Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران؛ آیت الله آملی لاریجانی در همایش تخصصی صیانت از روحانیت و حوزه های علمیه که به همت دادستانی ویژه روحانیت در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تشریح نقش روحانیت در جهان امروز پرداخت و تصریح کرد: تحصیل معرفت دینی به معنای فهم مجتهدانه دین، تبلیغ دین و شرکت در اجرای تعالیم دینی، سه وظیفه مهم روحانیت در عصر حاضر است که باید در هر سه زمینه، نقش خود را به خوبی ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تشریح هر یک از این وظایف، به "مقوله معرفت"فهم دینی پرداخت و اظهار کرد: علما و بزرگان در عرصه های گوناگون فقه، اصول، تفسیر، حدیث و کلام، ذخایر بسیار ارزشمندی برای ما به یادگار گذاشته اند که باید از این مواریث پربها در تحصیل و توسعه معرفت دینی بهره ببریم. امروز در جهانی زندگی می کنیم که باید از اصل دین و فروعات آن دفاع کنیم زیرا برخی جریان ها در جهان امروز، دائما در حال تولید شبهات و تشکیک های جدی در زمینه های گوناگون از جمله اثبات واجب، معاد، رسالت انبیا و ... هستند.

وی با بیان این‌که «توسعه ارتباطات موجب ترویج این شبهات شده و اذهان جوانان را هدف قرار داده است»، افزود: ما معتقدیم دین حق را اختیار کرده ایم و بر این اساس، فهم ما مقصور به مرزهای جغرافیایی نیست. امروز جمهوری اسلامی مورد توجه دنیاست و ما باید به تناسب جایگاه و موقعیت خطیر نظام جمهوری اسلامی، سخن برای ارائه به دنیا داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به انتشار برخی آثار در دهه 60 میلادی در زمینه سکولاریسم که پیش بینی کرده بود دین در عرصه های سیاسی و سایر شئون زندگی اجتماعی دائما در حال عقب نشینی است، اظهار کرد: یکی از مروجان این دیدگاه به نام «پیتر برگر» در کتابی به نام «روح بی ماوا» پیش بینی کرده بود که در آینده نزدیک دین در زندگی اجتماعی بشر هیچ جایگاهی نخواهد داشت. این در حالی است که چند سال بعد، همین شخص مجموعه ای تدوین کرد و مقاله ای هم به رشته تحریر درآورد مبنی بر اینکه ادعاهای گذشته اش نادرست بوده و باور دینی به شکل فزاینده ای در حال توسعه و ایفاء نقش در حیات اجتماعی و سیاسی در جهان است.

وی تاکید کرد: مسلما انقلاب اسلامی در تجدید حیات دین از این جهت و دخالت آن در شئون سیاسی و اجتماعی جوامع، نقشی اساسی داشته است. تحلیلگران و پژوهشگران متعددی در دنیا در زمینه تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در احیای تفکر دینی تحقیقاتی به انجام رسانیده اند. این امر نشان دهنده این است که امروز جمهوری اسلامی و نظام مبتنی بر دین مبین اسلام، مورد توجه دنیاست و این وظیفه روحانیت را برای پاسخ به سوالات اساسی و بنیادین پیرامون اسلام و نظام سیاسی مبتنی بر دین، سنگین تر می کند.

وی با بیان این‌که امروز انواع تشکیک ها درباره اسلام توسعه یافته است، به برخی دیدگاه ها مبنی بر عدم امکان تحقق مقولاتی نظیر «اخلاق اسلامی»، «قضای اسلامی» و ... اشاره کرد و افزود: برخی معتقدند اخلاق و قضای اسلامی وجود ندارد بلکه اخلاق مسلمان ها و قضای مسلمان ها معنی دارد. تنها راه پاسخ به چنین شبهاتی، فهم مجتهدانه دین است. سال ها قبل در کشور ما نیز چنین شبهاتی القا می شد، نظیر آنچه که به عنوان مجموعه مقالات با عنوان «قبض و بسط تئوریک شریعت» انتشار یافت و متاسفانه در دوره هایی برخی افراد در جایگاه مدیریت اجرایی کشور حضور داشتند که با این دیدگاه ها همراهی می کردند. مسئول پاسخگویی به این شبهات که ذهن جوان های ما را آغشته می کند، روحانیت است؛ البته روحانیتی که به فهم مجتهدانه از دین دست یافته باشد.

آملی لاریجانی، اجتهاد حقیقی را نیازمند تحصیل برخی مقدمات دانست و گفت: این اجتهاد باید در همه زمینه ها باشد و صرفا محدود به احکام فقهی نیست بلکه در مسائل گوناگون نظری و سایر معارف دینی نیز نیازمند اجتهاد هستیم.

وی در ادامه با تشریح وظیفه دیگر روحانیت با عنوان «تبلیغ دین» خاطرنشان کرد: حسب آیات متعدد قرآن کریم مشاهده می کنیم که تبلیغ دین، وظیفه و رسالت انبیاء بوده است که در حال حاضر این وظیفه بر دوش روحانیت قرار دارد. در جهان امروز، در فضای حقیقی و مجازی نوعی فرهنگ بیگانه در قالب های مختلف از کتاب و فیلم و سریال گرفته تا سایر محصولات فکری و فرهنگی، در حال القاء و ترویج است. امروز، وسایل تبلیغ متحول شده و روحانیت معزز باید ضمن پایبندی به سنت ها و اصول، در کنار شیوه های  سنتی از وسایل و ابزار جدید برای تبلیغ دین استفاده کند و در فضای مجازی و حقیقی حضوری فعال داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم برنامه ریزی های دقیق و هدفمند در زمینه تبلیغ دین، تصریح کرد: با تکرار مکررات و کم کاری نمی توان به تبلیغ صحیح دین پرداخت. مبلغان باید تلاش کنند که پیام خود را با نهایت جذابیت به مخاطب منتقل کنند و این امر جز با تلاش و برنامه ریزی به دست نمی آید.

رئیس قوه قضاییه با تشریح وظیفه سوم روحانیت با عنوان «شرکت در اجرای تعالیم دینی» اظهار کرد: در نظام دینی و سیاسی ما جایگاه ولایت فقیه منحصر در فقیه جامع الشرایطی که تعیین او با مکانیزم خاصی که در قانون اساسی مذکور است،انجام می پذیرد. روحانیت در  برخی جایگاه های دیگر نظیر ریاست قوه قضاییه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجلس خبرگان، عضویت در شورای نگهبان به عنوان فقیه، ریاست دیوان عالی کشور بحسب قانون اساسی باید نقش قانونی خود را ایفا کند و حتی در مورد قضاوت نیز گرچه قاضی از باب ضرورت و یا بحسب حکم اولی می تواند مجتهد نباشد اما باید قدرت فهم و استنباط احکام را دارا باشد. بنابراین روحانیت باید در برخی جایگاه های مهم در نظام سیاسی کشور ما نقش و وظیفه خود را ایفاء کند و در واقع این بار سنگینی است که بر دوش روحانیون نهاده شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی که با خون شهدا و مجاهدت مجاهدان و به ویژه حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) تحقق یافت، امروز در دنیا و در منطقه جایگاه بسیار مهمی دارد. بی تردید می توان گفت که جمهوری اسلامی، مقتدرترین نظام سیاسی در منطقه است. همین امر موجب شده است که همواره مورد توجه و هجمه های خاص دشمنان باشد و در این میان از آنجا که روحانیت شیعه نقشی اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایفاء می کند، طبیعی است که روحانیت همیشه هدف هجمه های دشمن باشد و مورد تخریب قرار گیرد. امروز جمهوری اسلامی در مقابل قلدرترین کشورها ایستاده و تمام محاسبات دشمن را در منطقه و جهان بر هم زده است. داعش را در منطقه درست کردند و القا کرده بودند که مبارزه با آن 20 سال به طول می انجامد در حالیکه جمهوری اسلامی به یاری برادران مسلمان خود در عراق و سوریه شتافت و به این ترتیب ظرف حدود سه سال این بساط جمع شد. گرچه اگر کمک های خارجی و حمایت های بی دریغ آمریکا و برخی اذناب منطقه ای آن از داعش نبود، این بساط بسیار زودتر جمع شده بود.

وی با بیان اینکه روحانیت در هر سه وظیفه مذکور باید «فاستقم کما امرت» را نصب العین قرار دهد و ایستادگی کند، خاطرنشان کرد: هر چه استقامت بیشتر باشد، تخریب ها، توهین ها و افتراها بیشتر خواهد بود اما نباید عقب نشینی کرد زیرا خداوند وعده داده است که از مومنان دفاع خواهد کرد" ان الله یدافع عن الذین آمنوا" و مومن باید همچون کوه استوار باشد" کالجبل الراسخ".

وی تاکید کرد: روحانیت زمانی می تواند ایستادگی کند که اصلاح درونی داشته باشد. ما برای نجات خود و ایفای وظایف سنگینمان باید در راه اصلاح خود به صورت جدی گام برداریم. نمی توانیم جوان را به حق و تقوا دعوت کنیم، در حالی که خودمان اهل حق و تقوا نباشیم. عالمی که راه اخلاق و قرب به حق را طی نکند، نمی تواند دست کسی را بگیرد.

رئیس قوه قضاییه در پایان بر لزوم شناخت و مراقبت نفس، انس با حق، ذکر موت و حسابرسی پیش از مرگ تاکید کرد و گفت:ما روحانیون باید از خود در برابر انحرافات و لغزش ها صیانت کنیم.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تاریخ از کارنامه روحانیت

حضرت امام‌خمینی (ره) با توجه به شرایط سیاسی ــ اجتماعی ایران، از همان اولین روز‌های حضورشان در حوزه علمیه قم و خصوصا پس از پاسخ‌نگرفتن اعلامیه معروف‌شان درسال۱۳۲۳ که برای برانگیختن مردم مسلمان علیه رژیم شاه صادر شده بود، به این نتیجه رسیدند که پرورش و تربیت طلاب، روحانیون و مدرسین آگاه و مبارز برای این حوزه می‌تواند بستر مناسب رشد اسلام و شناساندن صحیح آن به توده‌های مردم باشد؛ مردمی که پس از شناخت اسلام آن‌گونه که هست، قطعا به رهبری روحانیت مبارز، علیه رژیم ستم‌شاهی و اربابان غربی‌اش قیام خواهند کرد و پایه‌های ظلم و جور را برخواهند انداخت.

به همین علت همان‌طور که در سند ساواک هم آمده بود، امام در حوزه به تدریس فلسفه و فقه و اصول و اخلاق و تالیف مشغول گردیدند و از محضر ایشان روحانیون بسیاری برخوردار شده و درس گرفتند، روحانیون و طلابی که هریک بعد‌ها از مبارزین و انقلابیون فعال در پیشبرد نهضت و انقلاب اسلامی بودند. امام از سال‌ها قبل درس اخلاق را به منزله مدرسه‌ای برای آماده‌ساختن طلاب جوان جهت مبارزه پیگیر و خستگی‌ناپذیر شروع کرده بودند و از این راه به سایر طبقات و اقشار اجتماعی نیز آگاهی سیاسی می‌بخشیدند.

درواقع دیدگاه‌های سیاسی خود را در این درس‌ها مطرح می‌کردند. بسیاری از روحانیون مبارز ازهمین کلاس اخلاق حضرت امام، درس مبارزه و انقلاب را آموختند و بعد از آن وارد عرصه نهضت شدند. در شرایطی که اهم فعالیت حضرت امام‌خمینی (ره) درسال‌های مابین۱۳۰۰هجری شمسی که به حوزه علمیه قم آمدند وتحصیل خود راپی گرفتندتا۱۳۴۰ که به‌طورعلنی وارد مبارزات سیاسی شدند، پیرامون فراگیری و تدریس علوم مختلف اسلامی و فقهی و تربیت و پرورش شاگردان و روحانیون وطلاب مبارز می‌گذشت؛ یعنی مبارزه ریشه‌ای و مبتنی بر پایه‌های محکم ایدئولوژیک، آگاهی‌های تاریخی ــ اجتماعی و سیاسی، اما در همان دوران هم از موضعگیری‌های سیاسی در موارد تعیین‌کننده غافل نبودند.

در طول نهضت ملی شدن صنعت نفت، امام بیشتر به پیگیری مسائل حوزه و کار تدریس و تالیف و مشاوره با آیت‌ا... بروجردی و تقویت دستگاه مرجعیت مشغول بودند. ایشان در اندیشه اصلاح حوزه بودند، اگرچه در کنار آن سال‌های پرحادثه‌ای می‌گذشت؛ جنجال قرارداد کنسرسیوم، درگیری‌های حزب توده، ترور‌ها و اختلافات جناح‌های ملی و مذهبی نهضت و... ولی به‌دلیل عدم همراهی آیت‌ا... بروجردی با آیت‌ا... کاشانی، حوزه علمیه قم و روحانیونش تقریبا از این جریانات به دور بود.

امام خمینی (ره) و ولایت 
حضرت امام‌خمینی (ره) با توجه به تجارب تاریخی اسلام خصوصا در تاریخ معاصر و مبارزات موثر علما و روحانیونی همچون مرجع تقلید میرزای شیرازی در نهضت تنباکو و ملا محمدکاظم آخوند خراسانی و آیات دیگر در نهضت عدالت‌خانه و انقلاب مشروطیت، همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی دریافته بودند مبارزات مردم مسلمان ایران علیه استبداد و استعمار تنها در زمانی به نتیجه خواهد رسید که از بنیانی دینی برخوردار بوده و با رهبری و هدایت روحانیت و به‌خصوص مرجعیت اسلام انجام پذیرد. طبعا آن روحانیتی که بتواند مردم مسلمان را هدایت کرده و درعین‌حال از تفکر عمیق دینی و پشتوانه علمی اسلامی نیز برخوردار باشد، بایستی در حوزه‌های علمیه تربیت می‌شد و از دریای علم و معرفت اسلامی سیراب می‌گردید. 

پس نخستین شرط تربیت چنین روحانیتی، رشد و بقای حوزه علمیه قم در مقابل سیل بنیان‌کن تهاجم فرهنگی استعمارگران و فشار و زور رژیم پهلوی بود که از زمان تاسیس، بنا به اساس طرح صهیونیستی بنیادگذاری‌اش، انهدام حوزه‌های دینی را در دستورکار خویش قرار داده بود. در شرایطی که برنامه‌های ضداسلامی و سرکوب و اختناق رضاخانی، حوزه علمیه قم را به نهایت ضعف رسانده و در آستانه اضمحلال قرار داده بود، امام ضرورت حضور مرجعی جامع‌الشرایط را برای مرجعیت عامه و ریاست حوزه علمیه قم احساس می‌کردند.

ضرورتی که پس از درگذشت آیت‌ا... العظمی حاج‌شیخ‌عبدالکریم حائری‌یزدی، تقریبا بدون پاسخ مانده بود و حضور مراجع ثلاث یعنی آیت‌ا... سیدمحمد حجت و آیت‌ا... سیدصدرالدین صدر و آیت‌ا... سیدمحمدتقی خوانساری نتوانسته بود وحدت حوزه را دربرابر هجوم بی‌امان دشمنان دین و کشور حفظ نماید. امام بحق می‌دانستند که با حوزه‌ای متزلزل، آسیب‌پذیر و ضعیف نمی‌توان با توطئه‌های اسلام‌زدایی استعمار و رژیم شاه مقابله نمود و فقیه جامع‌الشرایط، باشهامت و آگاهی را می‌طلبد تا با تبدیل آن حوزه علمیه آشفته به پایگاهی استوار برای پرورش اندیشمندانی وارسته و اسلام‌شناسانی فرهیخته و پاکباز، کانون گرم نهضت اسلامی را جهت رویارویی با خطر‌هایی که اسلام و استقلال کشور را تهدید می‌کند، برپا سازد.

از همین رو بود که حضرت امام (ره) درسال۱۳۲۳ به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مطرح حوزه علمیه قم، برای یکپارچه کردن حوزه تحت‌زعامت مرجعی واحد، در دعوت آیت‌ا... بروجردی به قم نقش اصلی را ایفا کردند و پس از درگذشت آیت‌ا... سیدابوالحسن اصفهانی (مرجع تقلید شیعیان در کاظمین) در۱۳آبان۱۳۲۵ و حاج‌آقا حسین قمی‌طباطبایی (سرپرست حوزه علمیه نجف) در ۱۷ بهمن همان سال، بیشترین تلاش را جهت مرجعیت عامه آیت‌ا... بروجردی به عمل آوردند. سابقه مبارزاتی آیت‌ا... بروجردی علیه رضاخان و حرکتش از بروجرد به‌منظور سرنگونی حکومت ضداسلامی رضاخان از نگاه امام پنهان نبود و این‌که خود مرحوم بروجردی به مناسبتی اظهار کرده بود: «من هرگز در قبال خلافکاری‌ها و قانون‌شکنی‌های دستگاه حاکمه ساکت نمی‌نشینم.» 

وهمین موضوع به زندان افتادن ایشان منجر شد، مد نظر امام قرار داشت. ازهمین رو حضرت امام (ره) اطمینان داشتند حضور آیت‌ا... بروجردی در صدر حوزه علمیه قم می‌تواند وحدت و یکپارچگی لازم را در حوزه علمیه قم پدید آورده، قوام و استحکام لازم را به آن ببخشد و در برابر هجمه شاه و اعوان و انصارش بیمه‌اش سازد. امام‌خمینی (ره) در تمام دوران زعامت آیت‌ا... بروجردی بر حوزه علمیه قم، کوشش فراوانی به خرج دادند که علی‌رغم موانع و دشواری‌های متعددی که پیرامون آیت‌ا... بروجردی قرار داشت، حقایق را به گوش آن مرحوم برسانند، اوضاع و شرایطی را که در کشور جریان دارد و نقشه‌های گوناگونی که از سوی رژیم شاه و اربابان خارجی‌اش علیه اسلام و استقلال ایران طرح می‌شود را به ایشان اطلاع دهند و تا آنجا که ممکن است او را از جریان امور آگاه سازند.

آیت‌ا... بروجردی نیز به نظرات و پیشنهادات امام توجه می‌کرد و به ایشان اعتماد و اطمینان ویژه‌ای داشت و در مواقع حساس با امام تماس گرفته و مشورت می‌کرد. حاج‌آقا روح‌ا... (عنوانی که امام در آن زمان در حوزه علمیه به آن معروف بودند) به مثابه نماینده و مشاور سیاسی آیت‌ا... بروجردی، یکی از مورد اعتمادترین علمای حوزه نزد ایشان به‌شمار می‌آمدند. چنانچه بار‌ها از سوی آیت‌ا... بروجردی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار به ماموریت‌های مهمی رفتند ازجمله هنگامی که رژیم قصد برپایی مجلس موسسان و تغییراتی در قانون‌اساسی همچون تفویض اختیار انحلال مجلسین به شاه را داشت، حضرت امام به‌عنوان نماینده آیت‌ا... بروجردی علاوه‌براین‌که با منوچهر اقبال، نخست‌وزیر وقت دیدار نمودند، ماموریت یافتند با شاه ملاقات کرده و نگرانی‌های حوزه علمیه قم را از این تغییرات اعلام کنند. حتی در سفری که آیت‌ا... بروجردی به مشهد داشت، امام را به‌جای خود، مسئول اداره حوزه کردند، درحالی‌که افراد مسن‌تر و معروف‌تری همان زمان در حوزه علمیه قم حضور داشتند.

سندی از ساواک نشان می‌دهد که وقتی خبرنگار مجله ترقی در سال ۱۳۳۱ (دوران صدارت دکتر مصدق) سراغ آیت‌ا... بروجردی می‌رود تا از ایشان درباره کشته‌شدگان تظاهرات همان سال بپرسد، آیت‌ا... بروجردی در پاسخ اظهار می‌دارد که بروید از نماینده رسمی من، آیت‌ا... خمینی سؤال کنید که خبرنگار نشریه یادشده با حضرت امام تماس می‌گیرند. امام ضمن این‌که در آن شرایط و علی‌رغم تاکید آیت‌ا... بروجردی بر کناره‌گیری از مسائل سیاسی، جهت حفظ وحدت حوزه علمیه قم تحت زعامت مرجعیتی واحد، نهایت سعی خود را برای حفظ احترام و روش‌های آیت‌ا... بروجردی مبذول می‌داشتند، اما درعین‌حال به‌دنبال برنامه درازمدت خویش جهت سامان‌یافتن حوزه علمیه قم در سال ۱۳۲۸ با همراهی برخی دیگر از مدرسین حوزه، طرح اصلاح حوزه را با هدف ایجاد نظم و تشکیلات، به آیت‌ا... بروجردی ارائه کردند که به علت مخالفت برخی از اطرافیان ایشان، به انجام نرسید. 

اما سؤال مهم که اغلب در ذهن برخی پرسشگران مطرح می‌شود، آن است که چرا امام‌خمینی (ره) در دوران حیات آیت‌ا... بروجردی، نهضت خود را آغاز نکردند (چنانچه نخستین موضعگیری‌های علنی سیاسی امام علیه رژیم شاه پس از وفات آیت‌ا... بروجردی اعلام می‌شود). چرا علی‌رغم ناسازگاری برخی مواضع سیاسی و اجتماعی امام‌خمینی با آیت‌ا... بروجردی، هیچ‌گاه آن مواضع را آشکار نساختند.

منبع: جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ارسال پیام بازدارندگی در وعده صادق/ طوفان الاقصی ارکان رژیم صهیونیستی را به چالش کشید
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ايران‌هراسي يا تبليغ بازدارندگي؟
  • تحقق وعده صادق نشان از اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران
  • دفاع وزیر کشور از بازگشت گشت ارشاد: حجاب در جمهوری اسلامی از ارکان هویتی نظام است
  • برخی با حملات غیرمنصفانه به ارکان نظام در زمین دشمن بازی‌ می کنند
  • اقتدار، امنیت و توسعه کشور مرهون اقدامات سپاه پاسداران است
  • دریادار سیاری: وحدت ارتش و سپاه عامل اقتدار نظام اسلامی است
  • دوم اردیبهشت و روایتی از خانه‌تکانی که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد
  • وحدت ارتش و سپاه عامل اقتدار نظام اسلامی است