Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:02:44 GMT

بازگشت حریری، شکست پروژه سعودی

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۶۲۱۴۳

بازگشت حریری، شکست پروژه سعودی

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: هجده روز از بحرانی که شاید بیهوده آغاز شد می‌گذرد و حالا سعد حریری نخست‌وزیر لبنان یک‌بار دیگر به خانه بازگشته است تا شاید این بحران را به نقطه پایان خود برساند. حریری بامداد چهارشنبه وارد خاک لبنان شد و روز گذشته نیز در مراسم روز استقلال لبنان شرکت کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: حریری در جمع هوادارانی که مقابل خانه‌اش تجمع کرده بودند حاضر شد و اعلام کرد: من در اینجا می‌مانم تا با یکدیگر خط دفاع از لبنان، ثبات و هویت عربی آن را تشکیل دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین در جلسه‌ای سه جانبه با میشل عون رییس‌جمهور و نبیه بری رییس مجلس لبنان حاضر شد. حریری پس از این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد که استعفای خود را به تعویق انداخته است تا مذاکراتی را با سایر اعضای دولت انجام دهد.

وی در سخنرانی خود که به صورت مستقیم از تلویزیون لبنان پخش می‌شد، گفت: من استعفای خود را به رییس‌جمهور میشل عون ارایه دادم، اما رییس‌جمهور از من خواست تا از این تصمیم فعلا خودداری کنم و من نیز آن را پذیرفتم. حریری در جمع خبرنگاران گفت: «کشور عزیز ما در این دوره بحرانی نیازمند تلاش‌هایی استثنایی برای محافظت در برابر خطرات و چالش‌ها است. رییس‌جمهور قبل از اینکه استعفای خود را به او بدهم از من خواست که دست نگه دارم و با یکدیگر در مورد مسائل مختلف سیاسی بحث و گفت‌وگو کردیم.»

حریری همچنین روز گذشته به داخل شهر بیروت رفت تا به همراه سایر مقام‌های لبنانی در جشن استقلال این کشور حاضر شود. حریری در سخنرانی روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که لبنان باید در اختلافات و نزاع‌های منطقه‌ای بی‌طرفانه عمل کند زیرا این موضوع می‌تواند روابط ما با برادران عرب را به‌شدت تضعیف کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: به همکاری کامل با رییس‌جمهور برای حمایت لبنان از چالش‌ها متعهد هستم. من امیدوارم اقدام من برای پس گرفتن استعفا، مذاکرات برای وحدت و حل و فصل اختلافات درونی ما را تقویت کند. در حال حاضر لبنان با چالش‌های زیادی مواجه است و ما نیازمند تلاش‌های استثنایی از سوی همه هستیم. امروز من به دنبال شراکت واقعی با تمام احزاب سیاسی هستم تا منافع لبنان را در ارجحیت قرار دهم.

**بحران بیهوده
سعد حریری روز چهارم نوامبر استعفای خود از سمت نخست‌وزیری را در ریاض اعلام کرد و حالا با گذشت سه هفته از این اتفاق به خانه خود بازگشته است. شاید بسیاری منتظر بودند پس از این اتفاق شالوده سیاسی در این کشور از هم پاشیده شود، اما این موضوع باعث شد تا مردم لبنان اتحاد خود را بیش از پیش حفظ کنند و میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان نیز از پذیرش استعفای حریری تا روشن شدن ابعاد این موضوع اجتناب کرد و گفت تا زمانی که حریری به لبنان بازنگردد و شخصا استعفای خود را ارایه ندهد این موضوع را بررسی نخواهد کرد و تا آن روز برای تصمیم‌گیری صبر خواهد کرد. او در سخنان خود از ابتدا ریاض را متهم به نقض کنوانسیون وین در خصوص بازداشت احتمالی نخست‌وزیر لبنان کرد.

