Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - «بوم‌گردی» با معرفی زعفران در «ازان» پایه‌گذاری شد و در دومین گام پس از برگزاری جشنواره زعفران ساخت ۳۰ اقامتگاه بومگردی با حمایت میراث فرهنگی در دستور کار قرار می گیرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – مریم یاوری: سفر و گشت و گذار سابقه دیرینه در زندگی بشر دارد و این در حالی است که بومگردی نوع تازه‌ای از سفر است که بشر پس از زندگی ماشینی در شهرها و احساس نیاز به تنفس هوایی سالم و محیطی بکر و به دور از ترافیک و هر گونه آلودگی صوتی و برای بازگشت به دامن طبیعت انتخاب کرده و این امر زمینه ساز ایجاد بستری برای رونق اقتصادی در مناطق بکر و دست نخورده کشور به ویژه در روستاها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس محور توسعه استان اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور بحث گردشگری عنوان شده است و دراین راستا نیز مشوق‌های خوبی برای فعالان این عرصه ایجاد شده است.

جشنواره زعفران مرهمی بر بیماری بیکاری در ازان

در این بین مردم روستای تاریخی – مذهبی ازان از توابع شهرستان میمه که سال‌هاست از بیکاری و عدم رونق اقتصادی در محل زندگی‌شان رنج می‌برند در کنار شورای اسلامی و دهیاری این روستا پا به میدان گذاشته و برای ایجاد زیر ساخت‌های جذب بوم‌گردان ایران از سال گذشته تاکنون با برگزاری جشنواره «زعفران ازان» و برپایی برنامه‌های متنوع در حاشیه برگزاری این همایش و عرضه انواع صنایع دستی و محصولات کشاورزی روستایشان بوم‌گردان زیادی را از سراسر کشور میزبانی کرده و نور امیدی را برای توسعه گردشگری و بومگردی در روستای خود ایجاد کرده‌اند.

برپایی غرفه‌های عرضه محصولات ارگانیک و مرغوب کشاورزی، صنایع دستی، بازی های بومی – محلی و ... از جمله برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای برگزاری دومین جشنواره زعفران ازان بود که داشته‌های مردمان مهربان و خوش رفتار این روستا را برای گردشگران و بومگردان سراسر کشور به نمایش گذاشته بود.

تولید گل محمدی در روستاهای میمه رتبه دوم تولید این محصول را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که شهرستان میمه در رتبه بالاتر از قمصر و آران و بیدگل قرار دارد

اجرای موسیقی سنتی، تئاتر و تقدیر  از کشاورزان نمونه روستای ازان نیز از دیگر برنامه‌های دومین جشنواره زعفران ازان بود که شادی را در بین مردمان این روستا و بوم‌گردان به ارمغان آورده بود.

تولید گل محمدی در میمه از قمصر پیشی گرفت

اما شهرام آذرپی، بخشدار میمه در این جشنواره از توسعه خوب کشاورزی استراتژیک در شهرستان میمه سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: در حال حاضر در این منطقه و به ویژه در روستای ازان در زمینه تولید گل محمدی و زعفران در جایگاه قابل قبولی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر توسعه تولید پسته و زرشک در روستای ازان مورد توجه است، تصریح می‌کند: تولید گل محمدی در روستاهای میمه رتبه دوم تولید این محصول را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که شهرستان میمه در رتبه بالاتر از قمصر و آران و بیدگل قرار دارد.

۹۴ درصد از صنایع زیان ده به بخش خصولتی واگذار شده است

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه نیز در این جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره های بوم‌گردی توسط مردم اداره می‌شوند و بازتاب خوبی نیز دارند، اظهار می‌کند: از این رو در مجلس واگذاری صنایع زیان ده به مردم بارهای پیگیری شده است و این در حالی است که ۹۴ درصد از این واگذاری خصولتی بوده است.

وی تاکید می‌کند: چنانچه دولت هزینه واگذاری‌ها را کاهش یابد شاهد اتفاقات بهتری در کشور خواهیم بود.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر یک از روستاهای شهرستان شاهین شهر و میمه در حوزه کشاورزی محصولات خاص و مرغوبی را تولید می‌کند، می‌افزاید: برای مثال انگور حسن رباط و زعفران ازان برندهای این دو روستا هستند و روستاهای دیگر نیز باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

حاجی دلیگانی به ظرفیت‌های بالای منطقه میمه اشاره می‌کند و می‌گوید: این منطقه محل ترانزیت و دروازه ورود تهران به اصفهان است و مسئولان باید از این ظرفیت نهایت بهره برداری را داشته باشند.

‌وی همچنین از آماده‌سازی شهرک صنعتی گلستان در منطقه میمه خبر می‌‌دهد و می‌گوید: این شهرک آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

ظرفیت‌‌های اشتغال زایی در روستاها مورد توجه است

علیرضا بصیری، فرماندار شاهین شهر و میمه نیز در این ادامه این جشنواره اشتغال را نیاز اصلی شهرستان شاهین شهر و میمه عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای این امر دولت تسهیلاتی را برای اشتغال روستائیان در نظر گرفته است که در آینده‌ای نزدیک منابع مورد نظر در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید با پیگیری‌های خود اعتبارات تعریف شده را برای اهالی روستاهای خود جذب کنند، می‌گوید: روستاها ظرفیت‌های بالایی برای اشتغال زایی دارند و این در حالی است که طی سال‌های گذشته نسبت به این ظرفیت‌ها بی توجه بوده‌ایم و امروز باید این ظرفیت‌های شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.

بصیری اضافه می‌کند: امروز اهالی روستای ازان با همتی که داشتند توانستند زعفران را با کیفیتی بالا در کشور معرفی کنند و با سرمایه گذاری و تلاشی که خواهند داشت بتوانند کل منطقه را پوشش دهند.

لزوم صدور مجوز اقامتگاه‌های بومگردی در ازان

محمدرضا ابراهیمی، رئیس شورای اسلامی ازان نیز در این آئین با اشاره به اینکه مردم تنها همراه و همکار برگزاری دو دوره جشنواره زعفران ازان بوده‌اند، ابراز می‌کند: این روستا با سه هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای استان اصفهان است و این در حالی است که مهاجرت از این روستا بسیار کم است.

مجوز راه‌اندازی ۳۰ اقامتگاه در روستای ازان صادر خواهد شد و میراث فرهنگی استان هر نوع حمایتی را در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق روستایی و به ویژه روستاهای بخش میمه خواهد داشت

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری و بوم‌گردی با توجه به سیاست‌های کلی استان در محور توسعه در دستور کار شورای اسلامی و دهیاری ازان قرار دارد، ادامه می‌دهد: از این رو راه‌اندازی مجتمع گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای روستای ازان در حال پیگیری است.

مجوز ۳۰ اقامتگاه بومگردی در ازان صادر می‌شود

اما فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نیز در ادامه این جشنواره با اشاره به قدمت یک هزار ساله تولید زعفران در استان اصفهان اظهار می‌کند: این محصول مهم غذایی بار دیگر توسط مردمان روستای ازان در استان اصفهان احیا شده و این امر را می‌توان به فال نیک گرفت.

وی با اشاره به پویایی برگزاری جشنواره‌های بومگردی در شهرستان میمه ابراز می‌کند: طی سه سال گذشته این ششمین جشنواره ای است که در حوزه گردشگری وبوم‌گردی برگزار می‌شود و این امر بیانگر پویایی، نشاط و مهمان‌نوازی مردمان این منطقه است که از برخی شهرستان‌های استان پیشی گرفته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایجاد اشتغال یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت تدبیر و امید است، تصریح می‌کند: برای این امر گردشگری از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که با جذب سرمایه‌گذاران در همه مناطق می‌توان به کاهش بیکاری کمک قابل توجهی داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجوز راه‌اندازی ۳۰ اقامتگاه در روستای ازان صادر خواهد شد، می‌افزاید: میراث فرهنگی استان هر نوع حمایتی را در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق روستایی و به ویژه روستاهای بخش میمه خواهد داشت.

