Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه استقرار تسلیحات موشکی و پیشرفته آمریکا در منطقه آسیای شمال شرقی به بهانه مقابله با تهدید کره شمالی را به شدت نگران کننده خواند.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن با اشاره به گفت وگوی با همتای ژاپنی در خصوص اوضاع منطقه آسیا و اقیانوس آرام گفت: اوضاع این منطقه با توجه به مجموعه مسائل به وجود آمده بر اثر رویدادهای شبه جزیره کره و وضعیت پیرامون آن مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی نوشت: روسیه همانند دیگر اعضای جامعه جهانی، ماجراجویی های موشکی و هسته ای کره شمالی و نقض عمده قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نمی پذیرد.
وی افزود: به همراه چین و شماری از کشورها، بر اجرای مفاد این قطعنامه ها ازجمله برای از سرگیری مذاکرات در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره اصرار داریم.
لاوروف گفت: بار دیگر توجه شرکای ژاپنی را به ابتکار پیشنهادی روسیه و چین برای حل و فصل صلح آمیز مساله هسته ای کره شمالی و مسائل هسته ای شبه جزیره کره جلب کردیم.
ابتکار پیشنهادی روسیه و چین برای حل مساله شبه جزیره کره که اصل انجماد دوجانبه را پیشنهاد می کند تابستان گذشته از سوی این دو کشور مطرح شده است.
بر اساس این اصل کره شمالی آزمایش های هسته ای و موشکی انجام نمی دهد و آمریکا و کره جنوبی نیز رزمایش های مشترک در این منطقه برگزار نمی کنند.
وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: توجه شرکا را به غیرقابل قبول بودن تلاش ها برای استقرار بی حد و حساب تسلیحات و جنگ افزارها در این منطقه (شمال شرق آسیا) و نظامی شدن این منطقه به بهانه مقابله با تهدید هسته ای کره شمالی را جلب کردیم.
وی ادامه داد: تدابیری که از سوی امریکا و متحدانش در منطقه اتخاذ می شود را نامتناسب با اقداماتی می دانیم که باید انجام گیرد.
رئیس تشکیلات دیپلماتیک روسیه خاطرنشان کرد: طرح های امریکا برای استقرار اجزای سامانه موشکی جهانی خود در این منطقه را به شدت نگران کننده می دانیم. توجه طرف ژاپنی را به این واقعیت جلب کردیم که اقدامات آمریکا بر امنیت منطقه آسیای دور و اقیانوس آرام تاثیر بسیار منفی می گذارد.
وی افزود: تقویت امنیت این منطقه نباید از راه گسترش همکاری ها در چارچوب بلوک های سیاسی و نظامی انجام داد بلکه باید با تلاش های شفاف، فراگیر که کل منطقه را در برگیرد و از طریق مذاکرات به این هدف دست یافت.
لاوروف پیشتر ایده افزایش فشار بر کره شمالی ازجمله در عرصه اقتصادی را رد و اعلام کرده بود: نمی توانیم این ایده را که برخی شرکا اعلام می کنند و بر اساس آن کره شمالی باید از لحاظ اقتصادی و به رغم پیامدهای انسانی فاجعه بار برای مردم این کشور تحت فشارهای اقتصادی خفه کننده قرار گیرد، بپذیریم.
لاوروف افزود: بر این باوریم که تمامی قطعنامه های شورای امنیت حاوی فشارهای اقتصادی جدی بر کره شمالی، شورای امنیت را متعهد کرده است که به حمایت از احیای روند حل و فصل سیاسی مساله شبه جزیره از طریق مذاکره ادامه دهد و روند صلح در این منطقه را به ثمر رساند.
وی ادامه داد: تمام تدابیر فشار اقتصادی که در طول چند سال از طرف شورای امنیت بر کره شمالی اعمال شده است، از سوی کشورهای عضو سازمان ملل اجرا می شود. اما تعهد شورای امنیت و لزوم دعوت آن از طرف های ذینفع برای توجه به روند حل و فصل سیاسی مساله شبه جزیره کره نادیده گرفته شده است.
لاوروف ادامه داد: روسیه و چین بر این باورند که این رویکرد نادرست و حتی زیانبار و خطرناک است.
کره شمالی سال 2005 خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و سال های 2006، 2009، 2013و 2016 هم آزمایش هسته ای انجام داد.
کره شمالی آخرین بار ماه سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور - مهر 1395) یک بمب هسته ای را آزمایش کرد، اما از آن زمان تاکنون چندین پرتاب موشکی انجام داده است.
پیونگ یانگ همچنین برای ساخت یک موشک هسته ای با توان هدف قرار دادن آمریکا وعده داده است.
مذاکرات شش جانبه کره شمالی و پنج کشور آمریکا، ژاپن، روسیه، چین و کره جنوبی دسامبر سال 2008 در پی آزمایش اتمی کره شمالی متوقف شد و تلاش ها برای انجام دوباره این نشست ها بی نتیجه مانده است
اروپام*391*3404**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۶۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای امنیت عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به رأی می‌گذارد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شورای امنیت قرار است روز پنج‌شنبه قطعنامه پیشنهادی الجزائر برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به رأی بگذارد.

پنج‌شنبه هفته گذشته اعضای این شورا در نشست غیرعلنی خود درباره عضویت فلسطین در سازمان ملل به توافق نرسیدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست
  • لاوروف: هدف از تهدید نشان دادن ایران منحرف کردن توجه از جنگ غزه است
  • وزیر امور خارجه روسیه: گمانه زنی‌ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای در حال گسترش است
  • نماینده روسیه: شرم بر آمریکا باد!
  • آمریکا: به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای منفی می‌دهیم
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • ال‌ نینو رو به پایان است؟
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • شورای امنیت عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به رأی می‌گذارد
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است