Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@05:44:39 GMT

سرطان معده؛ خاموش و خطرناک

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۲۰۵۳

سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که طی سالیان و به آرامی ‌رشد می‌کند، ولی متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و شاید به همین دلیل بسختی تشخیص داده می‌شود. بد نیست بدانید علل حتمی ‌و واقعی این سرطان بدرستی کشف نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، چندی پیش خبر بیماری مرتضی پاشایی یکی از خواننده‌های پاپ کشورمان علاقه‌مندان به او را نگران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تائید بیماری‌اش به رسانه‌ها اعلام کرد در حال درمان است و روند درمان بخوبی پیش می‌رود، اما چند روز پیش این هنرمند جوان به علت تب شدید به بخـــــــش مراقبت‌‌های ویژه منتقل شد و هر لحظه خبرهای متفاوتی از وضع جسمانی او در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

البته مرتضی پاشایی پیش از انتقالش به بیمارستان در گفت‌وگو با چند نشریه اعلام کرد که به دلیل تومور ناشی از سرطان معده مجبور به جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی شده و هر چند امید زیادی به بهبود دارد، اما دوران سختی را پشت سر می‌گذارد. روز گذشته هم اعلام شد حال او بهبود یافته و به بخش عمومی منتقل شده است. به بهانه این خبر تصمیم گرفتیم به بررسی سرطان معده بپردازیم که بالاترین میزان شیوع در ایران را دارد.

سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که طی سالیان و به آرامی ‌رشد می‌کند، ولی متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و شاید به همین دلیل بسختی تشخیص داده می‌شود. بد نیست بدانید علل حتمی ‌و واقعی این سرطان بدرستی کشف نشده است.

دکتر سیدمحمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: در بروز سرطان معده چند عامل نقش مهم دارد و عامل اول، تغذیه است. افرادی که سوءتغذیه دارند و بدنشان با کمبود کالری مواجه است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌های A و C، مصرف مداوم مواد غذایی چرب و شور و غذاهای آماده و فست‌فودها نیز از عوامل زمینه‌ساز سرطان معده محسوب می‌شود. همچنین بیماری‌های معده می‌توانند زمینه ابتلای افراد به سرطان معده را فراهم کنند.

حواستان به هلیکوباکتر باشد

به گفته دکتر حسینی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های معده، عفونت هلیکوباکتری است که باعث بروز زخم معده و ورم معده می‌شود و ممکن است ازجمله عوامل مهم ابتلا به سرطان معده باشد. البته این‌طور نیست که هر فرد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر دچار سرطان معده شود؛ در این صورت باید بیش از 55 درصد مردم جهان در اثر سرطان معده جان خود را از دست می‌دادند، چون بیش از نیمی از جمعیت جهان به این عفونت مبتلا هستند در حالی که فقط 3 درصد از این افراد ممکن است به سرطان معده مبتلا شوند. بنابراین بیمارانی که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارند حتما باید درمان شوند و تحت‌نظر متخصص قرار بگیرند تا در آینده مشکلی برای آنها از نظر ابتلا به سرطان معده ایجاد نشود.

عوامل خطر را شناسایی کنید

به طور کلی افراد بالای 40 سال، بیماران مبتلا به پولیپ معده، مصرف سیگار و الکل و افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان یا سابقه جراحی معده دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض سرطان معده هستند. البته پولیپ‌ها اغلب خطرناک نیست، اما یک درصد آنها ممکن است به سرطان تبدیل شود. حتی شیوع این سرطان در آقایان و افرادی که گروه خونی A دارند، هم بیشتر گزارش شده است. به گفته دکتر اسحاق حسینی هر چند معمولا این بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که شرایط بیمار وخیم است، اما گروه‌های در معرض خطر حتما باید از سوی پزشک مورد معاینه منظم و دوره‌ای قرار بگیرند، چون در صورتی که سرطان در مراحل ابتدایی شناسایی شود، امکان درمان وجود دارد.

