Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - جشنوارۀ انتخاب قوچ برتر نژاد کُردی با حضور جمعی از کشاورزان و دامداران شهرستان سقز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این جشنواره که روز پنجشنبه در سالن سابق جهاد کشاورزی سقز برگزار شد، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان گفت: شناساندن گوسفند کُردی به عنوان اکو تیپ برتر منطقه از اهداف جشنواره بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد نافع علایی نیا، معرفی برترین های قوچ های اصیل گوسفند کُردی، ترویج روش های علمی و کاربردی در ارتباط با اصلاح نژاد و جلوگیری از آمیخته گری بدون برنامه با نژادهای مختلف را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.
وی ایجاد بستر لازم به منظور پذیرش نوآوری در میان دامداران برای اعمال روش ها و مهارت های صحیح علمی دامپروری در سطح منطقه و ایجاد زمینه لازم به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات بین تولید کنندگان و مسئولان را از دیگر اهداف جشنواره عنوان کرد.
خالد جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان هم گفت: یک میلیون و 330 هزار راس گوسفند قوچ برتر نژاد کُردی در کردستان وجود دارد که شهرستان سقز به دلیل مراتع مناسب، از قطب های اصلی این نوع گوسفند است.
فرماندار سقز هم با اشاره به اینکه کشاورزی، زیربنایی‌ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: برگزاری جشنواره های مختلف در حوزه کشاورزی باعث شناسایی و معرفی ظرفیت های این حوزه می شود.
علی اکبر ورمقانی افزود: کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصادی است و مستعد پیشرفت و شکوفایی بیش از پیش است.
وی ادامه داد: توجه به اقتصاد روستاها باعث تثبیت شغل، کمک به افزایش تولید، کاهش مهاجرت و افزایش مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواهد شد.
کارشناسان در این جشنواره بر تشریح مزایای نگهداری و پرورش این نژاد برای جلوگیری از نفوذ سایر نژادهایی که شرایط لازم را با وضع منطقه ندارند و در دراز مدت می تواند موجبات آفت دامپروری را فراهم کنند تاکید کردند.
گوسفند نژاد کُردی جزو آن دسته از نژادهایی است که به عنوان یک دام چند منظوره مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوای منطقه پرورش آن از دیرباز بیشترین میزان اشتغال بهره برداران روستاهای سطح استان را به خود اختصاص داده است.
دست و پای کشیده و قدرت بالا، افزایش وزن زیاد و مصرف غذای کمتر، مقاوم در برابر بیماری ها و سرما و گرما، قدرت تولید مثل بالا و بازده مناسب لاشه، سازگاری با آب و هوای سرد و نیمه خشک و مقاوم نسبت به شرایط محیطی، صرفه اقتصادی و کمک به ایجاد اشتغال مولد در روستاها از ویژگی های گوسفند نژاد کُردی است.
این نوع نژاد گوسفند دارای دارای چهار دسته ' په ر'، سور په ر یا چه رمگ سوور، چار و که ژال یا عینه کی است.
شهرستان سقز دارای 294 هزار دام سبک و 46 هزار دام سنگین است که سالانه 34 هزار و 587 تُن شیر و چهار هزار و 300 تُن گوشت تولید می شود.
این جشنواره در 2 رده سنی و 2 تیپ دشت و کوهستان برگزار شد و در پایان از بین 55 قوچ شرکت کننده به صاحبان 6 قوچ برتر جوایزی اهدا شد.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی** انتشار: امید بهمنی
7249/6108

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۷۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی ویژه ماه رمضان در اروندکنار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ محمد دردوشی دبیر جشنواره گفت: این جشنواره بنام هلال المحبه و الایمان یعنی ماه مهر و ایمان بعد از افطار برگزار و انواع شیرینی و حلوا‌های محلی و سنتی استان خوزستان توسط بانوان هنرمند اروندکناری تهیه و به معرض نمایش گذاشته شده بود.
این جشنواره با هدف ترویج پخت شیرینی‌های سنتی و معرفی این هنر بومی برگزار شد.
در پایان این جشنواره از ۸ نفر برتر تقدیر شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • انتخاب ورونا برای رقابت با امین اسماعیل‌‌نژاد
  • مدیرکل صداوسیمای کردستان چهره برتر سال معاونت استان‌ها شد
  • دوهفته کارگردانان جشنواره کن جایزه جدید می‌دهد/تجلیل شانتال آکرمن
  • انتخاب ۲ پایان نامه از دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به عنوان پایان نامه‌های برتر تقاضامحور
  • برگزاری جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی در اروندکنار
  • جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی ویژه ماه رمضان در اروندکنار
  • اولین جشنواره کریمانه در شهرستان جم برگزار شد
  • انتخاب عجیب برای بهترین بازیکن سال آسیا
  • انتخاب سگ‌های امدادی بر چه اساس است؟
  • کیانوش عیاری با هدیه تهرانی تماس گرفت | امین حیایی انتخاب اول بود اما ...