Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@11:23:36 GMT

نابسامانی در نگین کویر مرکزی ایران +فیلم

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۳۱۴۵

نابسامانی در نگین کویر مرکزی ایران +فیلم

‍‍‍‍‍‍

پس از گذشت 16سال، کویر بین المللی مرنجاب آران و بیدگل نگین کویر مرکزی ایران بدون ساماندهی رها شده است.

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان ؛کویر مرنجاب آمیزه ای از طبیعت، تمدن و تاریخ هر ساله با جاذبه های طبیعی بی نظیر  میزبان 300 هزار  گردشگر داخلی و خارجی است.

شب های نگین طلایی کویر ایران مملو از ستارگانی پرنور  است که لحظاتی منحصر به فرد را برای گردشگران کویر رقم می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمل های زیبا،دریاچه نمک،  رصد ستارگان ،کاروانسرای مرنجاب، چشمه آب روان ، چاله های هندوانه دیمی و حتی نخلستان های خرمای دیم از جمله جاذبه های بی نظیر و بکر این منطقه نمونه گردشگری است.

این درحالی است که گردشگران ورودی به این منطقه، از نابسامانی کویر مرنجاب ناراضی هستند.

فرماندار آران و بیدگل می گوید: با وجود گذشت سالها از معرفی کویر مرنجاب به عنوان قطب گردشگری،نبود بودجه و همکاری نکردن اداره ها مهمترین عامل نابسامانی نگین کویر کشور است.

ابوالفضل معینی نژاد می افزاید: نشست های متعددی برای ساماندهی مرنجاب در شورای اداری این استان تشکیل شده اما نتیجه بخش نبوده است.

فعالان صنعت گردشگری هم  می گویند: مسوولان نتوانستند منطقه مرنجاب را در حد مطلوب ساماندهی کنند و با آغاز فصل گردشگری تنها کارگروه هایی تشکیل و وعده ساماندهی می دهند.

نارضایتی گردشگران از نابسامانی نگین کویر ایران

یکی از راهنمایان کویر به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما می گوید: کویر مرنجاب در سال 1382 با مرمت کارونسرای مرنجاب به پایگاه مهم گردشگری در کشور تبدیل شده اما از آن زمان تاکنون هیچ گونه تلاشی برای ساماندهی این منطقه کویری بکر نشده است.

جعفر عربیان می افزاید: نبود جاده مناسب، اسکان، بهداشت، نبود امکانات رفاهی عمومی از جمله مشکلات منطقه کویر مرنجاب آران و بیدگل است که موجب دلسردی ونارضایتی گردشگران شده بطوریکه تصادفات جرحی وفوتی به دنبال داشته است.

به گفته وی مسوولان به جای چاره اندیشی برای رفع مشکل، یکدیگر را مقصر می دانند.

ساماندهی موقت کویربین المللی مرنجاب

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان هم وعده ساماندهی موقت کویر بین المللی مرنجاب را داده است .

فریدون اله یاری ساماندهی این منطقه کویری را در فصل سرما ضروری دانسته و گفته  به دنبال برنامه ریزی  برای رفع مشکلات آن هستیم.

وی، ساماندهی اساسی مرنجاب را با سرمایه‌گذاری درازمدت در این منطقه امکان پذیر می داند و می گوید:  لزوم بررسی دایمی کیفیت خدمت رسانی به گردشگران ازجمله خدمات اقامتی، رفاهی، پزشکی و امنیتی در طول مسیر و یافتن جایگزین‌های مناسب برای خدمات رسانی به گردشگران در مسیر کویر در فصل‌های مختلف سفر نیاز است.

نبود مدیریت صحیح عامل ساماندهی نشدن مرنجاب

حسین نجارزاده فعال گردشگری هم،بی‌برنامگی و نبود مدیریت واحد را عامل ساماندهی نشدن این کویر با طبیعت زیبا وبکر می داند و می گوید: تا زمانی که مسوولان مربوطه تنها به برگزاری جلسات فرمایشی و تکراری برای وضع مرنجاب ادامه دهند شرایط این منطقه نه‌تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم می‌شود.

قرار دادن جاده نامناسب کویر مرنجاب در حوزه راه‌های روستایی کشور، آموزش راهنمایان تخصصی کویرگردی، نظارت بر اجرای تورهای کویر مرنجاب با ارگان‌های مربوطه، آموزش رانندگان با خودروهای مخصوص کویرگردی برای اجرای تورهای تخصصی ویژه گردشگران داخلی و خارجی و حمایت و بهره‌گیری بیشتر از توانایی بخش خصوصی می تواند از جمله راهکارهای ساماندهی منطقه مرنجاب باشد.

گسترش صنعت اکوتوریسم با فراهم کردن اﻣﻜﺎﻧـﺎت، ﺧـﺪﻣﺎت و زﻳﺮﺳـﺎﺧﺖ ﻫـﺎی ﻻزم ، ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎنی ﻣﻨﺎﺳﺐ برای ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﮔﺮدﺷـﮕﺮی و از همه مهمتر جذب سرمایه گذار می تواند درآمدزایی فراوانی را برای کشور داشته باشد.

توصیه می شود برای کویرنوردی علاوه برداشتن اطلاع کافی از کویر، توصیه های ایمنی را رعایت و با یک راهنما به کویر سفر کنید.

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از شمال به دریاچه نمک این شهرستان، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود.

نگارنده : اکرم قائدی

دانلود دانلود

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۳۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم) مشاهده یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال (فیلم) بلعیدن عجیب و ترسناک یک بز توسط اژد‌های کومودو (فیلم)

دیگر خبرها

  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر تل شیطان (فیلم)
  • منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم)
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • استفاده از ظرفیت رودخانه‌های خلخال برای توسعه گردشگری
  • توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مسیر رشد ۲۵ درصدی جذب گردشگران
  • ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه دریاچه تار دماوند