Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز بر اساس گزارش رسیده، این مستندساز درباره‌ی محتوای تازه‌ترین فیلم خود گفت: «پنج‌شنبه‌سوری» روایتی از فاجعه پلاسکو است؛ اتفاقی که در روز پنج‌شنبه اواخر دی‌ماه سال گذشته رخ داد. در این فیلم از زبان آتش‌نشانان اتفاقات تلخ آن روز نقد می‌شود.

فردوسی‌زاده با توجه به مضمون تلخ این فیلم مستند که قرار است برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت به نمایش گذاشته شود، بیان کرد: مستندسازی از موقعیت‌های تلخی که در دنیا اتفاق می‌افتد، برای مستندساز وسوسه‌انگیز و برای مخاطب جذاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حادثه پلاسکو هم به دلیل عمق فاجعه و درگیر شدن آتش‌نشانان با این موضوع و اینکه در ایران چنین اتفاقی سابقه نداشته، برای من مستند جذابی بود. در کنار بحث جذابیت که قطعاً در ساخت یک مستند اهمیت دارد، من تعهدی نسبت به این ماجرا احساس می‌کردم.

وی در ادامه عنوان کرد: هر ساله در پایان سال مراسمی را برگزار می‌کنیم که به نوعی بین مردم شادی ایجاد می‌کند، اما به دلیل عدم تدبیر و همچین عدم کنترل به دلیل عدم تسلط بر احساسات و عدم مدیریت شرایط، معمولاً تبدیل به تراژدی می‌شود. درخصوص زندگی روزمره هم دچار چنین مشکلی هستیم؛ یعنی به دلیل عدم کنترل شرایط، دقیق به مسائل نگاه نمی‌کنیم. به همین دلیل از کنار مسائل ساده می‌گذریم. بحث تصادفات جاده‌ای نمونه‌ی آن است که هر سال شاهدش هستیم. به عنوان مثال، به طور میانگین سالانه حدود 20 هزار نفر کشته جاده‌ای داریم که خیلی راحت می‌توانیم در مقابل این اتفاقات بایستیم. بحث ساختمان پلاسکو هم همین بود. هنوز هم مسائل ایمنی ساختمان‌های خیابان جهموری و پاساژها رعایت نمی‌شود. همان خیابان جمهوری، پُر از ساختمان‌های ناامنی است که واقعاً ناراحت‌کننده است و اگر اتفاق دیگری همانند پلاسکو رخ دهد، نباید تعجب کرد.

این مستندساز بیان کرد: نسخه‌ای که تحویل جشنواره سینماحقیقت شده، تنها درباره‌ی ساختمان پلاسکو است، اما پایان‌بندی را با توجه به این نکته که ساختمان‌ها ایمنی لازم را ندارند، برداشته‌ایم. پرداختن به ساختمان پلاسکو برای ما صرفاً پرداختن به یک واقعه نبود. هدف این فیلم گذشتن از اتفاقات و بی‌توجهی‌هایی است که از کنار آن عبور می‌کنیم. به هرحال همه‌ شاهد بودیم که نیروهای متخصص ما و آتش‌نشانان عزیزمان چگونه از دست رفتند.

فردوسی‌زاده پیرامون راه‌یابی این فیلم به بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت گفت: جشنواره سینماحقیقت یکی از معتبرترین جشنواره‌ها برای نمایش آثار مستندسازان است. انگیزه شخصی من به عنوان کارگردان این بود که «پنج‌شنبه‌سوری» دیده شود. البته دیدن این مستند برای من مهم نیست، بلکه دیدن این واقعه مهم است؛ به دلیل اینکه فاجعه پلاسکو یادآوری شده و توجه‌ای هرچند اندک به این مسئله شود. طبیعتاً شرکت در جشنواره‌ای که فیلمسازان علاقه‌مندی در ‌آن شرکت می‌کنند و قضاوت از نگاه همین نسل، تجربه‌ی بسیار خوبی است.

این کارگردان در پایان گفت: من تحصیلاتم در زمینه‌ی ادبیات نمایشی و سینما است و تاکنون چندین فیلم کوتاه و مستند ساخته‌ام. در واقع ما تیمی هستیم که با هم تجربه و همکاری می‌کنیم و به تازگی مستند تازه‌ای را هم شروع کرده‌ایم. عرصه‌ی مستند جذابیت‌های بی‌نظیری دارد و من علاقه‌مند هستم در این حوزه به فعالیتم ادامه دهم و فکر نمی‌کنم عرصه مستند را رها کنم.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

501

سینما حقیقت پلاسکو مستند پنج شنبه سوری محمدحسن فردوسی‌زاده

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۸۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی

با توجه به اهمیت و نقش برجسته دانشجویان در توسعه علمی و پژوهشی کشور، پژوهشکده حقوق و قانون ایران با هدف تشویق و پشتیبانی از دانشجویان حوزه حقوق در مراحل پایانی تحصیلات دانشگاهی، تصمیم به برگزاری نخستین جشنواره ملی پایان نامه برتر حقوقی گرفته است. این جشنواره با هدف تشویق دانشجویان به ارائه پایان نامه‌های با کیفیت و ارزشمند در حوزه حقوق، ترویج فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه و شناسایی و تقدیر از بهترین پایان نامه‌های دانشجویی در سطح کشور برگزار می‌گردد.

محورهای موضوعی جشنواره حقوق بین الملل و گرایش های مرتبط حقوق خصوصی و گرایش های مرتبط حقوق عمومی و گرایش های مرتبط حقوق کیفری و گرایش های مرتبط شرایط حضور در جشنواره فقط دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ از پایان نامه و رساله خود دفاع کرده یا دفاع خواهند کرد، می‌توانند در این جشنواره شرکت نمایند. پایان نامه باید در محورهای موضوعی جشنواره باشد. پایان نامه باید از نظر اصالت و اختصاصی بودن تایید شده باشد. هر دانشجو فقط می‌تواند یک پایان نامه را برای ارزیابی ارسال کند. پایان نامه باید به زبان فارسی باشد. پایان نامه باید حاوی تمامی بخش‌های مربوطه از جمله صفحه‌ عنوان، فهرست مطالب، متن اصلی، جداول، تصاویر و فهرست منابع باشد. هیچ تغییری در پایان نامه پس از ارسال آن برای ارزیابی مجاز نمی‌باشد. هیچ پایان نامه‌ای پس از گذشت مهلت ارسال، برای ارزیابی مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. فرآیند انتخاب برگزیدگان ارزیابی پایان نامه‌ها توسط هیات داوران انتخاب پایان نامه‌های برتر از بین مجموعه ارسالی. اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان. دبیران علمی جشنواره

تقدیر از برگزیدگان جشنواره

پایان نامه‌های برگزیده از هر محور موضوعی مورد تقدیر قرار گرفته و به نویسندگان آن‌ها «تندیس پایان نامه برگزیده» اهدا می‌شود. همچنین، پایان نامه‌هایی که موفق به کسب امتیاز لازم شده‌اند، توسط انتشارات پژوهشکده حقوق و قانون ایران به صورت کتاب، چاپ خواهند شد.

زمان بندی جشنواره مهلت ارسال مقالات: ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ اتمام مراحل داوری: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ اعلام برگزیدگان و تقدیر از آنان: آذر ۱۴۰۳ راه های ارتباطی با دبیرخانه جشنواره شماره تماس: ۶۳۸۷۰۰۰۰ (داخلی ۷) فضای مجازی (تلگرام، واتساپ و ایتا): ۰۹۹۶۱۱۲۵۵۶۵ ایمیل: info@illrc.ac.ir

دیگر خبرها

  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد پیامک/ نخستین متن پیامکی تبریک کریسمس بود
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • دومین برنامه‌ سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت 
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند