Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل آب شرکت منطقه‌ای بوشهر گفت: یک میلیون متر مکعب روان‌آب وارد شبکه آبیاری اهرم در شهرستان تنگستان شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، شاپور رجایی افزود: بارش باران در تنگستان به رودخانه خشک اهرم جان تازه‌ای داد. وی گفت: نه تنها شش‌هزار لیتر در ثانیه به جریان سیلابی رودخانه اهرم  و مدد سد انحرافی در  کانال‌های خشک شبکه آبیاری اهرم  جاری شده، بلکه حجم قابل توجهی روان‌آب نیز از فراز سد انحرافی عبور کرده و چالش‌هایی را برای تاسیسات زیربنایی و سکونت گاه‌های پایین دست ایجاد کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجایی با بیان اینکه در مواقع سیلابی هر ساعت بطور متوسط  بیش از 21 هزار متر مکعب و شبانه روز حدود 500 هزار متر مکعب روان‌آب رودخانه به باغات اهرم هدایت می‌شود افزود: در واقعه سیلابی اخیر تاکنون حدود یک میلیون متر مکعب روان‌آب حاصل از بارندگی در حوضه آب‌ریز اهرم وارد شبکه آبیاری و زهکشی شده و آبگیری کانال‌ها با تمام ظرفیت کماکان ادامه دارد.   مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت:  سیلاب‌های هدایت شده به باغات ، نه تنها نیاز آبی نخیلات را  تامین و نقش موثری  در تغذیه سفره زیرزمینی دارد بلکه رسوبات موجود در سیلاب به غنا و افزایش حاصل‌خیزی خاک اراضی تحت آبیاری نیز می‌افزاید. رجایی با اشاره به بحران خشکسالی در استان بوشهر به وضعیت سدهای تنگستان پرداخت و افزود: گرچه تاخیر در ساخت و بهره برداری سدهای باهوش و خائیز و نظاره‌گری هدررفت حجم زیادی روان‌آب رودخانه اهرم، موجبات رنجش خاطر و نارضایتی مردم بخش مرکزی اهرم را فراهم کرده است، اما اشتیاق و تلاش آنان برای بهره برداری بهینه از سیلاب منحرف شده از سد انحرافی به کانال‌های آبیاری ستودنی است. وی  مشارکت فعال کشاورزان اهرمی در رسوب‌زدایی و تخلیه آبگیرهای سد انحرافی از آشغال‌ها و جلوگیری از انسداد دریچه‌های آبگیر را ستودنی دانست و افزود: این مهم حاکی از روحیه مشارکت پذیری و  علاقه آنان به آب و آبیاری است.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۰۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در سامانه بارشی اخیر

ایسنا/فارس طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار در بارش‌های اخیر، یک میلیون و هشتصد هزار متر مکعب آبگیری شده است.

سیاوش بدری امروز، ۸ فروردین با اشاره به اینکه آبگیری سد در سامانه بارشی اخیر به میزان یک میلیون و هشتصد هزار متر مکعب کمک شایانی به پرآب شدن منابع زیر زمینی پایین دست سد می‌کند افزود: سد تأخیری- تغذیه ای تنگ خمار بر روی رودخانه کنکان از سر شاخه‌های رودخانه شور جهرم است، که در نهایت به رودخانه قره آغاج می‌ریزد این سد با هدف تنظیم آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی پایین دست در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی فسا احداث شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس هدف از احداث سد تنگ خمار را کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت‌های آن و ذخیره موقت آوردهای فصلی رودخانه کنکان و نیز تخلیه تدریجی آن در مسیل دانست و گفت: با این فرایند ذخیره سازی و تخلیه، تغذیه آبخوان آبرفتی دشت شیبکوه در پائین دست به خوبی انجام می‌شود و همچنین با جلوگیری از خسارت سیلاب‌های مخرب رودخانه در فصول پرباران از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل می‌آید.

وی تصریح کرد: سد تاخیری - تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در دشت شیبکوه با وسعت کلی ۴۳۸ کیلومتر مربع احداث شده است، با توجه به برداشت توسط چاه‌های موجود در منطقه که موجب افت سطح آب شده است امید می‌رود آبگیری سد تنگ خمار قدری از این افت سطح آب را جبران کند.

بدری در ادامه اضافه کرد: سد تغدیه‌ای تنگ خمار با آبگیری متعدد و تخلیه طی سیلاب های مکرر در طول سال قادر به تغذیه متوسط سالانه بالغ بر ۷ میلیون متر مکعب آب می‌باشد که کمک بسیار شایانی به تغذیه سفره آب زیرزمینی و رونق کشاورزی در دشت شیبکوه می‌کند.

رئیس هیئت مدیر شرکت آب منطقه‌ای یادآور شد: سامانه بارشی اخیر کمک قابل توجهی به آبگیری سدهای استان و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کرد ولیکن هنوز تا رسیدن به میانگین بلند مدت بارندگی استان فاصله داریم و از مردم عزیز استان تقاضامندیم چونان همیشه با سرلوحه قرار دادن صرفه جویی مصرف در کلیه بخش‌ها به‌خصوص شرب و کشاورزی نهایت همکاری را در مدیریت هر چه بهتر منابع آب استان داشته باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس، سد تأخیری تغذیه‌ای تنگ خمار از نوع سد خاکی غیر همگن است، به ارتفاع ۱۲متر و طول تاج ۱۷۰ متر و با یک سرریز اوجی دریچه دار به طول ۱۰۳ متر احداث شده است.

ین سد شامل ۱۱ دریچه قطاعی است و ظرفیت سرریز آن ۷۷۶ متر مکعب بر ثانیه برآورد می‌شود، حجم کل مخزن دو و نیم میلیون متر مکعب آب است که با آبگیری‌های متعدد قادر به تغذیه متوسط سالانه بالغ بر ۷ میلیون متر مکعب آب است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • اجرای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • ذخیره آب سدهای مازندران ۵۳ درصد افزایش یافت
  • آبگیری سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار فسا
  • آبگیری سد تاخیری - تغذیه‌ای تنگ خمار فسا
  • آبگیری سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در سامانه بارشی اخیر
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست
  • ۴.۰۳ میلیون مترمکعب به حجم آب پشت سدهای لرستان اضافه شده است
  • افزایش رهاسازی آب سد کوثر به ۱۷۰ متر مکعب بر ثانیه
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب