Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@15:11:12 GMT

انتقاد اوپک گازی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۰۳۰۷۹

انتقاد اوپک گازی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که کشورهایی شامل لیبی، گینه نو و نیجریه در آن حضور دارند، در بیانیه پایانی نشست اخیرشان در بولیوی، نسبت به تحریم‌هایی که بر بخش گاز تاثیر عمیقی می‌گذارند و از سوی سازمان ملل متحد تایید نشده‌اند، عمیقا ابراز نگرانی کردند.

خبرگزاری ایسنا: نمایندگان کشورهای صادرکننده بزرگ گاز از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اعضای این گروه شامل ایران، روسیه و ونزوئلا انتقاد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که کشورهایی شامل لیبی، گینه نو و نیجریه در آن حضور دارند، در بیانیه پایانی نشست اخیرشان در بولیوی، نسبت به تحریم‌هایی که بر بخش گاز تاثیر عمیقی می‌گذارند و از سوی سازمان ملل متحد تایید نشده‌اند، عمیقا ابراز نگرانی کردند.

کنگره آمریکا علیه شماری از اعضای GECF تحریم‌های اقتصادی وضع کرده است. این تحریم‌ها شامل تدابیر اخیر علیه روسیه بوده که هدف آنها جلوگیری از مشارکت شرکت‌ها در پروژه‌های خط لوله روسیه است.

روسیه دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی جهان پس از آمریکا است که عضو GECF نیست و برای دسترسی به مشتریانش در اروپا به شدت به سیستم‌های خط لوله خود متکی است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت آمریکا نباید اجازه پیدا کند چنین تحریم‌هایی را بدون رای شورای امنیت سازمان ملل وضع کند.

روسیه نیز یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است.

واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن دولت نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا امسال تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده و تهدید کرده تحریم‌هایی را که در راستای برجام علیه ایران رفع کرده بود، مجددا وضع می‌کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اظهار کرده که ایران روح برجام را نقض کرده است.

در حالیکه ایران و ونزوئلا تولید گاز دارند و از اعضای GECF به شمار می‌روند، هیچ یک صادرات گاز ندارند.

در بیانیه پایانی GECF آمده است اعضای این گروه با همکاری برای داشتن یک بازار گاز طبیعی جهانی پایدار و گسترش استفاده از گاز موافقت کرده‌اند.

این نشست در حالی برگزار شد که اعضای GECF با اُفت قیمت‌های جهانی گاز که تا حد زیادی به دلیل افزایش عرضه از سوی آمریکا و کشورهای دیگر روی داده است، دست و پنجه نرم می‌کنند.

نواک اظهار کرد مازاد عرضه در بازار جهانی ممکن است بحران کاهش قیمت‌ها را مشابه آنچه در بازار نفت خام روی داده است موجب شود.

قیمت‌های گاز در یک دهه گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته و به دلیل عرضه فزاینده گاز شیل و در دسترس بودن فزاینده گاز طبیعی مایع (LNG) که با کشتی به بازارهای خارجی حمل می‌شود، تحت فشار منفی مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا با بهبود فناوری حفاری، موفق شده در سال‌های اخیر تولید نفت و گاز خود را افزایش دهد.

گروه GECF از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) الگوبرداری کرده که اعضایش موفق شده‌اند برای کنترل قیمت‌ها، میزان عرضه را مدیریت کنند. اگرچه GECF خواستار همکاری بیشتر برای دفاع از بازار گاز شده اما مانند اوپک محدودیت‌های تولید را به کار نبسته است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۳۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند امارات عربی متحده دیگر به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد و به دنبال افزایش تولید است.

به گزارش ایسنا، در حالی که بازار جهانی نفت، مشتاقانه منتظر تصمیم آینده اوپک پلاس و تغییر بالقوه در استراتژی کاهش تولید فعلی است، بیشتر نگاه‌ها به سمت عربستان سعودی یا مدیران آرامکو دوخته شده است. با این حال، یک بازیگر جدید وجود دارد که در حال حاضر به تغییر چشمگیر استراتژی تولید بدون تائید اوپک، اشاره می‌کند.

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند با توجه به نوسانات فعلی بازارهای نفت و افزایش تقاضا، امارات عربی متحده، دیگر نسبت به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد. همزمان، منابع آگاه در شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، به افزایش تولید قریب‌الوقوع اشاره کرده اند. افراد مطلع در داخل این شرکت فاش کرده اند ادنوک سرگرم بررسی افزایش تولید به حدود ۴.۸۵ تا ۴.۸۷ میلیون بشکه در روز است که استراتژی فعلی اوپک را نقض می‌کند. این حرکت تعجب آور نیست، زیرا ادنوک، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در توسعه ظرفیت تولید خود انجام داده که تاکنون، به دلیل پایبندی امارات به تصمیمات اوپک، محدود شده است.

طبق اظهارات منابع رسمی، ظرفیت کل تولید در حال حاضر ۴.۵ میلیون بشکه در روز است اما انتظار می‌رود که افزایش یابد و احتمالا به زودی به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. هدف تولید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز در فاصله مه تا ژوئن سال ۲۰۲۴، نرخ بالایی است اما شدنی است.

ادنوک یا امارات عربی متحده، به وضوح نیاز به این افزایش تولید یک‌جانبه را می‌بینند. آنها خود را به عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی ملی نفت با هدف رقابت با هفت شرکت بزرگ نفت جهان معرفی می‌کنند. سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک، نیاز به تغییر را درک کرده  و برنامه‌هایی را برای خرید دارایی‌های بالادستی و پایین دستی دنبال می‌کند.

با وجود پیامدهای احتمالی تصمیم یک‌جانبه ابوظبی در اوپک، بازیگران مهم در بازار بین‌المللی نفت، ممکن است رویکرد عدم مداخله را در پیش بگیرند. صندوق بین‌المللی پول بر ضرورت حجم تولید و درآمد بیشتر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرده است. عربستان سعودی، به خصوص برای نیازهای بودجه‌ای دولت خود، به قیمت بسیار بالاتر نفت نیاز دارد.

طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی برای تامین مالی بودجه خود، به قیمت نفت حدود ۹۶.۳۰ دلار در هر بشکه، نیاز دارد. این ارزیابی بر اساس تولید فعلی حدود ۹.۳ میلیون بشکه در روز نفت خام توسط این کشور است.

 صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز منطقه‌ای خود اعلام کرد که قیمت سربه سر فعلی حدود ۲۱ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی این وام دهنده در اکتبر سال ۲۰۲۳ است. در آن زمان، عربستان سعودی هنوز حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد. قیمت سربه سر جدید، بسیار بالاتر از قیمت جهانی نفت در حال حاضر است.

ابوظبی قصد بهره برداری مالی از سرمایه‌گذاری‌های خود را دارد و در صورت تسهیل محدودیت عرضه نفت در ژوئن، به خرید خود در بخش‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز با بودجه افزایش یافته، ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همه نشانه‌ها حاکی از فشار برای تغییر استراتژی اوپک، به خصوص از سوی ابوظبی است. بازیگران بازار باید به دقت سیگنال‌های امارات را دنبال کنند زیرا فرمان کنترل اوپک ممکن است از دست ریاض خارج شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران