Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:09:26 GMT

ایرانی، مثبت‌اندیش باش

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۲۳۹۴

ایرانی، مثبت‌اندیش باش

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز

رضا ساکی
امروز صبح داشتم از مجتمع بیرون می‌رفتم که دیدم همسایه‌مان با همسرش دوربین به دست، دم در مجتمع ایستاده‌اند. همسایه‌مان گفت: خدا خیرت بدهد مهندس که آمدی. تو بیا به این زن ما بگو. گفتم: چه بگویم؟ گفت: بگو حالا که نان ۱۵ درصد گران شده است باید منتظر هر اتفاقی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتم: چه اتفاقی؟ گفت: مثلا تحریم نان، تجمع مقابل نانوایی‌ها، نرفتن به ورزشگاه، زدن اتو به برق و... همسرش با شنیدن این حرف‌ها خندید و گفت: آقای مهندس این شوهر بنده زیاد ماهواره می‌بیند. هر چه می‌گویم به جای ماهواره دیدن کتاب بخوان قبول نمی‌کند. همسایه‌مان که از شنیدن این حرف‌ها عصبانی شده بود گفت: من خودم تحلیل می‌کنم به ماهواره کاری ندارم. نان ۱۵ درصد گران شده است. آیا نباید منتظر تحریم نان باشیم؟ می‌دانید ۱۵ درصد گران شدن نان یعنی چه؟ همسرش گفت: گیرم مردم نان را تحریم کردند، نان نخورند چه بخورند؟ لابد هر شب برنج ایرانی؟ من گفتم: درست است نان را که نمی‌شود تحریم کرد. نان نخوریم نمی‌توانیم زندگی کنیم. بعد هم این گرانی مال تهران است، در تهران هم گران شدن ۱۵ درصدی دیگر صدا درنمی‌آورد. طبیعی است. امروز دارو هم گران شده است. همسایه‌مان پرید توی حرفم و گفت: لابد آن هم طبیعی است؟ گفتم: طبیعی که می‌گویم منظورم کنایه است. یعنی آن‌قدر بی‌حس شده‌ایم که ۱۵ درصد را حس نمی‌کنیم. همسایه‌مان گفت: ولی من مطمئن هستم که از امروز مردم دیگر نان نمی‌خرند تا دولت دوباره نان را ارزان کند. همسرش گفت: همان‌طور که ماشین داخلی نخریدند؟
صبح تقریبا نیم ساعت بحث کردیم. عصر که به خانه برگشتم دیدم همسایه‌مان همان‌طور دوربین به دست جلو مجتمع ایستاده است. برافروخته گفت: امروز که نان گران شد صف‌ها طولانی‌تر بود. استقبال بیشتر بود. چرا؟ گفتم: مردم باید نان بخورند. نان قوت غالب است. گفت: ولی انگار آنها هم که تا دیروز نان نمی‌خوردند امروز توی صف بودند. گفتم: این پیوستن مردم به هم را باید به فال نیک گرفت. بیا از امروز به هر چیز مثبت نگاه کنیم. گفت: هر چیز؟ گفتم: هر چیز. گفت: اطلاعیه زده‌اند هر واحد برای تعمیر دوباره پشت‌بام باید پانصد هزار تومان دیگر بدهد. دهانم را باز کردم که یک چیز درشت بار مدیر ساختمان کنم که همسایه دهانم را گرفت و گفت: مثبت‌اندیش باش مهندس، مثبت‌اندیش.
باقی بقای‌تان

انتهای پیام

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۲۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهمات یک ذهن افراطی

رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضه‌ای است که روشنفکر فکر می‌کند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمی‌خورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاج‌زاده نشان می‌دهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش می‌کند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازه‌ای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاج‌زاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.  

به گزارش ایسنا، روزنامه صبح نو در شماره امروز خود نوشت: سخنان مهدی نصیری در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی واکنش برانگیز شده است. او در این مصاحبه از ضرورت اتحاد اپوزیسیون جمهوری اسلامی سخن گفته؛ یعنی اتحاد شاهزاده با تاج‌زاده. جمهوری‌خواهان با هواداران سلطنت. این سخنان چندان قابل نقد نیست، نه از آن باب که سخن بسیار دقیق و فکر شده‌ و ایده‌ای است که از عطاری هیچ‌کس جز عطاری نصیری نمی‌توانسته بیرون بیاید، نه از تاج‌زاده که از شاهزاده تا مسیح هم نتوانستند چند ماهی دور یک میز بنشینند و امروز به یکدیگر فحش‌ می‌دهند. بنابراین امتناع این ایده از روز روشن‌تر است. و باز نه جای تعجب که نصیری چنین سخنانی را بر زبان رانده که جای تعجب نیست؛ چراکه مسیر هر فرد رادیکالی، افتادن در چرخه رادیکالیسم است. 

بنابراین مدعای مطلب حاضر نه نقد این سخن نصیری که نقد روشنفکرانی است که در ۲۰۰ سال اخیر قدمی به جلو برنداشتند و همچنان اسیر توهم‌اند. توهمی که باید آن را توهم انفکاک از جامعه و بیگانگی با انسان ایرانی نامید. 

دوباره باید مسیر طی شده و جریان روشنفکری ایرانی نقد شود که امروز مهدی نصیری در این نحله خود را قرار داده است. نقد روشنفکران نه از باب غرض با این جماعت، بلکه از فرط بیگانگی است که با جامعه دارند و رؤیاهایی که این‌ها در دویست سال اخیر به جای فکر، ایده و اندیشه پیشرفت به‌عنوان جنس بنجل به مردم ایران فروخته‌اند و به جای پیشرفت و توسعه برای مردم ایران، وضعیتی ایجاد کردند که بعد از دویست سال دوباره ایده بازگشت به وضعیت دویست سال گذشته را تئوریزه می‌کنند.

روشنفکر ایرانی ۲۰۰ سال است که اسیر این توهم است، از مردم سخن می‌گوید؛ اما فهمی از مردم ندارد. روشنفکر ایرانی که علیه سلطنت شورید و امروز دوباره به سلطنت رسیده است. زمانی مخالف شهر بود و زندگی در روستا را تئوریزه می‌کرد و امروز مقلد غرب و مدرنیته شده است. 
این موجود ناقص‌الخلقه در عرصه فکری ایران باید پاسخگو باشد که چگونه با همه ادعای روشنفکری خود و تحقیر جامعه از تولید یک ایده هم عاجز مانده و امروز مهدی نصیری بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که عمری به آنان فحش داده و نان فحش دادن به آنان را سر سفره خود برده است.
رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضه‌ای است که روشنفکر فکر می‌کند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمی‌خورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاج‌زاده نشان می‌دهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش می‌کند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازه‌ای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاج‌زاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۳ اردیبهشت؛ سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • بهبود دسترسی محلی مناطق ۲ و ۴ با احداث تقاطع غیرهمسطح پل نیک‌اندیش
  • توهمات یک ذهن افراطی
  • بنزین برای پنجمین بار در اسرائیل گران شد
  • قیمت سکه ۱۱ اردیبهشت چقدر گران شد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۱ اردیبهشت؛ سکه ۸۰۰ هزار تومان گران شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد
  • فیلم| نجات خانم بمی بعد از ۴ روز از بین دو دیوار!
  • درخشش خبرنگار خبر خورستان در جشنواره استانی ره آورد سرزمین نور