Web Analytics Made Easy - Statcounter

وبسایت رسمی برنامه نود - بیست و پنج سال پیش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران از بین ما رفت؛ کسی که به خاطر سجایای اخلاقی بارز و نیکو به معلم اخلاق مشهور شد.

به گزارش وب سایت نود، به بهانه بیست و پنجمین سالگرد درگذشت پرویز دهداری مروری کوتاه بر دوران زندگی ورزشی این مربی برجسته و اخلاق مدار خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرویز دهداری متولد١٢ فروردين ١٣١٢، وفات ٣ آذر١٣٧١ ، زاده مرودشت در استان فارس و بزرگ شده آبادان بود. وی در باشگاه های شاهين آبادان،جم آبادان و شاهين تهران دوران ورزشی خود را سپری کرد. مرحوم پرویز دهداری حدود یک دهه هم در تیم ملی ایران حضور داشت و از سال ١٣٣٤ تا ١٣٤٤ بازیکن تیم ملی ایران بود. وی اولين كاپيتاني بود كه جام قهرماني ليگ را در سال ١٣٣٩ با پيراهن شاهين آبادان به دست آورد.

پرویز دهداری اولين سرمربي تاريخ باشگاه پرسپوليس بود. علاوه بر این، دهداري در تيمهاي گارد، هما و نفت تهران نيز مربيگري كرد. دهداری علاوه بر عرصه باشگاهی، در رده ملی هم به مربیگری پرداخت. او سرمربي تيم ملي ايران در بازيهاي مقدماتي المپيك ١٩٧٢ مونيخ بود كه تيم ملي ايران را به المپيك رساند اما پیش از شروع این رقابتها از سمت خود استعفا داد. این معلم اخلاق در بازيهاي آسيايي١٩٨٦ سئول و بازيهاي مقدماتي المپيك سئول ١٩٨٨ و همچنین در بازيهاي مقدماتي و نهايي جام ملتهاي آسيا ١٩٨٨ قطر هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را بر عهده داشت که در رقابت های جام ملت های آسیا در قطر تیم کشورمان را به عنوان سومی رقابتها رساند.

سرانجام در ٣٠ديماه ١٣٦٧ و در بازي دوستانه مقابل ژاپن با بي مهري برخي از هواداران و پس از پرتاب گلوله هاي برف و يخ از سمت خود استعفا داد. در این دیدار تیم فوتبال کشورمان مقابل حریف خود به تساوی دو بر دو دست یافت؛ گل های ایران را مدافع حریف و فرشاد پیوس به ثمر رساندند. در تصویر فوق، ترکیب تیم ایران در آخرین حضور مرحوم پرویز دهداری را مشاهده می کنید.

نظم ، ديسيپلين، جوانگرايي و اخلاق مهمترين ويژگيهاي استاد دهداري بود كه همين ديسيپلين باعث شد ١٤ نفر از ستاره هاي تيم ملي ايران از تيم ملي استعفا دهند و جوانان با آتيه اي مانند زرينچه، كرماني مقدم،عابدزاده، نامجومطلق و مرفاوي و... جانشين آنها شوند. صعود به المپيك مونيخ و مقام سوم جام ملتهاي قطر مهمترين دستاوردهاي زنده ياد دهداري در دوران سرمربيگري او در تيم ملي ايران بود.

 

گفتنی است امروز يكشنبه ٥ آذر ٩٥، مراسم بزرگداشت مرحوم پرويز دهداري سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در سالهاي مياني دهه 60 از ساعت 15 تا 17 در دانشگاه تربيت مدرس تهران برگزار خواهد شد. روحش شاد و يادش گرامي

 

 

2081

منبع: وبسایت برنامه ۹۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت 90tv.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وبسایت برنامه ۹۰» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۹۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احضار یک استقلالی به کمیته اخلاق

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آرش رضاوند به دلیل انتشار استوری توهین آمیز علیه مدیر مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران به کمیته های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار می شود.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895958

دیگر خبرها

  • پدر شهید پرویز اسفندیاری آسمانی شد
  • سکانس‌هایی از فیلم شهر هرت
  • «پرویزخان» شبیه پدرم نیست
  • سد کجکی در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)
  • سد کجکی سرریز کرد در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)
  • پایان نشست کابینه جنگ اسرائیل
  • احضار یک استقلالی به کمیته اخلاق
  • کندوان؛ پنجمین روستای پربازدید ایران
  • برگزاری سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در خرمشهر + تصاویر
  • کندوان پنجمین روستای پربازدید ایران