Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: دین باید با اخلاق، معرفت و عدالت جامعه را هدایت کند در غیر این صورت با عرفان، فلسفه، و مناسک حج و حجاب و روزه نمی توان هدایتگر جامعه و مردمشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام ناصر نقویان روز چهارشنبه در ادامه سلسله نشست ها و جلسات با عنوان ' اخلاق' در جمع کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با تبریک حلول ماه ربیع که با مناسبت های مبارکی همچون میلاد نبی اکرم(ص) همراه است ابرازامیدواری کرد: خداوند این توفیق را عنایت کند تا بهره کافی و لازم و سهمان را از این برکت ها بدست آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اشاره به مباحث گذشته خود با موضوعات اخلاق، اظهار داشت: خوشحالم که خبرگزاری ایرنا اساتید برجسته دیگری را نیز برای حضور در اینگونه نشست ها دعوت می کند چراکه معتقدم این گوناگونی استفاده ها بسیار می تواند مبارک باشد.
حجت الاسلام نقویان اظهار داشت: تنوعات مبارک است بخصوص که منجر به تعاملات و هم فکری و هم اندیشی همدیگر هم بشود.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: پیشرفت ها همیشه براساس تضارب آرا و افکار به وجود می آید که بدین طریق آن خوبها و عصاره ها از دل آنها بیرون کشیده می شود.
حجت الاسلام نقویان در عین حال گفت: معمولا عقب افتادگیها در تک رویها و عدم هم اندیشی و مشورت با دیگران اتفاق می افتد لذا باید برای پیشرفت به دیگر اندیشه ها و افکار هم اجازه عرضه و بیان داد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به احترام گذاشتن پیامبر اکرم(ص) به نظرات و مشورت با دیگران اشاره کرد و گفت: چه خوب است در کشور ما نیز از هم اندیشی و هم فکری و مشورت دیگران همگان به ویژه مسئولان بهره مند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز همدردی با زلزله زدگان استان کرمانشاه و آرزوی سلامتی و بهبودی کامل برای بازماندگان این حادثه، گفت: عمق اینگونه حوادث طبیعی در نوع خودش زیاد و بر افکار عمومی و دیگر اقشار جامعه که در منطقه دیگر زندگی می کنند تاثیر می گذارد.
حجت الاسلام نقویان به حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله زده اشاره و این حضور را مبارک، الهام بخش، جدی مهربانه، عاطفی، تاثیر گذار و الگو آفرین برای دیگر مسئولان توصیف کرد.
وی گفت: درهمه عرصه ها نباید صبر کرد تا زلزله ای بیاد بعد بروم؛ هم اکنون مسئله پیشگری در دنیا در حال انجام است لذا ' علاج واقعه قبل از وقوع بایدکرد و بلاندیده دعا را شروع نمود '.
این کارشناس مذهبی همچنین با ذکر این نکته که 'چو عضوی به دردآورد روزگار دگر عضوها را نباش قرار' گفت: همه ما به عنوان یک ایرانی ، هموطن و هم نوع از این حادثه تلخ ابراز ناراحتی می کنیم از این رو مردم ایران اسلامی با ارسال انواع کمک های خود و حتی حضور فیزیکی با حادثه دیدگان ابراز همدردی خود را اعلام کردند.
حجت الاسلام نقویان در ادامه، همگان به ویژه مسئولان را به پیشگیری قبل از درمان توصیه کرد و کرد و گفت: در همه اوضاع و احوال باید به فکر اقشار مختلف جامعه در اقصی نقاط کشور بود.
وی گفت: اگر خواستیم شریک درد مردم باشیم نباید فقط زمان زلزله و حوادث به سراغ آنها رفت بلکه باید در همه حال و احوال سراغ اقشار مختلف جامعه را جویا شد.
به گفته این استاد حوزه و دانشگاه زلزله هایی هم در راه است اما فقط میزان ویرانی و آوارش مشخص نیست چراکه برخی زلزله ها از جاهایی می رسد.
حجت الاسلام نقویان مسئولان می توانند همواره با حضور در میان مردم با درد و مسائل آنها از نزدیک آشناه شده و در جریان نیازها و مشکلات کشور در همه مناطق قرار گرفته و آنگاه چاره اندیشی کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: همگان باید از حوادث چه طبیعی و چه غیر طبیعی درس عبرت گرفته و همواره به فکر هم نوع و هم وطن خود باشیم.
وی تاکید کرد: باید آموزه های دین را در راستای نهادینه کردن اخلاق و معرفت در جامعه مد نظر داشت چراکه دینی که بخواهد با عرفان و فلسفه و منطق و... جامعه را هدایت کند بطور یقین این نوع جامعه به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.
این کارشناس مذهبی با تاکید براینکه دین برای اخلاق و معرفت است ، از مسئولان ایرنا خواست : آیکونی یا جدولی را با عنوان ' کرامت های اخلاقی' در صفحه ای از این رسانه باز کنند و مطالب مربوطه را در این قسمت برای مطالعه مردم قرار دهند.
حجت الاسلام نقویان تصریح کرد: اگر بتوانیم بذر مهربانی ، جوانمردی، از خودگذشتگی، مهربانی را در جامعه به ویژه در مسئولان کاشت و این مهم را در وجود آنها نهادینه کرد بدون شک جامعه ای با اخلاق و معرفت خواهیم داشت و به آن مدینه فاضله مدنظر خواهیم رسید.
این مدرس حوزه و دانشگاه در خاتمه همگان را به رعایت اخلاق، معرفت، از خود گذشتگی، مشورت با دیگران، توجه به هم نوعان، دوری از گناه، تعامل و هم فکری و هم اندیشی توصیه کرد.
سلسله نشست ها و جلسات درس اخلاق که توسط مدرسان برجسته اخلاق کشور اداره می شود هر هفته با حضور مدیران ، خبرنگاران و کارکنان ایرنا در محل نمازخانه این سازمان برگزار می شود.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 خبرنگار: علی اکبر قزوینیان ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۱۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم

استاندار کرمانشاه گفت: ایجاد فضای صلح و آرامش در جامعه نیازمند قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم است، یکی از این عوامل فراهم کردن زمینه زندگی خوب برای شهروندان است که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید برنامه‌هایی داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی امروز _ چهارشنبه بیست و نهم فروردین _ در همایش ستاد ملی صبر استان کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد فضای صلح و آرامش در جامعه نیازمند قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم است، اظهار کرد: یکی از این عوامل فراهم کردن زمینه زندگی خوب برای شهروندان است که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید برنامه‌هایی داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند تا مردم زندگی بهتری را تجربه کنند.

وی ترویج فرهنگ صبر، خویشتنداری و مدارا را از دیگر عوامل ایجاد فضای صلح و سازش در جامعه دانست و افزود: در این زمینه فعالان مردمی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: فعالان مردمی که برای ترویج فرهنگ صبر و صلح در جامعه تلاش می‌کنند، باید در دو حوزه از جمله پیشگیری از اختلاف در بین مردم و حل اختلافات به وجود آمده تلاش داشته باشند.

صحرایی با بیان اینکه قرآن کریم و روایات دینی نیز بارها مردم را به صبور بودن دعوت کرده است، ادامه داد: زمانی که میزان آستانه تحمل و صبر مردم بالا برود، اگر فردی دچار حادثه ناگوار و ناخوشایندی شود، راحت‌تر با آن موضوع کنار می‌آید.

وی تاکید کرد: امروزه در بسیاری از مسائل مانند فرهنگ ترافیک، فرهنگ همسایگی، آپارتمان نشینی، مسائل مربوط به ارث، مالکیت زمین‌های کشاورزی در روستاها رفتارهایی را می‌بینیم که منجر به بروز اختلافات و گاهی تشکیل پرونده‌های قضائی می‌شود که در این زمینه اگر فرهنگ خویشتنداری و مدارا را ترویج دهیم، بسیاری از اختلافات و پرونده‌ها شکل نمی‌گیرد.

استاندار کرمانشاه گفت: در استانی همچون کرمانشاه با وجود تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی زیادی که وجود دارد، مقدمات فکری، فرهنگی و اخلاقی خوبی برای زندگی برادرانه فراهم شده است و مفتخر هستیم در سرزمینی زندگی می‌کنیم که مردم آن به پهلوانی و صفات پسندیده دیگر معروف هستند.

صحرایی ادامه داد: باید این خصلت‌ها را حفظ کنیم، آن‌ها را پرورش دهیم و به نحوی رفتار کنیم که زندگی فرزندان ما با این ویژگی‌ها مأنوس شود.

کد خبر 745621

دیگر خبرها

  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است
  • اجرای طرح نور مطالبه عمومی است
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی
  • اخلاق خوب از کجا سرچشمه می گیرد؟
  • بازنمایی رسانه‌ای نقش زنان در سینما
  • عملیات اخلاقی، عادلانه و عاقلانه