Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش ایران چالش‌های زیست محیطی با حضور سفیر کشورمان، وزیر اسبق محیط زیست فرانسه، مدیر بین‌الملل وزارت گذار زیست محیطی و رئیس کمیته مشترک کشاورزی ایران و فرانسه برگزار شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، روز پنجشنبه به ابتکار مرکز ایران و فرانسه با مشارکت انستیتوی فرانسوی دیدرو، بنیاد زیست محیطی کوستو و مرکز توسعه بازرگانی ایران و فرانسه، همایشی تحت عنوان ایران چالش‌های زیست محیطی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، وزیر اسبق محیط زیست فرانسه، مدیر بین‌الملل وزارت گذار زیست محیطی، رئیس کمیته مشترک کشاورزی ایران و فرانسه و دهها کارشناس ایرانی و فرانسوی و مسئولین استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و صندوق حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این همایش سیس رئیس انستیتوی دیدرو ضمن تاکید بر اهمیت دیالوگ و همکاری ایران و فرانسه در زمینه محیط زیست، تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده و همکاری 2 کشور برای یافتن راهکارهای مساعد در این زمینه ضروری است.

سپس ابوالقاسم دلفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس بعنوان سخنران جلسه افتتاحیه ضمن تاکید بر اهمیت مبحث محیط زیست برای ایران و منطقه خاورمیانه در تمام ابعاد اقتصادی و فرهنگی محیط زیست، تاکید کرد که ایران با مشکلاتی همانند کمبود آب، خشکسالی، آلودگی هوا، ریزگردها، طوفان‌های شن و مدیریت زباله‌ها روبرو است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: دولت آقای روحانی، یک دولت زیست محیطی است و مباحث آب و کیفیت هوا از اولویت‌های دولت کنونی ایران است. خوشبختانه برجام زمینه را برای همکاری 2 کشور فراهم ساخته و در چارچوب cop21 ایران اعلام کرده که در صورت لغو کامل تحریم‌ها، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران از 4 درصد به 8 درصد خواهد رسید.

در پایان سفیر کشورمان به سفر روحانی به پاریس در سال 1394 و امضای توافقنامه با فرانسه در زمینه محیط زیست اشاره کرد و به شرکت‌های فرانسوی علاقمند به همکاری با ایران خوش آمد گفت.

در ادامه همایش، خانم دومولن مدیر کل روابط اروپایی و بین‌المللی وزارت گذر زیست محیطی فرانسه تاکید کرد: عنوان این سمینار ایران چالش‌های زیست محیطی در قلب همه مباحث است و همانگونه که سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: سیاست در زمینه آب، تنوع محیط زیست، آلودگی هوا و ... مباحث وابسته به یکدیگر هستند و همکاری همه کشورها برای یافتن راهکارهای مساعد ضروری است. به گفته وی مبحث آب، هوا و خصوصاً تنوع آب و هوا حساس است و امروزه ایران و فرانسه در تمام این زمینه‌ها همکاری دارند.

این مقام ارشد وزارت محیط زیست فرانسه افزود: موافقتنامه امضا شده میان 2 کشور در سال 2017 عملی شده و گروه‌های مشترک کاری در زمینه آب و تنوع زیستی همکاری دارند.

در ادامه این سمینار مسئولین و کارشناسان زیست محیطی فرانسه و هیات ایرانی به تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/

R1396/P36447/S8,89,95/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۷۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روز جهانی زمین پاک یکی از رویداد مهم جهانی به شمار می‌رود که هر ساله در تمام کشور‌ها برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسایل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین برگزار می‌شود.

روز جهانی زمین پاک را که هر ساله در ایران در دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، باید یک جنبش محیط زیستی تلقی کرد تا همگان از اهمیت زمین و مزایای بی بدیل آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند. البته مردم دیگر نقاط جهان این روز را هر ساله در ۲۲ آوریل گرامی می‌دارند.
این روز، روزی برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسایل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین است در حقیقت یکی از دلایل نامگذاری چنین روزی در پاسخ به بحران محیط زیست صورت گرفت و نتایج بسیار خوبی در پی داشت. در پی برگزاری نخستین روز زمین پاک، موجی از اقدامات محیط زیستی به راه افتاد در حقیقت از جمله اهدافی که برای نام گذاری این روز بر شمرده شده است می‌توان به کمک به حل بحران تغییرات آب و هوایی، پایان بخشیدن به آلودگی پلاستیکی، حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض و تشویق جنبش‌های محیط زیستی اشاره کرد. این روز که بعد از گذشت ۵۰ سال همچنان یک رویداد مهم جهانی محسوب می‌شود و هر ساله برگزاری برنامه‌ها و رویداد‌های متعددی را در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد، گاهی به یک روز ختم نشده و هفته‌ای به نام هفته زمین را به خود اختصاص می‌دهد، در ایران این هفته به نام هفته محیط زیست نامگذاری شده است و در این مدت اقدامات مهمی برای بالا بردن آگاهی مردم و حفاظت از محیط زیست صورت می‌گیرد.

نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب‌های محیط زیست
با توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی امروز، نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب‌های حاصل از تخریب‌ها و آلاینده‌های رو به گسترش در شهر‌ها بسیار مهم است و می‌تواند در نهادینه ساختن باور، پاک بودن و پاک زیستن نقشی انکار ناپذیر ایفا کند. بسیاری از کارشناسان به نقش سازمان‌های مردم نهاد و نیز آحاد مردم در قالب انجمن‌های زیست محیطی تاکید می‌کنند.
یک فعال محیط زیست در این خصوص گفت: خودخواهی‌های انسانی باعث شده تا محیط زیست مورد تهدید قرار گیرد. فرهنگ سازی می‌بایست از اجتماعات کوچکتر آغاز شود به عنوان مثال در اردو‌های دانش آموزی که در طبیعت برگزار می‌شود، نیاز است تا کودکان و نوجوانان را با نحوه حفاظت از این سیاره آبی و دوستی با محیط زیست آشنا کرد. افرادی مانند دانش آموزان، کشاورزان، زنان و کوهنوردان می‌توانند به خوبی دوستی با محیط زیست را به دیگران آموزش داده و در جهت پاکسازی سیاره آبی تلاش کنند. از بین رفتن انرژی تنها قسمت کوچکی از پیامد‌ها و مشکلات آلودگی‌های زیست محیطی و رها کردن زباله در طبیعت است که در روز جهانی زمین پاک در سطح جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرد. لازم است، بدانیم که هر یک از ما با فعالیت‌هایی به ظاهر کوچک می‌توانیم دوستی خود را با این سیاره آبی اثبات کرده و این احساس را در روز جهانی زمین پاک به اشتراک بگذاریم؛ بنابراین در مرحله نخست باید فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم، زیرا با کار‌های کوچک نیز می‌توان باعث شد تا زمین بتواند نفس بکشد. به عنوان مثال با مصرف کمتر کاغذ می‌توانیم باعث کاهش قطع درختان شویم و این همان چیزی است که در روز جهانی زمین پاک در مورد دوستی با این سیاره آبی بیان می‌شود. از طرف دیگر با کاهش مصرف کاغذ به طور مستقیم زباله کمتری نیز تولید خواهد شد. یکی دیگر از توصیه‌های کارشناسان محیط زیست درباره دوستی با این سیاره آبی در روز جهانی زمین پاک این است که در مصرف آب صرفه جویی کنیم، زیرا که آبادانی زمین و رشد و نمو گیاهی وابسته به آب است.
همچنین با گسترش فرهنگ سازی‌ها می‌توان از انداختن زباله در داخل رودخانه ها، جوی‌ها و آب راه‌ها جلوگیری کرد. استفاده نکردن از کیسه نایلونی و جایگزین کردن کیسه پارچه‌ای به جای آن، اهمیت دادن به بازیافت زباله و حرکت در کمک به این حرکت مفید زیست محیطی، انجام دادن حرکت‌های اجتماعی مانند پاک سازی کوهستان، رودخانه‌ها و جنگل‌ها به منظور پاک سازی آنها از زباله و ... از دیگر اقداماتی به شمار می‌روند که می‌توان برای حفاظت از زمین انجام داد؛ و چه خوش گفت سهراب سپهری که …
یادم باشد کاری نکنم که به قانون زمین بر بخورد.

مهدی حسن پور و گزارشی از روز زمین پاک:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست
  • ایران آماده همکاری با سایر کشور‌ها در زمینه زیست محیطی است
  • کنعانی: ایران آماده همکاری با سایر کشور‌ها در زمینه زیست محیطی است
  • مقابله با فجایع طبیعی زیست محیطی مستلزم همکاری‌های مشترک است
  • ایران آماده همکاری با سایر کشورها در زمینه زیست محیطی است