Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-08@17:43:31 GMT

63 درصد از زنان افغان فاقد اسناد هویتی

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۶۲۱۶۰

63 درصد از زنان افغان فاقد اسناد هویتی

در این نیم قرنی که درآن هستیم نهضت برابری طلبی زنان دربیشتر جامعه ها با سرسختی دربرابر برخی ستم هاایستادگی کرده و حقوق اولیه خودرا به دست آورده اند. این اتفاق اما در افغانستان هنوز رخ نداده است و زنان افغانستانی در ضعیف ترین موقعیت قرار دارند.   این گونه که یورونیوز به نقل از ربکا تاواریس مدیر دفتر زنان سازمان ملل در افغانستان نقل کرده است ۶۳ درصد از زنان افغان، فاقد اسناد هویتی هستند که این موضوع تاثیر منفی بر میزان مشارکت شهروندان این کشور در انتخابات دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانم تاواریس این خبر را در جریان نشست خبری «نقش زنان در انتخابات» اعلام کرد و از مقامات افغان و نهادهای قانونی خواست با حذف این موانع، شرایط لازم را برای حضور گسترده زنان در انتخابات فراهم کنند. او همچنین از برگزارکنندگان انتخابات، سازمانهای مدنی و مدافعان حقوق بشر در این کشور خواست برای افزایش میزان مشارکت زنان در انتخابات وارد عمل شوند.خانم تاواریس به محدودیتهای زنان افغان از نامزدی در انتخابات گرفته تا ثبت نام و شرکت در رای دهی‌ها و همچنین ضرورت افزایش نقش زنان در فعالیتهای امنیتی به ویژه در پلیس ملی اشاره کرد و گفت: «هدف سازمان ملل کمک به دولت افغان برای عملی کردن تعهداتش به طور کلی و همچنین تقویت نقش زنان در انتخابات به طور ویژه است. زنان افغان در زندگی اجتماعی و سیاسی خود با چالش‌های زیادی مواجه هستند.»تادامیچی یاماموتو، فرستادۀ ویژه‌ سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به اهمیت نقش زنان در ایجاد و توسعۀ دموکراسی در هر کشوری تاکید کرد سهم زنان در فعالیتهای انتخاباتی افغانستان باید مساوی با سهم مردان باشد.او گفت: «تهدیدات امنیتی و برخی از مسائل فرهنگی، از مهمترین موانع فعالیت زنان در این کشور است و سازمان ملل به دولت افغانستان کمک خواهد کرد تا نقش زنان را در انتخابات تقویت کند.»بنا بر اعلام رسانه‌های افغانستان، میزان مشارکت زنان در انتخابات سال ۱۳۹۳ شمسی در این کشور ۳۸ درصد بوده است. سهم زنان در میان کل نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز ۹ درصد و در میان نامزدهای شوراهای ولایتی ۱۱ درصد بوده است.
نام من کجاست؟
سخنان نمایندگان سازمان ملل در افغانستان در حالی بیان می‌شود که موضوع انکار هویت زنان افغان به یکی از بحث‌های داغ در شبکه‌های اجتماعی و میان کاربران افغان تبدیل شده است.بسیاری از مردان در جامعه امروز افغانستان، همسرانشان را در مجامع عمومی با عناوینی همچون «مادر کودکان»، «خانه»، «منزل»، «ضعیفه» و یا گاهی «مال» خطاب می کنند. این عناوین حتی روی سنگ قبر زنان افغان در آرامگاهها نیز دیده می‌شود. زنان در مجامع عمومی از سوی دیگران «همشیره» یا «عمه» نیز خطاب می‌شوند. همچنین بنا بر قانون افغان، نام مادر نباید در گواهی تولد کودک ثبت شود.برای اعلام مخالفت با چنین رفتارهایی، در اوایل تابستان کمپینی تحت عنوان «#WhereIsMyName» توسط زنان جوان این کشور در شبکه‌های اجتماعی بوجود آمد و در چهارچوب این کمپین با زبانهای محلی افغانستان از دیگران پرسیده شد که «نام من کجاست؟».فعالان در این کمپین، زنان را تشویق می‌کنند که سکوت نکنند و اعتراض خود را نشان دهند و با درخواست ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین اسناد هویتی خود همچون شناسنامه و تلاش برای شکستن تابوهای ریشه‌دار در این جامعه، از تسلط جامعه مردان بر زنان بکاهند و آنها را مجبور به پذیرش هویت زنان کنند.منشاء این حرکت در ولایت هرات بود و کارش را با چند پیام در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد اما به تدریج بر طرفدارانش افزوده شده و گسترش یافت. فعالان در این کمپین از افراد مشهور و مقامات دولتی و نمایندگان پارلمان افغانستان می‌خواهند که برای حمایت از حقوق زنان و مادرانشان، به این موج بپیوندند.این بحث از شبکه‌های مجازی به دیگر رسانه‌ها نیز سرایت کرد و در روزنامه‌ها و گفتگوهای رادیو و تلویزیونی افغانستان به موضوع «نام من کجاست» پرداخته می‌شود.این موج در رسانه‌های اجتماعی مخالفانی نیز دارد؛ برخی کاربران معتقدند که این اقدام علیه «ارزش‌های افغان» است.مبارزه برای احقاق حقوق زنان در افغانستان در حالی ادامه دارد که حتی عبدالله عطایی، سخنگوی دادگاه عالی کابل نیز اعلام کرده است که جامعه افغانستان برای چنین تغییراتی آماده نیست.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۲۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظرسنجی‌ها چه در مورد بایدن می‌گویند؟

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد درست است که جوانان آمریکایی از اسرائیل به دلیل حمله به غزه خشمگین هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها در انتخابات برای رای دادن به جنگ اسرائیل-غزه توجه خواهند کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در واقع نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نگرانی‌های اقتصادی در اولویت جوانان آمریکایی است.

در نظرسنجی جوانان مؤسسه سیاست هاروارد که اندکی قبل از موج تظاهرات و سرکوب دانشگاه در ماه گذشته انجام شد، آمریکایی‌های ۱۸ تا ۲۹ ساله عمدتاً بایدن را به خاطر مدیریت درگیری‌های غزه مورد سرزنش قرار دادند و ۷۶ درصد عملکرد وی را تایید نکردند.

در این میان ۱۸ درصد عملکرد او را تایید کردند. با این حال تنها ۲ درصد از آن‌ها آن را مهمترین نگرانی خود در انتخابات ارزیابی کردند، در حالی که ۲۷ درصد گفتند که بیشتر نگران مسائل اقتصادی هستند.

در نظرسنجی Economist/YouGov که اخیراً در اواخر آوریل انجام شد، ۲۲ درصد از رای دهندگان ۱۸ تا ۲۹ ساله تورم را به عنوان مهم‌ترین موضوع خود ذکر کردند. دو درصد سیاست خارجی را به عنوان دغدغه اصلی خود معرفی کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد در عین حال که جوانان آمریکایی از شیوه مدیریت بایدن در بحران غزه راضی نیستند، اما این موضوع، فاکتور مهمی در رای دادن آن‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ به حساب نمی‌آید.

دیگر خبرها

  • ۹۹.۵ درصد اراضی ملی کشور دارای سند است
  • ۵۴ درصد اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شد
  • مشارکت ۵۳ درصد مردم شهرستان کلات در دور اول انتخابات
  • تعویق زمان برگزاری دادگاه دونالد ترامپ
  • معلمان از بی‌هویتی نسل جوان جلوگیری کنند
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • تعویق محاکمه ترامپ/ بنویسید اطلاع ثانوی بخوانید بعد از انتخابات!
  • پیوستن قزاقستان به جمع شرکای کریدور ترانس افغان
  • نظرسنجی‌ها چه در مورد بایدن می‌گویند؟
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد