Web Analytics Made Easy - Statcounter

۵ محوطه و اثر فرهنگی ـ تاریخی پیشنهادی از ادارات کل میراث فرهنگی استان ها در فهرست پایگاه های ملی کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛جلسه کمیته راه اندازی پایگاه های میراث فرهنگی کشور در دفتر معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور مدیر کل امور پایگاه های جهانی و اعضای کمیته تخصصی امور پایگاه های میراث فرهنگی و مدیران کل استان های مربوطه و معاونین آنها برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عصر روز گذشته از مجموع محوطه ها و آثار تاریخی پیشنهادی برای ایجاد و راه اندازی پایگاه های ملی؛ بافت تاریخی ـ فرهنگی گرگان در استان گلستان، محوطه تاریخی ربع رشیدی در آذربایجان شرقی، محوطه تاریخی سیروان در استان ایلام، روستای تاریخی روئین در خراسان شمالی و محوطه ویگل در استان اصفهان باتوجه به معیارها و شاخص های تعیین شده و ارزشهای برجسته این آثار در مقیاس ملی به فهرست پایگاه های میراث فرهنگی پیوستند.

ارزشهای بارز اثر و حوزه نفوذ آنها و اقدامات صورت گرفته و پلان مدیریت اولیه و نظام اداری و مالی آثار مذکور از شاخص های ارزیابی راه اندازی پایگاه ها محسوب می شوند.

درحال حاظر ۷۰ پایگاه ملی و ۲۲ پایگاه میراث جهانی در سطح کشور وجود دارد که هم اکنون با پیوستن ۵ پایگاه جدید مجموع پایگاه های ملی به ۷۵ پایگاه می رسد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۱۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بازار سرپوشیده اراک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: امسال ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی در اختیار این اداره بود که ۱۰ میلیارد تومان آن به بازار سرپوشیده اراک اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، محمود مرادی پیش از ظهر امروز _دوشنبه بیست و هشتم اسفند_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان مرکزی ۷۰ الی ۸۰ بنا از قبیل بازار تاریخی اراک نیازمند مرمت است و در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه در اراک مهم‌ترین مؤلفه تاریخی بازار است، افزود: در صورتی که بتوانیم بافت تاریخی را احیا کنیم می‌توانیم به آینده گردشگری در این شهر امیدوار باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: بازار سرپوشیده اراک بازیگران متفاوتی دارد و میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند کاری را به انجام برساند؛ با ۲۰ میلیارد تومان تنها می‌توان بازار را از مرگ نجات داد، چرا که با این اعتبارات قطره چکانی تنها می‌توانیم جلوی فروپاشی بازار اراک را بگیریم.

وی ادامه داد: برای ساخت آن اوقاف باید به عنوان بازیگر اصلی در میدان باشد و شهرداری اراک هم از نظر قانونی و هویتی وظیفه‌مند دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه بازاریان در تخریب و آبادانی بازار نقش دارند و برای آموزش آن‌ها برنامه داریم، خاطر نشان کرد: بازدیدی از بازارهای خاص مانند بازار تبریز خواهیم داشت تا بازاریان به اهمیت این موضوع واقف شوند.

مرادی اضافه کرد: میراث فرهنگی رسالت خود در حفظ بازار را انجام می‌دهد، اما بدون شک به تنهایی نمی‌تواند و مجموعه مدیریت ارشد استان نیز قول شکل‌گیری یک کارگروه برای بازار اراک را داده‌اند و فرمانداری هم قول مساعدت داده است.

وی گفت: امسال ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی در اختیار این اداره بود که ۱۰ میلیارد تومان آن به بازار سرپوشیده اراک اختصاص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی در فلات مرکزی ایران قرار گرفته و در حقیقت در یکی از تاریخی‌ترین نقاط کشور واقع شده است.

مرادی با بیان اینکه علاوه بر سابقه تاریخی کهن، یک چهارم مشاهیر و مفاخر کشور متعلق به استان مرکزی است، گفت: متأسفانه این استان مقصد گردشگری نیست و باید برای تحقق ماندگاری گردشگر در استان، تمام پتانسیل‌های موجود از جمله وفس، تالاب میقان اراک، آبگرم محلات، غار چال نخجیر و …را به خوبی معرفی کنیم و در این مسیر یکی از اصول جذب گردشگر در استان، حفظ آثار و بناهای تاریخی، طبیعی و فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه با توسعه آثار صنایع دستی و سوغات‌های محلی و برگزاری جشنواره‌ها می‌توان زمینه جذب گردشگر را فراهم‌کرد، افزود: برای جذب گردشگران باید جوامع محلی فعال شوند و بدون شک تأسیس انجمن حافظان میراث فرهنگی، نقش مؤثری در این تحقق این مهم خواهد داشت، باید زیرساخت‌ها را نیز توسعه بخشید تا ماندگاری گردشگر انجام شود.

وی با بیان اینکه در این استان ۹۱۵ اثر تاریخی و غیرمنقول وجود دارد که هنوز بسیاری از آثار به ثبت نرسیده است، گفت: ۱۷ اثر منقول، ۲۹ اثر طبیعی و ۷۴ اثر ناملموس استان مرکزی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: باید در گلوگاه‌های عبوری، ظرفیت‌های موجود استان مرکزی از نظر تاریخی، طبیعی، گردشگری و… را به مسافران و گردشگران معرفی کنیم.

مرادی با بیان اینکه عید نوروز یکی از مهم‌ترین زمان‌ها برای میراث فرهنگی است، خاطر نشان کرد: تلاش می‌شود تمام آثار تاریخی حفظ و حراست و صنایع دستی احیا تا صنعت گردشگری استان فعال شود و عید نوروز بهترین فرصت برای معرفی و شناخت این آثار است.

وی با تاکید بر اینکه باید این استان را از محل عبور به محل حضور گردشگران تبدیل کنیم، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای اصلی وزارت میراث فرهنگی، حفظ و حراست از آثار تاریخی و کهن است که بخش عمده این آثار در موزه‌ها در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: برخی آثار نیازمند مرمت، کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی است که به تهران منتقل می‌شود و برای بازگرداندن آن‌ها نیاز به فضا و بستر مناسب نگهداری است.

وی با بیان اینکه سخت‌ترین کار حفظ و نگهداری آثار تاریخی خاص است، خاطر نشان کرد: همه باید برای حفظ این آثار و اشیا بسیج شویم، حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود چراکه وظیفه حراست از این دارایی‌های ارزشمند تنها برعهده میراث فرهنگی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اعلام کرد: در سال آینده غار هستی جان به سایت کاوشگری در استان مرکزی تبدیل می‌شود.

مرادی با بیان اینکه سال ۱۳۹۲، تیمی متشکل از باستان شناسان از این غار بازدید کردند، افزود: این غار قبل از انقلاب تخریب شده بود، خاک آن به شدت نرم و سمی و هوای آن خشک است و برای پیدا کردن شیء تاریخی باید دو تا سه متر اکتشاف انجام گیرد.

وی ادامه داد: تاکنون چرم نوشته و اسناد حکومتی کشف شده و هیچ شیء سفالی تاریخی در این غاز کشف نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر این چرم نوشته‌ها به کشورهای اروپایی و آمریکایی منتقل شده‌اند، اظهار کرد: این غار با تخصیص ۱۳۰ میلیون تومان اعتبار مورد کاوش قرار گرفته است و در سال آینده به سایت کاوشگری در استان تبدیل می‌شود.

مرادی اضافه کرد: به دنبال ایجاد مراتب حفاظتی در غار هستیم، بدون شک با کاوش به اشیای خوبی می‌رسیم، هم اینک این غار در رأس اخبار میراث فرهنگی جهان قرار گرفته است.

کد خبر 737385

دیگر خبرها

  • تشکیل فهرست معیارهای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در ایران
  • اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بازار سرپوشیده اراک
  • غار «هستیجان» سال آینده به سایت کاوشگری تبدیل می شود
  • گردشگری و میراث فرهنگی یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است
  • فروش و نقل و انتقال آثار ملی توسط بخش خصوصی محدودیت ندارد
  • استقبال پایگاه جهانی عباس‌آباد بهشهر از نوروز با شاهنامه‌خوانی
  • ثبت زبان ترکی خلجی استان مرکزی در فهرست آثار ملی
  • تحویل سال نو در اماکن تاریخی برگزار نمی‌شود
  • پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی کردستان برای میزبانی از گردشگران نوروزی
  • پاکسازی محوطه‌های تاریخی کردستان برای میزبانی از گردشگران نوروزی