Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@14:04:08 GMT

۹ خوراکی که باعث می‌شود بهتر بخوابید

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۹۶۰۷

۹ خوراکی که باعث می‌شود بهتر بخوابید

در مطالعه‌ای، آب آلبالوی ترش که سرشار از ملاتونین است موجب خواب بهتر شده بود. وقتی افراد بزرگسالی که بی‌خوابی مزمن داشتند، روزی دو بار یک فنجان آب آلبالوی ترش نوشیدند، از شدت بی‌خوابی‌شان کاسته شد و احساس راحتی بیشتری کردند.

سرویس سبک زندگی فردا: در تحقیقات انجام شده معلوم شد، زنانی که گزارش کرده بودند خواب بهتری دارند، نسبت به سایر افراد، در رسیدن به اهداف کاهش وزن خود ۳۳ درصد موفق‌تر بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصد شما چه این باشد که اندام بهتری داشته باشید یا اینکه فقط می‌خواهید با احساس بهتری صبح‌ها از خواب بیدار شوید، بهتر است غذا‌های زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت تبیان می‌خوانیم.

 

۱. کیوی

این میوه‌ی سبز رنگ، می‌تواند یک اسنک عالی برای پیش از خوابتان باشد. در آزمایشات انجام شده، زمانی که افراد یک ساعت قبل از خواب، دو عدد کیوی خوردند، یک ساعت بیشتر خوابیدند. کیوی، سرشار از ویتامین C. و E، سروتونین و اسیدفولیک است که همه‌ی این‌ها برای خواب خوب، مفید هستند.

۲. سویا

غذا‌هایی که با سویا درست می‌شوند مانند توفو، میسو و ...، سرشار از ایزوفلاون‌ها هستند. این ترکیبات، تولید سروتونین را افزایش می‌دهند. سروتونین هورمونی در مغز است که روی چرخه‌ی خواب و بیداری بدن تأثیر می‌گذارد. در مطالعات صورت گرفته، افرادی که روزانه یک یا دو وعده غذای درست شده با سویا مصرف کرده بودند، طولانی‌تر خوابیدند و خواب باکیفیت‌تری هم داشتند.

۳. غذا‌های غنی از فیبر

مصرف فیبر بیشتر می‌تواند رمز خواب بهتر باشد. در تحقیقات انجام شده، مصرف فیبر بیشتر منجر به خوابی عمیق‌تر شده بود. فیبر، مانع نوسان در قند خون می‌شود که عاملی برای کاهش ملاتونین است. لوبیا، کنگر فرنگی، کینوآ و غلات سبوس‌دار غذا‌های خوبی از این جهت هستند.

۴. ماهی

بیشتر ماهی‌ها، مخصوصاً سالمون و تُن، ویتامین B۶ را در بدن افزایش می‌دهند که برای تولید ملاتونین ضروری است. ملاتونین هورمون خواب‌آوری است که در تاریکی تولید می‌شود.

غذا‌هایی که با سویا درست می‌شوند مانند توفو، میسو و ...، سرشار از ایزوفلاون‌ها هستند. این ترکیبات، تولید سروتونین را افزایش می‌دهند. سروتونین هورمونی در مغز است که روی چرخه‌ی خواب و بیداری بدن تأثیر می‌گذارد

۵. آب آلبالوی ترش

در مطالعه‌ای، آب آلبالوی ترش که سرشار از ملاتونین است موجب خواب بهتر شده بود. وقتی افراد بزرگسالی که بی‌خوابی مزمن داشتند، روزی دو بار یک فنجان آب آلبالوی ترش نوشیدند، از شدت بی‌خوابی‌شان کاسته شد و احساس راحتی بیشتری کردند.

۶. ماست

محصولات لبنی مانند ماست و شیر، مقادیر مناسبی کلسیم دارند و تحقیقات نشان داده که کمبود کلسیم می‌تواند به خواب رفتن را با مشکل روبرو کند.

۷. غلات کامل

بلغور جو و سایر غلات کامل، سرشار از منیزیم هستند و مصرف کم منیزیم می‌تواند در خواب عمیق ماندن را سخت‌تر کند.

۸. کلم برگ

معروف است که محصولات لبنی کلسیم دارند. اما سبزیجات برگ‌داری، چون کلم برگ هم می‌توانند مقادیر خوبی از کلسیم به بدن برسانند.

۹. موز

موز، معروف است به داشتن پتاسیم فراوان، ولی منبع خوبی از ویتامین B۶ نیز هست که برای تولید ملاتونین ضروری است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید

آفتاب‌‌نیوز :

غذا‌ها و خوراکی‌هایی که حاوی ید کمتری هستند. ید به عنوان ماده‌ای که در تولید هورمون‌های تیروئید نقش اساسی دارد، شناخته می‌شود.

کمبود ید می‌تواند تولید هورمون‌های تیروئید را کاهش دهد. نمک بدون ید، سفیده تخم مرغ، قهوه، چای، انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، آجیل شیرین یا کم نمک، نون‌هایی که با نمک بدون ید تهیه می‌شوند، جو دوسر، انواع ادویه‌ها، سیب زمینی و عسل از خوراکی‌هایی هستند که برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید مفید خواهند بود.

همچنین مصرف مقادیر متوسط از پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، گوسفند، مرغ و بوقلمون و روغن‌های گیاهی مفید حاوی امگا ۳ برای سلامتی بیماران تیروئیدی بسیار مفید خواهد بود.

مصرف کدام مواد معدنی برای کنترل بیماری تیروئید پر کار مفید است؟

به طور کلی مصرف عناصر خوراکی سلنیوم، روی، آهن، کلسیم و ویتامین D و انواع آنتی اکسیدان‌ها برای این بیماری مفید هستند. برخی خوراکی‌های غنی شده از سلنیوم، روی، آهن و ویتامین D را می‌توانید در فروشگاه‌ها مشاهده نمایید. همچنین مصرف لبنیات نیز برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن مفید خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی در کرمانشاه
  • ضرورت سرعت‌بخشی به اجرای پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی تبریز
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • کاهش کلسترول با این نوع سبزی
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ماه چگونه شکل گرفت و به قمر زمین تبدیل شد؟
  • ترکیب این خوراکی‌ها با آب خطرناک است