Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی طهماسبی پنجشنبه شب در جلسه بررسی مشکلات سیب استان آذربایجان غربی در ارومیه افزود: این زنجیره دارای چندین مرحله است که هر مرحله نیازمند یک بسته علمی، بررسی کارشناسی و برنامه ریزی است.
وی گفت: این استان با تولید کنونی می تواند با استفاده از نظرات متخصصان این حوزه تولید کنندگان سایر استانها را با دستاوردها و طرح های اثر گذار جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی علت ریزش سیب را هرس نکردن خوب و استفاده نکردن از نهاده های مناسب دانست و افزود: اگر این موارد رعایت شود 85 درصد از سیب تولیدی مرغوب خواهد بود.
روح الله حضرت پور نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: زنجیره صادرات سیب کشور هم باید مانند میز سیب در آذربایجان غربی باشد تا سیاست های لازم جهت صادرات سیب در این استان اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: تصمیمات غیر کارشناسی در صادرات موجب می شود که بازارهای سیب کشورهای هدف را از دست بدهیم.
وی اظهار کرد: تخصیص یارانه های صادرات و تولید برای کشاورزان و صادرکنندگان لازم و ضروری است چرا که تسهیلات بانکی با بهره بالا برای خرید دستگاههای سورت و بسته بندی برای باغداران مناسب نیستند.
وی با بیان اینکه بخشنامه های لازم جهت مصرف سیب در تمامی بخش های عمومی کشور باید صادر شود، ادامه داد: معیشت کشاورزان استان با تولید سیب و انگور در استان گره خورده و حمایت از این بخش لازم و ضروری است.
حضرت پور اظهار کرد: زنجیره سیب حق آذربایجان غربی است هر چند برخی ها در تلاش برای انتقال آن به سایر نقاط کشور هستند.
اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: امسال در 60 هزار هکتار از باغات سیب آذربایجان‌غربی بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی تولید شد.
وی بیان کرد: از این میزان 350 هزار تن سیب صنعتی در 48 کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی فراوری شده است.
کریم زاده اضافه کرد: امسال میزان تولید سیب به لحاظ شرایط آب و هوایی در استان افزایش یافت که با تدبیر به موقع جهت خرید تضمینی، مشکلات تولید کنندگان سیب تا حدودی تعدیل شد.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: جایگزینی ارقام جدید پایه رویشی به جای ارقام قدیمی سیب، توسعه سیستم های نوین آبیاری تحت فشار، بکارگیری تجهیزات کاهش مخاطرات طبیعی و خرید تضمینی از برنامه های سازمان در تولید سیب در استان است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیب درختی دارای رتبه اول کشور است.
شهرستان ارومیه با دارا بودن یک سوم باغات سیب استان بیشترین و با کیفیت ترین سیب را در منطقه شمال غرب کشور تولید می کند.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در جلسه ستاد بزرگداشت روز ملی گندم و نان (۳۱ فروردین) از تجلیل از فعالان زنجیره تامین نان آذربایجان شرقی همزمان با روز ملی گندم و نان خبر داد.

 اکبر کرامتی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی سال گذشته ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف توسعه نشاط اجتماعی و احیای فرهنگ روستا مربوط به تولیدات کشاورزی است گفت: بر اساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی ۳۱ فروردین روز ملی گندم و نان، ۲۰ اردیبهشت روز گل محمدی و گلاب، ۳۱ مرداد روز عسل، ۲۵ شهریور روز خرما، ۵ آبان روز زعفران، ۷ آبان روز انار و ۴ آذر روز زیتون در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ثبت ۷ روز محصول در ضمیمه تقویم رسمی کشور بنا بر جشن‌ها و آئین‌های شکرگزاری این محصولات کشاورزی صورت گرفته است ادامه داد: سال زراعی گذشته با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت خودکفایی محصولات اساسی به ویژه گندم، وزارت جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان برای خودکفایی در محصول اساسی گندم شرایطی را ایجاد کرد که با وجود خشکسالی‌های اخیر، کشور در گندم نان به خودکفایی برسد که این مهم محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم و در سال گذشته در تولید گندم نان به خودکفایی رسیدیم گفت: ارتقای کمی و کیفی تولید گندم تا آرد کامل نان که به دست مصرف کنندگان برسد، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  با اشاره به اینکه دولت، سالیانه بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای تأمین گندم مورد نیاز کشور پرداخت می‌کند، گفت: مصرف نان برای هر نفر در کشورمان به طور میانگین ۳۲۰ گرم در روز است که به طور متوسط ۴۰ درصد از انرژی روزانه مورد نیاز مردم را تأمین می‌کند که این امر، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه گندم به عنوان ضروری‌ترین کالای اساسی کشور است.

کرامتی به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای گرامیداشت روز ملی گندم و نان اشاره نمود و افزود: برگزاری همایش به مناسبت روز ملی گندم و نان با حضور کارشناسان تولید بذر و گندم از مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی و تجلیل از ۱۰ نفر از گندمکاران، نانوایان و کارخانجات نمونه استان، برگزاری روز مزرعه در ۲۱ شهرستان به مناسبت روز ملی گندم و نان، برگزاری گفتگوی تلویزیونی در خصوص جهش تولید در گندم، اجرای برنامه برکت توسط مدیریت ترویج با حضور کارشناسان حوزه زراعت، برپایی نمایشگاه با موضوع گندم و نان در شهرستان‌ها، برگزاری نشست تخصصی تبیین آموزه‌های اسلام در حوزه کشاورزی با محوریت تولید گندم توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، تهیه و ارسال پیامک تبریک به گندمکاران، نانوایان و صاحبان کارخانجات آرد و نان استان، تهیه و ارسال پیام‌های ترویجی به همین مناسبت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تهیه بروشور در اهمیت تولید گندم (کشت، داشت و برداشت) و نصب بنر در سازمان و شهرستان‌ها، برگزاری مسابقه پیامکی ویژه همکاران، گندمکاران و نانوایان، حضور مدیران غله و اتحادیه نانوایان در نانوایی‌ها و تبریک این روز به نانوایان و برگزاری برنامه کوهنوردی همکاران سازمان به مناسبت روز ملی گندم و نان و صعود به قله آیدین در روز جمعه ۳۱ فروردین از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ارتقای سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور به یک متر مربع تا پایان برنامه هفتم
  • سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور در برنامه هفتم یک متر مربع تعیین شده است
  • آموزش نماز به کودکان نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در آذربایجان شرقی تدوین شود
  • نظارت هوشمند بر زنجیره تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی
  • آیین گرامیداشت روز ملی گندم و نان در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • جذب و توزیع هدفمند اعتبارات، مبنای عمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان باشد
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در استان تدوین شود
  • اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی
  • تولید محتوای مناسب و اثرگذار در حوزه عفاف و حجاب ضروری است