Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کتاب که توسط جلال درخشه گردآوری شده، نتيجه 20 مقاله علمي است كه بر ارتباط انقلاب اسلامي ايران و بناهاي فكري شيعه تمرکز دارد.

کتاب«آفاق تمدنی انقلاب اسلامي»، انقلاب ايران را نقطه آغاز بازسازي تمدن اسلامي برمي‌شمرد و براي اثبات اين ادعا، زواياي مختلف و جنبه‌هاي تاثيرگذار ملي، منطقه‌اي، بين‌المللي، تئوريك و علمي آن را بر بازسازي تمدن اسلامي مطرح مي‌كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کتاب در 3 بخش تدوين شده به گونه ای که بخش اول با عنوان «اصول و مباني» در برگيرنده 8 فصل نخست کتاب است که به مسائلی همچون «بازسازي انديشه ديني در ايران معاصر و تأثير آن بر بازيابي تمدن اسلامي»، «خدمات انقلاب اسلامی ایران به فرهنگ و تمدن اسلامی»، «انقلاب اسلامی و تلاش برای احیای تمدن اسلامی»، «انقلاب اسلامي ايران و تمدن‌سازي نوين اسلامي»، «هويت تمدني انقلاب اسلامي ايران و رسالت زمينه‌سازي ظهور»، «انقلاب اسلامی و احیای تمدن اسلامی»، «بنیانهای فکری شیعه درتمدن سازی اسلامی» و «مؤلفه‌های تمدن اسلامی» می پردازد.

بخش دوم کتاب با  عنوان «عوامل و ابعاد»، فصل نهم تا چهاردهم را در برمی گیرد. در این 6 فصل سرفصل هایی نظیر«انقلاب اسلامی، انقلاب تمدن‌ساز؛ دانشگاه ایرانی، دانشگاه تمدن‌ساز»، «نقش تعليم و تربيت اسلامي در تمدن‌سازي»، «همگرايي رسانه‌های سنتی و مدرن پس از انقلاب اسلامی و نقش آن در بازسازي تمدن اسلامي»، «انقلاب اسلامي و آفرينش نقش جديد رسانه‌ها در تمدن‌سازي (با تأکيد بر مباني حقوقي)»، «تربيت عقلاني و تمدن اسلامي: بررسي جايگاه عقل در انديشه تربيتي و نهاد آموزش اسلامي» و « ابعاد معنوي تمدني گفتمان انقلاب اسلامي» پرداخته شده است.

بخش سوم نیز «آسيب‌شناسي» نام دارد که شامل 6 فصل پانزدهم تا بیستم کتاب می شود. نویسنده در این فصل های مقاله هایی با عنوان «محيط امنيتي تمدن اسلامي؛ رويکردي آسيب‌شناسانه»، تمدن‌سازی ِانقلاب اسلامی و گفتمان سکولاریزم در روابط بین‎الملل»، «علوم انسانی و تمدن‏ سازی در ایران؛ رهیافتی میان رشته ‏ای»، «جمهوري اسلامي ايران و چالشهاي اساسي بازيابي تمدن اسلامي»، «افول تمدن ايران اسلامي و علل آن» و «تقابل رويکرد تمدن‌سازي انقلاب اسلامي و جهاني‌سازي، تحليلي آينده‌نگرانه» از نظر گذرانده است.

جلال درخشه در فصل هجدهم به مقاله خود با عنوان « جمهوري اسلامي ايران و چالشهاي اساسي بازيابي تمدن اسلامي» اشاره کرده است. نویسنده در این مقاله ضمن مشخص کردن مسائلي چون تعريف تمدن و تمدن اسلامي، رابطه تمدن اسلامي با ساير تمدنها، نحوه بازيابي تمدن اسلامي و جايگاه نظام جمهوري اسلامي به بررسي چالش‌هاي اساسي بازيابي تمدن اسلامي و جمهوري اسلامي ايران پرداخته است.
در این کتاب 20 مقاله ای علاوه بر نویسنده (جلال درخشه) نام نویسندگانی همچون دکتر ناصر جمال‌زاده، دکتر منصور میراحمدی، دکتر رضا اکبری و یاسین شکرانی، دکتر اصغر افتخاری و دکتر غلامرضا گودرزی به چشم می خورد.

کتاب «آفاق تمدني انقلاب اسلامي» سال 1390 توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در شمارگان 1500 نسخه به چاپ رسیده است.


 منبع: خبرگزاری کتاب ایران

   

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۹۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نگارخانه ترانه باران، نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» در راستای رویکرد پژوهشی خود، میزبان نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» خواهد بود که با همکاری دانشگاه سوره و دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان و نگارخانه ترانه باران برگزار می شود.

این نشست روز جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۵ با حضور سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، مهران هوشیار دانشیار و مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه سوره، مهدی خانکه استادیار و ریاست مدرسه عالی مهارتی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره برگزار می شود و دانشجویان و اساتید پیرامون این موضوع به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست.

در پایان این نشست تخصصی به شرکت کنندگان در جلسه گواهی حضور از طرف دانشگاه اهدا خواهد شد.

نمایشگاه «روایت باران» توسط نگارخانه ترانه باران به عنوان نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی- اسلامی و با همکاری صندوق اعتباری هنر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده و بیش از ۱۷۰ اثر از هنرمندان و اساتید خوشنویسی را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه‌ با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی و همچنین رشد و توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی و اسلامی و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه آثار قرآنی برگزار شده است.

نمایشگاه «روایت باران» تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای نیاوران دایر است و علاقه ‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ از این نمایشگاه دیدن کنند.

کد خبر 6085190

دیگر خبرها

  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • قدردانی حزب تمدن اسلامی ازسپاه برای عملیات تنبیهی علیه صهیونیستها
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • سپاه خود را وقف مردم کرده است
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند