Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@18:24:42 GMT

وقتی موز جان شما را نجات می‌دهد!

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۸۱۰۱

وقتی موز جان شما را نجات می‌دهد!

موز میوه ای سرشار از پتاسیم است، که این ماده معدنی نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد. کمبود پتاسیم موجب می شود شریان ها عملکردی مطابق با آن چه انتظار می رود، نداشته باشند. اما آیا مصرف یک موز در روز می تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند؟

 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، قلب یک عضله است و پتاسیم به تحریک این عضله برای انقباض و پمپاژ خون به سراسر بدن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پتاسیم به حفظ ریتم قلب و فشار خون دیاستولیک (فشاری که قلب برای پمپاژ خون از طریق شریان ها ایجاد می کند) سالم کمک می کند.

همچنین، پتاسیم به عنوان یک رگ گشا عمل می کند، و با ایجاد آرامش در رگ های خونی در سراسر بدن، به جریان آزادانه خون، با کاهش احتمال شکل گیری لخته های خون و انسدادهایی که به سکته مغزی منجر می شوند، کمک می کند.

به تازگی نیز نتایج برخی پژوهش ها نشان داده اند که بدون پتاسیم کافی، شریان های شما ممکن است تبدیل به استخوان شوند.

برای شریان های سالم موز مصرف کنید

شواهد نشان می دهند که پتاسیم در پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی نقش مهمی ایفا می کند. مطالعه ای که در سال 2017 در دانشگاه آلاباما روی موش ها انجام شد، نشان داد، آنهایی که با یک رژیم غذایی کم پتاسیم تغذیه شده بودند، سختی و سفتی بیشتری در شریان ها را تجربه کرده اند، در شرایطی که موش های تغذیه شده با یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم کاهش در این شرایط را نشان دادند.

زنان توجه داشته باشند: کاهش خطر سکته مغزی و فشار خون بالا

مطالعات مختلفی در زمینه اهمیت پتاسیم برای سلامت قلب و شریان ها صورت گرفته است. به طور خاص، نتایج یک مطالعه فواید مهم این ماده معدنی برای زنان را نشان داده است.

طی این پژوهش پژوهشگران به مدت 11 سال 90 هزار زن در بازه سنی 50 تا 70 سال را مورد مطالعه قرار دادند. آنها میزان پتاسیم مصرفی در رژیم غذایی هر نفر و این که آیا طی دوره زمانی مطالعه سکته مغزی داشته اند یا خیر را مورد بررسی قرار دادند.

زنانی که بیشترین میزان پتاسیم را مصرف کرده بودند، 12 درصد احتمال کمتری داشت تا دچار سکته مغزی شوند و همچنین 16 درصد احتمال کمتری داشت که سکته مغزی ایسکمیک، شایع‌ترین نوع سکته مغزی، را تجربه کنند. سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می دهد که یک شریان منتهی به مغز مسدود می شود.

پیوند بین یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم و کاهش خطر سکته مغزی در میان زنانی که فشار خون بالا نداشتند، قوی‌تر بود. این نشان می دهد که پتاسیم ممکن است در پیشگیری از فشار خون بالا و سکته مغزی پیش از بروز آنها، موثرتر باشد.

فواید دیگر پتاسیم

جدا از اثرات مثبت روی سلامت قلب، پتاسیم فواید بسیار دیگری در زمینه حفظ و ارتقا سلامت و عملکرد بدن دارد، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تثبیت قند خون. سطوح کافی پتاسیم از افت قند خون که موجب سردرد، لرز، و برای افراد مبتلا به دیابت افزایش و کاهش ناگهانی و ناسالم سطوح انسولین می شود، پیشگیری می کند.

پیشگیری از گرفتگی عضله. بیشتر گرفتگی های عضلانی در نتیجه سطوح پایین پتاسیم شکل می گیرند، که این شرایط به نام هیپوکالمی شناخته می شود. مصرف یک عدد موز در روز می تواند به پیشگیری از این گرفتگی های عضلانی دردناک کمک کند.

کاهش اضطراب و استرس. پتاسیم یک تنظیم کننده هورمون است، از این رو در تنظیم استرس و اضطراب و آثار آنها بر بدن نقش دارد.

چگونه پتاسیم بیشتری از رژیم غذایی خود دریافت کنیم؟

آیا به مصرف موز به عنوان منبعی برای دریافت پتاسیم علاقمند نیستید؟ خوشبختانه، دریافت پتاسیم به میزان کافی از رژیم غذایی کار چندان دشواری نیست. بسیاری از میوه ها، سبزیجات، و دیگر مواد غذایی منابع خوبی برای این ماده معدنی هستند، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آووکادو

- سیب زمینی شیرین

- هندوانه

- اسفناج

- لوبیا سیاه

- ماهی سالمون

- ادامامه

- سس گوجه فرنگی

- ماست

- کدو گردویی

 

توجه

با توجه به تنوع منابع غذایی حاوی پتاسیم، بهترین گزینه دریافت این ماده معدنی از طریق رژیم غذایی است. اما برخی داروها، به ویژه داروهای قلب، می توانند سطوح پتاسیم بدن را به طور قابل توجهی کاهش دهند. از این رو، اگر فکر می کنید ممکن است به مصرف مکمل نیاز داشته باشید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

بیماری های مختلف، از جمله بیماری کلیه، می توانند موجب افزایش بیش از اندازه سطوح پتاسیم در بدن شوند که این شرایط به نام هایپرکالمی شناخته می شود، که می تواند دشواری در تنفس و بی حسی را موجب شده و حتی به حمله قلبی منجر شود.

با گنجاندن میوه ها، سبزیجات و پروتئین های مختلف در رژیم غذایی خود می توانید به میزان کافی پتاسیم دریافت کنید و قلب شما نیز سپاسگزار این شرایط خواهد بود.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی پزشکان بلاگر می‌شوند

صفحات مجازی پر شده از فیلم‌‌ پزشکانی که در حال توصیه برای درمان‌های مختلف و مصرف داروها هستند.در اصطلاح پزشک‌بلاگرهایی که با تولید محتوا، معرفی و ارائه محصولات، انجام تبلیغات در حوزه‌های مختلف کسب درآمد می‌کنند و البته دنبال‌کننده‌های زیادی هم دارند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، شاید در نگاه اول مشکل خاصی در این‌باره وجود نداشته و حتی منع قانونی هم مطرح نباشد، اما موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که تجویزهای این پزشکان در پست‌ و استوری‌هایشان بدون دریافت شرح حال درست از بیماران و با یک نسخه واحد برای همه صورت می‌گیرد. آنها یک نسخه واحد برای همه می‌پیچند و این درحالی است که به تأکید متخصصان، مصرف برخی داروها و مکمل‌ها برای بسیاری از افراد ضرورتی ندارد و بدون انجام آزمایش هم نباید هیچ ویتامینی وارد بدن شود، برخی توصیه‌های درمانی هم می‌تواند منجر به تشدید بیماری یا تعویق در روند درمان شود. این نکات را دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران هم تأیید می‌کند و در گفت‌وگو با همشهری به 2سؤال هم در این حوزه پاسخ می‌دهد؛ اینکه آیا پزشکان می‌توانند به هر شکلی که می‌خواهند، کار خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ و هر دارویی را به کاربران تجویز کنند؟ و آیا داروها و مکمل‌هایی که پزشکان بلاگر بدون درنظر گرفتن شرایط افراد تجویز می‌کنند، عوارض و آسیبی به همراه ندارد؟

همه بلاگرهای سلامت، پزشک نیستند
خسرونیا می‌گوید: «طبق قوانین سازمان نظام‌پزشکی کشور، تبلیغ دارو در فضای مجازی باید براساس قانون باشد، در غیراین‌صورت تعقیب و پیگرد قانونی دارد، به‌خصوص اگر فرد پزشک نباشد. این در حالی است که بسیاری از بلاگرهای حوزه سلامت اصلا پزشک نیستند و تبلیغات‌شان کاملا غیرقانونی است. سازمان و وزارت بهداشت باید پیگیر این موضوع باشند و سرسری از آن نگذرند.» او درباره اینکه برخی از این افراد پزشک هستند اما در فضای مجازی اقدام به تجویز و تبلیغ دارو می‌کنند، توضیح می‌دهد: «تجویزهای درمانی و دارویی بدون در نظرگرفتن شرح حال بیمار و شرایط او می‌تواند عوارض و آسیب‌هایی داشته باشد. دقیقا هر پیجی را باز می‌کنید، همه مشغول تبلیغ یک دارو یا مکمل هستند که فقط هم برای فروش و سودآوری است. درحالی‌که یک مکمل که خیلی‌ها فکر می‌کنند خطری ندارد، می‌تواند خطرات و عوارض متعددی برای فرد مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.»

نسخه لاغری می‌پیچند!
متأسفانه عده‌ای از پزشکان بلاگر تنها به حوزه و رشته کاری خود رضایت نمی‌دهند و با توجه به موج ایجادشده در جامعه، پا را در کفش پزشکان سایر رشته‌ها نیز می‌کنند و توصیه‌هایی به کاربران ارائه می‌دهند که در حوزه دانش و تخصص‌شان نیست. مثلا پزشک عمومی در زمینه پوست و زیبایی محتوا تهیه می‌کند و به اشترک می‌گذارد، یا مدام در زمینه بهداشت روان ویدئو می‌سازد، یا درباره رژیم‌های غذایی لاغری مختلف اظهارنظر می‌کند، بدون آنکه دانش این کار را داشته باشد. خسرونیا هم‌به این نکته‌تأکید می‌کند و می‌گوید: «هیچ پزشکی نباید در حوزه‌های دیگروارد شود، اما شاهدیم که پزشکان عمومی در پیج خود درباره رژیم لاغری و چاقی هم محتوا تولید می‌کنند. رژیم غذایی هر فرد باید طبق شرح حال، جنسیت، سن و توجه به بیماری‌هایی که دارد، تعیین شود. بعضی از افراد، چاق هستند اما چربی خون پایینی دارند.بنابر این اگرما برای چنین افرادی قرص چربی تجویز کنیم، آسیب می‌بینند.»

مشکلات مالی، پزشکان را بلاگر کرد
«بسیاری از پزشکانی که بلاگر شده‌اند، به‌دلیل مشکلات اقتصادی وارد این فعالیت شده‌اند.» این نکته دیگری است که رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌دلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری از پزشکان سعی می‌کنند برای گذران زندگی، از طریق فضای مجازی کسب درآمد کنند. به همین دلیل به تبلیغ رژیم‌های غذایی، پوست و زیبایی، بوتاکس و تجویز داروها و مکمل‌ها روی آورده‌اند. نه‌تنها بلاگری‌که بسیاری از پزشکان، حرفه خود را تغییر داده‌ و دلارفروش شده‌اند یا مشاور املاک و بسازوبفروش و... این موضوع هم برای دولت ناپسند است و هم برای خود پزشکان. درست است که سود مالی دارد اما خب از جرگه طبابت دور می‌شوند و این اصلا در ‌شان یک پزشک که این همه سال درس خوانده، نیست.»‌

منبع: همشهری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • برای کاهش میزان نمک مصرفی روزانه خودتان آشپزی کنید
  • جایگزین‌های متنوع به جای تخم‌مرغ در غذا‌ها
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • وقتی پزشکان بلاگر می‌شوند
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی خطرناک است؟
  • بستری بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ نفر در بیمارستان های استان یزد
  • این غذاها مهمترین عامل ابتلا به سرطان هستند