Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-16@15:03:06 GMT

سهم اندک راه‌آهن در افزایش آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۹۰۱۳

سهم اندک راه‌آهن در افزایش آلودگی هوا

تین‌نیوز | 

یکی از مهم‌ترین مواردی که درحال‌حاضر در جهان مورد بحث قرار می‌گیرد، مساله انرژی و مصرف آن به‌خصوص سوخت‌های فسیلی است. با توجه به اهمیت زیادی که گرمایش کره‌زمین درحال‌حاضر پیدا کرده است و آلودگی هوا نیز درحال تبدیل شدن به دغدغه اصلی مقامات دولتی و شهروندان در جهان است، توجه به مصرف انرژی در وسایل نقلیه مختلف نیز موردتوجه قرار گرفته و این مساله شامل راه‌آهن و صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بسیاری از مسوولان بر این باورند با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن با کاستن مصرف این گازها در وسایل مختلف حمل‌ونقل و جایگزینی انرژی‌های جایگزین برای این وسایل، در بهبود مسائل زیست‌محیطی نقش مثبتی ایفا خواهند کرد.

سهم اندک بخش ریلی در آلایندگی هوا

آژانس بین‌المللی انرژی در انتهای سال ۲۰۱۶ با همکاری اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن دست به انتشار گزارشی درخصوص وضعیت حمل‌ونقل ریلی درخصوص مصرف انرژی در برخی از کشورهای جهان زده است. براساس این گزارش، بخش حمل‌ونقل مسوول انتشار ۵/ ۷ میلیارد تن دی‌اکسیدکربن در سال ۲۰۱۳ قلمداد شده است. سهم انتشار این گاز از حمل‌ونقل به‌طور فزاینده‌ای پس از سال ۲۰۱۰رشد یافته و از ۷/ ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۴/ ۲۳ در سال ۲۰۱۳ رسیده است. در سال ۲۰۱۳، حدود ۵/ ۳ درصد انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در حمل‌ونقل مربوط به بخش ریلی بود و این درحالی است که خطوط ریلی مسوول حمل‌ونقل حدود ۸ درصد ازمسافران و کالاهای جهان بودند. در سال ۲۰۱۳ بخش ریلی مصرف ۲ درصد از تمام انرژی در بخش حمل‌ونقل را بر عهده داشته است. همچنین ۵۷ درصد از این بخش با نفت و فرآورده‌های نفتی و ۴/ ۳۶ درصد آن با استفاده از برق و نیروی الکتریسیته کار می‌کنند و مابقی نیز از سایر انرژی‌ها استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۳، ۲۸ کشور اتحادیه اروپا، ایالات‌متحده آمریکا، روسیه، چین، هند و ژاپن مسوول ۷۸ درصد از کل انتشار گازهای دی‌اکسید‌کربن در بخش ریلی بودند که تنها حدود یک چهارم از آن از سویچین منتشر می‌شد.

پیش به سوی انرژی‌های جایگزین

مصرف زغال‌سنگ در بخش ریلی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ به طرز قابل‌توجهی با کاهش روبه‌رو شده است. در همین دوره مصرف برق در بخش ریلی از ۲/ ۱۷ درصد به ۴/ ۳۶ درصد افزایش یافته است. فعالیت مسافربری خطوط ریلی بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۳ رشد ۱۳۳درصدی پیدا کرده است. چین و هند بیشترین نقش را در شکل‌گیری این رشد داشته‌اند و فعالیت ریلی آنها تقریبا ۸ برابر شده است. این درحالی است که فعالیت ریلی اتحادیه اروپا در این مدت حدود ۱۰درصد رشد کرده است. فعالیت باری ریلی نیز در از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۳ با رشد ۷۸ درصدی روبه‌رو بوده است. ایالات‌متحده، روسیه و چین در صدر کشورهایی قرار دارند که دست به حمل‌ونقل بار با استفاده از خطوط ریلی می‌زنند و مقادیر گسترده‌ای را از این طریق جابه‌جا می‌کنند.

سهم خطوط ریلی برقی بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۳ حدود ۱۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است. چین و کره‌جنوبی سهم خود را در این مورد به ترتیب ۳۲۵ و ۳۴۳درصد افزایش داده‌اند. مجموع طول خطوط پرسرعت که عملیاتی هستند، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰ برابر بیشتر از سال ۱۹۹۰ شده است. چین از این نظر در صدر قرار دارد و میزبان حدود ۶۰درصد از تمام خطوط پرسرعت جهان در سال ۲۰۱۵ بوده است. در سراسر جهان، فعالیت مربوط به حمل‌ونقل مسافران در خطوط پرسرعت بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ تقریبا دو برابر شده است.

کاهش قابل توجه مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش ریلی

در سال ۲۰۱۳، مصرف انرژی ویژه حمل‌ونقل مسافری ریلی ۱۳۸ کیلو ژول به ازای هر نفر-کیلومتر بود، درحالی‌که مصرف انرژی خاص مربوط به حمل‌ونقل بار ریلی ۱۲۹ کیلو ژول به ازای هر تن-کیلومتر بوده است. به این ترتیب، مصرف انرژی در بخش راه‌آهن در بخش‌های خدمات مسافربری و باری ریلی بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۳ به ترتیب ۶۳ و ۴۸ درصد کاهش یافته است. افزون بر این موارد، انتشار دی‌اکسیدکربن خاص صنعت ریلی نرخ بهبود خوبی را دنبال کرده است؛ در این صنعت، در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۳، اگر خدمات مسافربری را لحاظ کنیم، میزان انتشار این گاز گلخانه‌ای ۶۰ درصد کاهش یافته و اگر خدمات باری را لحاظ کنیم، میزان انتشار این گاز گلخانه‌ای ۳۸ درصد کمتر شده است.

 

   

     

 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۹۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ایجاد آلودگی بیولوژیکی در اثر استفاده از گوشی تلفن همراه در سرویس بهداشتی

یک تحقیق انجام شده توسط Primary Washroom Hygiene نشان می‌دهد که استفاده از تلفن‌های هوشمند در سرویس بهداشتی باعث وجود سطح بالایی از آلودگی بیولوژیکی می‌شود.

این تحقیق که روی ده‌ها گوشی هوشمند انجام شد، بیش از ۵۰ درصد این گوشی‌ها «به شدت آلوده» به میکروب بودند.

محققان یک نظرسنجی شامل بیش از دو هزار شرکت‌کننده را انجام دادند تا عادات استفاده از تلفن همراه را در عموم مردم بیابند.

در این نظرسنجی، از هر چهار بزرگسال یک نفر اعتراف کرده است که هرگز گوشی هوشمند خود را تمیز نمی‌کند و ۵۹ درصد از شرکت کنندگان گفته‌اند که در سرویس بهداشتی از تلفن خود استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، ۱۵ درصد از این افراد اعتراف کرده‌اند که هر بار که از دستشویی استفاده می‌کنند، دست‌های خود را نمی‌شویند؛ به این معنی که ممکن است باکتری‌ها را به تلفن هوشمند خود منتقل کنند، حتی اگر در خود سرویس بهداشتی از آن استفاده نکنند.

مردان ۱۰ درصد بیشتر از زنان اعتراف کردند که تلفن خود را همراهشان به دستشویی می‌برند و ۲۴ درصد از آنها هر بار این کار را انجام می‌دهند.

سیتنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • ◄ کاهش سهم حمل ونقل ریلی در سفرهای نوروزی
  • افزایش سرعت تجارت با همکاری شرکت حمل و نقل کشتیرانی و راه آهن
  • امکان ایجاد آلودگی بیولوژیکی در اثر استفاده از گوشی تلفن همراه در سرویس بهداشتی
  • میکروموبیلیتی؛ پتانسیل جدید حمل‌ونقل در شهرها
  • شهرداری تهران چطور می خواهد مشکل کمبود اتوبوس را حل کند؟
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل مسافری سیستان و بلوچستان
  • جابجایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ناوگان حمل ونقل مسافری سیستان و بلوچستان
  • ضرورت تغییر سبد انرژی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان
  • روش تعیین افزایش نرخ حمل ونقل کالاها ناکارآمد است