Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر یوسفعلی اسدپور روز سه شنبه در حاشیه نشست ترویجی اعضای تعاونی های صید و صیادی دریاچه پشت سد ارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هفت طرح تحقیقاتی با هدف حفظ ذخایر انواع گونه های آبزیان به ویژه شاه میگوی ارس، تولید و بهره وری بیش تر آبزیان و جلوگیری از صید غیرمجاز در حوزه رودخانه ارس در مدت 2 سال انجام گرفته است امسال به مرحله اجرا در می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی میزان اعتبار اختصاص یافته این طرح ها را افزون بر 840 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این طرح ها شامل ارزیابی ذخایر آبزیان به انضمام طرح پرورش گونه ماهیان با ارزش اقتصادی بیش تر در قفس در سدهای ارس یک و ارس 2 و قیقاج پلدشت، شهید قنبری ماکو، دریک سلماس و حسنلوی نقده است.
به گفته وی برای اولین بار در ایران طرح تولید فرآورده هایی با ارزش اقتصادی بیش تر به صورت فیش فینگر و برگر ماهی از گوشت ماهیان ریز جثه صید شده از سد ارس که قیمت عرضه مستقیم آنها پایین است، به زودی اجرا می شود.
وی اجرای این طرح را در جهت استفاده بهینه از منابع، بالا بردن ارزش صیادی، افزایش تولید، کاهش ضایعات و ایجاد اشتغال با همکاری تعاونی های صید و صیادی اعلام کرد و افزود: خط تولید و فرآوری ماهیان ریز جثه را می توان با هزینه کمتر پنجاه میلیون ریال راه اندازی کرد.
اسدپور اضافه کرد: تعاونی ها با سر زنی، فیله بندی و فریز کردن و بسته بندی بهینه با ماندگاری سه تا شش ماه ریزماهیان می توانند فرآوری شده این ماهیان را با قیمت مناسب به بازار مصرف ارائه کنند و از خروج ارز از کشور و از ورود مشابه این محصول که با عنوان ماهی تیلاپیا از کشور چین، جلوگیری به عمل آوردند.
وی گفت: امسال با رهاسازی هشت میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی به دریاچه پشت سد ارس پیش بینی می شود بیش از 6 هزار تن انواع ماهی از این دریاچه صید شود.
رئیس مرکز تحقیقات آرتیمیای کشور افزود: با توجه به افزایش صید غیر مجاز، 60 درصد از کل ماهیان صید شده را ماهیان ریز جثه تشکیل می دهد.
وی همچنین اجرای طرح تحقیقاتی در مورد بهداشت و کنترل بیماری های آبزیان در مقابل عوامل انگلی را از دیگر طرح های پژوهشی این مرکز در حوزه رود ارس عنوان کرد.
رئیس اداره شیلات پلدشت هم در این گفت و گو به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع پدیده صید غیر مجاز در منطقه ذخایر آبزیان پشت دریاچه سد ارس به میزان قابل توجهی کاهش یافته و نوعی به هم ریختگی در ترکیب صید ماهیان ایجاد کرده است.
علی آزادمنش اضافه کرد: برای دستیابی مطلوب به اهداف طرح های تحقیقاتی انجام یافته بایستی پدیده صید غیر مجاز از رودخانه ارس با جدیت دنبال شود.
به گزارش ایرنا در حوزه پشت دریاچه سد ارس 400 صیاد در قالب 2 تعاونی صید و صیادی مشغول به کار هستند؛ بچه ماهیان رها سازی شده در این دریاچه به شیوه مصنوعی در مرکز پرورش ماهیان شهید کاظمی پلدشت (بزرگترین مرکز تولید و تکثیر ماهیان گرمابی شمالغرب کشور) پرورش می یابند.
دریاچه ی پشت سدارس پلدشت تنها منبع تولید و صید گونه ی باارزش شاه میگو آب های شیرین در کشور است که سالانه افزون بر دهها تن از این گونه با ارزش به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر می شود.
دریاچه پشت سد ارس با 15 هزار هکتار وسعت بزرگترین دریاچه پشت سد در ایران است که به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان غربی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
سد ارس که بر روی رودخانه مرزی ارس ساخته شده در 285 کیلومتری مرکز آذربایجان غربی( ارومیه) قرار گرفته که یک نیروگاه برق 40 مگاواتی مشترک نیز در آن فعال است.
3072/8137
** انتشار: علیرضا فولادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۳۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی به یک درصد کاهش یافت

بهادری جهرمی در حاشیه  جلسه هیات دولت اظهار کرد:با تصویب هیات وزیران هم مالیات بر ارزش افزوده که ۱۰ درصد است و هم حقوق گمرکی که ۴ درصد است برای اقلام کالا‌های اساسی، دارو، مواد اولیه تامین دارو، نهاده‌های دامی و کشاورزی و ملزومات مصرفی پزشکی به یک درصد کاهش می‌یابد.

سخنگوی دولت افزود: این کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی بزودی اعمال خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • جولان قطعات چینی در بازار خودرو/ بیش از ۸ میلیارد دلار قطعات خودرو و موتورسیکلت وارد کشور شد
  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • بهادری جهرمی: مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد کاهش یافت
  • مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی به یک درصد کاهش یافت
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم‌ آبی برای سه استان در تابستان ۱۴۰۳
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است