Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:26:03 GMT

مقام روس: نشست سوچی موفقیت بسیار جدی بود

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۶۵۶۴

مقام روس: نشست سوچی موفقیت بسیار جدی بود

مسکو - ایرنا - فرانتس کلینتسویچ معاون کمیسیون دفاع و امنیت شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در سوچی و صدور بیانیه از سوی انها را موفقیت بسیار جدی خواند.

نشست سه جانبه سوچی با شرکت حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه روز چهارشنبه برگزار و در آن اوضاع سوریه و حل مسائل این کشور و امکان ازسرگیری مذاکرات سوری مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روز جمعه ایرنا، معاون کمیسیون دفاع و امنیت شورای فدراسیون گفت: کاملا روشن است که علائق سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در سوریه تا حد معینی متفاوت هستند اما اینکه روسای جمهور سه کشور در سوچی در خصوص چشم انداز اقدامات مشترک آتی به نقطه مشترکی رسیدند، را می توان جدی ترین موفقیت محسوب کرد.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از کلینتسویچ افزود: در هر صورت سوریه تا مدت زیادی همانند گره کور اختلافات باقی خواهد ماند و اگر کشوری قصد داشته باشد تا مساله ای را از این گره کور بطور جداگانه حل کند، گمراهی خطرناکی است.
مقام روس گفت: اصولا مهم این است که طبق بیانیه سوچی، طرفین به این نتیجه رسیدند که تنها راه حل سازنده بحران سوریه، حل و فصل فراگیر با برگزاری کنگره گفت وگوهای ملی سوریه است.
رئیس مرکز استراتژی های سیاسی روسیه نیز گفت: نشست سه جانبه سوچی رویداد موفقی بود و ایران، روسیه و ترکیه توانستند گام بزرگی برای رفع مسائل سیاسی سوریه بردارند.
سرگئی میخییف از کارشناسان برجسته امور خاورمیانه روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: نشست سوچی در واقع ادامه مذاکرات صلح آستانه در عالی ترین سطح بود که رئیسان جمهوری ایران و روسیه و ترکیه بر عزم خود برای حل مسائل سوریه از راههای سیاسی و حمایت از این فرآیند پیچیده تاکید کردند.
مقام روس تاکید کرد: سران سه کشور حامی روند صلح آستانه پیام صریحی به جامعه جهانی دادند که از راهکار سیاسی حل مسائل سوریه مطابق با قطعنامه 2254به منظور برقراری صلح و ثبات در سوریه، بویژه از راه مذاکره بطور کامل پشتیبانی و حمایت می کنند.
وی افزود: سران ایران و روسیه و ترکیه در مذاکرات خود در سوچی و بیانیه پایانی اجلاس بر رویکرد درست برای حل مسائل سوریه مبتنی بر خودداری از هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور و حمایت از حق حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی آن تاکید کردند.
رئیس مرکز استراتژی های سیاسی روسیه گفت: این رویکرد که در نشست های آستانه در یک سال اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفته نقطه مقابل رفتار آمریکا و متحدان غربی و عربی این کشور در مساله سوریه است که از هر فرصتی برای تحمیل مواضع خود بر رهبری این کشور و ایجاد مشکلات بیشتر برای دولت و مردم آن خودداری نمی کنند.
«کنستانتین کاساچیف»رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) هم روز جمعه با اشاره به برگزاری اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در سوچی اعلام کرد: این نشست نشان داد که آمریکا درحل مساله سوریه از دیگر بازیگران عقب مانده است.
کاساچیف در فیس بوک خود نوشت: آمریکا تلاش می کند عقب ماندگی خود در روند حل مساله سوریه را جبران کند و گزارش های رسانه های آمریکایی مبنی بر حفظ حضور نظامی در سوریه در همین راستا منتشر شده است.
اروپام*391*3404*انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده

پوتین پیشنهاد میانجیگری روسیه میان ایران و اسرائیل را مطرح کرده است.

به گزارش عصرایران، روزنامه کویتی "الجریده" به نقل از یک منبع اگاه نوشت در تماس اخیر سران ایران و روسیه، پوتین میانجیگیری میان ایران و اسرائیل را مطرح کرد و رئیسی هم مخالفتی نکرد اما سه شرط مطرح کرد.

هدف از میانجیگری، کاهش سطح تنش میان ایران و اسرائیل  و جلوگیری از تشدید درگیری در منطقه اعلام شده است.

سه شرط اعلامی رئیسی برای پذیرش میانجیگری پوتین میان ایران و روسیه این موارد هستند: 
1- روسیه، اسرائیل را قانع کند به حمله اخیر ایران ، واکنشی نظامی نداشته باشد.
2- اجازه دادن به ایران برای استقرار سامانه های دفاع هوایی در سوریه
3-  روسیه قطعات مهم جنگنده های سوخو 35 را به تهران بدهد تا ایران بتواند از این جنگنده ها به صورت موثر برای دفاع از آسمان خود استفاده کند.

رئیسی و پوتین روز سه شنبه 28 فروردین 1403 بایکدیگر تلفنی گفتگو داشتند.

 

روزنامه الجریده چاپ کویت : پیشنهاد پوتین برای میانجیگری  میان ایران و اسرائیل  

این منبع درباره شرط اول توضیح داد: رئیسی به پوتین گفت کشورش در حمله انتقامی به اسرائیل ، از همه آنچه که در اختیار داشت استفاده نکرد و اگر تهران با هرگونه تجاوز مستقیم اسرائیل روبه رو شود پاسخی دریافت خواهد کرد که هیچکس انتظارش را نداشت.

همچنین شرط دوم مربوط به حملات اسرائیل علیه منافع ایران در سوریه است. رئیسی در این زمینه از مسکو گلایه کرده زیرا  اجازه روسیه و سکوت سامانه های دفاع هوایی روسی، باعث شده اسرائیل برای سال های طولانی، حملاتی را علیه منافع ایران در سوریه انجام دهد و کار به جایی رسید که تهران دیگر چاره ای جز پاسخگویی برای جلوگیری از ادامه ترورها و حملات نداشت.

 این منبع گفت پوتین به همتای ایرانی خود پاسخ داد تصمیم روسیه برای عدم ورود به این موضوع ناشی از ارزیابی مسکو است که دخالت روسیه می تواند منجر به افزایش بیشتر تنش ها و دخالت آمریکا به نفع اسرائیل شود. همچنین حضور نظامی روسیه در کشور سوریه با توافقنامه میان دو کشور برای مبارزه با تروریسم است.

پوتین همچنین آمادگی مسکو را برای کنار گذاشتن مخالفت خود با نصب سامانه های دفاع هوایی ایران در خاک سوریه اعلام کرد.

پوتین افزود در صورتی که استقرار سامانه های دفاع هوایی ایران در سوریه باعث تضمین امنیت مراکز ایرانی در این کشور شود افسران روس در خاک سوریه آمادگی دارند در این زمینه با همتایان ایرانی خود هماهنگی های لازم را انجام دهند.

در این خبر ادعا شده با وجود اینکه ایران جنگنده های روسی سوخو35 را دریافت کرده اما هنوز قطعات ضروری برای راه اندازی آنها را دریافت نکرده است. رئیسی در این مکالمه تلفنی خواستار دریافت این قطعات مهم شده است. 

روزنامه کویتی نوشته است روسیه به دلیل مخالفت اسرائیل و کشورهای جنوب خلیج فارس، تاکنون از ارائه این قطعات مهم سوخو35 به ایران خودداری کرده است.

این وضعیت باعث شده ایران بتواند از این جنگنده ها تنها برای اهداف آموزشی و ماموریت های کوتاه برد استفاده کند.

پوتین هم آمادگی کشورش را برای تحویل این قطعات اعلام کرد اما این موضوع را منوط به اجرای تعهدات سابق ایران برای ارائه موشک و پهپادهای مورد نیاز مسکو در جنگ اوکراین دانست. 

 منبع آگاه به روزنامه کویتی الجریده گفت: رئیسی همچنین به پوتین گفت ادامه جنگ اسرائیل در غزه و رفتارهای متهورانه آن در منطقه بدون بازخواست و  با پوشش آمریکایی، به معنای حرکت منطقه به سمت تشدید تنش یا بروز یک جنگ قریب الوقوع است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ترکیه حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را در سوریه محکوم کرد
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • دلیل دفاع آوینی از فیلم «عروس»/«مریم مقدس» بازار ترکیه را فتح کرد
  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • دانشگاه آزاد قزوین حمایت قاطع خود را از این اقدام غرور آفرین سپاه اعلام می‌کند