بسیاری معتقد بودند که استعفای حریری با فشار سیاسی عربستان رخ داده است، زیرا عربستان علاقه‌ای به این نداشت که یک فرد نزدیک به خود بتواند با حزب‌الله لبنان به خوبی همکاری کند و یک سال کشور را بدون بحران ویژه‌ای اداره کند. از همین رو در ریاض این تصور به وجود آمد که با حضور حریری نه تنها نتوانسته حزب‌الله را در لبنان کنترل کند بلکه عملا نفوذ خود را نیز در این بین از دست داده و این تصور برای آنها به وجود آمد که میدان را در لبنان به ایران واگذار کردند. سعد حریری هنگام اعلام استعفای خود در عربستان دلیل اصلی این اقدام را ترس از ترور خود به مانند پدرش دانست.

در صورتی که دستگاه‌های امنیتی لبنان هرگونه تهدید علیه نخست‌وزیر لبنان را رد کردند. گفتنی است در سال 2005 رفیق حریری نخست‌وزیر وقت لبنان به طرز مشکوکی ترور شد و قدرت‌های غربی و اعراب تلاش فراوانی کردند که عامل اصلی این ترور را حزب‌الله لبنان اعلام کنند. اما هیچگاه این موضوع به اثبات نرسید. اکنون نیز بسیاری معتقد بودند که عربستان سعودی قصد دارد تا اوضاع لبنان را متشنج کند و فضا را به سمتی سوق دهد که عامل اصلی بحران ساختگی از سوی عربستان سعودی، حزب‌الله لبنان معرفی شود اما این اتفاق رخ نداد.

در حال حاضر کارشناسان و ناظران بسیاری معتقدند که با بازگشت حریری به لبنان و ماندن وی در قدرت بدون هیچگونه پیش شرط و رویداد ویژه یک نوع شکست برای عربستان سعودی به شمار می‌آید چرا که عملا نتوانست دولت ائتلافی که با حزب‌الله شکل گرفته را در لبنان منحل کند. گفتنی است شرایط بازگشت حریری به لبنان عملا بعد از میانجیگری امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه فراهم شد. زیرا به نظر می‌رسد مذاکرات بی‌وقفه فرانسه با عربستان سعودی موجب شد که این بحران به سمت حل شدن سوق پیدا کند. حریری پس از خروج از ریاض به پاریس سفر کرد و با امانوئل ماکرون رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس در توقف‌هایی کوتاه در قاهره و قبرس سه‌شنبه شب وارد بیروت شد.

لازم به ذکر است در طول روزهای اخیر فشارها و تماس‌های بین‌المللی زیادی روی عربستان وارد شد تا از هرگونه اقدام بی‌ثبات‌کننده در لبنان خودداری کند. حتی ایالات متحده نیز به نوعی به عربستان سعودی هشدار داد و گفت که قدرت‌های منطقه‌ای در استفاده از سایر کشورهای برای جنگ‌های نیابتی خودداری کنند و سازمان ملل نیز خواستار برقراری ثبات در لبنان شد.

**تغییر لحن حریری
برخی تحلیلگران معتقدند که حتی لحن صحبت‌های حریری پس از حضور در لبنان بسیار متفاوت از زمانی است که استعفای خود را اعلام کرد. حریری در صحبت‌های خود کوچک‌ترین اشاره‌ای به حزب‌الله و ایران نکرد. او حتی در سخنان خود تاکید کرد که به دنبال همکاری با تمام احزاب سیاسی کشور است. زین خودر خبرنگار الجزیره از بیروت گفت: این روشن است که بحث‌های سیاسی شدیدی در پشت درهای بسته وجود دارد. با این وجود باید گفت که استعفای حریری تلاش عربستان برای جلوگیری از نفوذ حزب‌الله در لبنان بود. اما حداقل این موضوع به تعویق افتاده است و پیام حریری پس از حضور در لبنان کاملا آرام‌بخش بود.

قاسم محبعلی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه نیز در مصاحبه چهاردهم آبان‌ماه با «اعتماد» نیز عنوان کرد: لبنانی‌ها به اندازه کافی با سیاست آشنا هستند و حرف‌های‌شان را متناسب با شرایط زمان و مکان می‌زنند. حریری آنچه را که در ریاض گفته است، مسلما در بیروت تکرار نخواهد کرد. یعنی اگر حریری لازم باشد به بیروت برگردد، قطعا متناسب با شرایط بیروت سخن می‌گوید.

**آینده مبهم
فایننشال‌تایمز در تحلیلی از اوضاع لبنان پس از بازگشت حریری می‌نویسد: «در حال حاضر وضعیت سیاسی در لبنان هنوز نامشخص است. زیرا به نظر می‌رسد ریاض فشار بر بیروت را در راستای کنار گذاشتن حزب‌الله از دولت افزایش می‌دهد تا بتواند به نحوی حزب‌الله را از پرونده‌های منطقه‌ای خارج کند. چرا که حزب‌الله لبنان و شاخه نظامی این گروه نقش تعیین‌کننده در مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و سوریه ایفا کرد و عملا اجازه نداد که داعش از مرزهای سوریه به لبنان ورود پیدا کند. اما مقامات سعودی اعلام کرده‌اند تا زمانی که حزب‌الله لبنان در قدرت باقی بماند دولت لبنان یکی از دشمنان ریاض به حساب می‌آید.

عربستان سعودی نیز تهدید کرده است که در این چارچوب تحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور اعمال می‌کند یا فشار سیاسی را برای کنار گذاشتن حزب‌الله در لبنان افزایش می‌دهد. با این وجود عربستان سعودی حتی نتوانست در جلسه اخیر اتحادیه عرب هیچ موضع ویژه‌ای را در خصوص لبنان اتخاذ کند. واقعیت صحنه داخلی لبنان این است که حزب‌الله لبنان اکنون یکی از قدرتمند‌ترین بازیگران سیاسی لبنان است و بر اساس برخی برآوردها حتی نیرویی قدرتمندتر از ارتش لبنان را در اختیار دارد از همین رو قدرت‌های خارجی می‌دانند که حزب‌الله لبنان قابل حذف نیست.

زیرا در حال حاضر اصلی‌ترین قدرت نظامی که توان مقابله با تهاجم‌های خارجی به لبنان را دارد حزب‌الله لبنان است و در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد خواسته‌هایی مانند خلع سلاح حزب‌الله جنبه عملی پیدا کند. در چنین شرایطی حتی بعضی از کشورهای عربی به ویژه مصر از اقدامات عربستان سعودی برای فشار به لبنان حیرت‌زده‌اند زیرا معتقدند که هزینه‌های یک بحران منطقه‌ای دیگر بسیار زیاد است. قاهره حتی در روز یکشنبه نسبت به رای‌گیری اتحادیه عرب علیه حزب‌الله نیز ابراز نگرانی کرد.»

جوزف بوث، تحلیلگر موسسه بین‌المللی صلح کارنگی به فایننشال‌تایمز گفت: «اکنون مساله حیاتی این است که عربستان سعودی چگونه به سخنان حریری واکنش نشان دهد. زیرا اگر ریاض سخنان او را تایید نکند، حریری ممکن است ضربه سختی از مهم‌ترین حامی خود دریافت کند. این ضربه می‌تواند از طریق صدمه زدن به منافع تجاری حریری در عربستان سعودی صورت گیرد چرا که او اکنون تابعیت دوگانه دارد و شرایط برای او در عربستان بسیار سخت خواهد شد.»

بوث در ادامه افزود: اگر آنها به او گفتند که از مواضع خود عقب‌نشینی کنیم، ایران و حزب‌الله با صدای بلند به آنها خواهند خندید. زیرا همه این هشدارها و تهدیدها برای قطع نفوذ ایران در لبنان و خلع سلاح حزب‌الله بود و بعد از تمام این مسائل هیچ چیزی رخ ندهد؟ اکنون نیز از سخنان حریری بر می‌آید وی قصد دارد با تمام گروه‌های سیاسی لبنان مذاکره کند اما هنوز مشخص نیست که قصد دارد چه موضعی را در این گفت‌وگو در پیش گیرد.

در حال حاضر این یک واقعیت است که حریری از حمایت بسیار گسترده‌ای در مجلس ملی لبنان برخوردار است. حتی حزب‌الله نیز از وی به عنوان نخست‌وزیر حمایت می‌کند. اما در حال حاضر حزب‌الله و سیاستمداران نزدیک به این گروه، 17 کرسی از 30 کرسی کابینه دولت را در اختیار دارند؛ انتصاب حریری به عنوان نخست‌وزیر به عنوان بخشی از یک توافق داخلی در اواخر سال 2016رخ داد که کشور را پس از دو و نیم سال بلاتکلیفی دوباره به یک ثبات رساند.

هرچند سعد حریری بخواهد بعد‌تر نیز روی استعفای خود تکیه کند، در نهایت باید میشل عون به عنوان رییس‌جمهور یک سیاستمدار سنی دیگر را برای تشکیل کابینه انتخاب کند. رییس‌جمهور در نظام سیاسی لبنان بخشی از نظام پارلمانی لبنان به حساب می‌آید که هرچند یک مسیحی باشد اما نقشی فرا ملی را ایفا می‌کند که باید وحدت ملی را حفظ کند. اما در نهایت باید دید سعد حریری پس از یک غیبت حدود 3 هفته‌ای چه برنامه‌ای را برای بازگشت ثبات و وحدت در لبنان پیش خواهد برد.

**نقش سید‌حسن نصرالله
سعد حریری هنگامی که استعفای خود را اعلام کرد اتهامات زیادی را علیه حزب‌الله لبنان و ایران مطرح کرد. اما سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از استعفای حریری دوبار بر صفحه تلویزیون حاضر شد و هیچ پاسخی به حریری نداد. او اعلام کرد که حریری در ریاض به گروگان گرفته شده است و آن را صحبت‌هایی دانست که ریاض به وی دیکته کرده است و تحت فشار، نامه استعفا را قرائت کرد. او از عربستان سعودی خواست تا نخست‌وزیر لبنان را آزاد کند تا به خانه بازگردد. از همین رو این اقدام دبیرکل حزب‌الله لبنان نقش عمده‌ای را در بازگشت ثبات و آرامش به لبنان ایفا کرد.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،9،2
**گروه اطلاع رسانی**9428**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۲۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله حزب‌الله به شهرک صهیونیستی/آتش در «کریات شمونه» شعله کشید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند که ۵ گروه آتش‌نشان در تلاش برای خاموش کردن حریق گسترده‌ای هستند که پس از حمله راکتی از لبنان در شهرک کریات شمونه شعله‌ور شده است.

گزارش‌ منابع صهیونیستی حاکی از آن است که یک کارخانه در کریات شمونه هدف قرار گرفته است و جستجو برای یافتن افراد مفقودشده همچنان ادامه دارد.

پیشتر حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به جنایت دشمن صهیونیستی در شهرک الهباریه و کشتار در این شهرک، ساعت ۰۸:۰۰ امروز (به وقت محلی) شهرک کریات شمونه و مقر فرماندهی تیپ ۷۶۹ را با ده‌ها موشک هدف قرار داده است. گفته می‌شود این حمله با ۳۰ موشک و راکت انجام شده است.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز گزارش کرده که دست‌کم ۳۰ راکت از خاک لبنان به این شهرک «کریات شمونه» در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از منابع امنیتی لبنانی نوشت که در پی بمباران مرکز اورژانس شهرک الهباریه در جنوب لبنان، هفت نفر شهید شدند.

کد خبر 6063350

دیگر خبرها

  • حملات گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان
  • جزئیات شهادت ۴ رزمنده حزب‌الله در حملات رژیم صهیونیستی
  • شهادت ۴ رزمنده حزب‌الله در حملات رژیم صهیونیستی
  • حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد
  • خسارت شدید به کریات شمونه بعد از حمله موشکی حزب‌الله
  • حمله حزب‌الله به شهرک صهیونیستی/آتش در «کریات شمونه» شعله کشید
  • شهادت یکی دیگر از رزمندگان حزب الله در راه قدس
  • حمله حزب الله به مواضع صهیونیست‌ها در شهرک «آویویم»+ فیلم
  • حزب‌الله: گفت‌وگو با واشنگتن درباره غزه را رد کردیم
  • حماس: نتانیاهو مسئول کامل شکست مذاکرات است