Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- عملیات غرورآفرین «نصر9» در روز اول آذرماه سال 1366 بارمز «یا مولای متقیان» درمنطقه عملیاتی حاج عمران توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف آزادسازی دامنه جنوبی ارتفاعات معروف به تپه شهدا به اجرا درآمد.

به گزارش ایرنا، منطقه عمومی حاج عمران از زمان عملیات «والفجر 2» و تصرف ارتفاعات حساس منطقه توسط رزمندگان ایران، همیشه مورد توجه نیروهای عراقی بوده و هر چند وقت یکبار عملیاتی برای اشغال این ارتفاعات از طرفین صورت می پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حاج عمران شهری در استان اربیل در منطقه کردستان عراق می‌باشد، این شهر در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع شده است و هنگام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 1362 پس از عملیات والفجر 2 این شهر برای مدتی به تصرف رزمندگان ایرانی و نیروهای کرد مسلمان درآمد.
این شهر در فاصله 180 کیلومتری شمالشرقی از شهر اربیل و 20 کیلومتری شرق چومان قرار گرفته شده است.
حاج عمران در موقعیتی سوق الجیشی واقع شده؛ بدین ترتیب که از شمال به ارتفاعات چنارستان و کلاشین، از جنوب به ارتفاعات بسیار مرتفع سکران و کدو و از شرق به ارتفاعات تمرچین و شهر مرزی پیرانشهر، و از غرب به تنگه دربند و شهر چومان مصطفی عراق، محدود می شود.

** رزمندگان ارتش خط شکن عملیات نصر 9
تقریباً آخرین فعالیت های انجام شده در این منطقه به انجام عملیات نصر 9 برمی گردد که لشکر 64 ارومیه از نیروی زمینی ارتش با 4 گردان به همراهی یک گردان از تیپ 25 تکاور با آگاهی از حضور منافقین در کنار یگانهای عراقی طرحی را آماده ساختند تا با اجرای آن بتوانند تپه شهداء را مجدداً تصرف نمایند.
این عملیات سه روز به طول انجامید و در سوم آذرماه به پایان رسید.
به نقل از کتاب اطلس نبردهای ماندگار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی (سازمان ایثارگران ارتش) ، تپه شهداء در یورش اولیه به تصرف نیروهای خودی درآمد ولی پاتک های بسیار سنگین عراق و خستگی شدید نیروهای خودی موجب شد مواضع بدست آمده دوباره توسط عراق اشغال شود.
در این عملیات دشمن به دلیل کوهستانی بودن منطقه نتوانست از امکانات زرهی خود استفاده کند و ناچار شد با به جای گذاشتن بیش از چهار هزار کشته و زخمی و 100 اسیر، عقب نشینی کند.
3دستگاه تانک و نفربر ،19 عراده توپ، 10قبضه خمپاره انداز، 60 دستگاه خودرو و بیش از 450 قبضه انواع سلاحهای سبک به همراه 6 انبار مهمات از عراق منهدم گردید.
تعداد زیادی جنگ افزار سبک و سنگین و وسایل مخابراتی و مقادیر فراوانی از انواع مهمات به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد.

** مناطق و ارتفاعات آزاد شده
در این عملیات ارتفاعات 2080، 2060 ، 1985 و 980 درمنطقه عمومی حاج عمران آزاد شد.
پس از این عملیات، موقعیت رزمندگان با دفع پاتک‌های دشمن تثبیت شد و با حضور بر ارتفاعات منطقه، بر قسمت وسیعی از خاک عراق مسلط شد.
در ادامه این عملیات، با سرکوب تحرکات بعدی دشمن و تحمیل ضربات مجدد به آن‌ها، تعداد دیگری از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و قدرت پاتک از دشمن سلب شد. بدین ترتیب، تپه شهدا نیز از وجود دشمن بعث پاکسازی شد.

** عملیاتهای رزمندگان اسلام در آذرماه دوران دفاع مقدس
ماه آذر نیز همانند ماههای دیگر در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حوادثی را پشت سر گذراند که شاید مهمترین آنها را بتوان در جبهه های نبرد حق علیه باطل دنبال کرد.
عملیات های غرور آفرین «نصر9»، «هوایی مروارید»، «طریق القدس»، «سه راهی آبادان»، «مطالع الفجر»، و «سید صادق» در آذرماه هشت سال دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام و یگانهای ارتش و سپاه انجام شده است .
اجتمام / 1095 ** 1418
گزارش :رضا رضائی مجد ** ناشر: مریم برزآبادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۰۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت موازنه قدرت نظامی منطقه با انجام عملیات صبح صادق

به گزارش قدس خراسان، امیر سرتیپ رضا آذریان صبح امروز در مراسم رژه روز ارتش در بلوار نماز مشهد اظهار کرد: روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان در طول دوران دفاع مقدس است، امروز روز تولد ارتش است که به یادگار از حضرت امام خمینی(ره) مانده است.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش بیان کرد: به ملت بزرگ ایران اسلامی و رزمندگان عملیات وعده صادق این حماسه و قدرت‌نمایی بزرگ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را که چند شب گذشته ضربه بسیار سنگینی به رژیم صهیونیستی کودک‌کش زد، را تبریک می‌گویم.

وی افزود: این عملیات بزرگ و قدرتمند را که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به صورت ترکیبی انجام دادند، یک بازدارندگی بسیار قوی و پاسخی سخت و سنگین بود که شاید به فکرشان هم نمی‌رسید که این اتفاق رخ دهد، اما بدانند اگر بخواهند هر گونه حرکتی در مرزهای جمهوری اسلامی انجام دهند، مطمئن باشند نقشه آن‌ها قبل از اقدام از بین می‌رود.

آذریان با بیان اینکه نیروهای مسلح امروز نیز آماده انجام مأموریت هستند، خاطرنشان کرد: این عملیات موازنه قدرت نظامی را در منطقه به‌ویژه منطقه غرب آسیا تثبیت کرد و قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را نشان داد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش متذکر شد: امروز روز ارتشی است که از قبل انقلاب مومن و متعهد و در کنار مردم بوده است و انقلاب را به پیروزی رساند، همچنین در تثبیت انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی داشت، آن زمان که شعار انحلال ارتش را می‌دادند امام خمینی(ره) با بصیرت و آگاهی کامل و علم به اینکه ارتش باید باشد، فرمان روز ارتش را دادند.

وی ادامه داد: امروز افتخار می‌کنیم که ارتش در مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب در کنار سایر نیروهای مسلح حضور داشته و بعد از آن نیز در تمام مقابله با جریانات ضدانقلاب و در دوران دفاع مقدس حضور گسترده و مؤثری داشته‌ است.

آذریان با اشاره به اینکه اتحاد و وحدت نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس زبانزد همه بود و در تاریخ ثبت شده است، گفت: شهید سپهبد علی صیاد شیرازی نقش بسیار مهمی در وحدت ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس داشت و از آثار و برکت این وحدت راندن دشمن از کشور و ندادن حتی یک وجب از خاک کشور به دشمن بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: در بعد از دوران دفاع مقدس نیز ارتش از انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کرد و به دنبال تحقق خودکفایی و خوداتکایی بود و به همین دلیل اقدام به ساخت انواع و اقسام تجهیزات در گروه‌های ارتش کرد که قسمتی از این خودکفایی را در عملیات وعده صادق دیدید.

وی عنوان کرد: یگان‌های نیروی زمینی ارتش زمینی، هوایی، دریایی و پدافند همه در کنار سایر نیروهای مسلح کشور در منطقه شرق کشور در کنار مرزبانان جسور و شجاع شمال شرق از مرزهای شرقی کشور مرزبانی می‌کنند و تاکنون هیچ گونه اتفاقی در این منطقه به دلیل بیداری و هوشیاری، داشتن امکانات و تجهیزات خوب و اشراف اطلاعاتی همه نیروهای مسلح رخ نداده است.

آذریان یادآور شد: براساس دستورات سلسله مراتب به‌ویژه ستادکل نیروهای مسلح و پشتیبانی استاندار خراسان رضوی، اعضای شورای تأمین و همه فرماندهان و مردم امروز توانستیم انسداد مرز را که مسئله‌ای اصلی در مرزهای شمال شرق و استان خراسان رضوی بود، آغاز کنیم، مهندسی نیروی زمینی ارتش با تمام توان خود در منطقه شمال شرق مستقر و در حال اجرای انسداد مرزهای شمال شرق است.

خبرنگار: فریده خسروی

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل
  • شکار پهپاد ارتش اشغالگر توسط رزمندگان سرایا القدس + فیلم
  • دستاورد‌های عملیات کربلای ۱۰
  • عملیات «وعده صادق» یک بازدارندگی بسیار قوی در منطقه بود
  • قدرت نیروهای مسلح کشور ، اجازه جولان به دشمن نمی دهد
  • ۵ پیام مهم عملیات وعده صادق از زبان یک فرمانده ارتش
  • عملیات« وعده صادق» بازدارندگی بسیار قوی در منطقه بود
  • تثبیت موازنه قدرت نظامی منطقه با انجام عملیات صبح صادق
  • عملیات «وعده صادق» یک بازدارندگی قوی بود
  • ۵۶٠ واحد مسکونی نیروهای ارتش در ارومیه در حال اجراست