Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - ایرنا - محمدامین سلطان القرائی، فرزند مرحوم شیخ الفقهاء آیت العظمی حاج شیخ جواد سلطان القرائی با اشاره به رونمایی از نسخه خطی نفیس دیوان صائب موجود در کتابخانه این خانواده گفت: وجود این نسخه اصیل از غنای تاریخ ادبیات کشورمان حکایت دارد.

دکتر محمدامین سلطان القرائی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خصوصیت اصلی نسخه کتابخانه خانواده سلطان القرائی این است که در اصالت آن هیچ شک و تردیدی نیست، زیرا بیش از 200 سال در نزد این خانواده بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در خصوص فلسفه رونمائی نسخه خطی نفیس دیوان صائب تبریزی اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن سالگرد مرحوم ابوی و به بهانه بزرگداشت یاد و نام آن بزرگوار در محفلی دوستانه این نسخه را رونمائی کردیم.
وی ادامه داد: حتی معروف ترین نسخه دیوان صائب تبریزی نیز که متعلق به حاج میرزا جعفر سلطان القرائی است، از جایی توسط آن مرحوم خریداری شده بود.
دکتر سلطان القرائی تشریح کرد: نسخه کتابخانه آیت الله العظمی سلطان القرائی افزون بر 200 سال در نزد یک خانواده معتمد نگهداری شده و به همین دلیل از هر گونه دستکاری و آسیب احتمالی مصون مانده است.
وی گفت: رونمایی از این نسخه و معرفی آن در بیستمین سالگرد درگذشت پدر بزرگوارم، حداقل کار فرهنگی است که ما می توانستیم به این مناسبت انجام دهیم تا گنجینه دیگری از گنجینه های پرشمار تاریخ و ادبیات کشورمان به علاقه مندان عرضه شود.
وی افزود: نسخۀ بسیار نفیس خطی یاد شده شامل غزلیّات فارسی صائب تبریزی دارای تاریخ کتابت 1076 قمری و همزمان با حیات شاعر است.
وی اضافه کرد: نسخۀ خطّی نفیس یاد شده قرن‌ها متعلّق به این خاندان بوده و از طریق شیخ عبدالرحیم سلطان القرّاء و پسرش شیخ ابوالقاسم به آیت‌الله العظمی حاج میرزا جواد آقا سلطان القرّائی تبریزی منتقل شده است.
دکتر سلطان القرائی گفت: این نسخه که اکنون در اختیار امیر سرتیپ محمد سلطان القرّائی، فرزند ارشد آیت الله اعظمی سلان القرائی، قرار دارد، شامل تاریخ کتابت دهم شهر جمادی‌الاولی 1076 است؛ نسخه با جلد چرمی تک لا و ضربی مطلا که برخی از آن ریخته و بعد از کتابت آن، طی زمان تجلید مجدّد یافته و بعضی از اوراقش نیز متن و حاشیه شده است.
وی تشریح کرد: نسخۀ خطی بسیار ارزشمند مذکور در 201 ورق و 401 صفحه تدوین یافته و شامل حدود 6 هزار و 200 بیت دیوان غزلیات فارسی صائب تبریزی از الف تا یاء است؛ نسخه با مسطر 17 (عموماً در 16 یا 15 بیت) مدوّن شده است؛ نسخۀ خطی مزبور در قطع وزیری کوچک 3/12×3/21 سانتی‌متر فراهم شده است.
وی اظهار کرد: سخۀ خطی نفیس مورد بحث که حاوی تاریخ 1076 قمری بوده و در زمان حیات صائب تبریزی کتابت شده است، مجدول بوده و در دو صفحۀ اولش طلاانداز است؛ در ابتدای نسخه سرلوحی ظریف و لطیف و بسیار زیبا پردازش شده که کاملاً سالم مانده است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه اول و آخر نسخۀ خطی و اکثریّت قریب به اتّفاق اوراق و صفحات آن از دست‌برد حوادث و گذر اعصار و زمان سالم مانده است و خط نستعلیق جلی خوش کاتب به استثنای معدود موارد، عموماً خواناست و دست‌خط زیبای کاتب از ابتدا تا به انتهای نسخه خودنمایی می‌کند.
دکتر سلطان القرائی گفت: امید است با مقابلۀ تمام نسخ مخطوط موجود از جمله نسخۀ خطی مکمّل کلیات صائب تبریزی از کتابخانۀ سلطان‌القرّائی که کار هند بوده و بیش از 70 هزار بیت شعر داشته و حاوی 130 بیت شعر ترکی نیز است و تهیّۀ کلیات تحقیقی انتقادی، پنجرۀ نوین و تازه‌ای بر زندگی، ادبیات، دیوان و اشعار فارسی و ترکی صائب تبریزی برای همگان گشوده شود.
شیخ‌الفقهاء آیت‌الله العظمی حاج میرزا جواد آقا سلطان القرّائی تبریزی، بزرگ‌ترین فرزند شیخ ابوالقاسم بن شیخ عبدالرحیم سلطان القرّاء تبریزی بعد از ظهر روز جمعه هفتم آذر 1376 شمسی دار فانی را وداع گفت.
حضرت آیت‌الله العظمی سلطان القرّاء که در 13 جمادی‌الآخر سنه 1319 ﮬ.ق. در محله شتربان تبریز در خانواده روحانیت، علم و ادب چشم به جهان هستی گشود، از جد بزرگوار خویش همچنین از اساتید و مشایخ بزرگ وقت کسب فیض کرد و مدارج مختلفه علوم را خیلی سریع طی کرد.
خبرنگار و انتشار: عزیزی راد
518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۸۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشن‌ترین نسخه مورایس پس از اولین پات در تهران (عکس)

به گزارش «ورزش‌ سه»، ژوزه مورایس حضور در فوتبال ایران را با پیروزی مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی آغاز کرد و سپس در مصاف برگشت برابر پرسپولیس هم طلایی‌پوشان با گل محمد کریمی با پیروزی از تهران به اصفهان بازگشتند. در این بین سپاهان در تهران توانست هوادار به عنوان دیگر تیم تهرانی را هم در لیگ بیست و دوم شکست دهد. 

با شروع فصل جدید همچنان ورزشگاه آزادی و حضور در تهران برای مورایس و شاگردانش خوش یمن بود و آنها علاوه بر پیروزی پر گل مقابل هوادار و پیکان در لیگ قهرمانان آسیا هم که مجبور شدند در آزادی بازی کنند به یک پیروزی تاریخی ۹ بر صفر مقابل آلمالیق و سپس برد یک بر صفر ارزشمند مقابل نیروی هوایی دست پیدا کردند. 

با این حال ماجرا همینقدر خوب پیش نرفت و مورایس و شاگردانش در بازی برگشت لیگ بیست و سوم مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی اولین شکست را تجربه کردند و سپس در بازی برگشت مقابل پرسپولیس هم به تساوی یک بر یک دست پیدا کردند، تا پس از تجربه اولین شکست در تهران، اولین تساوی هم از راه رسید. 

در آخرین حضور مورایس در تهران عکس‌هایی از این مربی ثبت شده که چهره او را در خشن‌ترین حالت ممکن پس از حضور در راس کادر فنی سپاهان به تصویر کشیده است.

دیگر خبرها

  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • برترین گل‌های ال‌کلاسیکو با حضور ستارگان قدیمی (فیلم)
  • چهره زن نئاندرتال ۷۵هزار ساله رونمایی شد (+عکس)
  • مهاجری: بعضی وزرا از حضور در دولت پشیمان هستند/ برخی نقش شاه سلطان حسین را بازی می کنند
  • خشن‌ترین نسخه مورایس پس از اولین پات در تهران (عکس)
  • عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی