Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:38:59 GMT

عمر آنتی بیوتیک ها رو به پایان است

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۰۱۷۶۳

عمر آنتی بیوتیک ها رو به پایان است

زاهدان- ایرنا- مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها سبب مقاوم شدن بیماری ها در مقابل این دارو و در نهایت پایان عمر آنتی بیوتیک ها شده و این زنگ خطری برای کشور ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان که مصرف آنتی بیوتیک در آن بالاست بحساب می آید.

به گزارش ایرنا تقریبا 90 سال از کشف آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های عفونی می گذرد و کشف این دارو نویدبخش کنترل و درمان بسیاری از بیماری ها بود اما از سال 1940 بحث مقاومت میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک ها آغاز شد و روز به روز در حال افزایش است که این یک تهدید بزرگ برای سلامت همه افراد جامعه محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس برخی آمارها و به گفته کارشناسان؛ مردم هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران، آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند و این مصرف بی رویه و خودسرانه این داروها موجب بروز مقاومت های میکروبی و عفونت های بیمارستانی شده است.
ایرانی ها بی رویه آنتی بیوتیک مصرف می کنند و حتی برای بیماری های ویروسی و سرماخوردگی در زمان مراجعه به مراکز درمانی و مطب ها از پزشکان درخواست تجویز آنتی بیوتیک می کنند و از سوی دیگر با بیماری های نوپدید روبرو هستیم که در همه جهان نیز اتفاق می افتد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با توجه به اینکه مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها سبب مقاوم شدن بیماری ها در انسان و دام در مقابل این دارو شده، عمر آنتی بیوتیک ها در حال پایان یافتن است.
سیدمهدی طباطبایی روز شنبه به مناسبت هفته اطلاع رسانی آنتی بیوتیک ها (یکم تا هفتم آذر) در جمع خبرنگاران در زاهدان با تاکید بر خطر جدی مصرف این داروها اظهار داشت: همیشه قبل از مصرف آنتی بیوتیک ها باید با پزشک مشورت و بدون تجویز دکتر از مصرف این دارو پرهیز کرد.
وی افزود: 30 سال از کشف آخرین گروه آنتی بیوتیک های موثر برای بیماری های عفونی انسان گذشته است.
طباطبایی با تاکید بر اینکه خیلی از میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند سالیانه 700 هزار نفر به دلیل ابتلا به عفونت ها و میکروب های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک جان خود را از دست می دهند و اگر مسئولان بهداشتی درمانی دنیا کاری نکنند تا سال 2050 این مرگ و میر به بیش از 10 میلیون نفر می رسد که از مرگ و میر ناشی از سرطان ها بیشتر خواهد بود.
** سیستان و بلوچستان بالاترین بیماران مبتلا به سل و مالاریا را دارد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران مبتلا به سل و مالاریا را در کشور دارد؛ مقاوم شدن بیماری های عفونی در مقابل آنتی بیوتیک زنگ خطری برای مردم این استان است.
وی تاکید کرد: وقتی بیماری سل، مقاوم به درمان نباشد دوره درمان فرد مبتلا 6 ماه با هزینه چهار میلیون ریال خواهد بود و حدود 95 درصد افراد مبتلا بهبود می یابند و کمتر از 10 درصد آنان نیاز به بستری پیدا می کنند اما وقتی سل مقاوم به درمان شود هزینه درمان به 400 میلیون تا 2 میلیارد و 500 میلیون ریال (40 تا 250 میلیون تومان) و مدت درمان 18 تا 24 ماه افزایش پیدا می کند و بین 40 تا 60 درصد بیماران به این درمان جواب می دهند.
وی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان بیشترین بیماری های عفونی را داریم گفت: 90 درصد آمار بیماران مالاریا در کشور (حدود 134 نفر) مربوط به این استان می شود که 80 درصد آن وارداتی از کشورهای همسایه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: افزایش هزینه های سرسام آور درمان، طولانی شدن مدت درمان و عوارض شدید جانبی داروهای جایگزین از مهمترین مشکلات مقاوم شدن میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک هاست.
**مصرف 16 برابری آنتی بیوتیک از سوی ایرانی ها
طباطبایی افزود: مصرف آنتی بیوتیک در ایران 16 برابر استاندارد دنیاست یعنی در کشور سالیانه به اندازه کل اتحادیه اروپا این دارو استفاده می شود.
وی با اشاره به خلاء های موجود در زمینه مقابله با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها گفت: امسال وزارت بهداشت برنامه هایی را برای مقاومت میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک ها در نظر گرفته که با همکاری رسانه ها تلاش داریم مضرات مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها را به مردم اطلاع رسانی کنیم.
