Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@09:25:21 GMT

آغاز کدنویسی آمریکا برای جهان جدید از شرق آسیا

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۷۷۶۷۶

آغاز کدنویسی آمریکا برای جهان جدید از شرق آسیا

شرق آسیا همانگونه که مبداء زایش‌های استراتژیک در نظم بین الملل آینده است، مرجعی برای اولین کدنویسی واشنگتن برای جهان جدید و حفظ آمریکا به عنوان قدرت مسلط در این شرایط جدید نیز خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اگرچه اولین سفر دونالد ترامپ پس از به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری در آمریکا به خاورمیانه بود، اما به نظر می‌رسد که این سفر عملاً از محتوای استراتژیک خاصی که بتوان نام استراتژی را بر آن اطلاق کرد، برخوردار نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله اما در سفر 12 روزه دونالد ترامپ به شرق و جنوب شرق آسیا کمی متفاوت بوده و به نظر می­‌رسد که شرق آسیا همانگونه که مبداء زایش­‌های استراتژیک در نظم بین‌الملل آینده خواهد بود، همچنین مرجعی برای اولین کدنویسی واشنگتن برای جهان جدید و حفظ آمریکا به عنوان قدرت مسلط در این شرایط جدید نیز خواهد بود.

اولین سیگنال این فرمول نویسی جدید را می‌توان به تلاش دونالد ترامپ برای ارائه یک طبقه بندی جدید ژئوپلتیک در منطقه مربوط دانست که بسیار نگرانی تحلیلگران و استراتژیست‌های چینی را هم فراهم آورده است. اگرچه آمریکایی‌ها مسائل مختلفی مانند بحران کره شمالی، افزایش پیوندهای تجاری و اقتصادی آمریکا با کشورهای منطقه را به عنوان اهداف این سفر یاد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آنچه برای تحلیلگران مختلف به خصوص تحلیلگران چینی در ارتباط با این سفر حائز اهمیت بوده و باعث شده تا بخش زیادی از ادبیات تحلیلی و رسانه‌ای این کشور بر آن متمرکز شود، مطرح کرده مبحث استراتژی Indo-Pacific است که توسط دونالد ترامپ در ژاپن و البته قبل از آن هم توسط رکس تیلرسون مطرح شده بود، است.

از منظر این تحلیلگران زمان زیادی است که آمریکایی‌ها برای بیان سیاست‌ها و اقدامات خود در این منطقه از واژه و اصطلاح آسیا – پاسفیک استفاده می‌کردند، اما در سفر اخیر دونالد ترامپ به منطقه، این کشور برای بیان سیاست‌ها و اهداف خود در منطقه از اصطلاح Indo-Pacific که مفهوم گسترده تری است، استفاده کرده است. از منظر تحلیلگران چینی این مسئله در واقع نشان دهنده تلاش آمریکا برای ایجاد یک طبقه بندی ژئوپلتیکی جدید و تلاش برای تئوریزه کردن آن است.

پژوهشگری به نام ژوفنگ از دانشگاه نانجینگ چین در همین رابطه بیان می‌دارد که به کار بردن این اصطلاح توسط دونالد ترامپ صرفاً یک مفهوم جغرافیایی نیست، بلکه نشان از تلاش آمریکا برای ایجاد یک طبقه بندی جدید ژئوپلتیکی است. به بیان دیگر وی معتقد است که آمریکا با این کار تلاش خواهد کرد تا سازماندهی مجددی از توازن قدرت منطقه‌ای به وجود آورد. سازماندهی که باعث گسترده‌تر شدن الگوی امنیت منطقه‌ای آمریکا از آسیا–پاسفیک به Indo-Pacific خواهد شد.

تاکید رکس تیلرسون در 18 اکتبر 2017 و در هنگام صحبت در مورد روابط آمریکا و هند در قرن آینده و به کار بردن این اصطلاح نشان دهنده این تلاش و تمایل آمریکا می‌تواند باشد. بر اساس سخنان رکس تیلرسون می‌توان گفت که هسته اساسی سیاست آسیایی دونالد ترامپ استراتژی Indo-Pacific است که از دو ستون اساسی تشکیل شده است. اولین ستون مهم این استراتژی تلاش برای نقش دهی و فضا سازی برای افزایش نفوذ هند در منطقه و همراهی این کشور با استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، همچنین تعمیق روابط سیاسی و امنیتی با این کشور است.

در همین ارتباط نیز رکس تیلرسون بیان داشت که آمریکا و هند متحدان طبیعی با ارزش‌های دموکراتیک مشترک هستند و از این رو نگرانی‌های امنیتی هند می‌تواند نگرانی امنیتی آمریکا نیز باشد. از طرف دیگر چنین برجسته سازی و تلاش برای تصویر سازی از هند به عنوان یک بازیگر مولد امنیت می‌تواند نیازمندهای نظامی و امنیتی هند به تکنولوژی و تسلیحات آمریکایی را نیز افزایش داده و در آینده نزدیک شاهد خرید حجم بیشتر از تسلیحات توسط هند به خصوص از آمریکا بود. دومین ستون این استراتژی را می‌توان به پیشنهاد تشکیل گروه چهار مربوط دانست.

