Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@10:57:08 GMT

باید چشم‌انداز آینده علم تاریخ را تدوین کنیم

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۱۸۱۴

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ گفت: هدف کنگره تاریخ‌دانان ایران ترسیم چشم‌انداز آینده علم تاریخ در ایران است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شهرام یوسفی‌فر که امروز  در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره تاریخ‌دانان ایران در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: چهارمین دوره کنگره تاریخ‌دانان مجمعی است از افرادی که دلبسته تاریخ هستند تا فارغ از دلبستگی‌های تخصصی خود بتوانند دغدغه‌های شخصی خود را در این رشته مطرح کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: برای ما بسی جای خوشحالی است که نسلی از استادان تاریخ دانشگاه فردوسی که در اوایل دهه هفتاد چهره در نقاب خاک کشیدند امروز جای خود را به اساتیدی دادند که نشان دادند نماینده شایسته‌‎ای برای گذشته پربار این رشته در دانشگاه فردوسی مشهد هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ عنوان کرد: ما باید برای آینده رشته تاریخ تلاش کنیم و شرایط و موادی را ایجاد کنیم که چشم انداز آینده و ادبیات جدید این رشته را رقم بزند و مسیر مشخصی را برای آینده ترسیم کند.

یوسفی‌فر اضافه کرد: این کنگره شاکله قدرتمندی داشت مانند شورای سیاست‌گذاری قوی و دقیق که سبب شد کنگره در چهارمین گام خود بسیار بهتر و قوی‌تر به پیش برود.

وی با بیان اینکه باید از فرصت دو ساله تا کنگره بعدی برای دقیق‌تر شدن در موضوعات ریز رشته تاریخ استفاده کنیم، گفت: باید دبیرخانه از این فرصت استفاده کند تا اساتید محترم بهتر و بیشتر در این زمینه اقدام کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ اظهار کرد: گذار از روزمرگی‌ها و فرم‌ها برای اساتید این رشته امر بسیار مهمی است که افراد کمی می‌توانند این کار را انجام بدهند و همه باید تلاش کنیم تا از طریق تجدیدنظر در کار و اندیشیدن به موضوعات ریز این رشته، زمینه را برای رشد و ارتقای رشته تاریخ و آینده آن فراهم کنیم. 

ارسال 120 اثر به دبیرخانه کنگره تاریخ‌دانان ایران

در ادامه این نشست دبیر اجرایی این کنگره طی سخنانی اظهار کرد: هنگامی که موضوع برگزاری رویداد مشهد 2017 مطرح شد ما به این نتیجه رسیدیم که این رویداد فرصت خوبی برای برگزاری این کنگره است و بعد از شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری کارهای این کنگره با مدیریت علمی دکتر ایمان‌پور آغاز شد.

دکتر جواد عباسی خاطرنشان کرد: این کنگره با محوریت آینده رشته تاریخ شکل گرفت زیرا در این خصوص دغدغه‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را برطرف کرد تا بتوانیم اهل تاریخ را از شرایط فعلی، یک گام به جلو ببریم. 

وی عنوان کرد: ما فکر می‌کردیم که شاید در این حوزه با کمبود محتوا روبرو باشیم اما با رسیدن 120 مقاله به دبیرخانه متوجه شدیم که دغدغه در این خصوص بسیار زیاد است و در ادامه 70 چکیده مقاله در خصوص موضوعات کنگره به چاپ رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در ادامه برنامه برگزاری این کنگره با محوریت مقالات فوق چیده شد و در کنار آن با همکاری مسئولان و دانشجویان رشته تاریخ و دانشکده ادبیات، شرایط برگزاری کنگره رقم خورد و امروز ما در خدمت پژوهشگران عزیز این حوزه هستیم و امیدواریم که بتوانیم گامی در مسیر رشد و تعالی تاریخ در ایران برداریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۱۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طب ایرانی می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک شکارچی، در خصوص اولین کنگره طب ایرانی که خرداد ماه توسط انجمن علمی طب سنتی برگزار می‌شود، افزود: برگزاری کنگره طب ایرانی دو جنبه دارد یکی برای خود مجموعه جامعه پزشکی و خدمات دهندگان سلامت کشور که شامل پزشک و پرستار و دندانپزشک و مدیکال می‌شود و قسمت دیگر مردم هستند که این خدمات را دریافت می‌کنند.

وی بر این باور است که از این آشفته بازاری که وجود دارد تنها سوداگرانی سود می‌برند که به اسم طب ایرانی، طب سنتی و اسامی عجیب و غریب خودشان را معرفی می‌کنند. در واقع این افراد هم نام طب سنتی را زیر سوال می‌برند و هم به شدت به سلامت مردم لطمه وارد می‌کنند.پ

شکارچی توضیح داد: ما باید برای شناساندن طب ایرانی به مردم دو کار انجام دهیم که برگزاری چنین کنگره‌هایی می‌تواند یکی از این کارها باشد چرا که خود جامعه پزشکی کشور با این طب بیشتر آشنا می‌شود، این فقط نباید مختص به خود متخصصان طب ایرانی باشد؛ بلکه باید در تمام کنگره‌هایی که در طول سال برگزار می‌شود یک پنل به طب ایرانی اختصاص پیدا کند تا این نوع طب به جامعه پزشکی بیشتر معرفی شود.

وی ادامه داد: متخصص گوارش، متخصص خون و متخصص ریه و متخصص پوست و رشته‌های داخلی باید بدانند که این رشته که در حال حاضر در دانشگاه به صورت آکادمیک تدریس می‌شود و PHD تربیت می‌کند چگونه است. نکته اینجا است که خیلی از نقطه مطلوب برای معرفی طب ایرانی فاصله داریم و در واقع متخصصان این رشته این وظیفه را بر دوش دارند که این رشته را معرفی کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ما در سازمان نظام پزشکی در تلاش هستیم که همگرایی در این خصوص ایجاد کنیم تا این موضوع را شرح دهیم که طب ایرانی چه توانمندی‌هایی دارد و تا کجا می‌تواند پیش برود کجا می‌تواند در درمان بیماری به کار گرفته شود و کجا نمی‌توان از ان استفاده کرد و یک جاهایی هست که مردم استقبال می‌کنند که به سمت طب ایرانی بیایند وظیفه ما آگاه کردن اینها است.

وی افزود: اما بحث دوم مردم هستند که باید بدانند که کسی که بر این علم اشراف دارد چه کسی و چه مشخصاتی دارد و چطور می‌توانند او را راستی آزمایی کنند. نروند عطاری که فردی که حتی دیپلم هم ندارد برایشان نسخه بپیچد که گاهی ممکن است خطرناک هم باشد و بهتر از پزشک متخصص را پیدا و به او مراجعه کنند

شکارچی گفت: یکی از این کارها این است که ما برنامه‌های آگاه سازی را برای مردم تهیه کنیم مثلاً آنهایی که دوست دارند با طب ایرانی معالجه شوند باید پیش چه کسانی مراجعه کنند مثلاً فردی با بیماری گوارشی کجا می‌تواند از طب ایرانی استفاده کنند. خود ما در سازمان نظام پزشکی بیش از ۴۰ طرح که فکر می‌کردیم مهم است و کتاب داشت و مستند شده بود را به صورت فیلم تهیه کردیم و قصد داریم آن را منتشر کنیم. مثلاً یک همکار متخصص گوارش را دعوت کردیم و متناسب با آن یک همکار متخصص طب ایرانی که بر روی بحث گوارش اشراف کامل داشت را نیز دعوت کردیم و آنها بر اساس کتاب‌های مدون و تأیید شده مباحثی را مطرح کردند و اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار دادند. به این طریق هم خود جامعه پزشکی را آگاه می‌کنیم و هم خود مردم را. بنا براین باید گفت یک ثروت و دستاوردی از گذشته به ما رسیده که وظیفه داریم این میراث را حفظ و ارتقا دهیم. اینکه بخواهیم در برابر طب سنتی گارد بگیریم اشتباه است و اگر آگاهی هم ندهیم اشتباه است.

وی ادامه داد: اما بعد سوم هم داریم و آن اینکه در همه دنیا گروهی از مردم تمایل به استفاده از محصولاتی به نام ارگانیک دارند و اتفاقاً در بیشتر فروشگاه‌ها این محصولات قیمت بالاتری هم دارد در واقع مصرف محصولات ارگانیک مختص طب ایرانی ما است و می‌توان به این وسیله توریسم درمانی به کشورمان بیاوریم البته فاصله زیادی با این ایده داریم چرا که زیر ساخت‌های آن هنوز آن طور که باید در کشور ما مهیا نیست اما می‌تواند به این موضوع توجه داشت که این موضوع مختص ماست یعنی اگر بخواهیم روی بحث توریست کار کنیم نمی‌توانیم به پای کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه که بر روی زیر ساخت‌های گردشگری کار کرده‌اند برسیم اما نکته اینجا است که ما طب ایرانی را داریم که مختص خود ما است و در صورتی که درست بر روی ان کار کنیم و مدیا تهیه کنیم و آن را در اختیار مردم در همه دنیا قرار دهیم می‌توانیم در جذب توریست موفق باشیم. این بحثی است که می‌تواند سال‌های سال برای ایران باقی بماند و درآمدزایی و ارزآوری برایمان به همراه داشته باشد. در واقع در کنار این موضوع می‌توان کارهای فرهنگی هم انجام داد و درمان را در مکان‌هایی قرار داد که جاذبه‌های گردشگری هم داشته باشد. در هر صورت این رشته با وجود آنکه به پهنای تاریخ ایران قدمت دارد ولی واقعاً نوپا است و باید همه به آن کمک کنیم. در سازمان نظام پزشکی هم دفترش فعال است و تمام قد از این کنگره حمایت می‌کنیم و همه جوره در کنارشان هستیم و امیدواریم که این طب به جایی که ارزشش را دارد برسد.

کد خبر 6087438 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • طب ایرانی می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد
  • ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران: گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است/ باید نگران آینده پزشکی باشیم
  • مهدی الفتی ملی پوش گلستانی سهمیه المپیک پاریس در رشته ژیمناستیک را کسب کرد
  • شیوه‌نامه کنگره «شهدای غریب در اسارت» تدوین شد
  • گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است
  • گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است/ باید نگران آینده پزشکی باشیم
  • چشم‌انداز گلستان؛ دروازه اوراسیا
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس
  • چشم انداز گلستان؛ دروازه اوراسیا 
  • بررسی جدیدترین پیشرفت‌های درمان سرطان‌های دستگاه‌های ادراری