Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@13:36:54 GMT

مشکل اشتغال بخش نظام مهندسی کشور باید برطرف شود

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۵۴۳۱

مشکل اشتغال بخش نظام مهندسی کشور باید برطرف شود

به گزارش ایرنا، محمد کوسه غراوی روز جمعه در نشست مشترک کمیسیون خدمات مهندسی و اشتغال شورای مرکزی و هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان کرمان افزود: معتقدیم ترمیم جایگاه و نقش موثر مهندسین در مرحله نخست به اعتماد اکثریت مردم بستگی دارد و این قشر از خالص ترین و متخصص ترین افراد جامعه هستند.
وی بیان کرد: اخیرا با وزیر امور خارجه در زمینه همکاری سفرا برای شناساندن توانمندی و ظرفیتهای جامعه مهندسین ساختمانی کشور گفت و گو و رایزنی شده که نتایج مثبتی داشت، ضمن آنکه در سفر اخیر خود به کشور عمان نیز توانستیم در رابطه با تخصص و توانمندی مهندسین مذاکره کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس در حال بررسی است و پس از اصلاح شاهد تحول اساسی در ارتقاء شأن و منزلت مهندسین خواهیم بود.
وی با اشاره به وقوع زلزله کرمانشاه اظهار کرد: در این واقعه نظام مهندسی به هیچ وجه مقصر نبوده و یکی از نماینده های مجلس در حق نظام مهندسی جفا کرده است.
کوسه غراوی تاکید کرد: باید این نکته را متذکر شوم که در ساخت بیمارستان سازمان نظام مهندسی هیچگونه نقشی نداشته و ساخت و سازهایی از این دست مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیست.
وی افزود: درست است به سازمان انتقاداتی وارد است ولی اینگونه مورد هجمه قرار دادن سازمان نظام مهندسی اصلاً کار درستی نیست.
رئیس کمیسیون خدمات مهندسی و اشتغال شورای مرکزی تصریح کرد: آنچه جای اشکال است این است که در حال حاضر هر کسی با اندک سواد و تخصص در حوزه ساخت و ساز ورود کرده و کیفیت ساخت و ساز توسط این افراد هر روزه مورد تهدید قرار می گیرد.
وی ادامه داد: این مشکل ایجاد شده به زیان کشور و مردم خواهد بود و سخن ما این است امر ساختمان از موارد مهمی است که حتما باید به دست اهلش سپرده شود همانگونه که ما خود را محق نمی دانیم که در کار یک پزشک دخالت کنیم باید در امر ساختمان نیز مهندسین ما باید صاحب نظر باشند.
وی ضمن ابراز تاسف از حادثه زیانبار زلزله کرمانشاه و زلزله سالهای قبل در شهرستان بم تاکید کرد: هر چند این حوادث تجربیات سخت و سنگینی بود ولی اینبار باید نقش مهم نظام مهندسی بگونه ای مورد حمایت قرار گیرد که دیگر بر اثر چنین حوادثی شاهد خسارت های جانی و مالی و تخریب سازه ها و ساختمانها نباشیم.
کوسه غراوی تاکید کرد: تمامی طرح های دولتی و غیردولتی زیر نظر این فعالان با تجربه اجرا شود .
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان نیز با گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان زلزله کرمانشاه گفت: این حوادث زیانبار باید برای همه بخصوص افرادی که بدون داشتن تجربه در حوزه ساخت و ساز وارد می شود درسی بزرگ و عبرت آموز باشد.
مجید اسماعیلیان افزود: اخیراً سازمان نظام مهندسی مورد بی مهری قرار گرفته و این انتقادات مغرضانه و غیر منصفانه است.
وی تصریح کرد: بیش از 2 دهه از عمر قانون نظام مهندسی می گذرد و نیاز به بازنگری دارد در کمیسیون عمران مجلس بررسی های مقدماتی آن صورت گرفته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بیان کرد: سازمان به صورت تشکل حرفه ای طی دو دهه کنترل خدمات مهندسی اعضاء خود ورود پیدا کرده و امروزه با تعداد بیش از چهارصد و پنجاه هزار نفر یکی از بزرگترین تشکل های حرفه ای کشور است و در بخشهای زیادی بار حاکمیت را به دوش می کشد.
وی تاکید کرد: امیدوارم با اصلاح قانون نظام مهندسی یکبار آن هم برای همیشه فرآیند ساخت و ساز در همه اجزاء و بخش ها به کارگزاران حقیقی آن که مهندسان هستند واگذار شود که یقینا این امر در راستای حفظ حقوق بهره برداران خواهد بود.
اسماعیلیان با اشاره به چهاردهمین سالروز زلزله بم اظهار کرد: نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در بازسازی بم و مدیریت مهندسین سراسر کشور بسیار مهم و سازنده بود و بازسازی بم نمره قبول خوبی را آورد.
وی افزود: استان کرمان با داشتن 20 نمایندگی در کل استان به اشاعه فرهنگ ساخت و ساز پرداخته است.
وی بیان کرد: استان کرمان در سال 91 رتبه برتر مقررات ملی را کسب کرد و در بخش آموزش نیز کارهای مهمی صورت گرفته و هم اکنون استان کرمان در پنج شهرستان استان کرمان مرکز آموزش دارد.
این نشست با هدف بررسی مشکلات نظام مهندسی و اشتغال و حفظ جایگاه و منزلت جامعه مهندسین فعال در عرصه ساخت وساز در هتل پارس برگزار شد.
خبرنگار: داوود رجبی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7437/3029

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۵۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید

به گزارش خبرآنلاین، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه با کمبود بیش از ۱۰۰هزار نفری پرستار مواجه هستیم، اظهار کرد: ضرورت توجه به ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بیمارستانی بسیار حائز اهمیت است.

محمدتقی جهان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری مواجه هستیم، اظهار کرد: برآوردهای سازمان نظام پرستاری در ارتباط با نیاز نیروی انسانی در بخش پرستاری بیانگر این است که با کمبود بیش از ۱۰۰هزار نفری مواجه هستیم. سازمان نظام پرستاری از «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان برنامه و بودجه» تقاضا دارد موضوع کمبود نیروی انسانی پرستاری را در کانون توجه قرار دهند.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای جذب نیروی پرستاری گفت: بنا بر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۶هزار تخت به ظرفیت بیمارستانی کشور اضافه شده، در حالی که فقط ۸هزار پرستار به منظور ارائه خدمات در نظام سلامت جذب شده‌اند. جذب ۸۰۰۰ پرستار کافی نیست؛ چرا که این تعداد فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیازهای گذشته است.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: سازمان نظام پرستاری کشور بر این باور است که ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بیمارستانی همزمان با افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد. ضرورت توجه به ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که از آسیب دیدن مردم ناشی از کمبود نیرو جلوگیری می‌شود و با توجه به سختی کار پرستاری، نیروی انسانی نیز دچار آسیب نمی‌شود.

جهان‌پور با بیان اینکه نظرات کارشناسی در ارتباط با جذب نیروی انسانی پرستاری حائز اهمیت است، افزود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان نظام پرستاری» با همکاری یکدیگر و بررسی نظرات کارشناسان می‌توانند در جهت جذب نیروی انسانی پرستاری گام بردارند. به طور قطع، سازمان نظام پرستاری به دلیل ارتباط با جامعه پرستاری می‌تواند در امر استخدام به سازمان‌های مرتبط با جذب نیروی انسانی کمک کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تامین نیروی پرستاری بسیار مهم است، افزود: تامین نیروی انسانی پرستاری مورد نیاز نظام سلامت کشور نه تنها سبب ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری می‌شود، بلکه به تحقق حقوق مردم در امر سلامت نیز کمک می‌کند.

وی درباره اعلام نتایج آزمون استخدامی پرستاری سال ۱۴۰۲ گفت: حدود ۲۵۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ شرکت کردند. مرحله گزینش افرادی که در این آزمون پذیرفته شده بودند تا حدودی انجام شده است. سهم پرستاران از آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲، حدود ۸هزار نفر است. سازمان نظام پرستاری نسبت به سهم نیروی انسانی از آزمون استخدامی گلایه دارد؛ چرا که تعداد نیروهایی که توسط آزمون استخدامی جذب شدند کافی نیست و فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز های گذشته است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898622

دیگر خبرها

  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (
  • زارعی: دغدغه ما برای مالکیت استقلال و پرسپولیس برطرف شد
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • امنیت صددرصدی در مراکز هسته‌ای کشور برقرار است
  • فارغ‌التحصلان بدون مهارت مشکل پیش‌رو نظام آموزشی
  • خلع‌ سلاح روان‌شناس‌نمای مسلح!