Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش‌هایی از تپه تاریخی و باستانی شهر گیان نهاوند فروریخت تا زنگ خطری برای مسئولان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری گرو، قدمت تپه تاریخی گیان نهاوند به‌عنوان محل اولین تمدن‌ها در منطقه و کشور بر اساس اعلام باستان‌شناسان به 37 قرن بیش از میلاد مسیح برمی‌گردد که این تاریخ کهن نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته بخش‌هایی از این تپه تاریخی با قدمتی بیش از 5700 سال به دلایلی نامعلوم فروریخت که این مسئله نشان داد بی‌توجهی به آثار تاریخی و کهن این منطقه چه خسارت‌هایی را به بارمی آورد.

تپه تاریخی گیان نهاوند در حال تخریب و ریزش است و اگر مسئولین فکری به حال این تپه نکنند متأسفانه برای همیشه از بین خواهد رفت.

تپه گیان تپه‌ای است که حدود 400 متر طول دارد و در دو کیلومتری شهر گیان در جنوب غربی نهاوند قرار دارد و ارتفاع قله آن از سطح زمین‌های اطراف در حدود 20 متر است و در سال 1307 هجری شمسی برای اولین بار کاوش‌هایی به طریق علمی در منطقه نهاوند به‌وسیله پروفسور "هرتسفلد " صورت گرفت که ضمن بررسی‌های انجام‌شده منجر به کشف تپه گیان شد بعدها " ژرژ کنتنو " و "رومن گیرشمن " دو باستان‌شناس فرانسوی کاوش‌هایی در این تپه انجام دادند و آثار تاریخی زیادی از این تپه به دست آوردند که در موزه‌های داخل و خارج کشور به نمایش درآمده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۶۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک

قدیر افروند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عوامل شهرداری منطقه ۲۰ تهران روز گذشته در محدوده گورستان تاریخی «زیرین»، برج «اینانج» و کوه «نقاره‌خانه» ری اقدام به حفاری کردند.

وی گفت: مالک این آثار باستانی در راستای جلوگیری از حفاری وارد عمل شد، اما متأسفانه عوامل شهرداری اقدام و به ضرب و شتم مالک میراث فرهنگی کردند.

رئیس پایگاه ملی میراث ری گفت: البته با ورود عوامل نیروی انتظامی تمام افراد دستگیر و به کلانتری منتقل شدند و با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی و عوامل کلانتری امین‌آباد حفاری متوقف شده است.

وی ضمن انتقاد از حفاری انجام شده گفت: محل مورد حفاری شهرداری منطقه ۲۰ عرصه‌ای تاریخی و گورستان زیرین باستان است که ثبت ملی نیز شده و بر اساس قانون نباید مورد حفاری قرار گیرد، اما در روزهای پیش که عوامل شهرداری اقدام به نقشه‌برداری در محل کردند، از سوی پایگاه ملی میراث ری در بازدید از محل، اخطاری در خصوص عدم حفاری و اقدامات عمرانی در منطقه به عوامل حاضر در محل صادر شد، اما به آن توجهی نشد.‌

کد خبر 6089024

دیگر خبرها

  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی عملیات وعده صادق
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • کشف ۲۵۶ کیسه آرد خارج از شبکه در نهاوند
  • کشف اسکلت‌های 5 هزارساله که به شیوۀ «مافیا» قربانی شده بودند (+عکس)
  • سرشاخه کاری درختان گردو در نهاوند
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان