Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری «مشکلات درمان اعتیاد و سامانه آیداتیس» امروز چهارشنبه یکم آذر ماه سال جاری با حضور محمدهادی پناهی رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد برگزار شد.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد در این نشست خبری اظهار کرد: سرورهای سامانه آیداتیس که اطلاعات بیماران مراکز درمانی اعتیاد در آن ثبت می‌شود در کشور آلمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بیش از ۲ هفته است که این سامانه توسط هکرها هک شده و اطلاعات ۱۲۰ هزار بیمار مراکز درمانی افشا و در شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

قطع داروی 35 هزار معتاد در استان البرز

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد همچنین به مشکلات ایجاد شده برای بیماران تحت درمان در استان البرز اشاره کرد و گفت: در دو هفته اخیر داروی 35 هزار بیمار در استان البرز قطع شده است. در حالی که طرح جنت در این استان اجرا شده بود و طرح جنت یکی از ده طرح برتر در حوزه اعتیاد بود که در قالب این طرح 950 بیمار درمان شده و درمان معتادان متجاهر ماده 16 نیز به طور رایگان صورت گرفته بود.

وی یادآور شد: در طول این مدت مراکز درمانی بیماران یکدیگر را پوشش می‌دادند اما باید توجه داشته باشیم که داروی این مراکز نیز رو به پایان است. متاسفانه براساس اعلام مقام قضایی جرم و جنایت در استان البرز در طول این دو هفته اخیر افزایش داشته است.

پناهی ادامه داد: براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان البرز این اقدام به دستور حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت صورت گرفته است، چون معتقدم چهره‌های شاخص درمانگران حوزه اعتیاد در استان البرز حضور دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیران وزارت بهداشت از جمله حریرچی همواره از اصطلاحاتی مانند پوزه به خاک مالیدن استان البرز استفاده می‌کند، در حالی که مدیریت ساحت خرد و تدبیر است، نه ساحت جنگ.

پناهی تصریح کرد: هکرها برای عدم افشای اطلاعات سایر بیماران سامانه آیداتیس، درخواست مبلغ ۳۰۰ هزار دلاری را مطرح کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما سامانه ای که الگوهای تغییر مصرف موادمخدر، تغییر سن مصرف و نوع ماده مصرفی را ثبت کند، وجود ندارد و ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود ۳ سال پیش وزارت بهداشت را ملزم به ایجاد و راه‌اندازی این سامانه کرده بود که وزارت بهداشت از انجام این کار سر باز می‌زند.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تاکید کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی درمان کشور، باید سامانه ای را برای درمان معتادانراه‌اندازی کند و سامانه آیداتیس به مدیریت درمان اعتیاد و ثبت اطلاعات مورد نیاز ارتباطی ندارد.

پناهی تصریح کرد: در سامانه آیداتیس اطلاعات درمانی بیمارانی که تحت درمان هستند و دارو مصرف می کنند، ثبت نمی‌شود و این سامانه تنها محل رصد برندهای دارویی است و هیچ امنیتی ندارد.

وی ادامه داد: سامانه آیداتیس هیچ تاییدیه‌ای از سازمان‌های قضایی کشور دریافت نکرده است و از تاریخ انقضای آن پیش از افشای اطلاعات بیماران مراکز درمانی، بیش از ۲ هفته می‌گذرد.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد یادآور شد: اینکه بگوییم کارمندان و مدیران مراکز درمانی اعتیاد، در افشای اطلاعات بیماران خود، با هم تبانی کرده‌اند، بیشتر به یک شوخی مضحک شبیه است و چنین چیزی امکان ندارد.

پناهی اظهار کرد: کانون سراسری درمانگران اعتیاد، به دلیل افشای اطلاعات بیماران مراکز درمانی، شکایتی را به دادستانی فرستاده و اعلام جرم کرده است و این موضوع را مورد پیگیری قضایی قرار داده است.

وی تصریح کرد: کانون سراسری درمانگران اعتیاد معتقد است که وزارت بهداشت در بازگویی دلیل افشای اطلاعات بیماران مراکز درمانی اعتیاد، لاپوشانی می‌کند و این امر به صلاح کشور نیست.

نگاه وزارت بهداشت به درمان اعتیاد دارو محور است

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد افزود: نگاه وزارت بهداشت به درمان اعتیاد، نگاهی دارو محور است، این در حالی است که کانون سراسری درمانگران اعتیاد به این معضل، نگاهی بیمار محور دارد.

پناهی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف موادمخدر روز به روز در دنیا در حال تغییر است و کانون سراسری درمانگران اعتیاد بر این اعتقاد است که روش‌های درمانی و شیوه‌های آموزشی درمان این بیماری نیز باید مطابق با این تغییرات به روز شود و تغییر کند.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت هیچ اقدامی در به روز کردن روش‌های درمانی اعتیاد انجام نداده است و متاسفانه هیچ پروتوکلی برای درمان معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر مختلف مثل گل و شیشه در کشور وجود ندارد.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تاکید کرد: «بیمار محوری» و لزوم توجه به نقش و جایگاه مسئله پیشگیری در درمان اعتیاد، موضوعی مهم و قابل اهمیت است که وزارت بهداشت هیچ توجهی به آن ندارد.

پناهی گفت: دستورالعمل های فعلی وزارت بهداشت در درمان اعتیاد، شامل برنامه های دارو محورانه است و این شیوه درمانی منافع بیماران و صلاحیت آن‌ها را در بر نمی‌گیرد.

افزایش اعتیاد شیک یا داروخانه‌ای با ورود ترامادول به بازار

وی یادآور شد: اعتیاد داروخانه‌ای از جمله نمونه‌های جدید الگوی مصرف است و کارشناسان حوزه اعتیاد با عنوان «اعتیاد شیک» طی ۵ سال اخیر نسبت به فراگیر شدن آن هشدار داده اند.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تصریح کرد: اعتیاد شیک یا همان اعتیاد داروخانه‌ای، سایر افراد جامعه و به ویژه نوجوانان را در معرض خطر ابتلا به بیماری اعتیاد قرار می دهد و در این میان، نوجوانان دختر بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

پناهی ادامه داد: ورود ترامادول به بازار یکی از اقدامات منفی وزارت بهداشت است که ورود آن به داروخانه ها و بازار، زمینه اعتیاد اجتماعی را به وجود آورد.

وی افزود: در سایر جوامع دنیا، سرعت رشد اعتیاد داروخانه ای بسیار بیشتر از اعتیاد سنتی است و متاسفانه وزارت بهداشت، دستاوردهای علمی این حوزه را که مورد تایید بسیاری از کارشناسان است، به رسمیت نمی‌شناسد.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تاکید کرد: علی رغم مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر و کانون سراسری درمانگران اعتیاد، اکسی‌ کدون که خود یک ماده شبه مخدر است با نظر وزارت بهداشت روانه بازار شد و این وزارتخانه اگرچه خود را متولی سلامت کشور می داند، اما در حوزه درمان اعتیاد، کارکردی به جز شمارش بودجه در این حوزه نداشته است.

پناهی گفت: کیفیت خدمات مورد ارائه به معتادان تحت درمان، باید با نگاه بیمار محوری سنجیده شود و در این مقوله اولویت با شیوه های درمانی صحیح و به روز معتادان است.

وی خاطرنشان کرد: از زمان تولیت وزارت بهداشت در حوزه درمان اعتیاد، خدمات غیر دارویی تضعیف شده و جایگاه تاثیرگذار خدماتی چون روان‌شناسی، مددکاری و خدماتی این چنینی نادیده گرفته شده است.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تصریح کرد: وزارت بهداشت درمان اعتیاد را یک فرآیند اجتماعیِ روان‌شناختی نمی داند و با این بیماری مثل یک سرماخوردگی ساده برخورد می‌کند و اعتقادی به بیمار محوری ندارد.

وزارت بهداشت با نشت داروهای درمان اعتیاد به این معضل دامن می‌زند

پناهی تاکید کرد: بخش عمده فعالیت وزارت بهداشت در سال‌های اخیر به ایجاد مشکل و چالش انداختن مراکز درمانی اعتیاد، با تاکید بر دارو محوری بوده است و با نشت داروهای درمان اعتیاد به این معضل دامن می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: عمده میزان نشت موادمخدر در نشت داروهای ترک اعتیاد نبوده و غیر از کشفیات، این داروها در استان های مختلف کشور، نوع بسته بندی موادمخدر در بازارهای سیاه، نشت آن را از مراکز درمانی محدود می‌کند.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تصریح کرد: بررسی های آماری برخی از نهادها نشان می دهد که حجم داروهای درمان اعتیاد به صورت قاچاق در بازارهای سیاه مواد مخدر چند برابر داروی دریافتی تمام مراکز کشور است، بنابراین منشأ نشت داروهای درمان اعتیاد جای دیگری است.

پناهی اضافه کرد: نشان دار کردن داروهای مجاز ترک اعتیاد، چاره جلوگیری از نشت آن در بازار سیاه است و ستاد مبارزه با مواد مخدر، مدتها است که این دستور را صادر کرده است، اما وزارت بهداشت از انجام این اقدام سر باز می زند.

وی تاکید کرد: نحوه کدگذاری بیماران در سامانه آیداتیس، بسیار ابتدایی و بدون توجه به موارد امنیتی بود و تخصیص کد منحصر به فرد با توجه به شماره ملی هر یک از بیماران مراکز درمانی اعتیاد، امکان افشای اطلاعات بیماران فوق را تا حد زیادی کاهش می داد.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد افزود: با افشای اطلاعات بیماران مراکز درمانی که مشخصات آن ها در سامانه آیداتیس ثبت شده بود، داروی بسیاری از بیماران در این مراکز از جمله در مراکز استان البرز قطع شد و بنابر گفته برخی مسئولان، آمار وقوع جرم و جنایت پس از این اتفاق، افزایش چشمگیری داشته است.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری، جزئیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تشریح کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس عبادی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند وزارت بهداشت در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفت: امسال برای نخستین بار تعرفه ترجیحی برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به افزایش 50 درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری اشاره و بیان کرد: این افزایش نسبت به سال گذشته از 20 هزار و 100 تومان به 30 هزار و 200 تومان رسیده است.

عبادی همچنین گفت: 15 درصد به ارزش نسبی خدمات پرستاری(k) نسبت به سال قبل اضافه شده است که این مصوبات منجر به رشد مناسبی در میزان تعرفه پرستاران در سال 1403 خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تصریح کرد: با اجرای این قانون، استقلال مالی و ارتقای هویت سازمانی گروه پرستاری بهبود یافته است.

وی افزود: این قانون منابع جدید مالی را برای بیمارستان ها فراهم کره است. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در توزیع این منابع وفق دستورالعمل های ابلاغی نقش فعالانه‌ای داشته باشند تا منافع آن به طور عادلانه به تمامی پرستاران برسد.

تدوین بسته "ماندگاری پرستاران"/ افزایش 46 درصدی تعرفه پرستاران در صورت تصویب دولت

وی از اهتمام دولت سیزدهم و وزارت بهداشت برای حل مشکلات پرستاری خبر داد و گفت: این دستاوردها حاصل تلاش‌های یکساله و اصلاحات انجام شده در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که بدون شک، این اقدامات گامی کوچک در جهت ارتقای جایگاه پرستاران در نظام سلامت کشور و افزایش انگیزه آنها برای ارائه خدمات بهتر به مردم شریف ایران خواهد بود.

به گزارش تسنیم، ارزش نسبی بسته خدمات و مراقبت‌های پرستاری به شرح جدول زیر به تصویب رسیده است:

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعلام قیمت ویزیت پزشکان؛ تعرفه‌های پزشکی چقدر افزایش یافت؟
  • جزئیات تعرفه پزشکان اعلام شد
  • اعلام تعرفه‌های جدید ویزیت پزشکان ۱۴۰۳
  • جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد
  • دولت تعرفه‌های پزشکی را ابلاغ کرد
  • تعرفه های جدید پزشکی ابلاغ شد
  • آیا چت‌بات‌ها جایگزین روان‌درمانگران خواهند شد؟