار تومان قیمت داشت!

این کتب پس از بررسی های اولیه و پالایش در بین کتابخانه های استان توزیع می شوند. به عنوان مثال کتب کتابخانه نردین که اخیرا افتتاح شد از همین محل، تامین شدند.

استقبال مردم استان سمنان از طرح اهدای کتاب در مقایسه با سایر نقاط کشور بسیار چشمگیر و بی نظیر بوده است. به عنوان مثال در یکی از استانها که جمعیت به مراتب بیشتری از استان سمنان دارد در مدتی بیشتر از مدت استان سمنان، فقط 11 هزار جلد کتاب جمع آوری شد.

جا دارد که از همه مسئولان، موسسات، سازمان ها و اقشار مختلف مردم که در این طرح مشارکت کردند تقدیر و تشکر کنم. دکتر خباز تنها استانداری بود که در این طرح از سوی سازمان کشوری مورد تقدیر قرار گرفت.

مرآت- در کدام بخش کمبود بیشتری احساس می شود؟

سماکوش- با توجه به نیاز دانش آموزان به کتب کمک درسی در این بخش نیازمند مشارکت بیشتر مردم هستیم که البته تاکنون نیز این موضوع وجود داشته است. قطعا می دانید که کتب کمک درسی و کمک آموزشی قیمت های بالایی دارند. بسیاری از دانش آموزان بویژه در مناطق محروم امکان خرید این کتب را ندارند لذا اهدای این کتب به این قشر کمک شایسته ای خواهد کرد.

نکته دیگر آنکه افراد می توانند با کارتهای عضویت کتابخانه عمومی هر نقطه ای از کتابخانه های سراسر کشور کتاب به امانت بگیرند.

مرآت- ورود شما به کتابخانه مدارس چگونه است؟

سماکوش- متاسفانه چون در چارت سازمانی مدارس مسئول مشخصی برای کتابداری پیش بینی نشده است امکان ورود مستقیم نداریم. البته آموزش های لازم به کادر مدارس ارائه شده است اما تا زمانی که مسئول مشخصی وجود نداشته باشد امکان ورود وجود نخواهد داشت. مدت زیادی است که منابع تامین کتاب ما نیز محدود و از آن طرف نیز تعداد مدارس بسیار زیاد است.

مرآت- دسترسی روستاهای استان به کتابخانه های عمومی چگونه است؟

سماکوش- همانطور که عرض شد با وجود اینکه احداث کتابخانه با ما نیست اما تلاش کردیم در مناطق محروم پروژه هایی را اجرایی کنیم. مطلع هستید که کتابخانه نردین افتتاح شد و تاسیس کتابخانه های شهر کهن آباد و روستاهای سوداغلن، نام نیک و دیزج در اولویت قرار دارد. لازم به ذکر است که کهن آباد تنها شهر بدون کتابخانه استان است. حتی در مناطقی از شهر سمنان نیز کمبودهایی داریم که به دنبال رفع آن هستیم.

مرآت- با توجه به نیاز نابینایان و کم بینایان به امکانات ویژه برای مطالعه وضعیت کتابخانه مرکزی سمنان را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید؟

سماکوش- بنا داریم با هماهنگی انجمن نابینایان کشور مکان فعلی کتابخانه که در اختیار نابینایان قرار دارد را استانداردسازی و تجهیزات بیشتری به آن اضافه کنیم و مورد بهره برداری قرار دهیم. معتقدیم فضای فعلی حداقلی است و باید مجهز شود. البته این تجهیزات هزینه های زیادی را به دنبال دارد اما در تلاش هستیم تا با همکاری اداره کل بهزیستی استان این موارد را مرتفع کنیم.

در حال حاضر کتب صوتی و نیز کتب خطوط بریل ویژه نابینایان در کتابخانه مرکزی سمنان موجود است.

مرآت-  نظر شما در مورد سرانه مطالعه در کشور چیست؟

سماکوش- شخصا در این مورد نقدی دارم. در بسیاری از سازمان ها و نهادها بدون ارائه تعریف دقیقی از سرانه مطالعه می گویند مثلا سران مطالعه 20 دقیقه یا 15 دقیقه است. از سویی دیگر بعضا گفته می شود که سرانه مطالعه پایین است. متاسفانه چون ما تعریف دقیقی از فرهنگ مطالعه نداریم نمی توانیم این موارد را تایید یا رد کنیم. به عنوان مثال آیا خواندن قرآن و نهج البلاغه مطالعه محسوب نمی شود؟ لذا هیچ معیار استانداردی برای اینکه بگوییم مطالعه پایین است یا بالا است وجود ندارد. از سوی دیگر هیچ مرجعی نیز برای اعلام رسمی این سرانه وجود ندارد. آیا کسی که در ایستگاه مترو روزنامه می خواند و یا در جلوی دکه های مطبواتی روزنامه ها را نگاه می کند هم جزو افراد مطالعه کننده محسوب می شود؟ بنابراین چون این تعریف به طور دقیق وجود ندارد لذا نمی توان اظهار نظر دقیق کرد و کلیه آمارها غیررسمی و غیرکارشناسی است.

به عنوان مثال در اتریش اگر هر شهروند در هر ماه یک کتاب بخواند به آن سرانه گفته می شود.

بحث دیگر آنکه فرهنگ ماطلعه و فرهنگ کتابخوانی دو موضوع متفاوت است. معتقدم فرهنگ مطالعه در جامعه ما بسیار زیاد است. در آماری آمده است که 27 میلیون نفر در هر شبانه روز حدود 72 دقیقه مطالب فضای مجازی را می خواند و مرور می کند اما به آن کتابخوانی نمی گویند و می توان آنرا مطالعه نامید. به نظر من فرهنگ مطالعه در کشور وجود دارد که البته با فرهنگ کتابخوانی فرق دارد.

مرآت- به عنوان سوال پایانی به نظر شما توسعه فضای دیجیتال و مجازی چه تاثیری بر روند مطالعه در کشور داشته است؟

سماکوش- اگر نسبت به گذشته خودمان قیاس کنیم می توانم بگویم در آن دوران مطالعه لذت بیشتری داشت چرا که تلاش بیشتری برای دستیابی به کتب صورت می گرفت. بدون تردید دانش آموزان و دانشجویان ادوار گذشته علاوه بر اشراف بر مطالب درسی خود از اطلاعات عمومی خوبی نیز برخوردار بودند. علت این امر هم اکتفا به جزوه خوانی است.

اما راه حل این موضوع مدیریت فضای مجازی و داشتن برنامه مناسب برای آن است. طبیعتا راه گریزی از تکنولوژی و فضای دیجیتال وجود ندارد. متاسفانه سیاست راهبردی در فضای مجازی وجود ندارد که این موضوع نیازمند برنامه ریزی و تشکیل اتاق های فکر در سطوح کلان کشور است.

مرآت- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید صمیمانه تشکر می کنم.

سماکوش- من هم از شما و همکارانتان در شبکه اطلاع رسانی مرآت تشکر می کنم و امیدوارم در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی موفق و پیروز باشید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی سلامت تهران/شاخص سرانه سلامت پایتخت نسبت به برخی استان‌هامناسب نیست

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی سلامت شهر تهران را ارائه کرد.   به گزارش ایسنا، سوده نجفی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به آغاز هفته سلامت گفت: هفته سلامت فرصتی برای بیان مسائل بر حوزه سلامت است و این در حالی است که سلامت در توسعه پایدار نقش مهمی ایفا می‌کند و نباید به صورت سطحی به آن نگریست.   وی با بیان اینکه مسئله سلامت باید در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد، افزود: وضعیت سلامت شهر تهران علی‌رغم اینکه تصور می‌شود به دلیل پایتخت بودن و تعداد زیاد بیمارستان، خوب است. اما بر اساس شاخص‌های اعلامی سرانه سلامت شهر تهران نسبت به برخی استان‌ها مناسب نیست و باید دولت و مجلس حساسیتی در این خصوص داشته باشند.   رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری اقداماتی در این خصوص انجام داده و انجام می‌دهد، گفت: کمیته سلامت با بررسی سلامت و وضعیت شهر یک طرح یک فوریت را تحت عنوان تشکیل شورای راهبردی سلامت شهر تهران تدوین کرده و امروز به هیات رئیسه تقدیم کرده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • شاخص سرانه سلامت در تهران نسبت به برخی استان‌ها مناسب نیست
  • پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی سلامت تهران/شاخص سرانه سلامت پایتخت نسبت به برخی استان‌هامناسب نیست
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود