Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@11:11:20 GMT

علت درد قفسه سينه هنگام دويدن

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۲۲۰۶۵

خبرگزاري آريا -

درد در قفسه سينه هنگام دويدن مي تواند دلايل زيادي داشته باشد
شايد شما هم جزو کساني باشيد که درد قفسه سينه هنگام دويدن را تجربه کرده ايد، اما علت درد قفسه سينه هنگاه دويدن چيست؟
چرا هنگام دويدن قفسه سينه ام درد مي گيرد؟
شما دقيقا اين احساس را مي شناسيد. در مسير مورد علاقه تان در حال دويدن هستيد و به سرعت قدم بر مي داريد، ولي ناگهان دردي قفسه سينه تان را در برمي گيرد و مجبور مي شويد عميق تر نفس بکشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مي تواند اين درد ناشي از يک حمله قلبي تصادفي باشد؟ لزومي ندارد در حال حاضر نگران اين مساله باشيد. با اين که نشانه ها ممکن است ترسناک باشند، ولي درد قفسه سينه مي تواند دلايل زيادي داشته باشد، از مشکلات کاملا غير جدي گرفته تا مشکلات قلبي که زندگي را تهديد مي کنند.
دکتر ديويد فريدمن (David Friedman) رئيس خدمات مشکلات قلبي در بيمارستان Long Island Jewish Valley Stream، مي گويد: درد قفسه سينه که هنگام دويدن ايجاد مي شود، مي تواند علل مختلفي داشته باشد. مساله مهم اين است که، اين درد را ناديده نگيريد، البته همه ي دردهاي قفسه سينه نبايد باعث نگراني شما شود.
خبر خوب اين است که، درد قفسه سينه معمولا بين دوندگان رايج است و به محض اين که علت ايجاد آن را بيابيد، مي توانيد دست از نگراني بابت آن برداريد، يا بدانيد که چه موقع بايد به دنبال مراقبت هاي پزشکي براي مشکل خود باشيد. در اين مقاله 5 دليل عمده که باعث ايجاد درد هنگام دويدن مي شود و نکته هايي براي رهايي از آن را با شما در ميان مي گذاريم.
شما يک دونده تازه کار هستيد
گرفتن يک رژيم تناسب اندام مي تواند براي شما سخت باشد، به خصوص اگر به تمرينات جديدي که انجام مي دهيد، عادت نداشته باشيد. اگر پيش از اين به اندازه کافي نمي دويده ايد ممکن است باعث شود که بيش از حد به خودتان فشار آورده و به حدي برسد که بدن تان آمادگي آن را نداشته باشد.
هميشه بدن تان را با 5 دقيقه پياده روي قدرتي گرم کنيد و قبل از دو سرعت مدت زماني با پياده روي آرام بدن تان را آرام نماييد. بهترين کار براي راحت تر کردن اين ورزش سنگين براي مبتديان اين است که، حين دويدن با دوستان شان صحبت کنند، البته اگر توانايي آن را داشته باشند. اگر به نفس نفس زدن افتاديد بايد سرعت تان را کم کنيد. تنفس عميق هنگام دويدن مي تواند در اوايل دردناک باشد، به خصوص براي تازه کارها، ولي اين تنش با عادت کردن بدن از بين خواهد رفت. به بدنتان گوش دهيد، سرعتي که مناسب شماست را انتخاب کرده و پيش برويد.
عضلات قفسه سينه تان گرفته اند
درست مثل هر عضله ديگري، عضلات اطراف قفسه سينه شما ( عضلات ميان دنده intercostal muscles) هم مي گيرند. اين درد شديد معمولا موضعي است، يعني دقيقا مي توانيد محل درد را مشخص کنيد و اغلب اگر دويدن را ادامه دهيد، بدتر هم مي شود. کم شدن آب بدن يا فقدان الکتروليت مي تواند علت اين گونه دردها باشد.
بر خلاف ساير عضلات، کار زيادي براي تقويت عضلات ميان دنده وجود ندارد که بتوانيد انجام دهيد، به جز تمرينات قدرتي روزانه که باعث کشش ديناميکي اين عضلات شده و به صورت پيش فرض روي اين عضلات هم اثر مي گذارد. براي درمان اين نوع دردهاي قفسه سينه، بايد آب بيشتري بنوشيد و همچنين الگوي تنفسي تان را تغيير دهيد. اگر هر دو قدم، دم و هر دو قدم، بازدم داريد، سعي کنيد دم را در دو قدم و بازدم را در 3 قدم انجام دهيد تا ببينيد آيا روي گرفتگي عضلات تاثيري دارد يا نه. اگر اين روش ها اثري نداشت استراحت کنيد تا گرفتگي از بين برود و دوباره ورزش تان را به صورت آرام از سر بگيريد.

درد قفسه سينه معمولا بين دوندگان رايج است
سوزش سر دل داريد
اغلب مردم تشخيص نمي دهند که دويدن فشار زيادي روي سيستم گوارشي شان وارد مي کند. افزايش تنش مي تواند موجب تشديد انبساط مري شده و سبب افزايش بازگشت اسيد معده به مري يا رفلاکس اسيد شود. اين رفلاکس سبب احساس سوزش در قسمت بالايي و بخش مرکزي قفسه سينه درست پشت جناغ ( استخوان پستان ) مي شود.
براي کم کردن اين سوزش قبل از شروع دويدن از خوردن غذاي سنگين اجتناب کنيد. اگر قبل از دويدن مي خواهيد چيزي بخوريد از خوردني هاي ادويه دار، سرخ شده يا کافئين دار که سوزش سر دل را تشديد مي کنند، اجتناب کنيد.
در هواي سرد تنفس مي کنيد
هواي سرد خيلي خشک است و ترکيب هواي گرم و مرطوب شش هاي شما، با سرماي بيرون مي تواند سبب ايجاد درد هنگام دم و بازدم شود. خوشبختانه اين احساس پس از گذشته چند دقيقه در افرادي که ريه هاي سالمي داشته باشند، از بين مي رود، ولي افرادي که مبتلا به آسم يا ساير مشکلات سلامتي هستند، ممکن است با دردسر بيشتري روبرو شوند.
اگر مي خواهيد در هواي سرد بدويد و سرما باعث ايجاد احساس درد در قفسه سينه تان مي شود، از يک شال گردن با ماسک براي جلوي بيني خود استفاده کنيد تا قبل از ورود هوا به ريه، آن را گرم کند.
ريه شما مشکل دارد
تشخيص اين علامت کمي دشوار است. چند مشکل مختلف در ريه وجود دارد که مي تواند باعث ايجاد درد هنگام دويدن شود، شايع ترين آن ها آسم است. گذشته از هواي سرد، دود و آلودگي و دويدن در شهر مي تواند آسم را تشديد کند. به همراه داشتن اسپري هنگام دويدن مي تواند به شما کمک کند.
ديگر مشکلات کمتر شايع بين افراد پنوموتوراکس (pneumothorax) يا هواجنبي ( نشت هوا در فضاي بين ريه ها و ديواره قفسه سينه ) و لخته شدن خون است. هر دوي اين ها سبب ايجاد درد شديد ناگهاني و تنگي نفس مي شوند که حتي با توقف دويدن و استراحت هم از بين نمي روند. اگر دردي که حس کرديد اين گونه است سريع به پزشک مراجعه نماييد.
شما مشکلات قلبي داريد
حالا بدترين سناريو براي درد قفسه سينه. هر چه سريع تر بدويد قلب تان براي پمپاژ خون، سريع تر کار مي کند. تامين خون ناکافي مي تواند منجر به درد قفسه سينه و شرايطي دردناک به نام آنژين (angina) شود. آنژين معمولا حسي شبيه فشار، سوزش يا درد تير کشنده در قفسه سينه دارد، معمولا زير قفسه سينه احساس مي شود، هر چند ممکن است به سمت گلو و فک شما هم گسترش پيدا کند. درد قفسه سينه شديد شونده، عرق شديد، تهوع، استفراغ، تنگي نفس، تپش شديد قلب يا نامنظم کار کردن آن، همه شاخص هايي هستند که نشان مي دهند، مشکلي وجود دارد.
اگر دردي در قفسه سينه خود احساس کرديد، به خودتان فشار نياوريد. فورا ورزش را متوقف کرده و اين نکات را دنبال کنيد:
- نشانه هايي که اورژانسي بودن آن را مشخص مي کند: اگر دليل مشخصي براي درد وجود ندارد، به سرعت و خود به خود رفع نمي شود، با خستگي، سرگيجه يا تپش نامنظم همراه است يا سابقه بيماري قلبي در خانواده داريد، بايد فورا به اورژانس مراجعه نماييد.
- بايد چکاپ شويد: حتي اگر درد از بين رفت، بايد به دکتر مراجعه کنيد. دکتر در مورد علايمي که داريد با شما صحبت کرده و سلامت قلب، ريه و دستگاه گوارش شما را ارزيابي مي کند. اگر دليل ايجاد درد هنوز هم مشخص نباشد، پزشک تان براي ارزيابي بيشتر، شما را به يک متخصص قلب ارجاع خواهد داد.
خبر خوب اين است که مشکلات قلبي فقط در 5 درصد دردهاي قفسه سينه جوانان دخيل هستند، ولي همين 5 درصد را هم هيچ کس نبايد از قلم بيندازد. به هر حال چه يک دونده تازه کار باشيد و چه يک دونده ماراتن تمام عيار، درد قفسه سينه هميشه نگران کننده بوده و نياز به مراقبت هاي پزشکي سريع دارد.
منبع: seemorgh.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۲۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش جالب عثمان دمبله به سوت‌های ادامه‌دار هواداران بارسلونا در هنگام تعویض شدن / فیلم

واکنش جالب عثمان دمبله به سوت‌های ادامه‌دار هواداران بارسلونا در هنگام تعویض شدن / فیلم

دیگر خبرها

  • قیمت فیله مرغ ۱۰۲ هزار تومان شد!
  • عفونت گوش در کودکان (فیلم)
  • طرح «هرکلاس، یک قفسه کتاب» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد
  • پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود
  • واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه (فیلم)
  • پپ گواردیولا هنگام تماشای پنالتی شاگردانش مقابل رئال مادرید / ویدیو فان
  • دست رد فرهاد مجیدی به سینه زنوزی؛ در ایران فقط استقلال
  • واکنش جالب عثمان دمبله به سوت‌های ادامه‌دار هواداران بارسلونا در هنگام تعویض شدن / فیلم
  • جای‌گذاری ۴۵ قفسه کتاب کانون پرورش فکری در مدارس ۱۰ استان
  • اهدای ۴۵ قفسه کتاب به مدارس ۱۰ استان