مسئله حسیاسیت زای دیگری که در کنار استراتژی Indo-Pacific آمریکا که توجه تحلیلگران مختلف به خصوص تحلیلگران چینی را به خود جلب کرده است، به پیشنهاد تشکیل گروه چهار که توسط شینزو آبه در سال 2006 مطرح شده بود و به نظر می‌رسد مجدداً توسط دونالد ترامپ احیا و پیشنهاد داده شده است، برمی‌گردد. گروه چهار در واقع متشکل از کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند است که تلاش دارند تا علاوه بر گسترش روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی، همکاری‌های دفاعی و امنیتی را نیز ایجاد و گسترش دهند.

به نظر می‌رسد که تحلیلگران چینی در این میان بیش از پیش نسبت به هند و رفتارهای این کشور به خصوص فاصله گرفتن این کشور از سیاست سنتی عدم تعهد نگران هستند و معتقدند که چین می‌بایست هوشیاری بیشتری در این ارتباط به خرج دهد. نهایی و تکمیل شدن این استراتژی عملاً می‌تواند پروژه حصر ژئوپلتیکی چین را که این کشور سال‌ها است تلاش دارد تا با حضور در محیط امنیتی غربی خود از آن بگریزد را بیش از پیش معنادار خواهد کرد و گریز چین از این پروژه را نیز بیش از پیش دشوارتر خواهد کرد.

در این چارچوب می‌توان گفت که ژاپن لنگرگاه شرقی، هند لنگرگاه غربی و استرالیا نیز لنگرگاه جنوبی مهار و مدیریت چین خواهند شد. به بیان دیگر می‌توان گفت که چین و آمریکا به خصوص در سطوح منطقه‌ای دو هدف متضاد را دنبال می‌‌کنند. هدف اساسی چین همانگونه که بارها در اسناد رسمی و همچنین سخنان مقامات این کشور قابل مشاهده است، تمرکز بر تلاش برای گسترش پیوندها و تعاملات اقتصادی و همگرایی منطقه‌ای است تا از چرخش رقابت‌ها و حساسیت‌های منطقه‌ای به حوزه رقابت‌های ژئوپلتیک جلوگیری کند، این درحالی است که تمایل و هدف اساسی آمریکا آن است که ذهنیت ایجاد این رقابت‌های ژئوپلتیک میان چین و همسایگان این کشور را برجسته و بیش از پیش تقویت کند. گروه چهار و روابطی که در این قالب شکل خواهد گرفت هم به نوعی تقویت و تحریک افزایش ذهنیت رقابت‌های ژئوپلتیک میان چین و همسایگان این کشور و ضرورت مهار چین است.

یادداشت از محمد زارع، دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی

انتهای پیام/

R1436/P36447/S8,87,91,95,1128/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۷۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان اسلام آماده تحقق حذف رژیم جعلی صهیونیستی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون استاندار و فرماندار تربت‌حیدریه در تجمع حمایتی مردم تربت‌حیدریه از اقدام اخیر سپاه پاسداران در تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی گفت: پاسخ تنبیهی ایران ویژگی‌های خاصی داشت به‌طوری که ابتدا رسما اعلام کرد پهپاد‌ها در مسیر سرزمین‌های اشغالی است و این بدان معنا بود که به دنیا اثبات کند به دنبال اصل غافلگیری نیست و بدون هیچ ترسی متجاوز را تنبیه می‌کند.

علی‌اکبر کی‌پور افزود: از سوی دیگر توان پدافند هوایی انگلیس، آمریکا، فرانسه و برخی کشور‌های دیگر پوشش هوایی برای سرزمین‌های اشغالی ایجاد کردند، اما با تمام ظرفیتی که غربی‌ها پای کار آوردند هیمنه پوشالی گنبد آهنین شکسته شد و موشک‌ها و پهپاد‌ها به اهداف اصابت کرد.

وی با اشاره به سناربو‌های بعد از پاسخ تنبیهی ایران گفت: چند حرکت را نظام سلطه به کمک پیاده نظام خود و برخی جریان‌های خفته و غیر انقلابی برنامه ریزی کرده که در گام نخست اقدام به نحریک احساسات مردمی بزند و از پاسخ صهیونیست‌ها رعب و وحشت ایجاد کند، اما بدانید این ملت و کشور ۸ سال دفاع مقدس را بدون هیچ امکانات و تجهیزاتی مدیریت کرد و امروز که نظام در اوج عزت و اقتدار و صلابت است، دشمن جرٱت پاسخ به این تنبیه را ندارد.

در این تجمع شرکت کنندگان با شعار‌های مرگ بر آمریکا و اسرائیل و سپاه انقلابی تشکر از اقدام نیرو‌های مسلح کشورمان حمایت و تشکر کردند.

دیگر خبرها

  • بلعیدن جهان به سبک چینی
  • جهان اسلام آماده تحقق حذف رژیم جعلی صهیونیستی است
  • رژیم صهیونیستی با حملات ایران تحقیر شد
  • نگرانی بایدن از تلاش نتانیاهو برای کشاندن پای آمریکا به درگیری‌ گسترده در منطقه‌
  • نگرانی بایدن از تلاش نتانیاهو برای کشاندن پای آمریکا به درگیری‌های گسترده در منطقه‌
  • محمدرضا عارف: تمام تلاش مسئولان باید این باشد که کشور در ورطه جنگ نیافتد
  • آمریکا درباره سفر به مناطق مرزی لبنان هشدار داد
  • شمسایی: دیگر فرقی نمی‌کند چه کسی هست و نیست
  • پاسخ نظامی ارشد آمریکایی به احتمال ورود نیروهای آمریکا به درگیری احتمالی میان ایران و اسرائیل
  • ادعای رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره جلوگیری از جنگ ایران ـ اسرائیل