باید باور داشته باشیم که تقویت و رونق هرچه بیشتر صنعت نوپای بوم‌گردی  نیازمند بسترهایی از جمله تبلیغات و اطلاع رسانی وسیع در معرفی مناطق محلی و بومی ایران، رسیدگی به راه‌ها و جاده‌های مناطق گردشگری بومی و مهم‌تر از همه ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی است که امیدواریم مسئولان ملی و استانی به این محورها توجه لازم را داشته باشند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۰۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسک‌خونه»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، هیات داوران دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»؛ متشکل از محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، حسین نعیمی ذاکر، آرش مصطفایی، رضا مهدی زاده، سارا روستاپور، سمیه عبدالله زاده، میترا کریم‌خانی و فاطمه امینی هستند که نامزدهای این دوره از جشنواره را معرفی کردند.
همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره عصر شنبه، هشتم اردیبهشت ماه در سالن اصلی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.
۲۲ گروه نمایش عروسکی از سراسر کشور در دومین دوره «جشنواره عروسکخونه» به رقابت پرداختند.

اسامی نامزدها در بخش‌های مختلف بدین شرح است:
نامزدهای بخش نمایشنامه:
۱- حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی»
۲- فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
۳- عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
۴- سید حسین فدایی حسین برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزدهای بخش کارگردانی:
۱- عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
۲- فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
۳- زهرا طباطبایی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»
۴- سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز»

نامزدهای بخش طراحی و ساخت عروسک:
۱- سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز»
۲- بهنام فعلی و عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
۳- ریحانه کیخواه، صبا ملایی، یسنا ملایی و مبینا رضایی برای نمایش «جادوی مهربانی»
۴- فاطمه رئوفی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزدهای بخش عروسک‌گردانی:
۱- صبا ملایی، مبینا رضایی، ریحانه کیخواه، یسنا ملایی و ستایش ساسولی برای نمایش «جادوی مهربانی»
۲- قاسم انصاری شاد برای نمایش «آدمهای بافرهنگ»
۳- معصومه کول، فاطمه زهرا زوری، یاسمین حمیدی، مینا غلامپور شهری، ریحانه کیخواه و شیما رمرودی برای نمایش «دو دریچه»

نامزدهای بخش صداپیشگی:
۱- میترا مرادی برای نمایش «کفشدوزک بداخلاق»
۲- سهیلا میرزاخانی برای نمایش «مورچه‌های بامزه»
۳- میثم میثاقی و سعید تاجیک برای نمایش «امانت فروشی آمیرزا»
۴- نیایش سروش، محبوبه نصیرفر و نرگس صفامنش برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزدهای بخش طراحی هنری:
۱- فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
۲- رعنا گرشاسبی برای نمایش «شازده کوچولو»
۳- مهری فربدزاده برای نمایش «خورشید خانم کجایی»
۴- حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی»

اخذ آرای مردمی‌برای انتخاب سه گروه نمایشی برگزیده از طرف مخاطبان تا چهارم اردیبهشت ماه ادامه دارد و نتایج آرا در روز اختتامیه همراه با تجلیل از پیشکسوتان فعال در حوزه نمایش عروسکی اعلام می‌شود.
دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیون؛ «عروسک‌خونه» به همت مرکز سیمرغ سازمان صدا و سیما و به دبیری علی خواجه برگزار شده و محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک، رئیس شورای سیاست‌گذاری آن است.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد
  • راهنما برای گالری‌گردی در پایانِ هفته پیش‌ِ رو
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • انتصاب دبیر بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران
  • برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند
  • معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسک‌خونه»
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز