Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از شنیدن خبرهای ناگوار داخلی و خارجی گوناگون، از زلزله تلخ و مصیبت بار کرمانشاه گرفته تا اخبار مربوط به رخداد فاجعه انسانی در یمن متأثر از محاصره همه جانبه نیروهای ائتلاف عربی، حال بالاخره چشم مردم ایران و خاورمیانه به خبری مثبت و دلگرم کننده هم روشن شده است.

پیروزی ارتش و نیروهای مقاومت بر داعش در عراق و سوریه و برچیده شدن خلافت خودخوانده این گروه تروریستی از منطقه غرب آسیا!
بیستم خرداد ١٣٩٣ بود که دومین شهر بزرگ عراق با جمعیت حدود دو میلیون نفر، به دست گروهی افتاد که آن زمان خود را دولت اسلامی در عراق و شام معرفی می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت تنها دوماه، داعش، دوباره دست به پیشروی زد و مناطق وسیعی از شمال عراق که تحت کنترل نیروهای کرد بود را تصرف کرد. از جمله این مناطق، شهر سنجار بود که بیشتر ساکنانش ایزدی بودند.
یک اقلیت مذهبی تاریخی که داعش آنان را کافر می‌دانست. صدها مرد ایزدی که موفق به فرار نشده بودند، توسط نیروهای داعش به قتل رسیدند و زنان و کودکان آنها به غنیمت گرفته شدند تا به عنوان برده جنسی خرید و فروش شوند. جنایاتی از این دست فقط شامل حال ایزدی ها نشد و بسیاری از اهل سنت، شیعیان و مسیحیان جهان را در برگرفت. بدین ترتیب، این گروه در حدود چهار سال موجودیتش، ابعاد تازه‌ای برای ایجاد وحشت، خونریزی و بی‌رحمی در تاریخ ترسیم کرد.
تیرماه امسال و با نقش آفرینی مرجعیت دینی عراق در بسیج مردمی ، محور مقاومت توانست موصل را آزاد کند و داعش در عراق برای همیشه پایان یافت. حال داعش که با خلافت خود خوانده‌اش سودای تشکیل یک امپراتوری به ظاهر اسلامی را داشت، دچار زوال شده است و اعضایش در تمام کشورهای دنیا تحت تعقیبند. این خبر برای همه مردم خاورمیانه مایه شادمانی است؛ اما در عین حال پیامها و هشدارهای خاصی نیز در درون آن نهفته است.
اولین نکته و هشداری که باید در خصوص سقوط داعش به آن توجه کرد این است که این گروه تروریستی در سابقه تیره و وحشتناک خود نشان داده است که هر گاه در جبهه های نبرد مستقیم شکست می خورد، به حملات غیر نظامی کور روی می اورد تا با ایجاد وحشت و آشوب به نوعی ادامه موجودیت خود را اثبات کند. بنابراین حال که این گروه تروریستی ضربه سختی از نیروهای مقاومت خورده و پایگاههای خود را در منطقه از دست داده است، احتمال روی آوردن ان به حملات تروریستی و انتحاری کور بسیار زیاد است و این امر مراقبت و افزایش تدابیر امنیتی کشورهای منطقه و جهان را می طلبد.
نکته و درس مهم دیگری که باید از ظهور و سقوط داعش گرفت این است که اختلاف و پراکندگی کشورهای منطقه، رقابتهای نا سالم سیاسی و همدستی با قدرتهای فرا منطقه ای به جای همکاری های منطقه ای برای ایجاد یک نظم سیستماتیک درون منطقه ای، هیچ نتیجه ای جز جنگ، ویرانی، اشغال و هدر رفت سرمایه های مشترک همه کشورهای منطقه نخواهد داشت. گروهک تروریستی داعش که چهارسال به کابوس همه مردم منطقه و حتی سایر کشورهای جهان تبدیل شده بود، در ابتدا با حمایت های غربی ـ عربی و به منظور کنترل و رقابت با برخی قدرتهای منطقه ای خصوصاً ایران ایجاد شد و تقویت گردید؛ اما در مراحل بعد از کنترل حامیان و ایجاد کنندگانش خارج شد و به بلای جان همگی آنها تبدیل گردید. ایالات متحده آمریکا که به اعتراف خود مقامات آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور، از بانیان اصلی داعش در خاورمیانه بوده است، طبق گزارش سال 2016 پایگاه گلوبال ریسرچ، روزانه بطور متوسط5/ 11 میلیون دلار هزینه عملیات علیه داعش کرده که این پول از جیب مالیات دهندگان آمریکایی خرج شده است.
چنین هزینه هایی که البته با ریاکاری و سیاست «یکی به میخ و یکی به نعل»، از سوی دولت آمریکا پرداخت می شود، سوای از هزینه های کشورها و ملتهای منطقه است که برای حفظ تاریخ و هویت و فرهنگ و البته مرزهای سرزمینی خویش، با چنگ و دندان با این گروه تروریستی جنگیدند؛ مرد و زن، نظامی و غیر نظامیشان به دست این گروه تروریستی به شهادت رسید، خانه ها، شهرها و آثار باستانیشان نابود شد و زیر ساختها و مسیر توسعه صنعت و کشاورزیشان تباهی گردید. همه این هزینه ها تنها و تنها به این دلیل بر منطقه خاورمیانه تحمیل شد که برخی از آنها به دنبال تأمین امنیت خود و رسیدن به قدرت و نفوذ در منطقه، با کمک قدرتهای فرامنطقه ای و استفاده از ابزارهای نامشروعی همچون گروههای تروریستی، بودند.
بنابراین هر چند سقوط داعش و آزاد شدن خاک کشورهای عراق و سوریه، نوید بخش خاورمیانه ای امن تر و باثبات تر است؛ اما به نظر می رسد بدون تغییر در رویه و سیاستهای کشورهای منطقه، صلح و امنیت پایدار ایجاد نخواهد شد. یک طرف این منازعات ایران است که باید گفت هر چند سقوط داعش به افزایش قدرت و حوزه نفوذ آن در عرصه منطقه ای کمک شایانی کرده است، اما مقامات کشورمان بویژه در دوران دولت تدبیر و امید همواره اعلام کرده اند که دنبال تعامل و همکاری با کشورهای منطقه و طراحی نظم امنیتی درون منطقه ای با حضور و نقش آفرینی همه کشورهای این منطقه هستند و مسلم است که در دوران پسا داعش نیز همین رویه را ادامه خواهند داد.
اما در طرف دیگر، جبهه کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی قرار دارند که امید می رود با استفاده از تجربه تلخ ظهور و سقوط داعش، از اشتباهات گذشته درس بگیرند و به جای رقابتهای تسلیحاتی، تکیه بر قدرتهای فرا منطقه ای و کوبیدن بر طبل جنگ، به فکر همکاری با ایران برای ایجاد خاورمیانه ای امن در دوران پسا داعش باشند.
*استاد دانشگاه
پژوهشم**1197**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۸۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر، در دومین روز نشست نخستین کمیته مشترک قضائی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران و عراق و سوریه با هدف مقابله با اقدامات تروریستی و گروهک‌های تروریستی به ویژه گروهک تروریستی داعش، تفاهم‌نامه این کمیته به امضای کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، قاضی حسن الشاش، رئیس دیوان عالی سوریه و قاضی لیث جبر، رئیس سازمان نظارت قضائی عراق رسید.

غریب آبادی درباره موارد تفاهم شده میان سه کشور، گفت: گسترش همکاری‌های سه جانبه حقوقی و قضائی از طریق تبادل مستمر اطلاعات و تجربیات، کشف جرایم و تعقیب متهمان، مستندسازی جرایم ارتکاب یافته، تعقیب و استرداد و مجازات عوامل گروهک تروریستی داعش و حامیان آنها و دفاع از حقوق قربانیان در محاکم ملی و بین‌المللی، معاضدت قضائی در قلمرو سه کشور، اقامه دعوا و طرح شکایت در محاکم خارجی علیه گروهک‌های تروریستی و حامیان آنها، شناسایی رهبران و عناصر اصلی گروهک‌های تروریستی و قرار دادن نامشان در فهرست تروریستی سازمان ملل و تعقیب قضائی مباشران، شرکا و معاونان تجاوز تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، از مهم‌ترین موارد ذکر شده در این تفاهم‌نامه است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین در این تفاهم‌نامه مقرر گردید نسبت به تشکیل کارگروه مشترک مستندسازی اقدامات تروریستی ارتکابی از سوی گروهک‌های تروریستی در سه کشور، امکان سنجی تشکیل دادگاه مشترک رسیدگی به جنایات ارتکابی گروهک‌های تروریستی برابر با قوانین سه کشور و تبادل اسناد و اطلاعات مربوط به جنایت تروریستی فرودگاه بین‌المللی بغداد که منجر به شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان شد و تعقیب قضائی عاملان این جنایت، اقدام عاجل از سوی اعضای این کمیته به عمل آید.

کد خبر 6082034

دیگر خبرها

  • ۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه
  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • عملیات وعده صادق معادله جدیدی ایجاد کرد/ برای ثبات منطقه هیچ راه‌حلی جز توقف تجاوز به غزه وجود ندارد
  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • هشدار ایران به گروه ۷؛ مراقب تصمیمات غیرسازنده باشید
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای