Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه خبری سبزالبرز، به نقل از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، سعید مافی اظهار داشت: دودکش نخستین مؤلفه خروج گازهای سمی ناشی از احتراق وسایل حرارتی است  و هرگونه نقص در  سیستم آن تأثیر قابل توجهی در بروز حوادث گازگرفتگی دارد.

وی با تأکید بر این که  قطر لوله دودکش باید بزرگ‌تر یا مساوی خروجی کوره  وسیله حرارتی باشد، افزود: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که  به علت کوچک بودن دهانه ورودی دودکش، از لوله تبدیل با قطر کمتر استفاده می‌شود که به دلیل ایجاد یک مقاومت در مسیر جریان هوای گرم و محصولات حریق، بخشی از گاز منواکسیدکربن از دودکش پس زده شده و از طریق منافذ کوره و لوله به فضای ساختمان بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مرکز آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین بیان کرد: نکته دیگر اینکه دودکش باید دارای شیب مثبت باشد، یعنی برای دودکش رو به بالا باشد نه به سمت پایین؛ همچنین  نصب افقی دودکش به فاصله طولانی و اجرای پیچ و خم و استفاده از زانویی زیاد در مسیر آن، غیراستاندارد است.

مافی تصریح کرد: به هیچ وجه نباید از لوله‌های آکاردئونی به عنوان لوله وسایل حرارتی استفاده کرد، این لوله‌ها به مرور زمان مقاومت خود را از دست داده و دچار افتادگی و شیب منفی می‌شود که در نهایت موجب  برگشت گازهای  ناشی از احتراق به فضای سکونت می‌شود.

این مسؤول مطرح کرد: همچنین با گذشت زمان و بر اثر حرارت و گذر هوای گرم از داخل لوله‌های آکاردئونی، سوراخ‌های بسیار ریزی در  این لوله‌ها ایجاد می‌شود که اگر چه ممکن است قابل دیدن نباشد اما گاز سمی CO از طریق این سوراخ‌ها به تدریج وارد فضای خانه شده و موجب مسمومیت و گازگرفتگی افراد می‌شود.

مدیر مرکز آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به این که جنس دودکش‌های داخل دیوار باید از مصالح مقاوم بوده و به صورت مشترک و انشعابی کار نشده باشد، گفت: بارها دیده شده که برای تخلیه دود حاصل از موتورخانه، یک دودکش بزرگ در ساختمان تعبیه شده و متأسفانه از هر طبقه  هم یک انشعاب به این دودکش متصل شده که این کار خطرناک بوده و دلیل برخی از حوادث گازگرفتگی در سال‌های اخیر، همین انشعابات مشترک دودکش‌ها است.

مافی مقاوم نبودن مصالح  و عدم یکپارچگی دودکش‌های داخل دیوار را از دیگر دلایل وقوع حوادث گازگرفتگی عنوان کرد و افزود: گاهی اوقات دیده شده که لوله های سیمانی را در داخل دیوار بر روی هم چیده و روی آن را با موادی همانند گچ و غیره پوشانده‌اند که به مرور  زمان و بر اثر  انبساط و انقباض  ناشی از گرما و سرمای هوا،  ترک‌هایی در مسیر پوشش لوله‌ها ایجاد شده و گاز منواکسید کربن  از این طریق به داخل اتاق‌ها نفوذ کرده و حادثه گازگرفتگی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد:  بعضی مواقع افراد به دلیل نبود دودکش در ساختمان،  لوله بخاری را از پنجره یا دیوارهای جانبی به بیرون می‌کشند که کار اشتباه  خطرناکی است و ممکن است محصولات احتراق و گازهای سمی به دلایل مختلفی دوباره به داخل وسیله حرارتی و در نهایت فضای ساختمان  پس زده شود.

مدیر مرکز آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین اضافه کرد: در صورت اجبار  و نصب لوله از طریق پنجره باید به ازای کشیدن هر یک متر لوله افقی، سه متر لوله عمودی نصب شود و انتهای دودکش از دیوار جانبی پشت بام حداقل ۶۰ سانتی متر  بالاتر و مجهز به کلاهک H باشد.

مافی با توصیه به شهروندان مبنی بر خودداری از قراردادن سر دودکش در ظرف آب گفت: این کار هیچ‌گونه منطق علمی ندارد؛ محصولات احتراق نه جذب آب و نه در آن حل می‌شود؛ با این عمل ، قطع به یقین گازهای سمی در محیط سکونت پخش  و سبب مسمومیت  و مرگ افراد می‌شود.

این مسؤول یادآور شد:  تجهیزات و وسایل حرارتی غیراستاندارد هم می‌تواند منجر به بروز حوادث گاز گرفتگی شود، به ویژه در محیط های کارگری یا خانه‌های دانشجویی به دلیل  استفاده از  وسایل گرمایشی همانند اجاق گاز برای تأمین گرما، احتمال  وقوع این حوادث بیشتر است.

مدیر مرکز آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین ضمن پیشنهاد نصب دستگاه هشداردهنده گاز منواکسید کربن در نزدیکی محل استقرار وسایل حرارتی توضیح داد:  با نصب این دستگاه اگر اشکالی در سیستم دودکش و یا وسایل حرارتی ایجاد شود، افراد پیش از آن که  دچار گازگرفتگی شوند از انتشار گازهای سمی در محیط خانه  آگاه و از حادثه نجات می‌یابند.

منبع: سبز البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sabzalborz.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «سبز البرز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۶۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان باختن نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ نخبه معلول ساروی به همراه پدرش براثر مسمومیت با مونوکسید کربن در روستای پاجی میانای ساری جان خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید؛ کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت + سوابق

امروز بالگرد اورژانس مازندران برای انتقال مصدوم مسمومیت با مونوکسید کربن در آسمان دودانگه به پرواز درآمد که حامل خبر تلخ و غم‌انگیزی بود.

زکریا اشک‌پور سخنگوی اورژانس مازندران در این خصوص، اظهار کرد: امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه با اعلام خبر این حادثه به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران و درخواست بالگرد توسط درمانگاه محمدآباد، بالگرد اورژانس به پرواز درآمد.

وی افزود: مورد خانم ۴۴ ساله‌ای بود که به‌دلیل مسمومیت با مونوکسیدکربن دچار افت سطح هوشیاری شده بود و با انجام لوله‌گذاری در نای نیاز به انتقال سریع به مرکز درمانی داشت، که خوشبختانه با موفقیت به شهرستان ساری و بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شد.

سخنگوی اورژانس مازندران گفت: در این حادثه متاسفانه دو آقای ۵۰ و ۱۸ ساله به مسمومیت با مونوکسید کربن جان باختند.

مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به زندگی سید احمد نصرالهی (جراح دندانپزشک) و فرزند نخبه‌اش در ویلای شخصی در روستای پاجی منطقه دودانگه پایان داد.

همچنین خانم پری حجی‌زاده پرسنل زحمتکش بیمارستان امام ساری هم به بخش آی سی یو بیمارستان منتقل شد.

سیداسماعیل باوجود معلولیت شدید تا حدی که حتی توان ورق زدن کتاب را نداشت توانست در کنکور سال گذشته رتبه ۲۵ کنکور را بدست آورد از آن زمان نام سیداسماعیل روی زبان‌ها افتاد.

بعد از این موفقیت و همکاری وزیر علوم با تحصیل آنلاین سیداسماعیل در دانشگاه تهران موافقت شد، درحالی‌که به رویاهایش نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد.

تحصیل در رشته فلسفه و نویسنده شون جز رویاهای اسماعیل بود که برایش هر لحظه و ثانیه تلاش می‌کرد.

مادرش هم باوجود اینکه پرستار بیمارستان امام خمینی ساری است نه تنها پرستار بلکه دست و پای پسرش شد و روزهایش در کنار سیداسماعیل و شب‌هایش در کنار سپری شد، چون شیفت شب بیمارستان شد تا در کنار پسرش باشد و به سیداسماعیل به رویایش برسد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1229349 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • وقوع ۵ حادثه رانندگی در استان سمنان/ یک نفر جان باخت
  • سیستان‌وبلوچستان، فارس و تهران رکوددار بیشترین تعداد حوادث ترافیکی در کشور
  • احتمال وقوع دوباره سیل در آذربایجان شرقی
  • تصاویری از نخبه مازندرانی در دیدار با رهبر انقلاب + ویدئو | رتبه ۲۵ کنکور در حادثه گازگرفتگی درگذشت
  • تصادف ۱۷۱ خودرو در سه روز گذشته در آذربایجان شرقی
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی‌
  • نخبه مازندران براثر گازگرفتگی جان باخت
  • جان باختن نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی
  • نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند