Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-16@20:01:02 GMT

ارتباط ویتامین B و ابتلا به سرطان

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۹۵۵۹

ارتباط ویتامین B و ابتلا به سرطان

خبرگزاری میزان- گاهی اوقات مصرف بیش از اندازه یک چیز خوب نیز می‌تواند مضر باشد و این مساله به نظر می‌رسد در مورد ویتامین‌های B. نیز صادق است. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ویتامین‌های B. برای بدن بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، ویتامین B۱۲ به حفظ سلامت عصبی کمک می‌کند و از دو بیماری مغزی جدی یعنی آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ارتباط ویتامین B و ابتلا به سرطان

 ویتامین B۱۲ و فولات نشان داده اند که علائم اسکیزوفرنی را کاهش می‌دهند، و ویتامین B۱۲ با سلامت بهتر استخوان پیوند خورده است.

اما گاهی اوقات مصرف بیش از اندازه یک چیز خوب نیز می‌تواند مضر باشد و این مساله به نظر می‌رسد در مورد ویتامین‌های B. نیز صادق است.

مطالعه‌ای جدید مصرف دوز‌های بالا از مکمل ویتامین B. با خطر افزایش یافته یک بیماری جدی، یعنی سرطان ریه، که زندگی انسان را در معرض تهدید قرار می‌دهد، پیوند خورده است.

پیش از مصرف مکمل فکر کنید ...

پژوهشگران دانشگاه اوهایو به تازگی دریافتند که مصرف دوز‌های بالا از مکمل‌های ویتامین‌های B۶ و B۱۲ به مدت ۱۰ سال یا بیشتر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه در مردان را افزایش دهد.

خطر ابتلا به سرطان ریه در مردانی که به مدت ۱۰ سال ۲۰ میلی گرم ویتامین B۶ یا ۵۵ میکروگرم ویتامین B۱۲ مصرف کرده بودند، ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر بود.

به طور خاص، خطر ابتلا به سرطان ریه در مردانی که سیگار می‌کشیدند و دوز بالا از ویتامین B۶ دریافت می‌کردند سه برابر بیشتر بود، و این خطر برای افراد سیگاری که دوز بالای ویتامین B۱۲ دریافت می‌کردند چهار برابر بیشتر بود؛ و این نخستین باری نیست که دوز‌های بالا از ویتامین‌های B. با خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان پیوند خورده اند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد نیز نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به بیماری قلبی که مکمل اسید فولیک و ویتامین B۱۲ مصرف می‌کردند ۲۱ درصد بیشتر بود؛ و بار دیگر بیشترین میزان خطر با سرطان ریه مرتبط بود.

البته باید به این نکته توجه داشت که در هر دو مطالعه ذکر شده مصرف بیش از اندازه ویتامین‌های B. با خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند. به عنوان مثال، مردانی که در مطالعه دانشگاه اوهایو مورد بررسی قرار گرفتند، ۱۱ برابر مقدار توصیه شده ویتامین B۶ و ۲۳ برابر مقدار توصیه شده ویتامین B۱۲ را برای دوره زمانی ۱۰ ساله مصرف کرده بودند.

هر دو مطالعه یادآوری خوبی برای حفظ احتیاط در زمینه مصرف مکمل‌ها محسوب می‌شوند.

بسیاری از مکمل‌های ویتامین B. موجود در بازار حاوی دوز‌های بیش از میزان توصیه شده این ویتامین‌های سالم و مفید هستند.

چه میزان ویتامین B مصرف کنیم؟

بدن و مغز برای ارائه عملکرد درست و سالم به میزان کافی از ویتامین B. نیاز دارند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که همانند بسیاری دیگر از ویتامین ها، مصرف منطقی مکمل‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شود.

میزان بیش از اندازه کم می‌تواند مشکل آفرین باشد، اما آشکار است که میزان بیش از اندازه زیاد نیز با برخی پیامد‌های جدی گره خورده است. دوز توصیه شده ویتامین B۶، ۱.۳ تا ۱.۷ میلی گرم در روز و دوز توصیه شده برای ویتامین B۱۲، ۲.۴ میکروگرم در روز است.

یکی دیگر از نکات مهمی که مطالعه دانشگاه اوهایو نشان داد خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان در نتیجه مصرف مکمل‌های ویتامین‌های B۶ و B۱۲ به صورت مستقل و نه در قالب یک مولتی ویتامین یا مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین بوده است. در نتیجه، این روش‌ها امن‌ترین گزینه‌ها برای دریافت ویتامین‌های B. به میزان کافی و بدون افزایش خطر ابتلا به سرطان هستند؛ و برای اطلاع زنان باید به این نکته اشاره داشت که ظاهرا خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان برای آن‌ها اعمال نمی‌شود. اما این به معنای آن نیست که می‌توانند بیش از اندازه ویتامین‌های B. را مصرف کنند. به گفته پژوهشگران، پژوهش‌های بیشتری در این رابطه باید صورت بگیرند.

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین‌های B. می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شیر تهیه شده از دام‌های تغذیه شده با علف

- تخم مرغ

- برنج قهوه‌ای

- ماهی

- حبوبات

- مرغ

- بوقلمون

- قارچ

- گوشت گاو تغذیه شده با علف

- دانه‌های کدو تنبل

- چغندر

- سبزیجات برگدار سبز تیره

- پاپایا

- پرتقال

- طالبی

- موز



اگر به هر دلیلی تصمیم به مصرف مکمل ویتامین‌های B۶ و B۱۲ گرفته اید، پیش از این کار با پزشک خود مشورت کنید.     منبع:عصر ایران   انتهای پیام/     خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۹۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟

ایتنا - دیابت زمانی رخ می‎‌دهد که بدن شما نتواند به طور موثر سطح قند خون را تنظیم کند که می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که لوزالمعده تولید انسولین کافی را متوقف کند و سلول‌های شما به انسولین مقاوم شوند.
درست است که خوردن مقادیر زیاد شکر افزوده می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد، اما مصرف شکر تنها  تکه‌ای از پازل است. با این حال، خوردن منظم قند زیاد می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. بسیاری از عوامل دیگر - از جمله رژیم غذایی کلی، سبک زندگی، و ژنتیک نیز بر شانس ابتلا به دیابت تأثیر می‌گذارند.

دیابت چیست؟
دیابت زمانی رخ می‎‌دهد که بدن شما نتواند به طور موثر سطح قند خون را تنظیم کند که می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که لوزالمعده تولید انسولین کافی را متوقف کند و سلول‌های شما به انسولین مقاوم شوند یا هردو مکانیسم. سطح بالای قند خون در یک دوره طولانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، آسیب عصبی و آسیب کلیه را افزایش دهد، بنابراین کنترل آن ضروری است.

آیا قند خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟
طبق تحقیقات، مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. مصرف کم شکر اما این خطر را کاهش می‌دهد. اگرچه این مطالعات ثابت نمی‌کند که قند باعث دیابت می‌شود، اما این ارتباط قوی است. بسیاری از محققان بر این باورند که قند به طور مستقیم و غیرمستقیم خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

به دلیل تأثیر فروکتوز روی کبد، ممکن است مستقیماً خطر دیابت را افزایش دهد. مصرف مقادیر زیاد قند همچنین می‌تواند به طور غیرمستقیم خطر دیابت را با کمک به افزایش وزن و افزایش چربی بدن افزایش دهد - که هر دو از عوامل خطر جداگانه برای ابتلا به دیابت هستند.

قندهای طبیعی اثر یکسانی ندارند. در حالی که خوردن مقادیر زیاد قندهای افزوده شده با دیابت مرتبط است. قندهای طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند. از آنجایی که آنها با فیبر، آب و سایر مواد مغذی ترکیب می‌شوند، دیرتر نیز هضم می‌شوند و احتمال افزایش قند خون در اثر مصرف‌ قندهای طبیعی کمتر است.

 

شیرین کننده‌های طبیعی
اگرچه برخی از شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل به اندازه شکر فرآوری نشده‌اند، اما هنوز منابع نسبتاً خالص قند هستند و تقریباً هیچ فیبری ندارند.

بسیاری از شیرین کننده‌های دیگر که به عنوان "طبیعی" به بازار عرضه می‌شوند نیز باید شکر افزوده در نظر گرفته شوند. اینها عبارتند از شربت آگاو، شکر نارگیل و شکر نیشکر. شیرین کننده‌های مصنوعی نمی‌توانند برای انرژی متابولیزه شوند. آنها شیرینی را بدون هیچ کالری ارائه می‌کنند. اگرچه شیرین کننده های مصنوعی سطح قند خون را افزایش نمی‌دهند، اما همچنان با مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 مرتبط هستند. با این حال، کارشناسان به طور کامل دلیل این امر را درک نمی‌کنند.

سایر عوامل خطر دیابت
در حالی که مصرف مقادیر زیاد شکر اضافه شده با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است، بسیاری از عوامل دیگر نیز نقش دارند
وزن بدن: تحقیقات نشان می‌دهد که چاقی یکی از عوامل خطر اولیه دیابت نوع 2 است، اما کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
ورزش: افرادی که سبک زندگی کم‌تحرک دارند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که فعال هستند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. فقط 150 دقیقه فعالیت متوسط و حداکثر 3 جلسه تمرین مقاومتی در هفته می‌تواند خطر شما را کاهش دهد.
سیگار کشیدن: سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما ترک این خطر را تقریباً به حالت عادی باز می‌گرداند.
آپنه خواب: آپنه خواب، وضعیتی که در آن تنفس در طول شب مسدود می‌شود، یک عامل خطر منحصر به فرد برای دیابت است.
ژنتیک: متخصصان نقش ژنتیک را به طور کامل درک نمی‌کنند، اما اگر یکی از والدین شما یا هر دو به دیابت مبتلا باشند، احتمال ابتلا به دیابت بیشتر است.

چگونه برای کاهش خطر دیابت غذا بخوریم؟
علاوه بر کاهش مصرف قندهای اضافه شده، تغییرات رژیمی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر دیابت خود ایجاد کنید:

از رژیم غذایی کامل پیروی کنید: رژیم های غذایی سرشار از آجیل، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم و غلات کامل با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط هستند.
قهوه بنوشید: نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بسیاری از نوشیدنی‌های محبوب قهوه سرشار از قند افزوده هستند، بنابراین مراقب باشید که چه چیزی به قهوه خود اضافه می‌کنید.
سبزیجات برگ سبز بخورید: داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز با خطر کمتر دیابت مرتبط است.
اگر کاهش مصرف قندهای افزوده شده به نظر طاقت فرسا به نظر می‌رسد، می‌توانید با کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، شروع کنید.

 

کلام آخر
مقادیر بیش از حد قندهای افزوده شده با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است که احتمالاً به دلیل اثرات نامطلوب بر روی کبد و افزایش خطر چاقی است. قندهای طبیعی مانند قندهای موجود در میوه‌ها و سبزیجات برخلاف شیرین کننده‌های مصنوعی با خطر دیابت مرتبط نیستند. علاوه بر مصرف قند، کیفیت کلی رژیم غذایی، وزن بدن، کیفیت خواب، فعالیت بدنی و ژنتیک همگی در ایجاد این بیماری نقش دارند.

رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین بدون چربی، چربی‌های سالم، سبزیجات، آجیل و قهوه توصیه می‌شود. کاهش مصرف الکل، حفظ وزن توصیه شده برای سن متناسب با قد، و ورزش منظم نیز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

دیگر خبرها

  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • نگهداری از گربه و ابتلا به یک بیماری روانی
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • چهار خاصیت شگفت انگیز آب گوجه فرنگی
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • چهار خاصیت شگفت‌انگیز آب گوجه‌فرنگی