Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@10:47:16 GMT

۱۰۰ موقوفه در بافت تاریخی گرگان نیازمند مرمت است

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۶۶۸۹۵

۱۰۰ موقوفه در بافت تاریخی گرگان نیازمند مرمت است

مدیر اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان گفت: ۱۰۰ موقوفه در بافت تاریخی گرگان وجود دارد که نیازمند مرمت است و با پیگیری‌هایی که انجام شد توانستیم مجوز مرمت سالانه ۱۰ موقوفه را دریافت کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حجت‌الاسلام عباسعلی مهدوی‌راد ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان با بیان اینکه موقوفات گرگان با شهرهای دیگر خیلی فرق دارد، اظهارداشت: بسترهای خوبی در این شهر وجود دارد که از آن استفاده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان افزود: برخی از استان‌ها در بحث سرمایه‌گذاری موقوفات از ما جلوتر هستند در حالی که برخی از موقوفه‌ها در گرگان پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند.

‌مهدوی با اشاره به بافت قدیم شهر گرگان اظهار داشت: بعد از استان یزد، گرگان بزرگترین بافت تاریخی کشور را دارد اما نوع کاری که در یزد انجام شده با شهر گرگان قابل مقایسه نیست. آنها توانستند از این ظرفیت برای جذب سرمایه‌گذار، گردشگر و ایجاد شغل استفاده کنند.

مدیر اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان گفت: 100 موقوفه در بافت تاریخی گرگان وجود دارد که نیازمند مرمت است و با پیگیری‌هایی که انجام شد توانستیم مجوز مرمت سالانه 10 موقوفه را دریافت کنیم.

مهدوی با بیان اینکه هنوز فرهنگ وقف در بین مردم وجود دارد، اما نیازمند تغییر است، اظهار داشت: از سال 91 تاکنون 461 وقف در استان انجام شده که از این تعداد 146 مورد متعلق به شهرستان گرگان است.

وی ادامه داد: حدود 90 درصد موقوفات این شهرستان برای اطعام دهی و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) است و نمی‌توان در امورات دیگر از آن استفاده کرد.

مدیر اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان گفت: باید برای وقف علمی، وقف در حوزه سلامت و حوزه‌های علمیه فرهنگ‌سازی کنیم.

انتهای پیام/

R41471/P1377/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۶۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ مهدی ارباب‌نیا گفت: در مراحل مرمتی انجام شده تاکنون بخش‌هایی که از لحاظ سازه‌ای و ایستایی غیر قابل نگهداری بود و همچنین مرمت‌های غیراصولی دوره‌های مختلف که باعث سنگینی پل شده بود، برداشته شد. او افزود: پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایه‌ها و پایین پل، طاق پل مطابق با الگوی قدیمی سازه به شکل پر (ضربی) اجرا شد و اکنون قسمت‌های فوقانی طاق به شکل رومی اجرا می‌شود. بنای اولیه این پل بر اساس برخی مستندات تاریخی به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در دوران شاه عباس صفوی تکمیل و تعمیر شده و رونق یافته است.  این پل با نام پل دختر، پل شاه‌عباسی، پل تاریخی کرج و پل خاتون شناخته می‌شود که بر اساس مستندات تاریخی نام خاتون را می‌توان قدیمی‌ترین نام این پل و منسوب به دوره سلجوقی عنوان کرد.  پل تاریخی کرج در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ثبت۲ وقف جدید در کردستان
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد