Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی، همتای ترکیه ای خود رجب طیب اردوغان را از «تعدیلات در حمایت نظامی ایالات متحده از متحدانش در سوریه» مطلع کرد و همچنین دو طرف در خصوص فروش تجهیزات نظامی به آنکارا گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه سی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی.اس، این بیانیه روز جمعه و چند ساعت بعد از تماس تلفنی ترامپ و اردوغان منتشر شد و مشخصا اشاره ای به شبه نظامیان کرد در سوریه نکرد.
این در حالی است که مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که ترامپ به اردوغان اعلام کرده است که آمریکا دیگر نیروهای کرد سوری را مسلح نخواهد کرد.
ترکیه یگان های حفاظت خلق (YPG) در سوریه را تروریست و وابسته به پ.ک.ک می داند. تصمیم آمریکا برای تسلیح این گروه موجب تیرگی در روابط دو کشور شده بود.
چاووش اوغلو درباره تماس تلفنی روسای جمهوری آمریکا و ترکیه گفت: ترامپ صریحا اظهار داشت که او دستورات روشنی را صادر کرده است و به YPG سلاح داده نخواهد شد؛ کار بیهوده ای که باید مدتها قبل به پایان می رسید.
اما بیانیه کاخ سفید سخنی از نیروهای کرد سوری به میان نیاورد.
در این بیانیه آمده است: ترامپ بر مشارکت راهبردی میان آمریکا و ترکیه، به ویژه در مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن و تقویت ثبات منطقه ای تاکید کرد.
کاخ سفید در این بیانیه افزود: هر دو رئیس جمهوری در مورد سوریه درباره اهمیت اجرای قطعنامه 2245 شورای امنیت سازمان ملل و حمایت از روند گفت و گوهای ژنو به رهبری سازمان ملل برای حل مسالمت آمیز جنگ در سوریه صحبت کردند.
کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ و اردوغان بر لزوم پایان بحران انسانی، اجازه دادن به آوارگان سوری برای بازگشت به خانه، تضمین یک سوریه متحد عاری از مداخلات زیان بخش و پناهگاه های امن تروریست ها تاکید کردند.
سیاست آتی آمریکا در قبال سوریه نیز جزو محورهای مورد بحث میان روسای جمهوری ترکیه و ایالات متحده بود. کاخ سفید در بیانیه خود افزود: در حالی که نبرد رقه تکمیل شده و در حال گذار به مرحله برقراری ثبات برای جلوگیری از بازگشت داعش هستیم، ترامپ همچنین در راستای سیاست قبلی ما، اردوغان را از تعدیلات قریب الوقوع در حمایت نظامی از متحدانمان در عرصه سوریه مطلع کرد.
بنا به اعلام کاخ سفید، دو طرف همچنین در مورد «خرید تجهیزات نظامی از آمریکا» گفت و گو کردند.
شبک**9423**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما(از تعلیق روابط تجاری با رژیم صهیونیستی )فقط یک هدف داریم و آن اینکه دولت نتانیاهو را که با حمایت نظامی و دیپلماتیک غرب خارج از کنترل است، مجبور به آتش بس کنیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین  الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع اعضای هیئت مدیره انجمن مستقل صنعتگران و بازرگانان ترکیه «موسیاد» ترکیه درباره توقف تجارت ترکیه با رژیم اسرائیل گفت: ما با هیچ کشوری در منطقه خود به دنبال خصومت و درگیری نیستیم و نمی‌خواهیم در جغرافیای خود شاهد درگیری، خون و اشک باشیم.

اردوغان ادامه داد: عواقب این اقدام را با هماهنگی و مشورت با دنیای تجاری خود دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما در اینجا فقط یک هدف داریم و آن اینکه دولت نتانیاهو را که با حمایت نظامی و دیپلماتیک غرب خارج از کنترل است، مجبور به آتش بس کنیم.

روز جمعه اردوغان اعلام کرد که ترکیه واردات و صادرات با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • کاخ سفید: کمک نظامی اخیر به کی‌یف حملات روسیه را متوقف نمی‌کند
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است