Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@14:07:29 GMT

قصاب بالکان به حبس ابد محکوم شد

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۲۲۵۷

قصاب بالکان به حبس ابد محکوم شد

بلگراد - ایرنا - دادگاه بین المللی جنایات جنگی در مورد یوگسلاوی سابق، امروز (چهارشنبه) برای راتکو ملادیچ فرمانده سابق ارتش صربسکای بوسنی و هرزگوین مشهور به قصاب بالکان، حکم حبس ابد صادر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون صربستان، این دادگاه که در لاهه هلند مستقر است، قبلا ملادیچ 74 ساله را به 11 جرم از جمله نسل کشی، شرکت داشتن در جنایات بر علیه بشریت، محاصره سارایوو و تخلف از قوانین جنگی در سالهای 1992 تا 1995 میلادی متهم کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین به گروگان گرفتن 200 صلحبان سازمان ملل، صدور فرمان پاکسازی نژادی در شهرهای بوسنی و هرزگوین و بیرون راندن کروات ها، مسلمانان و سایر شهروندان غیر صرب این جمهوری یوگسلاوی سابق متهم شده است.
تحت فرماندهی ملادیچ بیش از هفت هزار اسیر مسلمان در منطقه سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین کشته شدند که این رویداد به عنوان بزرگترین جنایات جنگی پس از جنگ جهانی دوم در اروپا به شمار آمد و دادگاه کیفری بین المللی در لاهه آن را نسل کشی می داند.
ملادیچ پس از 16 سال که از دست قانون فرار بود در خانه یکی از وابستگانش درمنطقه ای کوچک در 80 کیلومتری شمال بلگراد از سوی ماموران امنیتی و اطلاعاتی صربستان در ماه می 2011 ( خرداد ماه 1390) دستگیر شد.
ملادیچ و «اسلوبودان میلوشویچ» رئیس جمهوری سابق یوگسلاوی جزو سران ارشدی هستند که در لاهه محاکمه شده اند. میلوشویچ پیش از آنکه حکمش صادر شود، در مارس 2006 به دلیل حمله قلبی در سلولش در لاهه مرد.
دادستان ها ی دادگاه بین المللی جنایات جنگی در شهر لاهه هلند در طی نشست های دادگاه گفته بودند که ملادیچ نقشی محوری در اقدام بی رحمانه برای پاکسازی نژادی و ایجاد صربستان بزرگ داشت. جنگ خونین بوسنی از سال 1992 تا 1995 جریان داشت و جان صد هزار نفر را گرفت و باعث آوارگی 2.2 میلیون نفر شد.
گفته شده است که دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق در شهر لاهه در هلند در 31 دسامبر سال جاری میلادی پس از دو دهه به کار خود پایان خواهد داد.
دولت هلند در سال 2002 با اعتراف به ناکامی نیروهای این کشور برای جلوگیری از کشتار سربرنیتسا استعفا داد. هلند تاکید دارد که صرب های بوسنی و نه نیروهای هلندی، مسئول آن کشتار هستند.
نظامیان هلند در آن زمان در چارچوب نیروهای صلحبان بین المللی نقش حفظ صلح بر عهده داشتند.
اروپام**436**1479
ناشر:حسن سالک رضائی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۲۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توماج صالحی به اعدام محکوم شد +جزئیات

به گزارش صدای ایران،شرق نوشت: امیر رئیسیان، وکیل دادگستری با اشاره به صدور حکم توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران از سوی دادگاه انقلاب اصفهان اظهار کرد: «شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با «ارشادی» خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.»

او ادامه داد: «دادگاه انقلاب اصفهان اتهامات معاونت در بغی، اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و دعوت به آشوب موضوع ماده ۵۱۲ قانون مجازات را جملگی از مصادیق افساد فی الارض، موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات دانسته و با تاکید بر احراز گستردگی افساد، حکم اعدام را برای آقای صالحی صادر کرده است. این در حالیست که پیشتر همین شعبه، گستردگی اتهام افساد فی الارض را احراز نکرده بود. اما نکته عجیب‌تر اینجاست که دادگاه بدوی، برای مجازات اعدام، حکم تکمیلی هم در نظر گرفته و توماج صالحی را به ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ ممنوعیت از فعالیت‌های هنری و شرکت در کلاس‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش دادگستری اصفهان محکوم کرده است. این دادگاه همچنین مجازات تعلیقی توماج صالحی را نیز قابل اجرا خوانده است.»

وکیل توماج صالحی درباره دیگر اتهامات این خواننده نیز بیان کرد: «شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان اتهامات اخلال در نظم عمومی، نشر اکاذیب و دعوت به آشوب از طریق جرائم رایانه‌ای را نیز در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ دانسته و حکمی برای این اتهامات صادر نکرده است. این دادگاه همچنین برای اتهامات ارتباط با دول متخاصم و توهین به رهبری، قرار موقوفی تعقیب صادر کرده است. دلیل این مهم، صدور حکم برائت از این اتهامات در حکم قبلی همین دادگاه است.»


او با بیان اینکه «حتما به حکم صادره برای توماج صالحی اعتراض خواهیم کرد»، گفت: «واقعیت آن است که حکم دادگاه بدوی دارای تعارضات حقوقی عیان است. تناقض با حکم دیوان عالی هم مهم‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین بخش این حکم محسوب می‌شود. دادگاه بدوی، حکم دیوان عالی را در شرایطی ارشادی خوانده که دیوان عالی به عنوان مرجع تجدیدنظر، پرونده توماج صالحی را بررسی کرده و حکم به رفع نقص از سوی دادگاه بدوی داده و تاکید کرده بود که باتوجه به درنظر گیری ۲ مجازات برای یک عمل، عناوین اتهامی توماج صالحی باید از ۶ مورد به ۳ مورد کاهش یابد. دیوان عالی همچنین تاکید کرده بود که پرونده توماج صالحی مشمول عفو اعلامی خواهد بود، اما نه تنها این اتفاقات رخ نداده، بلکه اتهامات جدید به پرونده توماج صالحی اضافه شده و او به اشد مجازات محکوم شده است.»

رئیسیان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر «عفو توماج صالحی» و «اعمال تخفیف در حکم او»، گفت: «همه این اخبار کذب است. حکم شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، برای توماج صالحی، اعدام است. البته این دادگاه در حکم خود قید کرده که از کمیسیون عفو درخواست «یک درجه تخفیف» با توجه به «جوانی» متهم را دارد. این درحالیست که دادگاه بدوی، امکان قانونی این را داشت که با توجه به احراز کیفیات مخففه، حکمی جز اعدام برای توماج صالحی صادر کند ولی این کار را نکرده و صرفا قید کرده که از کمیسیون عفو درخواست یک درجه تخفیف دارد.»

دیگر خبرها

  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد
  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد +جزئیات
  • افغانستان جنایات رژیم صهیونیستی در بیمارستان ناصر را محکوم کرد
  • نگرانی تل‌آویو از صدور احکام‌ بین‌المللی بازداشت برای مقامات ارشدش
  • قاتل گربه ها به ۱۴ ماه زندان محکوم شد !
  • نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
  • ۱۰ ماه حبس برای تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس
  • سفیر بولیوی در تهران: نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است
  • نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است
  • ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند