Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - 'ابوالفضل خزاعی' سفیر ایران در شیلی با بیان اینکه مقامات شیلیایی همواره از برجام حمایت کرده اند و پیش بینی آینده ای بسیار خوب برای گسترش روابط ایران و شیلی می بینم'، افزود: با توجه به تجربه شیلی در زمینه مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله، می توانیم همکاری های خوبی در این زمینه با این کشور داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری شیلی امروز (شنبه) در مصاحبه ای اختصاصی به سوال های خبرنگار ایرنا در مورد اهمیت روابط ایران با شیلی، چشم انداز آینده آن و مسائل مهم مورد توجه دو کشور پاسخ داد، که متن کامل آن بدین شرح است:
** سوال) شیلی تصمیم گرفته بعد از سال ها برای ایران سفیر مستقر اعزام کند، اهمیت آن در چیست؟
پاسخ) ' روابط ایران و شیلی سابقه طولانی دارد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این روابط دچار فرازو نشیب هایی شد که دلایل آن روشن و مشخص بود. نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس پیروزی انقلابی عدالتخواهانه به ثمر رسیده بود و آرمان های متعالی به همراه داشت، نمی توانست با دولتهایی که براساس کودتا روی کار آمده اند و نظام های دیکتاتوری هستند، روابط خوبی داشته باشد و نهایتا مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رابطه ایران با جمهوری شیلی قطع و سفارت این کشور در ایران تعطیل شد. در این دوران تا زمانی که دولت نظامی پینوشه که یک نظام مردمی را در شیلی برکنار کرده بود، سرکار بود طبیعتا علاقه به تحرک مجدد روابط میان ایران و شیلی وجود نداشت و پس از آنکه شرایط در شیلی تغییر کرد و دمکراسی و انتخابات مردمی به این کشور بازگشت و انتخابات قانونی برگزار شد، دو کشور با اقداماتی که انجام دادند در مسیر برقراری روابط گام برداشتند که به اوایل 1370 باز می گردد.
' پس از آن سفارت جمهوری اسلامی ایران در شیلی بازگشایی شد و سفرای دو کشور اعزام شدند. البته باید به این موضوع نیز اشاره شود که تا یکی دو ماه قبل شیلی سفیر مقیم در ایران نداشت و سفرای شیلی در برخی کشورهای دیگر مانند هند، ترکیه و یا سازمان ملل در تهران آکردیته بودند. ایران همواره تلاش کرده روابط خوبی با کشورهای آمریکای لاتین داشته باشد . به دلایل متعدد آمریکای لاتین و آمریکا جنوبی برای ما مهم به شمار می رود و این منطقه آینده بسیار خوبی را در دو دهه آتی خواهد داشت. سرمایه گذاری های زیادی در این منطقه صورت می گیرد که مجموعا باعث شده جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به کشورهای آمریکای لاتین داشته باشد و شیلی نیز جزو کشورهای مهم، با استعداد با اقتصاد سالم و باثبات این منطقه به حساب می آید که این امر می تواند همکاری های دو کشور را تسریع کند. در بسیاری از پارامترها و شاخص های اقتصادی و اجتماعی شیلی جزو کشورهای اول یا دوم در آمریکای جنوبی است و تنها کشور این منطقه است که توسعه یافته تلقی می شود. در کل آینده بسیار خوبی را برای گسترش روابط ایران و شیلی می بینم و امیدوارم که طرفین در راستای تقویت این روابط بیش از پیش تلاش کنند و انشاالله با استقرار سفیر جمهوری شیلی در تهران قطعا این همکاری ها از عمق بهتری برخودار خواهد شد'.
** سوال) دیدگاه مقامات شیلی در مورد آینده روابط با ایران و نظرشان در مورد گسترش روابط در حوزه های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی چیست؟
پاسخ) ' دیدگاه مقامات شیلی در مورد آینده روابط با ایران و گسترش روابط در حوزه های مختلف نگاهی مثبت و رو به آینده بوده است. در دی ماه 1394 شیلی براساس همین نگاه به اهمیت روابط با ایران علی رغم مشکلات بودجه ای، سفارت این کشور در تهران باز شد و در حال حاضر سفیر جدیدی را برای ایران انتخاب کردند. سفیر جدید ظرف یکی دو ماه آینده فعالیتش را آغاز می کند. مجموع این موارد نشان می دهد که در شیلی یک درک منطقی از جایگاه ایران در خاورمیانه و جهان ایجاد شده و قطعا این به گسترش همکاری های سیاسی و به ویژه اقتصادی کمک خواهد کرد. مساله روابط تجاری و همکاری های اقتصادی از جمله مواردی است که همه کشورها بر آن نظر دارند و حتی زیرساخت و نگرش اصلی بسیاری از مقامات سیاسی از روابط سیاسی کمک به رفع مشکلات اقتصادی شان است به ویژه در مورد شیلی که هدایت، برنامه ریزی و حمایت از تجارت خارجی این کشور در سازمانی به نام 'پُرو چیله' مستقر است و این سازمان یکی از بخش های اصلی وزارت خارجه این کشور است.
' این نگاه ویژه به مسائل و همکاری های اقتصادی قطعا در نگرش مقامات شیلی در قبال ایران موثر است. از جمله موارد مهم جایگاه ایران در آسیای مرکزی و پل ترانزیتی که بین خلیج فارس و کشورهای همسایه ایران وجود دارد. در مجموع این موارد زمینه بسیاری خوبی را برای گسترش روابط میان دو کشور مهیا کرده است. اگرچه دوری مسافت یکی از مسائلی است که می تواند نقش داشته باشد اما نمی تواند نقش اصلی و جدی باشد. می توان شیلی را یکی از دورترین نمایندگی های ایران دانست اما با گسترش ارتباطات و حمل و نقل دریایی در جهان امروز این موارد نمی تواند مانعی اصلی در گسترش روابط به ویژه در زمینه اقتصادی باشد و امیدواریم که طرفین نیز از جمله شرکتها و سازمان های اقتصادی شیلی و شرکت ها ی ایران بتوانند از این زمینه ایجاد شده استفاده کنند. در زمینه های مختلف به ویژه تجاری و اقتصادی ما آینده خوبی را بین مردم دو کشور شاهد خواهیم بود. نسبت به سه سال گذشته حجم روابط دو کشور هر چند ناچیز است، چند برابر شده است.
' این پتانسیل و زمینه وجود دارد که در سطح بسیار بالاتری قرار بگیرد ولی طبیعی است که پس از یک دوران طولانی فراز و نشیب در روابط دو کشور و عدم شناخت کافی طرفین، ارتقای روابط دوجانبه به یک سطح مطلوب زمان بَر است. ما با برخی از کشورهای آمریکای لاتین روابط تجاری و اقتصادی بالایی داریم. شیلی نیز این جایگاه را دارد که روابط ما با این کشور ارتقاء بیشتری داشته باشد. شیب این روابط مثبت و صعودی بوده است'.
** سوال) آیا سرمایه گذاران و شرکت های مهم شیلی به دنبال سرمایه گذاری در ایران و بهره برداری از امتیازهای اقتصادی ایران در خاورمیانه بوده اند؟
پاسخ) شیلی قابلیت سرمایه پذیری و انتقال سرمایه را دارد. ولی از انجا که اقتصاد شیلی برپایه اقتصاد آزاد بوده و دولت خودش سعی می کند فقظ مسائل تجاری و اقتصادی را کنترل و هدایت کند، به همین دلیل خود جمهوری شیلی به عنوان دولت شیلی نقش مستقیمی در سرمایه گذاری در کشورهای دیگر ندارد بلکه شرکت ها، سازمان و بخش خصوصی در این کشور هستند که به دنبال سرمایه گذاری خارجی بوده اند. سرمایه گذاری هایی که از سوی شرکت های شیلی شده در مناطق خاصی از جهان بوده و متعاقبا اکثر سرمایه گذاری های که در شیلی بوده از همان مناطق بوده. به طور مشخص بیشترین سرمایه گذاری ها در شیلی از سوی اروپایی ها بوده و از سوی شرکت های شیلیایی در اروپا است. هیچ سرمایه گذاری از سوی شیلی چه دولت یا چه شرکت های شیلیایی در کشورهای آسیایی یا حوزه خلیج فارس و خاورمیانه نبوده است. البته شیلی به دنبال این است که بتواند سرمایه گذاری هایی از کشورهای بزرگ و صاحب اقتصاد و ثروت از جمله چین یا کره یا برخی کشورهای ثروتمند خلیج فارس را جذب کند. بطور مشخص سرمایه گذاران و شرکت های شیلیایی تاکنون علاقه مشخصی برای سرمایه گذاری در ایران نداشته اند.
** سوال) نظر مقامات دولتی شیلی در مورد برجام چه بوده است؟
پاسخ) دولت شیلی برای همکاری های بین المللی اهمیت ویژه ای قائل است و نقش بسیار فعالی در سازمان ملل دارد. با توجه به اینکه سفیر آکردیته شیلی در تهران، سفیر شیلی در سازمان ملل نیز بوده، نگاه بین الملل بر همکاری های بین المللی ایران تا اندازه ای یک نگاه ویژه ای بوده است. دولت شیلی همواره از برجام حمایت کرده و زمانی که این توافق میان ایران و 1+5 حاصل شد ، دولت سانتیاگو از آن حمایت کرده و رسما حصول این توافق را به مقامات ایران تبریک گفته است.
** سوال) آیا دستور کاری برای سفر قریب الوقوع مقامات ایران به شیلی یا بالعکس مقامات شیلی به ایران وجود دارد؟
پاسخ) ' طی دو سال گذشته سفرهای خوبی بین دو کشور ایجاد شده مهمترین آنها سفر دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران حدود یکسال پیش اوایل شهریور 1395 بود که به همراه یکصد نفر از مقامات اقتصادی و شرکت های تجاری دولتی و خصوصی ایشان را همراهی کردند. این شروع بسیار خوبی برای تحرک در روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و شیلی بود که نگاه مثبتی به تجار، بازرگانان و مقامات اقتصادی ما منتقل کرد و آنها توانستند شناخت بهتری را از کشور شیلی داشته باشند. متعاقبا در سمیناری که در اینجا برگزار شد، تجار و صاحبان شرکت های بزرگ شیلی حضور داشتند آنها نیز توانستند با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی از نزدیک گفت و گو کنند تا بهتر با توانمندی ها و زمینه های همکاری دو کشور آشنا شوند. این اولین سفر یک وزیر خارجه ایران به شیلی پس از انقلاب بود. طی دو سال گذشته سفرهای متعددی به ویژه از وی کارشناسان فنی و اقتصادی شیلی به ایران در زمینه مس و معدن انجام شد. ما سال گذشته کنفرانس بین الملی زلزله را در سانتیاگو داشتیم که یک هیات بیش از 10 نفر از سوی ایران در این کنفرانس شرکت کردند و گفت و گوهای خوبی بین بخش های پژوهشگاه زلزله شناسی ایران و مرکز زلزله شناسی شیلی انجام شد. به نظر من اگر این همکاری ها ادامه داشته باشد، به سود دو کشور خواهد بود به ویژه اینکه دوکشور در بحث زلزله آسیب پذیر هستند. با توجه به دانش و اقدامات اجرایی که در زمینه ساختمان سازی در شیلی انجام شده، مسئله زلزله به موضوع دست چندم تبدیل شده و کسی دیگر از پیامدهای زلزله در این کشور وحشت ندارد.
' مقامات شیلی تقریبا بر چالش زلزله و پیامدهای ناشی از آن فائق آمده اند و خوب است ما بتوانیم از این تجارب شیلی استفاده کنیم. همچنین هیاتی ویژه از سوی رئیس جمهوری شیلی به سرپرستی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و شیلی و همچنین یک مقام وزارت خارجه شیلی برای شرکت در مراسم تحلیف آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای دور دوم به تهران اعزام شدند. همچنین در شهریور امسال معاون مجلس شیلی در راس هیاتی از سنای این کشور به تهران آمد. به دنبال سفر این هیات،علاوه بر مذاکرات سیاسی، مذاکرات اقتصادی، فرهنگی و بین المللی میان مقامات دو کشور انجام شد. این فقط یک سفر پارلمانی نبود و بازدیدهای خوبی نیز برای این هیات ها تنظیم شد. در مجموع نگاه مثبتی را به مقامات شیلیایی در مورد ایران منتقل کرد و باعث شد درک و شناخت بهتری از کشورمان در میان این مقامات شیلی ایجاد شود. ما در حال تنظیم سفر رئیس مرکز 'لاموندا' وابسته به کاخ ریاست جمهوری شیلی به تهران هستیم تا بتوانیم نمایشگاه بزرگی از آثار باستانی ایران در شیلی برپا کنیم. این مرکز فرهنگی علاقمند است آثار ارزشمندی از تاریخ، هنر و عظمت تاریخ باستان ایران در شهر سانتیاگو شیلی برای مردم به نمایش بگذارد . اگر این نمایشگاه برگزار شود، تاثیر مثبتی در شناخت مردم شیلی از فرهنگ و تاریخ کشور ایران خواهد داشت'.
به گزارش ایرنا، آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی همواره از اهمیت ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است. گسترش روابط با کشورهای این منطقه در مسیر رو به جلو ادامه داشته و خواهد داشت. از جمله کشورهای مهم در آمریکای جنوبی، شیلی است که با توجه به اینکه این کشور اخیرا تصمیم گرفت سفیر دائم در تهران مستقر کند، روابط تهران- سانتیاگو می تواند با این اعلام وارد مرحله جدیدی شود.
شیلی با نام رسمی جمهوری شیلی (به اسپانیولی República de Chile) کشوری واقع در آمریکای جنوبی به پایتختی سانتیاگو است. شیلی به مانند یک نوار بلند و باریک میان رشته کوههای آند در شرق و اقیانوس آرام در غرب کشیده شده ‌است. اقیانوس آرام کل مرز غربی این کشور را تشکیل می‌دهد، و از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی، از شرق با آرژانتین، و در پایین‌ترین نقطه جنوبی کشور با گذرگاه دریک هم‌مرز است.
این کشور به همراه اکوادور تنها کشورهایی در آمریکای جنوبی هستند که با برزیل مرز مشترک ندارند. طول خط ساحلی این کشور با اقیانوس آرام 6435 کیلومتر است.
بیابان آتاکاما با وسعت 1000 کیلومتر دربخش شمالی این کشور واقع شده‌است. این بیابان در واقع خشک‌ترین ناحیه بر روی زمین است که با توجه به خشک بودن آن دارای ارزش اقتصادی فراوان برای کشور شیلی است. این بیابان سرشار از فلزاتی معدنی همچون فلز مس، طلا و نقره است که درسال 2015 تنها 5٬7 میلیون تن مس از این بیابان استخراج و سپس صادر شده‌ است.
یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ کشور شیلی مربوط به دههٔ 70 میلادی است زمانی که سالوادور آلنده از حزب مارکسیست شیلی در انتخابات این کشور پیروز و به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد اما پس از آن در کودتای 11 سپتامبر 1973 به رهبری آگوستو پینوشه و با کمک و تأثیرگذاری سازمان سیا، ژنرال پینوشه موفق به اجرای کودتا در این کشور شد. این کودتا تأثیری شگرف و بسیار مهم در تاریخ این کشور و روند جنگ سرد گذاشت.
امروزه کشور شیلی با توجه به رشد و توسعه پایدار در شاخص‌های همانند توسعه انسانی، رقابت‌پذیری در تجارت و اقتصاد، آزادی اقتصادی و رشد درآمد سرانه یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشورها در آمریکای لاتین به‌شمار می‌آید. شیلی یکی از اعضای سازمان ملل، اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی و اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است. جمعیت این کشور حدود 18 میلیون نفر می باشد.
اروپام**9234***1479
گفت و گو از: اطهر اینانلو **ناشر:حسن سالک رضائی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۹۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور در مجلس


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از خانه ملت محسن زنگنه با بیان اینکه در طول سال ۱۴۰۲ کار کارشناسی برای تدوین این طرح مدنظر قرار گرفت، بیان کرد: به دلیل اینکه روند افزایش قیمت ارز به نوعی در سال ۱۴۰۲ و سال‌های بعد پیش بینی می‌شد، «طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور» با هدف ثبات بخشی به قیمت ارز، بدون فرآیند‌های دستوری مد نظر قرار گرفت.

زنگنه تصریح کرد: ما معتقدیم همانند بازار پول و بازار سرمایه که برای کنترل و ثبات بخشی به آن، ابزار‌هایی وجود دارد، در بازار ارز هم ابزار‌هایی وجود دارد که متاسفانه در نظام ارزی کشور خیلی از آن استفاده نمی‌شود، به واقع عدم کنترل و ثبات بخشی بازار ارز یا ما را با رها شدگی این بازار و یا با تصمیمات خلق الساعه درباره این بازار مواجه می‌کند که این امر می‌تواند بازار ارز را دچار مشکل کند.

وی با بیان اینکه «طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور» چند ویژگی مهم دارد، تاکید کرد: نخست اینکه در این طرح به بازار غیررسمی ارز توجه شده است لذا ما معتقدیم تا زمانی که سیاست گذاران به بازار غیر رسمی ارز توجه نکنند ما فرآیند افزایش قیمت ارز را شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما برای نخستین بار در این طرح، بازار غیررسمی ارز را به نوعی به رسمیت شمرده و به آن توجه کرده ایم. همچنین در این طرح به واقعیت‌های جامعه اعم از میل مردم به تبدیل منابع ریالی شان به ارز در هنگام تورم به عنوان یک اصل نگاه کرده و آن را قبول کرده ایم. همچنین ما این موضوع را تبدیل به فرصت کرده و سعی کردیم برای آن تصمیم گیری کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به پیش بینی در زمینه تعیین مشوق‌های ارزی در طرح مذکور بیان کرد: در این طرح در زمینه مشوق‌های ارزی تصمیماتی اخذ شده، همچنین در این طرح در زمینه حذف نرخ‌های متعدد ارز و تمرکز بر نرخ ارز واحد احکامی پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: همچنین در این طرح احکامی درباره بالا بردن انگیزه صادر کنندگان برای بازگرداندن ارز و همچنین افزایش صادرات پیش بینی شده است. البته در این طرح تلاش شده با حذف ارز‌های متعدد در بازار به نحوی عطش تقاضا برای ارز و واردات را کنترل شود.

دیگر خبرها

  • زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد
  • همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است
  • سخنگوی وزارت خارجه : روابط ما با اردن دوستانه است/ کشورهای منطقه « تنبیه متجاوز » را حمایت کنند
  • تشکیل پرونده قضایی برای مالکانی که از مقاوم‌سازی ساختمان‌های بلند استنکاف کنند
  • رضایی: نباید در برابر جنایات آشکار رژیم غاصب صهیونیستی سکوت کرد
  • واکنش کشورهای آمریکای لاتین به حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • این کشور آسیایی هم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد
  • تدوین طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور در مجلس
  • حکومت طالبان ۳ سفیر جدید به کشورهای منطقه معرفی کرد
  • ادعای مقامات آمریکا: چین ماشین جنگی روسیه را تقویت می‌کند