وی آموزش پزشکان و دامپزشکان برای تجویز اصولی آنتی بیوتیک ها، اطلاع رسانی از مضرات مصرف آنتی بیوتیک ها به مردم و بررسی وضعیت میکروبی بیماری ها با توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی را از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از افزایش سطح مقاومت بیماری ها در مقابل آنتی بیوتیک برشمرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت کمیته بررسی تجویز آنتی بیوتیک ها در نسخه پزشکان گفت: سال 91 در حدود 65 درصد نسخه های پزشکان سیستان و بلوچستان داروهای آنتی بیوتیک مشاهده می شد که هم اینک این آمار به 51 درصد کاهش یافته است.
دکتر فرزانه فرجیان مشهدی افزود: مساله دیگر این است که در نسخه متخصصان عفونی کمتر از پزشکان عمومی تجویز آنتی بیوتیک مشاهده می شود بر این اساس ارائه آموزش به این افراد در اولویت قرار دارد.
وی اصرار به تجویز آنتی بیوتیک ها، رعایت نکردن دُز درمانی، دستور دارویی و کامل نکردن دوره درمان از سوی بیماران، فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک ها از سوی داروخانه ها، تجویز غیر اصولی توسط پزشکان، انتقال میکروب های مقاوم بیمارستانی از سوی کارکنان پزشکی، استفاده از آنتی بیوتیک های مورد استفاده در انسان در دامداری ها به ویژه برای پیشگیری توسط دامپزشکان و تشویق داروخانه داران به خرید داروها با شرایط ویژه توسط شرکت های دارویی را از مهمترین عوامل شکل گیری چالش امروز در مصرف آنتی بیوتیک ها ذکر کرد.
وی ادامه داد: تجویز آنتی بیوتیک ها در بیماران و ایجاد باکتری مقاوم به دارو در روده، مراجعه بیمار به بیمارستان و درمانگاه، انتقال باکتری مقاوم به دارو به بیماران دیگر به دلیل فقر بهداشتی و نبود نظافت محیط، گسترش باکتری مقاوم در کل جمعیت و استفاده از آنتی بیوتیک ها در تولید غذای دام و محصولات زراعی، ایجاد باکتری مقاوم به دارو در روده حیوان و انتقال باکتری مقاوم به دارو به انسان از طریق غذا و محیط (آب، خاک و هوا) و تماس مستقیم با حیوان از جمله علل گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی است.
به گفته کارشناسان مقاومت به آنتی بیوتیک ها یعنی میکروب های بیماری زایی که برای مبارزه با آنها از آنتی بیوتیک استفاده می شود با جهش ژنی تغییر شکل یافته و نسبت به این داروها مقاومت پیدا می کنند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: استفاده کمتر از آنتی بیوتیک ها و تقویت بحث مدیریت پایش و مراقبت از دام ها و افزایش تعامل دامپزشک ها با آزمایشگاه به جای اتکا صرف به تجربه برای تجویز دارو، ارائه آموزش به دامداران برای مراجعه به موقع به منظور درمان دام ها با هزینه های کمتر به جای خود درمانی و نظارت بر داروهای وارداتی غیرمجاز از شاخص ترین اقدامات حوزه دامپزشکی در زمینه مبارزه با مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک هاست.
حسین فروزنده افزود: دامداران تا زمانیکه حیوان با وجود مصرف خودسرانه انواع آنتی بیوتیک از شدت بیماری به مرحله سر بریدن نرسد به دامپزشک مراجعه نمی کنند و در این مرحله نیز دیگر کاری از دامپزشک بر نمی آید.
وی اظهار داشت: کارشناسان حوزه دامپزشکی علاوه بر نظارت های سالانه خود بر محل های نگهداری دام و تشخیص بیماری ها، تلاش دارند دامداران را نسبت به مصرف بی رویه و غیر اصولی آنتی بیوتیک ها آگاه کنند تا شاهد کاهش عوارض این مساله در جامعه باشیم.
به گزارش ایرنا اجرای برنامه های مختلف توسط فعالان عرصه بهداشت و سلامت در کنار افزایش آگاهی مردم از عوارض مصرف بی رویه داروها از جمله آنتی بیوتیک ها به معنی خالی شدن یخچال ها از داروهای غیر ضروری نقش مهمی در کاهش مقاومت بیماری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها خواهد داشت.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزه‌داری و چگونگی مصرف داروها         

ایام ماه مبارک رمضان و روزه داری اگر با رعایت نکاتی باشد ؛ سلامت جسمی و روحی بیشتری را نصیب روزه داران می کند. برخی افرادی که روزه می گیرند ناچارند به دلایلی در طول روز دارو مصرف کنند و با توجه به ایام ماه مبارک رمضان این سوال پیش می آید که چگونه باید دارو را مصرف کنند که هم بتوانند از فضیلت روزه داری بهره‌مند شوند و هم از بابت مصرف ناصحیح دارو آسیب نبینند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و متخصص فارماکولوژی درباره ایام روزه داری و مصرف داروها نکاتی را بیان کرده است که در ویدیوی زیر خواهید دید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • کمک فوری برای درمان دختر یتیمی که دچار سوختگی شده است
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • روزه‌داری و چگونگی مصرف داروها         
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود