Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > شهری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شورای اسلامی شهر تهران برای حضور در صحن علنی این نهاد را پذیرفته و قرار است سیدعباس صالحی به‌زودی برای ارائه برنامه‌های مرتبط با تحولات فرهنگی پایتخت در ساختمان اصلی شورای شهر تهران حاضر شود.

اين دعوت در نشست مشترك اعضاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين نشست همچنين بر تعامل سه‌جانبه ميان شورا، شهرداري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درحوزه مسائل فرهنگي پايتخت تأكيد شد. محمد جواد حق شناس، رئيس كميسيون فرهنگي واجتماعي شوراي شهرتهران ديروز در مصاحبه با همشهري از ديدار اخير جمعي از اعضاي شوراي شهر با وزير ارشاد سخن گفت و افزود: دراين ديدار ما گزارشي از عملكرد 3ماه گذشته كميسيون فرهنگي و اجتماعي ارائه و در مورد حوزه‌هاي مشترك كاري به‌منظور هم افزايي بحث و تبادل نظر كرديم.

به گفته حق‌شناس، مدتي است كه همكاري‌هاي مشترك ميان مديريت شهري با وزارت ارشاد در حوزه‌هاي مختلف نظير جشنواره فيلم فجر، خانه هنرمندان، نمايشگاه شهر آفتاب، كتابخانه‌ها و... انجام مي‌شود. وي همچنين افزود: ما 108كتابخانه مستقل درشهر داريم و 300كتابخانه كه ذيل فرهنگسراها، خانه‌هاي فرهنگ و... فعاليت مي‌كنند و 1.5 ميليون نفر را تحت پوشش دارند كه در واقع مي‌تواند ازجمله مهم‌ترين حوزه‌هاي مشترك همكاري ما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد. وي همچنين از تقويت رويكرد فرهنگي و اجتماعي در مديريت شهري با روي كار آمدن محمد علي نجفي به‌عنوان شهردار تهران سخن گفت و افزود:

شهردار تهران با درنظر گرفتن اينكه سال‌ها وزير علوم، وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان ميراث فرهنگي بوده اصولا يك چهره فرهنگي به شمار مي‌آيد ضمن اينكه با روي كار آمدن رضا صالحي اميري به‌عنوان معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران كه سابقا وزير فرهنگ و ارشاد بود و همچنين حضور احمد مسجد‌جامعي كه سال‌ها از چهره‌هاي شاخص فرهنگي بوده و هست باعث شده تا 4 سال آينده از اين فرصت‌هاي ناب فراهم شده براي هم آوايي و هم‌انديشي هر چه بيشتر با وزارت ارشاد استفاده كنيم.

وي از تقويت جايگاه شوراي شهر درنظر چهره‌هاي ملي سخن گفت تا جايي كه وزراي شهرسازي، كار و امور اجتماعي و رئيس سازمان محيط‌زيست از تريبون شورا براي برقراري ارتباط با مردم تهران استفاده مي‌كنند و اينك هم مقرر شده تا يك كميسيون مشترك سه‌جانبه ميان شهرداري، شوراي شهر و وزارت ارشاد تشكيل شود تا ديدگاه‌ها، دغدغه‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي و هنري مشترك اين سه نهاد با يكديگر به بحث و تبادل نظرگذاشته شود با اين هدف كه بتوانيم آرامش و راحتي خيال و نشاط را در جامعه حكمفرما كنيم. ‎ سيدعباس صالحي در اين نشست به نامه‌اي اشاره كرد كه در آغاز فعاليت شوراي شهر پنجم در مورد اعلام آمادگي براي همكاري با شوراي شهر و شهرداري نوشته بود.

وي گفت: اگرچه چنين نامه‌اي چندان متعارف نبود اما نشان از توجه جدي وزارت فرهنگ به ضرورت و اهميت همكاري اين وزارتخانه با مديريت شهري تهران در حوزه فرهنگي دارد.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور صالحي‌اميري، معاون جديد فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران را عاملي مؤثر در ايجاد حلقه ارتباطي با شهرداري تهران دانست و گفت: با نگاه فرهنگي و اجتماعي و نه صرفا خدماتي مي‌توان مناسبات بين شهرداري تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به حداكثر رساند و در سطوح مختلف افق همكاري‌ها را گسترش داد.

وي از حفظ و توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي و هنري و بازآفريني و حمايت از فعالان فرهنگي هنري سخن گفت و خواستار تقويت فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي درحوزه‌هاي فرهنگي و هنري به‌صورت مشترك با مديريت شهري شد. صالحي اميري اظهار اميدواري كرد كه با اتصال سريع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شهرداري تهران افق همكاري‌هاي بسيار وسيعي پيش روي اين دو نهاد باز شود.

توجه به ابعاد مختلف فعاليت‌هاي اجتماعي

در اين ديدار الهام فخاري، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران با اشاره به ماموريت‌هاي اين كميته گفت: در كميته اجتماعي نه فقط آسيب‌هاي اجتماعي بلكه كنش‌ها، پويايي، شادابي و مشاركت‌هاي اجتماعي و گروه‌هاي مرجع را در دستور كار داريم و چه بسا ايده‌ها و موضوعات مشتركي را بتوانيم با هماهنگي شورا و وزارت ارشاد پيش ببريم. حسن خليل آبادي، رئيس كميته ميراث فرهنگي، گردشگري و بافت‌هاي فرسوده شوراي شهر نيز در اين ديدار از تهديداتي سخن گفت كه به‌شدت ميراث فرهنگي را به خطر انداخته است. وي به‌عنوان نمونه از ديواري نام برد كه در اطراف مجلس كشيده شده است.

حجت نظري نيز كه رياست كميته‌هاي ورزش‌، مشاركت‌هاي مردمي و رئيس ستاد توان افزايي سازمان‌هاي مردم نهاد را بر عهده دارد خواستار اعمال رويكردي جديد درحوزه ورزشي شهر تهران و مشاركت مردم در اداره امور شد وگفت: اگر مردم به كمك دولت و مديريت شهري تهران بيايند امكان تغيير و تحول مورد انتظار فراهم خواهد بود البته اين مهم با توسعه و كارآمدسازي‌ سازمان‌هاي مردم نهاد ميسر است ضمن اينكه اگر بتوانيم شرايط تهران را بهتر كنيم شاهد تأثيرات مثبت آن دركل كشور خواهيم بود.

تدوين استراتژي فرهنگي واجتماعي شهر

‎در ديدار اعضاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا ي شهر بر ضرورت شكل‌گيري مثلث همكاري ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شهرداري و شورا تأكيد كرد و از تدوين استراتژي‌هاي فرهنگي، اجتماعي، هنري، ورزشي، ميراث فرهنگي و گردشگري براي تهران خبر داد.

محمدجواد حق‌شناس اداره برج آزادي، تالار وحدت، خانه هنرمندان، موزه هنرهاي معاصر، كتابخانه‌ها و مراكز سينمايي بزرگ را جزو مسئوليت‌هاي مشترك بين وزارت فرهنگ و مديريت شهري تهران دانست و گفت: مي‌توان با برنامه‌ريزي نقطه ثقل و گسترشي براي فعاليت‌ها و پيشبرد برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي ايجاد كرد. به‌عنوان مثال مي‌توان ايجاد قطب فرهنگي، هنري با ويژگي رونق اقتصادي را با محوريت منطقه ۶ تهران انجام داد.

در همین زمینه: بحران شفافیت و پاسخگویی در حاکمیت شهری تلاش مدیریت شهری برای ارتقای زندگی شهری معلولان توسعه مدیریت محلی در سیاست‌های مدیریت شهری تعریف شود چرا تغییر سیاست‌های شهری ضروری است راه مشارکت شهروندان در مدیریت شهر تقویت همکاری مدیریت شهری با نیروی انتظامی معاون شهردار: اجازه ساخت «مال» مزاحم در پایتخت را نمی‌دهیم

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است

صالح کربلایی حسنی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از سایت مدیریت پسماند شهرداری ساوه اظهار کرد: کارگروه محیط زیست شهرستان به مناسبت هفته زمین پاک، به منظور بررسی مصوبه‌های این کارگروه در خصوص پسماند از این سایت بازدید کرد.

وی اضافه کرد: خاکپوشانی و پردازش از مهمترین مصوبه‌های کارگروه‌های استانی و شهرستانی است که هم اکنون در حال انجام و دفن زباله‌ها نیز به صورت بهداشتی در حال انجام است.

کربلایی حسنی با بیان اینکه این اقدامات گام مهمی در تحقق مصوبات است، یادآور شد: دفع محیط زیستی زباله‌ها مهمترین افق اعضای کارگروه محیط زیست شهرستان ساوه برای کاهش آلایندگی و عواقب محیط زیستی است که انتظار می‌رود مجموعه مدیریت شهری شامل شهرداری و شورای اسلامی شهر حمایت‌های خود را از مدیریت پسماند برای تحقق این هدف بیش از گذشته انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: احداث لندفیل (گودال دفن زباله‌های غیر بازیافتی) این طرح هم‌اکنون در دست مشاور برای اتمام طراحی و مراحل مطالعاتی است و انتظار می‌رود اعتبارات مورد نیاز آن از سوی مجموعه مدیریت شهرستان تخصیص و تامین شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ساوه همچنین بر مشارکت مردم در تفکیک زباله از مبدا اشاره کرد و افزود: همزمان با از سرگیری فعالیت سایت پردازش، سایت پسماند شهرداری ساوه و تفکیک زباله از مبدا نیز شروع شده تا میزان دفن زباله‌های شهر به حداقل برسد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساوه هم در این ارتباط گفت: سایت پردازش این شهرداری ۱۰ سال پیش با ظرفیت تفکیک ۲۵۰ تُن زباله در روز به بهره‌برداری رسیده، اما به علت نداشتن توجیه اقتصادی فعالیت آن پس از مدتی متوقف شد.

یاسر یعقوب زاده با بیان اینکه زباله دزدی توسط زباله گردها و مافیای آن مهمترین دلیل نداشتن توجیه اقتصدای برای فعالیت سایت پردازش محسوب می‌شود، افزود: این سایت در ۱۰ سال گذشته برای چند بار به پیمانکار واگذار شد، اما مجدد فعالیت‌های آن متوقف ماند.

وی اضافه کرد: در نهایت پارسال با اخذ مجوز از شهرداری و شورای سلامی شهر تفکیک زباله از مبدا تا سایت پردازش را به صورت یک مجموعه با تَرک تشریفات به یک سرمایه‌گذار به مدت سه ماه به صورت آزمایشی واگذار کردیم که فعالیت آن از ابتدای فروردین‌ماه امسال آغاز شده است.

یعقوب زاده میانگین زباله تفکیکی در سایت‌های پردازش کشور را حدود پنج درصد اعلام کرد و گفت: به علت فعالیت زباله گردها در ساوه این میانگین به کمتر از ۲ درصد رسیده که مانعی برای فعالیت شرکت پیمانکار تبدیل شده و انتظار می‌رود مردم برای پیشبرد هرچه بهتر کار در طرح تفکیک زباله از مبدا با این مجموعه همکاری داشته باشند.

وی همچنین در خصوص ساخت لندفیل در سایت پسماند نیز اظهار کرد: مطالعات این طرح هم‌اکنون در دست اقدام است که انتظار داریم پس از تایید و تامین اعتبار عملیات اجرایی آن نیز حدود ۲۵ ماه زمان لازم داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • تعامل مسئله‌محور می‌تواند راه نجات سازمان‌ها و رسانه‌ها باشد
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • طراحی الگوهای جدید برای جشن‌های خیابانی در تهران
  • الگوی جدیدی برای جشن‌های خیابانی در تهران
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست