Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز- ایرنا- خواسته و آرزوی اهالی چهار روستای شهرستان خداآفرین که در جریان آب گیری سدی به همین نام در سال 1379 به زیر آب رفته است، با واگذاری سه هزار هکتار از اراضی ملی به آنها، محقق می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، آذر ماه سال 1378 با آب گیری سد مخزنی خداآفرین که دو سال بعد عملیات ساخت آن با هدف مصارف آبیاری، تولید برق و کنترل سیلاب های رودخانه ارس آغاز شد، علاوه بر اراضی کشاورزی محدوده این سد، ساکنان چهار روستای حاشیه رودخانه به دلیل مغروق شدن این روستاها در سد و دریاچه آن به شهرک نوساخت در جنوب ارس نزدیک سد خداآفرین در روستای جانانلو انتقال یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشاورزانی که روزهای خود را در کار آباء و اجدادی خود با کشت و زرع بر روی زمین های کشاورزی باغداری و دامداری روزگار می گذراندند و زمین هایی داشتند که منبع در آمد و تامین معاش خانواده و بهترین بهانه برای لذت بردن از روزها و ساعت های عمرشان بود، با انتقال به شهرک جدید از همه داشته هایشان محروم شدند.
به گفته اهالی و شورای اسلامی، ساکنان این شهرک با مشکلات فراوانی روبرو هستند؛ نه زمینی برای کشاورزی دارند و نه امکاناتی برای رفاه و آسایش عمومی.
رییس شورای اسلامی شهر جانانلو و شهرک خداآفرین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، به شدت از وضع موجود در شهرک گلایه می کند و می گوید: زنان و مردان روستایی که به اجبار شرایط، در این شهرک ساکن شده اند، جز نشستن بر در خانه ها، کار دیگری ندارند.
حسین پروین می افزاید: جوانان و نوجوانانی که در روستاهای خود محلی برای بازی و ورزش داشتند، حالا در این شهرک هیچ فضای ورزشی و فرهنگی و حتی فضای سبز در اختیار ندارند.
وی، انتقال مزارستان و نبش قبر مردگان را یکی دیگر از مشکلاتی می داند که موجب جریحه دار شدن روحیه مردم می شود.
پروین با تاکید فراوان بر این موضوع ، خواستار حصارکشی و دیوار حایل برای مزارستان جدید می شود تا از رانش جلوگیری شود.
فرماندار شهرستان خداآفرین نیز که با جدیت پیگیر مشکلات منطقه است، در جلسات متعدد با دعوت از شوراهای اسلامی و معاون طرح و توسعه و کارشناسان طرح سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی، در صدد حل مشکلات شهرک نشینان است و با جدیت خواستار واگذاری سه هزار هکتار از اراضی ملی پایاب سد خداآفرین جهت کشاورزی به ساکنان شهرک خداآفرین است.
امین امینیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هدف و مبنای اصلی طرح خداآفرین تامین اشتغال و معیشت مردم منطقه مرزی بوده و اشتغال پایدار خواسته و مطالبه به حق مردم است، گفت: مطابق توافقات انجام شده، دستگاه های متعهد در طرح و همچنین منطقه آزاد ارس به استناد ماده هفت آیین نامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی، باید نسبت به واگذاری سه هزار هکتار از اراضی ملی پایاب سد برای تامین معیشت ساکنین شهرک خداآفرین به تعهدات و وظایف خود عمل کنند.
وی با انتقاد از عدم توجه به مطالعات اجتماعی طرح در تجمیع روستاها در شهرک خداآفرین، خواستار رفع نواقص و مشکلات این شهرک از طریق بررسی و اهتمام بیشتر مجریان در توجه به حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شد.
امینیان با تاکید بر اینکه در طرح تجمیع روستاها باید نگاه دقیق با بررسی تمام جوانب حاکم شود، یادآور شد: باید تمهیدات لازم جهت ایجاد اماکن فرهنگی، اجتماعی، ورزشی به ویژه ایجاد مجتمع فرهنگی و ورزشی، کتابخانه و فضای سبز در این شهرک اتخاذ شود و با اولویت قرار دادن مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی طرح و توجه به توازن و عدالت، مشکلات شهرک نشینان حل شود.
وی، بعد اصلی توسعه را در جهان امروز توسعه ذهنی و شاخص اصلی این توسعه را نیز رضایت مندی بیشتر از کیفیت زندگی عنوان کرد و افزود : دستگاه های اجرایی و نظارتی نباید به پروژه سد خداآفرین نگاه صرف فیزیکی داشته باشند و باید ابعاد اجتماعی، سیاسی وفرهنگی آن جهت تامین رفاه عموم مردم مطالعه وعملیاتی شود.
امینیان، ساماندهی سه هزار و 400 خانوار عشایری، تغییر نظام کوچ نشینی به کشاورزی ساکن، ایجاد اشتغال برای 800 نفر در دوران اجرای طرح و 10هزار نفر در زمان بهره برداری، افزایش درآمد خانوارها و بهبود معیشت آنان، ایجاد امنیت پایدار در منطقه مرزی و جلوگیری از مهاجرت ساکنین منطقه را از اهداف اصلی طرح خداآفرین برشمرد و بر اجرای دقیق اهداف تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، معاون طرح و توسعه مدیرعامل سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نواقص و مشکلات موجود در شهرک خداآفرین، اعلام کرد: جهت رفع نواقص شهرک از جمله عملیات خاکبرداری باقی مانده، جدول گذاری و روشنایی خیابان ها، آسفالت و زیرسازی و روکش خیابان های طرح توسعه، ایجاد دیوار حایل در مزارستان جهت جلوگیری از رانش، جابجایی مزار شهدا، اجرای شبکه فاضلاب، محوطه سازی مسجد و مدرسه به زودی اقدام خواهد شد.
ابوالفضل رئیسی با بیان اینکه اعتبارات این پروژه ها از محل تملک دارایی و پروژه های مرزی تامین خواهد شد، اظهار کرد: طرح توسعه شهرک خداآفرین مطالعه و بررسی می شود.
امید است با تحقق این خواسته ها، وعده ها و انتظارات در واگذاری سه هزار هکتار زمین کشاورزی و تلاش و همت مسئولان، کشاورزان شهرک نشین خداآفرین بار دیگر با حضور بر سر مزارع و اشتغال در بخش کشاورزی با نشاط و پویایی دوباره به تولید محصولات کشاورزی بپردازند، چراکه روستا محل تولید است و روستانشینی با زمین کشاورزی و باغداری و دامداری مفهوم پیدا می کند.
شهرستان خداافرین در 28اسفند سال 1389 با منفک شدن از کلیبر، از بخش به شهرستان ارتقا یافت.
این شهرستان با جمعیت 34هزار نفری در نوار مرزی رود ارس و در فاصله 240کیلومتری تبریز قرار دارد که از شمال با رودخانه ارس و جمهوری آذربایجان، از جنوب با کلیبر، از شرق با استان اردبیل و از غرب با جلفا همسایه است و دارای سه بخش، هفت دهستان، یک شهر و 204پارچه روستا است.
سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله 196 کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در 240 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد.
این سد بطور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان ساخته می شود.
مطالعه سد خداآفرین در سال 1352 توسط دولت وقت شروع شد، اما با توجه به وقوع انقلاب در ایران و جنگ ایران و عراق، این پروژه در مراحل ابتدایی متوقف شد.
در سال 1379 عملیات ساخت این سد دوباره آغاز و در پانزدهم آذر سال 1387 آبگیری سد شروع شد.
هدف از احداث این سد مخزنی، ذخیره‌سازی آب و کنترل سیلاب‌های رودخانه ارس به منظور آبیاری 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد و نیز تولید برق‌آبی بوده‌است.
این سد شامل چهار توربین کاپلان (هر طرف دو عدد) جمعاً به قدرت 200 مگاوات (هر کدام 50 مگاوات) است. ظرفیت تولید نیروگاه طرف ایران 100 مگاوات است.
این سد علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه یک میلیارد مترمکعب آب از کشور توان تولید انرژی برق سالیانه معادل 550 گیگاوات ساعت (سهم هر طرف 275 گیگاوات ساعت) را دارد.
گزارش: الهام جوادزاده** تنظیم: مرتضائی**انتشار: عزیزی راد
7468/3038/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۸۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد

مدیر جهاد کشاورزی نظرآباد گفت: در حوزه تولید و رتبه بندی و توزیع نان هم با مدیریت درستی که انجام شد خوشبختانه مشکلی در حال حاضر در زمینه نان و آرد  نداریم و امسال در زمینه خرید گندم بهتر از گذشته عمل خواهد کرد .   الماسی گفت: یکی از اهداف برگزاری این‌مراسم ارتقاء امنیت غذا،نحوه مبارزه صحیح و به موقع با آفات غلات و همچنین انجام بیمه محصولات کشاورزی است.   وی گفت: در سال زراعی جاری حدود شش هزار هکتار گندم و حدودا پنج هزار هکتار جو در شهرستان نظرآباد کاشه شده است. باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها
  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • ۵۳ شهرک جدید در نقاط مختلف کشور ایجاد می‌شود
  • تامین ۳۷ هکتار زمین مسکن ملی در خاش
  • فاز توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است