علائم سرطان معده

کاهش اشتها و کاهش وزن، درد معده، علائم سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر کم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سیاه، کم‌خونی و توده قابل لمس در بالای شکم ازجمله علائم بروز سرطان معده است، اما ممکن است همه این علائم در بیمار مبتلا قابل مشاهده نباشد. همچنین این احتمال وجود دارد که بیمار با علائم گفته شده به متخصص مراجعه کند و تشخیص پزشک بیماری‌ها و مشکلات خوش‌خیم مانند گاستریت یا ورم معده ساده یا حداکثر زخم گوارشی باشد. با وجود این توصیه می‌شود در صورت بروز این علائم بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید.

آیا سرطان معده قابل پیشگیری است؟

به گفته دکتر اسحاق حسینی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، تامین ویتامین‌های ضروری بدن، مصرف روزانه میوه و سبزی، پرهیز از خوردن غذاهای آماده و کم کردن نمک مصرفی، مصرف نکردن دخانیات و الکل، داشتن تحرک و انجام چکاپ‌های دوره‌ای تا حد زیادی مانع از بروز سرطان معده می‌شود، اما ایمنی 100 درصدی وجود ندارد.

از تشخیص تا درمان

بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است، اما عکسبرداری از معده به شیوه دبل کنتراست» نیز می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. اگر سرطان معده به موقع تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است، اما با پیشرفت بیماری احتمال بهبودی کاهش می‌یابد.

به گفته دکتر اسحاق حسینی، برداشتن بخشی از معده که دارای سلول‌های سرطانی است، مهم‌ترین روش درمانی به حساب می‌آید. علاوه بر این ممکن است از شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی نیز استفاده شود. از طرفی گاهی فرد بیمار به یک یا چند روش درمانی نیاز پیدا می‌کند که درمان‌های انجام شده علاوه بر سلول‌های سرطانی بر بافت‌های سالم فرد نیز تاثیر می‌گذارند. بنابراین عوارض جانبی مهمی را ایجاد می‌کنند که مهم‌ترین آنها تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و دردهای شکمی ‌است.

البته تغذیه بیمار در حین درمان سرطان معده و پس از آن اهمیت ویژه‌ای دارد و بیمار باید حجم کافی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دریافت کند. در عین حال به دنبال عمل جراحی سرطان معده که ممکن است به صورت برداشتن کامل معده یا حجم زیادی از آن باشد، کاهش وزن به‌ طور شایع رخ می‌دهد و بیماران در پی مصرف غذا با حجم زیاد یا غذاهای شیرین، دچار کرامپ و دردهای شکمی، تهوع و نفخ و اسهال و سرگیجه می‌‌شوند، اما با محدود کردن مصرف مایعات و غذاهای شیرین و زیاد کردن دفعات مصرف مواد غذایی می‌توان این عوارض را تا حدی کنترل کرد

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024

روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان هر سال در ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. هدف این روز ایجاد فرصتی برای ارتقا درک و پذیرش، ایجاد شبکه‌های حمایتی قوی و تشویق تغییرات عملی در مورد اختلال طیف اوتیسم است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اوتیسم یکی از شایع‌ترین اختلالات رشدی-عصبی است و به‌عنوان طیف گسترده‌ای از اختلالات مرتبط با چالش‌های مربوط به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، رفتارهای تکراری، گفتار و ارتباط غیرکلامی شناخته می‌شود. این اختلال در میان همه گروه‌های سنی رخ می‌دهد، البته تشخیص آن در کودکی آسان‌تر است، با این حال در بعضی موارد وجود آن در فرد حتی تا سنین بالا نیز تشخیص داده نمی‌شود.

افراد اوتیستیک در بیشتر موارد در دوران کودکی پس از چهار سالگی تشخیص داده می‌شوند، با این حال علائم آن ممکن است در سن دو یا سه سالگی خود را نشان دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مداخله پزشکی اولیه در چنین مواردی منجر به نتایج مثبت در آینده برای افراد مبتلا به اوتیسم می‌شود. این افراد ممکن است هم‌زمان از حساسیت‌های حسی و مسائل پزشکی مانند اختلالات گوارشی، تشنج یا اختلالات خواب، همچنین مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی و اختلالات توجه نیز رنج ببرد.

هر سال از هر ۶۸ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم تشخیص داده می‌شود و پسران پنج برابر بیشتر از دختران در معرض ابتلاء به قرار دارند. جالب آن‌که گفته می‌شود افراد مشهوری هم‌چون آلبرت انیشتین، آیزاک نیوتن، اندی وارهول و بیل گیتس نیز به احتمال زیاد به اوتیسم مبتلا بوده‌اند.

تاریخ روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان

روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان هر سال در ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

علت اوتیسم

ابتلاء به اوتیسم هیچ دلیل خاصی ندارد و مطابق با تحقیقات این اختلال ممکن است از تأثیرات ژنتیکی و محیطی ناشی شود. علائم اوتیسم در بزرگسالان متفاوت از علائم آن در کودکان ظاهر می‌شود. بسیاری از بزرگسالان یاد گرفته‌اند با گذشت زمان با علائم خود کنار بیایند.

علائم و نشانه‌های اوتیسم در بزرگسالان بسیار زیاد است و می‌تواند شامل مشکل در صحبت کردن با دیگران و حفظ دوستی‌ها، کنترل احساسات، تمرکز علاقه روی یک موضوع خاص و صحبت‌های مکرر در مورد آن یا مواردی از این قبیل باشد.

علائم اوتیسم از فردی به فرد دیگر متفاوت و اغلب فردی است.روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان برای تسهیل زندگی برای چنین بزرگسالانی و ایجاد آگاهی در سراسر جهان ایجاد شده است.

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم نیز سهم قابل‌توجهی در زمینه‌های هنر، تجارت، علم و موارد دیگر دارند. بنابراین روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان با این هدف راه‌اندازی شد که زندگی را برای بزرگسالان اوتیستیک راحت‌تر کند.

تاریخچه روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان

روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان فرصتی برای شناخت نقاط قوت و دیدگاه‌های باورنکردنی بزرگسالان واگرای عصبی به جوامع خود و توانمندسازی بزرگسالان این طیف در راستای ترویج فراگیری است. بزرگداشت این روز فرصتی برای ارتقا درک و پذیرش، ایجاد شبکه‌های حمایتی قوی و تشویق تغییرات عملی در مورد اختلال طیف اوتیسم است.

روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان در سال ۲۰۰۹ توسط انجمن آموزش عالی و ناتوانی، به‌منظور شناسایی و حمایت از بزرگسالان اوتیسم راه اندازی شد. تا به افزایش آگاهی بیشتر در مورد نیازها و تجربیات بزرگسالان از طریق یک رویداد بین. المللی شناخته‌شده در سطح جهانی کمک کند. این روز یادآوری مهمی است که هر قشری از بشر توانایی‌ها و پتانسیل لازم برای ایجاد تغییر در زندگی عصبی خود را دارد، همچنین فرصتی برای شنیدن صدای جامعه در حال تکامل اوتیسم فراهم می‌کند.

انجمن اوتیسم تلاش سراسری خود را برای ارتقای آگاهی، شمولیت و تعیین سرنوشت اوتیسم برای همه به‌کار می‌گیرد و سعی دارد اطمینان حاصل کند که به همه مبتلایان به اوتیسم این فرصت داده می‌شود تا به بهترین کیفیت زندگی ممکن دست پیدا کنند.

کد خبر 745550

دیگر خبرها

  • روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟
  • بهره برداری از دستگاه ماموگرافی هالوژیک بیمارستان کیش
  • این بیماری در کمین کسانی که زبانشان تلخ می‌شود
  • با ۷ مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تشخیص سرطان پوست در چند ثانیه با گوشی موبایل!
  • ورم پا یکی از علائم اصلی نارسایی قلبی
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از حجم پا تشخیص می‌دهد
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق حجم پا تشخیص می‌دهد