Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > موسیقی - پانزدهمین نشست تخصصی آیین آواز در واپسین روز و آخرین سه‌شنبه آبان ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. این ماه کانون موسیقی ارسباران برنامه‌گذار این نشست ماهانه میزبان استاد محمدتقی سعیدی مدرس و خواننده قدیمی مکتب آوازی اصفهان بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آوازخوانی در مایه بیات اصفهان توسط مجید عابسی به همراه تار علی ریاحی و دف دختر هنرمندش بهار عابسی از بخش‌های نشست پانزدهم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته جالب حضور مهتاب سلیمی (همسر عابسی) به همراه این گروه و شعرخوانی (دکلمه) اشعار این اجرا توسط این بانوی هنرمند بود. او شعر تصنیف و آواز را خودش سروده بود. این بخش با خواندن تصنیف «آواز زندگی» از آلبوم «بخوان با من» که پیشتر با صدای همین خواننده (مجید عابسی) منتشر شده بود پایان یافت. عابسی اجرایش را به زلزله‌زدگان کرمانشاه و چند شهر از خطه غربی کشورمان تقدیم کرد.

فضای کلی پانزدهمین نشست آیین آواز از حادثه غمبار زلزله چندان به دور نبود. به شکلی که در ابتدای نشست نیز کلیپ واره‌ای که قطعاتی از موسیقی آوازی و مقامی این منطقه نیز روی کلیپ خودنمایی می‌کرد و تأثر حاضران را برانگیخت.

از دیگر اجراهای آواز در این شب می‌توان از آوازخوانی توسط حسام صحرایی به همراه تار ابوالفضل گودرزی، نی احسان لیوانی و تمبک مهیار سهیلی نام برد. صحرایی شور و ابوعطا خواند و تصنیف قدیمی امان ز هجر رخ یار را پایان‌بخش برنامه‌اش قرار داد. اجرای مهدی صبور به همراه تار استاد جواد جواهری و تمبک امیرحسین غفور نیز یکی از بخش‌های برنامه این ماه بود.

در ادامه نوبت به معرفی شاگرد برگزیده کلاس آواز محمدتقی سعیدی به عنوان استاد مدعو (میهمان) این نشست رسید و سعیدی، محسن سلطانی را به حاضران معرفی کرد و روی صحنه فرا خواند. سلطانی آواز ساده و کوتاه اما سنجیده‌ای را در مایه ابوعطا عرضه کرد. مسعود اربابیان نوازنده نی او را همراهی کرد و این اجرا با استقبال مواجه شد. سرانجام خود سعیدی به همراه تار محمد آدینه و تمبک پیروز شفیعی آواز زیبایش را در مایه دشتی عرضه کرد که بهترین و قوی‌ترین اجرای این شب نیز به همین ترتیب رقم خورد.

در پایان علیرضا معینی مجری برنامه اعلام کرد که شانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 28 آذر در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

57241

 

 

کلید واژه‌ها : موسیقی - موسیقی سنتی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۲۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی

مرتضی انقانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سلسله نشست‌های فراگیر آسیب شناسی با عنوان «گفتگوی بین نسلی» در اماکن عمومی مساجد، مدارس، پارک‌ها در دو حوزه دانش آموزی و دانشجویی، تفاهم نامه‌ای است که بین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری مرکزی منعقد شده است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با اشاره به تعهدات این ستاد در اجرای تفاهم نامه افزود: ایجاد یک هسته اندیشمند متشکل از یک نفر روحانی، یک روانشناس و یک جامعه شناس خبره مد نظر است که این هسته‌ها با حضور در مساجد برای انجام گفتگوهای هم سطح، بدون تحکم و اقناعی در موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی با دو گروه مخاطب عنوان شده صحبت کنند.

وی با اشاره به اجرای این طرح در ۶۰ مسجد استان مرکزی گفت: اجرای حداقل ۲ نشست گفتگوی بین نسلی در ۲ رده سنی نوجوان (سن ۱۳ تا ۱۹ سال) و جوانان (سن ۱۹ تا ۲۴ سال) با موضوع آسیب‌های اجتماعی نوجوانان و جوانان (با اولویت مشکلات تحصیلی، فعالیت‌های جنسی، اعتیاد و مواد مخدر و الکلی، رسانه‌های اجتماعی) در هر مسجد مطلوب است.

انقانی زمان اجرای فعالیت این هسته اندیشمند را اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری دانست و گفت: گفتگوی بین نسلی با هدف هم کاهش آسیب‌های اجتماعی در سراسر استان حول موضوعات فرهنگی و اجتماعی به همت دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی برگزار می‌شود.

کد خبر 6081936

دیگر خبرها

  • آتالانتا صفر - لیورپول 1: مثل آواز قو!
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان
  • فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد
  • برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه
  • اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای «گالیله» تحت تاثیر ممنوع‌الکاری یک هنرمند
  • داود آزاد به صحنه می‌رود
  • حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان