Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-20@02:10:52 GMT

ترکیب این 2 نوشیدنی، مرگبار است!

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۵۲۱۱

ترکیب این 2 نوشیدنی، مرگبار است!

به گزارش جام نیوز، نوشیدن نوشابه انرژی‌زا برای تقویت فوری می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و موجب بروز نگرانی‌هایی درباره اثرات بالقوه این نوشیدنی‌های گازدار بر بدن است.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا عمدتا حاوی قند، کافئین، آب، ویتامین‌ها، مواد معدنی و محرک‌هایی نظیر تائورین، جین‌سینگ و گوارانا هستند. برخی از این نوشیدنی‌ها حاوی تقریبا 12 برابر کافئین بیشتر از قهوه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محققان اظهار داشتند که این خطرات عمدتا به دلیل میزان قند و کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها است.

 

در اکتبر سال جاری، یک زن ادعا کرد که مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجب ایجاد یک سوراخ در جمجمه شوهرش شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) قبلا درباره عوارض مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، به ویژه در جوانان هشدار داده است.

 

در یک مطالعه جدید، محققان مطالعات جاری را درباره خطرات مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا مورد بررسی قرار دادند. آنها شواهدی را مبنی بر اینکه نوشیدنی‌های انرژی‌زا به طیف وسیعی از عوارض جسمی و روانی ناخواسته منجر می‌شوند، پیدا کردند.

 

این نوشیدنی‌ها به مدت طولانی با افزایش فشار خون، افزایش وزن و مشکلات خواب مرتبط شده بودند، اما یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که این انرژی‌زاها با خطرات بیشتری نظیر ابتلا به دیابت، آسیب کلیه، پوسیدگی دندان و همچنین مشکلات روانی مانند اضطراب و سوء مصرف مواد مرتبط هستند.

 

"جوسیمر ماتی" نویسنده مطالعه از دانشکده سلامت دانشگاه هاروارد، گفت: طیف گسترده‌ای از عوارض که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند به جای بگذارند، بسیار شگفت انگیز است.

 

محققان این مطالعه خطرات ناشی از روند رو به رشد و رواج مخلوط کردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا و الکل را یادآور شدند و در این زمینه هشدار دادند.

 

آنها می‌گویند کسانی که نوشیدنی الکلی ترکیب‌شده با نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کنند، نسبت به زمانی که فقط الکل استفاده می‌کنند، الکل بیشتری مصرف می‌کنند.

 

این به این دلیل است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا نشانه‌های مصرف زیاد الکل را می‌پوشانند که می‌تواند به مصرف بیشتر الکل منجر شود.

 

محققان همچنین اشاره کردند که مخلوط کردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا و الکل می‌تواند مرگبار باشد.

 

"ماتی" و همکارانش در این مطالعه نوشتند: در نتیجه این افزایش مصرف الکل، افرادی که الکل حاوی نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که دچار کمبود آب بدن و مسمومیت با الکل شوند.

 

یافته‌های این تحقیق همچنین موجب شد که محققان در برابر نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی‌زا به کودکان و نوجوانان نیز هشدار دهند.

 

این پژوهش در مجله Frontiers in Public Health منتشر شده است.

 

 

 

2024

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۵۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ممنوعیت تبلیغ کولر گازی گفت: در برنامه هفتم یک حکمی آوردیم به نام بهینه‌سازی مصرف انرژی که شامل نفت، گاز، برق و ... است که اگر دولت آن را اجرایی کند سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: ما چقدر از آب باران استفاده می‌کنیم و آن را ذخیره می‌کنیم و باید پرسید در کجای کشور از آب باران استفاده می‌شود و آب این سیل‌هایی که می‌آید در کجا ذخیره می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا بیان کرد: در قدیم در روستا‌ها و بعضی از شهر‌ها حتی کریدور‌های جاده‌ای خزینه آب وجود داشت و از آن برای آب شرب استفاده می‌شد، اما الان چرا از آن استفاده نمی‌کنیم. 

سنگدوینی ادامه داد: الان برای استفاده از دستشویی و حمام از آب شرب استفاده می‌کنیم لذا باید به سمت استفاده از آب باران برویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر از نعمت‌های خدادادی مثل آب باران استفاده کنیم خیلی از مشکلات کشور حل می‌شود.

وی اظهار کرد: در بخش کشاورزی پنج تا هفت درصد مصرف، آب شرب است و بالای ۹۰ درصد آب کشاورزی استفاده می‌شود، اما کشاورزی ما بهینه نیست، چون غرقابی است و کشور ما برای این نوع آبیاری مناسب نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی/ از کاهش وزن تا پوست سالم(+روش تهیه)
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد
  • صنایع و سازمان‎ها قسمتی از برق مصرفی را خودشان تولید کنند
  • ۴۳۰۰ مگاوات صرفه جوی برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی
  • کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • نتیجه پژوهش محققان؛ رژیم فستینگ می تواند به سلامت روده کمک کند