Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@13:09:18 GMT

سرانجام تک درنای سیبری هم آمد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۰۱۱۳

سرانجام تک درنای سیبری هم آمد

شهر > محیط زیست ایران - سرما و کاهش دمای هوا در روزهای اخیر سبب شد تا تک‌درنای سیبری پس از تأخیر ۲ماهه بار دیگر برای زمستان‌گذرانی در تالاب فریدونکنار در استان مازندران فرود آید.

به گزارش ايرنا، اين تك‌درنا كه «اميد» نام دارد، آخرين بازمانده از درناهاي سفيد سيبري است كه در يك دهه اخير با وجود مرگ زوجش «آرزو» به تنهايي به تالاب فريدونكنار سفر مي‌كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اميد در حالي صبح ديروز در تالاب فريدونكنار مشاهده شد كه حاميان اين پرنده زمستان‌گذران در حال انقراض، از آمدنش نااميد شده بودند. نسل درناي سفيد از ميان 15گونه درناي موجود، در حال انقراض است.

اين‌گونه درناهاي سيبري به‌جز سال‌هاي 88 و 94 در تمامي نيم‌قرن گذشته با طي مسيري حدود 5هزار كيلومتري، مازندران را به عنوان مقصد زمستان‌گذراني خود انتخاب كردند. رئيس اداره حيات‌وحش محيط‌زيست مازندران گفت كه تك‌درناي سيبري صبح چهارم آذر در تالاب فريدونكنار مشاهده شد. كوروش ربيعي در گفت‌وگو با ايرنا افزود: زمان سفر اين پرنده از سيبري به عرض‌هاي جنوبي در تالاب فريدونكنار در چند سال اخير با وقفه انجام مي‌شود به‌طوري كه از اوايل مهر‌ماه به اوايل آذر‌ماه رسيد.

وي دليل اين تأخير را ناشي از مساعد‌بودن شرايط آب و هوايي در 2زيستگاهي دانست كه درناي سيبري پيش از آمدن به مازندران در آن اقامت مي‌كند. دُرناي سيبري كه اميد از گونه آنهاست و با نام علمي «گروس لئوكوجرانوس» Grus leucogeranus شناخته مي‌شود، پرنده‌اي در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست كه قدي نزديك به يك‌و‌نيم متر دارد و فاصله 2بال آن بيش از 2متر است. اين درنا بدني يكدست سفيد با پاهاي بلند سرخ‌‌رنگ دارد و منقار بلند سياهي روي صورت قرمز‌رنگ آن نشسته‌ است.

درناي سيبري به 3جمعيت اصلي شرقي، غربي و مركزي تقسيم مي‌شود. جمعيت مركزي اين‌گونه منقرض شده است و جمعيت غربي هم به گفته كارشناسان محيط‌زيست درصورت مرگ «اميد» به‌طور قطعي منقرض خواهد شد.

در همین زمینه: تک درنای سیبری با تاخیر ۲ ماهه به مازندران آمد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۰۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آبگیری تالاب آق گل همدان

(تصاویر) آبگیری تالاب آق گل همدان

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آبگیری تالاب آق گل همدان
  • فیلم/ استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟
  •  عربستان جلسه‌ای درباره آینده غزه برگزار می کند
  • عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • دعوت ۶۰ کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان
  • آژیر خطر در «کزوویم» به صدا درآمد/ مقابله قسام با اشغالگران
  • سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد
  • کنایه هاکان چالهان اوعلو به هواداران میلان بعد از فتح اسکودتو / عکس